Jump to content

Skattelättnad?


Recommended Posts

Nu är det så att FN och dess medlemsländer har kommit överens att personer i FN-tjänst ska betala skatt till sitt hemland och inte till det landet som dom tjänstgör i.

 

Har precis avslutat ett samtal med en kamrat på Skatteverket som har kollat upp det ordentligt, enligt honom så är det många som försöker få igenom det men det ska alltså inte gå.

 

Nu ska ni inte börja hacka på mig heck jag skulle gärna vilja ha tjänat 60 papp extra men jag passar bara vidare informationen som jag fick.

 

Jag var på skatteverket idag och fick ta del av ett internet utskick från en viss Karin Olsen på skatteverkets informationsenhet. Denna Olsen skulle tydligen enligt personalen vara deras "expert".

 

Citat:

 

Mer om FN-soldater i liberia

 

Meddelande från HK

Befrielse enligt sexmånadersregeln ska inte medges för FN-soldater som tjänstgör i Liberia.

 

Andledning och bakgrund:

När FN-staterna deltar i en fredsbevarande operation regleras de rättsliga förhållanderna genom ett sk Status-of-forces agreement (SOFA) mellan FN och den stat inom vars territorium sker.

Bestämmelserna undantar FN-styrkan från inkomstbeskattning och tull i värdlandet. Undantaget gäller oavsett om ersättningen kommer från FN eller deltagande stat.

Med hänsyn till att svenska FN-soldater omfattas av immunitet vad gäller erläggande av skatt på anställningsinkomst från svenska Försvarsmakten är det inte sannolikt att de kommer uppfylla kraven om sexmånadersregeln.

 

Slut Citat.

 

EDIT: Dokumentet är skrivet 2005-09-12

 

Min tanke är att detta bara visar på att vi inte är tvunga att betala skatt i Liberia om vi inte vill. Många länder som Sverige tex tvingar ju utländska arbetare att betala skatt här om de arbetar under en period längre än 6 månader. Och för att slippa detta gäller dessa SOFA´s.

 

Tror inte det spelar roll vad man gör, de har bestämt sig för att vi ska skatta i Sverig och de kommer inte ge med sig på den biten oavsett. Enda chansen är nog att ta hjälp av en juridisk person och där kanske man kan dra gränsen. :(

Edited by ZteiFeL
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad har då hänt sedan vi roterat hem med våra Liberianska skattsedlar från LA03...

 

Kan meddela följande; tre (av mig kända) ärenden är idag på väg att överklagas till länsrätt och kammarrätt. Jag är part i ett av målen och väntar besked senast i december i år. Så hur slutet på denna historia kommer te sig är ännu inte bestämt. Vad vi säkert kan veta är att när domarna vunnit laga kraft kan vi sluta spekulera!

 

Det som hänt är ju att vi faktiskt erlagt skatt i Liberia, oavsett SOFA eller andra avtal som kan tänkas finnas. Vi har presenterat officella dokument från Liberianska myndigheter. Vi är inte anställda av FN, utan av försvarsmakten (US) och jag som enskild har inte frånsagt mig något mer än arbetstidsreglering och rätten till semester genom mitt avtal med US. Jag har aldrig frånsagt mig mina rättigheter och skyldigheter i IL (inkomstskattelagen). Men nu får de mer lärda tvista om hur detta skall betraktas från rättsligt håll... och jag hoppas, för min och mina kamraters del att vi skall gå segrande ur denna process!

 

Må de goda yxorna segra och få en liten slant extra!

 

//Andersson

Link to comment
Share on other sites

Lovar att slåss till sista instans för denna sak... :surprise: kommer aldrig ge mig förrän regeringsrätten sagt sitt, om det nu går så högt! Efter att ha läst IL, förarbeten och propositioner och annat så vet jag att vi har rätten på vår sida(eller är av den uppfattningen B-) ) . Oaktat vad andra mellanstatliga aktörer valt att förhandla bort så har inte jag som individ frånsagt mig mina rättigheter och skyldigheter hemma i Svedala! Nog ordat om detta, vill inte spä på ryktesspridning och annat utan tar det vägen via rättsväsendet som får fälla ett avgörande i denna sak, en gång för alla.

 

(Något störigt att jag inte har möjlighet att se vad det är för folk som svarar en här, men såg att jag var på nivå "prao", antar att det inte skänker mig så stor rörelsefrihet på detta forum. )

Edited by Ammo
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nu ska ni få höra era djävlar! :)

 

Första instans är nu vunnen, länsrätten dömde till allas vår (min) fördel och säger därmed att vi har rätt att göra avdrag enligt sexmånaders regeln när vi befinner oss på utlandstjänstgöring! Sug på den alla tvivlare!!

 

Det är svårt att beskriva vilken lättnad jag känner idag men dock så är fighten inte avgjord, det återstår minst en instans till, kammarrätten. Skatteverket har nu två månader på sig att överklaga vilket jag förmodar att de kommer göra. Fast just idag står det 1-0 till Yxan mot Skattmasen!

Jag återkommer med mer info efter att jag fått domen i min hand, antar att den kommer nästa vecka. (Fick beskedet över telefon idag) Och om inget roligare står där så återkommer jag här i forumet när kammarrätten sagt sitt, vilket säkert kan dröja lika lång tid som länsrätten gjorde, dvs upp till 18 månader.

 

Jag lovar, att jag ska hålla ut... till sista ordet är sagt!

 

Fiat justitia, pereat mundus!

 

/Skattmasen på HF LA03

Edited by Ammo
Link to comment
Share on other sites

HAHA, så fantastiskt!

 

...NN på HF. För sin idoga strävan att neka staten sina eftertraktade skattepengar och på så vis minska det sociala skyddsnätet. I en evig kamp att ha det lite bättre än andra och gärna använda det till en stor "f*** you" gest rakt i ansiktet på avundsjuka.

 

/Zacke :)

Link to comment
Share on other sites

HAHA, så fantastiskt!

 

...NN på HF. För sin idoga strävan att neka staten sina eftertraktade skattepengar och på så vis minska det sociala skyddsnätet. I en evig kamp att ha det lite bättre än andra och gärna använda det till en stor "f*** you" gest rakt i ansiktet på avundsjuka.

 

/Zacke :)

 

 

Den satt fint Zacke! Men kom ihåg, det är bara den första striden som är vunnen... fortsättning följer som sagt!

Link to comment
Share on other sites

HAHA, så fantastiskt!

 

...NN på HF. För sin idoga strävan att neka staten sina eftertraktade skattepengar och på så vis minska det sociala skyddsnätet. I en evig kamp att ha det lite bättre än andra och gärna använda det till en stor "f*** you" gest rakt i ansiktet på avundsjuka.

 

/Zacke :rolleyes:

 

 

Den satt fint Zacke! Men kom ihåg, det är bara den första striden som är vunnen... fortsättning följer som sagt!

 

lycka till... tyvärr (?) så kommer FM reglera bort den här möjligheten mycket fort om det kommer ut på bredd, bla så finns det regler för neutralitet och opatiskhet.. i några av värdens mer korrupta länder där vi verkar så kan detta ge "dom" en möjlighet att påverka "oss"

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Nu är det så att FN och dess medlemsländer har kommit överens att personer i FN-tjänst ska betala skatt till sitt hemland och inte till det landet som dom tjänstgör i.
Vad händer då om man är utlandssvensk, alltså Svensk medborgare men inte folkbokförd i Sverige?
Link to comment
Share on other sites

Vad händer då om man är utlandssvensk, alltså Svensk medborgare men inte folkbokförd i Sverige?

 

Om man redan innan missionen, av andra orsaker, är folkbokförd i missionslandet betalar man enbart skatt i missionslandet. Detta är nog sällan fallet.

 

Om man är folkbokförd någon annanstans än i Sverige eller i missionslandet betalar man platt svensk 25% SINK (Särskild INKomstskatt). Alternativt skatt enligt inhemska svenska regler om det skulle vara lägre.

 

Så sade i varje fall skatteverket till mig när jag frågade. Men med tanke på domstolsutslaget som redogörs för ovan borde det ju vara ett alternativ att betala skatt i missionslandet om det skulle vara lägre än 25% (vilket det sannolikt är).

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att missionstillägget är 10 000kr/månad i Afghanistan kommer varenda en upp över brytgränsen för statlig skatt. Jag har hört ett rykte om att man trots det inte betalar 50% inkomstsskatt på det som överstiger 26 000kr /månad, kan någon bekräfta/dementera?

Link to comment
Share on other sites

...Glöm inte bort att "det är häftigt att betala skatt"

dvs högre missionstillägg = mer skatt

dvs det är häftigare att åka till Afghanistan än Kosovo.

.... sen årsskiftet blev det även ännu häftigare att röka och snusa

och att äga en bil som drar mycker soppa blir bara häftigare och häftigare

 

;-)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att missionstillägget är 10 000kr/månad i Afghanistan kommer varenda en upp över brytgränsen för statlig skatt. Jag har hört ett rykte om att man trots det inte betalar 50% inkomstsskatt på det som överstiger 26 000kr /månad, kan någon bekräfta/dementera?

Dementeras...

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att missionstillägget är 10 000kr/månad i Afghanistan kommer varenda en upp över brytgränsen för statlig skatt. Jag har hört ett rykte om att man trots det inte betalar 50% inkomstsskatt på det som överstiger 26 000kr /månad, kan någon bekräfta/dementera?

 

 

På www.skatteverket.se kan du läsa allt om brytpunkter för statlig inkomstskatt.

 

Saxat från skatteverkets sida:

 

Brytpunkten är gränsen för uttag av statlig inkomstskatt, före grundavdrag mm. (För inkomstår 2008/taxeringsår 2009)

 

Nedre brytpunkt: 340 900 kr (20 %)

Övre brytpunkt: 507 100 kr (25 %)

 

Det motsvarar en månadslön före skatt på 28 408 kr/mån respektive 42 258 kr/mån.

 

Slut saxat

 

Glöm då inte bort att göra avdrag för grundavdrag när du beräknar din inkomst, sen beror det på vad du gör de andra månaderna, när du inte är i Afghanistan, vad tjänar du då, vilka avdrag kan du göra utöver grundavdrag mm. Så den fråga du ställer går inte att ge dig ett kortfattat svar på.

 

Tips, läs på skatteverkets hemsida... där finns ofta svaren om än något luddiga. :rockon:

 

Tillägg:

Skatteverket har nu, från den 1 januari 2008 (inkomståret 2008) fått igenom en lagförändring angående den omtalade sexmånadersregeln. Denna gör gällande att "Skattefriheten enligt sexmånadersregeln ska inte gälla om det framkommer att inkomsten beskattats i verksamhetslandet i strid med landets lagstiftning eller gällande skatteavtal."

 

Detta förändrar en del saker och innebär att fortsättningsvis måste avtal och aktuell lagstiftning ses över innan någon erlägger skatt någonstans för att sedan hänvisa till skattebefrielse i Sverige genom sexmånadersregeln. Enkelt!

Edited by Ammo
Link to comment
Share on other sites

lycka till... tyvärr (?) så kommer FM reglera bort den här möjligheten mycket fort om det kommer ut på bredd, bla så finns det regler för neutralitet och opatiskhet.. i några av värdens mer korrupta länder där vi verkar så kan detta ge "dom" en möjlighet att påverka "oss"

 

/b

 

Har full förståelse för att Försvarsmakten ser över möjligheten att reglera bort denna rättighet. Sen om det är möjligt för dem att göra det är en annan sak. Vi har ju avskrivit oss två saker tidigare i våra kontrakt inom US vilka 2005 var arbetstidsreglering samt rätten till semester. Om de nu ska ha in en ytterliggare del bör ju inte det ställa till det allt för mycket. Men samtidigt så blir det lite konstigt...

 

När vi genomförde ovanstående skattebetalning i Liberia, så var det samtidigt en civilanställd som arbetade på campen som gjorde samma sak. Vederbörande arbetade för NCC och har förmodligen fått igenom detta utan konstigheter. Tyvärr har jag inte kontakt med honom idag för att bekräfta hur det gått för honom. Men eftersom skatteverket hängt upp sig på att vi varit under FN flagg och gått under SOFA´n när vi betalade inkomstskatt där så antar jag att det samtidigt då inneburit att de inte haft något att anmärka på i hans fall. Då han inte var där under samma villkor som vi andra.

 

Man bör då fråga sig själv när man åker ut om man vill bli negativt särbehandlad i de fall den teoretiska och praktiska möjligheten finns att åberopa sexmånadersregeln (nu förändras ju reglerna för detta också från ingången av 2008). Finns det inga avtal som hindrar dig för att åberopa den och det faktiskt finns en möjlighet för dig att betala skatt i verksamhetslandet, varför ska det då vara skillnad för dig i gröna kläder gentemot killen som glider runt i blåställ inne på campen?? Det skulle vara det du kallar för neutralitet och opatiskhet i sådana fall. Och det är väl det jag kan hålla med om. Går ju att tänka sig en situation där det kan ge problem om än den känns utopisk.

 

Men då anser jag personligen att Försvarsmakten måste kompensera för detta om de nu har för avsikt att reglera bort denna rättighet. Det går inte göra hur många inskränkningar som helst utan att ge rimlig kompensation. Det är ju ännu en lagstadgad rättighet som då tas bort för den enskilde

Edited by Anders
Fixade citering
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Yippie kay ey m*ther f*ckers!!!!! :rockon:

 

 

Yxan segrade och här kom skatteåterbäringen! Nu är det färdigt. Fick idag beskedet från skatteverket. De gör en omräkning av slutlig skatt för 2006 (taxeringsår 2006, inkomstår 2005) och ger mig min rättmätiga skatteåterbäring.

 

Fighten är över och en euforisk känsla fyller mig. Det som så många trodde skulle vara omöjligt visade sig gå vägen, om än det var en lite skumpig väg.

 

Ärendet avslutat! :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
@Ammo

Vad kommer detta att innebära ekonomiskt för dig? Vad vinner du i kronor räknat?

 

/K

 

För oss alla som genomförde detta innebär det att vi inte behöver erlägga skatt i Sverige (allt i enlighet med inkomstskattelagen 9 kap § 3 som den var skriven fram till och med 2007-12-31). Som ni alla vet ligger vår skatt hemma nånstans mellan 30-57% beroende på din bruttoinkomst. I Liberia var inkomstskatten 4%... differensen där emellan kan ju då anses vara vinst eller ökad nettoinkomst. Netto bör det handla om 65kkr och uppåt beroende på befattningsarvode.

 

Men jag vill samtidigt säga att pengarna varit sekundära, det vore allt för lite för att driva ärendet så här långt och det har tagit allt för mkt tid redan för att vara värt det. Det är mer en principsak då jag var så förbannad för att vi som soldater i US skulle behandlas annorlunda än andra hos skatteverket. Samtidigt vore det grymt kul om alla de som tvivlat fick fel... (så klart!)

Edited by Ammo
Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte att man inte funderar på hur detta har hanterats. Jag menar; hur många hade inte skrivit sig i insatsområdet om de hade fått rätt information från FM. Jag hade gjort det i alla fall. Men jag var alldeles för okunnig och naiv och trodde att arbetsgivaren hade och förmedlade fakta.

Men det kan man säkert inte få kompensation för.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte att man inte funderar på hur detta har hanterats. Jag menar; hur många hade inte skrivit sig i insatsområdet om de hade fått rätt information från FM. Jag hade gjort det i alla fall. Men jag var alldeles för okunnig och naiv och trodde att arbetsgivaren hade och förmedlade fakta.

Men det kan man säkert inte få kompensation för.

 

/K

 

Då är vi två krook. Jag är väl en av dem som tvivlat och fick fel...

Grattis Ammo.

Link to comment
Share on other sites

Gratulationer även från mig. Tror andra får skynda på att göra samma sak innan man lyckas ändra reglerna.

 

Personligen tror jag dock att jag skulle ha tvekat inför att göra samma sak själv (trots att jag är tänligen sparsam). Jag skulle nämligen känna mig orolig att pengarna jag betalat in i landet jag tjänstgjort i (FYROM, Liberia, Serbien/Kosovo i mitt fall) skulle kunna hamna i händerna på en av parterna i den aktuella konflikten. I sämsta fall skulle de kunna användas för att skada mig själv. Allt beror såklart på hur situationen ser ut i det aktuella landet.

 

Jag skulle mao inte göra det vid en tjänstgöring i Afghanistan men kanske på Cypern eller i Korea (om nu skatten är lägre där).

 

/D

Edited by Dexter
Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte att man inte funderar på hur detta har hanterats. Jag menar; hur många hade inte skrivit sig i insatsområdet om de hade fått rätt information från FM. Jag hade gjort det i alla fall. Men jag var alldeles för okunnig och naiv och trodde att arbetsgivaren hade och förmedlade fakta.

Men det kan man säkert inte få kompensation för.

 

/K

 

Då är vi två krook. Jag är väl en av dem som tvivlat och fick fel...

Grattis Ammo.

 

 

Är det länge sedan? Fem år tror jag att man får rätta till felaktigheter i deklarationen, utan problem. Ni kan ju be om domslutet här ovan och bifoga det med er nya deklaration.

 

Pappsen

som tycker att alla som riskerar sitt liv för staten skall helt befrias från skatt... i synnerhet då inkomsten är skrattretande låg... sorry OT, upprörd (som vanligt)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det länge sedan? Fem år tror jag att man får rätta till felaktigheter i deklarationen, utan problem. Ni kan ju be om domslutet här ovan och bifoga det med er nya deklaration.

 

Pappsen

som tycker att alla som riskerar sitt liv för staten skall helt befrias från skatt... i synnerhet då inkomsten är skrattretande låg... sorry OT, upprörd (som vanligt)

 

 

Exakt, under en femårsperiod har man rätt att ändra sin dekleration. Men för att det ska vara möjligt i ovanstående fall så måste man ju ha gjort en skatteinbetalning i Liberia. Och angående ditt OT-ämne, så håller jag fullständigt med dig!

Edited by Ammo
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
FN-soldat beskattas för arbete i Liberia

 

Skatteverket beslutade att beskatta en svensk FN-soldat för sitt arbete i Liberia. Skatteverket anför att det inte är sannolikt att de skattebetalningar som gjorts i Liberia utgör skatt på inkomst från FN-uppdraget, och att kravet om skattebetalning för skattebefrielse enligt sexmånadersregeln inte är uppfyllt.

 

 

Mannen har överklagat beslutet och vidhåller sitt yrkande att inkomsten inte ska beskattas i Sverige. Till stöd för sin talan åberopar han en tidigare länsrättsdom som rör hans taxering för inkomståret 2005. Han har också lämnat in handlingar enligt vilka han erlagt "tax on taxable gross income" till Liberias "Ministry of Finance".

 

Länsrätten i Skåne län konstaterar att skattebefrielse med stöd av sexmånadersregeln endast erhålls för den del av inkomsten som tagits till beskattning i utlandet. Det ska enligt domstolen vara fråga om en direkt skatt på inkomsten av tjänstgöringen.

 

Domstolen uttalare vidare att betalning av skatt i Liberia strider mot FN-regler och mot liberiansk lag. Länsrätten bedömer att mannen inte gjort sannolikt att han avkrävts skatt i den mening som avses i inkomstskattelagen utan att betalningen snarast skett frivilligt. Överklagandet avslås.

 

Fredrik Olsson 2008-09-30

 

Läst på Lexnova. För att se hela domen krävs registrering. Om någon vill läsa men inte registrera sig så PMa så fixar det sig.

 

/Zacke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...