Jump to content

Skattelättnad?


Recommended Posts

Grode vanliga schablonavdrag för "tillfälligt arbete på annan ort" under min tjänstgjöring, man är ju inte direkt bosat i södertälje, det gav en fin slant åter de efterföljande åren (var ute över ett årskifte)...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tja eftersom hon är nära ;) så frågade jag henne mer och såhär:

 

För arbetsgivaren så är det inget problem att inte betala skatt, det enda som krävs är som sagt en jämkning från skatteverket och dom i sin tur måste veta att på något sätt att du verkligen betalar skatt i landet du är i.

Det enda hon säger här är att var NOGA med pappersarbetet från skatteverket så att du inte åker på en saftig kvarskatt, men annat än principiellt så hade hon inget emot det då.

 

Så sexmånadersregeln fungerar men det är ditt lokala kontor som måste producera jämkningen till FM.

 

/b

 

Låter bra.

Jag tror de flesta med mig kommer ta detta i deklarationen för 2005, dvs inte jämka (inte göra slut på pengar jag inte har).

Link to comment
Share on other sites

tja eftersom hon är nära ;) så frågade jag henne mer och såhär:

 

För arbetsgivaren så är det inget problem att inte betala skatt, det enda som krävs är som sagt en jämkning från skatteverket och dom i sin tur måste veta att på något sätt att du verkligen betalar skatt i landet du är i.

Det enda hon säger här är att var NOGA med pappersarbetet från skatteverket så att du inte åker på en saftig kvarskatt, men annat än principiellt så hade hon inget emot det då.

 

Så sexmånadersregeln fungerar men det är ditt lokala kontor som måste producera jämkningen till FM.

 

/b

 

Låter bra.

Jag tror de flesta med mig kommer ta detta i deklarationen för 2005, dvs inte jämka (inte göra slut på pengar jag inte har).

 

klokt..

 

/b

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@ aurne och övriga

hur mkt kan man tjäna på 8mån om man skattar i tex liberia eller anv andra "avdrag" snackar vi

< 5000

5000-10000

eller mer är 10000 kronor?

 

eller inte förlora kanske är bättre ordval?

 

 

Edit1[aurne's jävla namnstavning :D]

Edit2[Tillägg]

Edited by SGT Jakobsson
Link to comment
Share on other sites

Jag tar upp ämnet igen eftersom det har blivit aktuellt för oss som tjänstgör i Liberia under LA03 eftersom vi är här 7 månader ungefär.

 

Det finns en regel som heter 6-månadersregeln och enligt den skulle det vara möjligt att betala skatt i Liberia och därmed inte behöva betala skatt hemma.

 

...

 

Frågan är nu om någon av er gjort detta tidigare? Några tips/tankar/idèer?

Någon mission tidigare borde väl varit längre än 6 månader?

 

Det som händer just nu är att ett skattekontor har tagit kopior på ett kvitto på betald skatt här i Liberia och hela ärendet är skickat "uppåt" i skattemyndigheten till "rättsenheten" där de ska ta beslut om detta. Tanken är väl att vi ska få ett beslut som sen går ut till alla lokala skattekontor så det inte blir några tveksamheter när våra deklarationer dyker upp nästa år. Förhoppningsvis får vi deras svar redan inom någon vecka.

 

 

 

Intressant! Skatt går ju att betala retroaktivt. Det borde ju funka när det gäller Liberia också. Vad har skattmasen i Monrovia för adress? :mellow:

Link to comment
Share on other sites

@Knekt: Ähh... Var nöjd med att du under 6 månader i Bosnien betalade 1000:- mindre skatt per månad än mig, pga av våra olika kommunalskatter. :D

 

Jo, det var en sabla skillnad minns jag. Det om något visar ju hur vansinnigt skattesystemet för US är.

 

Men du... om du får 6000 bagis av mig, så kan väl jag få tillbaka 27% eller vad det nu kan bli, av det jag betalade i skatt i Liberia? Deal? :lol:

Link to comment
Share on other sites

@ aurne och övriga

hur mkt kan man tjäna på 8mån om man skattar i tex liberia eller anv andra "avdrag" snackar  vi

< 5000

5000-10000

eller mer är 10000 kronor?

 

eller inte förlora kanske är bättre ordval?

 

 

Edit1[aurne's jävla namnstavning :baskerHV:]

Edit2[Tillägg]

Det beror ju helt på befattningsarvodet, men med lägsta lönen (skyttesoldat eller vad det kan vara) så handlar det om runt 60 000. Det är en ganska stor "löneförmån". Detta gäller alltså bara 6-månadersregeln. Skattesatsen i Liberia är 4% så det är bara räkna själv:

 

(Befattningsarvode+Missionstillägg)*0,33 = Den skatt du betalar i Sverige

(Befattningsarvode+Missionstillägg)*0,04 = Den skatt du betalar i Liberia

 

Den skatt du betalar i Sverige - Den skatt du betalar i Liberia = Det du "sparar" på 6-månadersregeln

 

 

 

 

Intressant! Skatt går ju att betala retroaktivt. Det borde ju funka när det gäller Liberia också. Vad har skattmasen i Monrovia för adress? 0:)

 

Har du någon vän här nere som kan ordna det åt dig hade det ju säkert fungerat. LA03 åker hem snart så vi kan nog inte hjälpa dig. Vissa på LA04 kommer kanske göra detta, om jag fattat rätt så är de som åker ner med rot1 och hem med rot2 här 6 månader. LA05 kommer kunna göra det eftersom de är här 8 månader.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju helt sanslöst att ingen nämnt den här lösningen tidigare. Jäklars vad deg.

 

Det beror nog på flera saker. För att 6-månadersregeln ska gälla krävs att landet du ska betala skatt i ska betraktas som stat, detta bestämmer UD och jag kan tänka mig att det varit tveksamt i Kosovo t.ex.

Samtidigt ska landet ha ett skattesystem och eventuellt, detta har jag inte riktig klarhet i, det kan för vissa länder finnas skatteavtal mellan landet och Sverige som reglerar om detta går att genomföra.

Till detta kommer då att man ska vara där minst 6 månader.

 

Till saken hör ju också principen att man aldrig kommer undan staten. Jag var tveksam första gången jag hörde förslaget och är fortfarande tveksam till om det går igenom, trots att jag läst på det som finns att läsa om 6-månregeln.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju helt sanslöst att ingen nämnt den här lösningen tidigare. Jäklars vad deg.

 

Det beror nog på flera saker. För att 6-månadersregeln ska gälla krävs att landet du ska betala skatt i ska betraktas som stat, detta bestämmer UD och jag kan tänka mig att det varit tveksamt i Kosovo t.ex.

Samtidigt ska landet ha ett skattesystem och eventuellt, detta har jag inte riktig klarhet i, det kan för vissa länder finnas skatteavtal mellan landet och Sverige som reglerar om detta går att genomföra.

Till detta kommer då att man ska vara där minst 6 månader.

 

Till saken hör ju också principen att man aldrig kommer undan staten. Jag var tveksam första gången jag hörde förslaget och är fortfarande tveksam till om det går igenom, trots att jag läst på det som finns att läsa om 6-månregeln.

 

 

Vilken myndighet gick ni igenom i Liberia? Fick ni hjälp av det svenska konsulatet, eller var det eget und arbete?

Link to comment
Share on other sites

Vilken myndighet gick ni igenom i Liberia? Fick ni hjälp av det svenska konsulatet, eller var det eget und arbete?

 

Finansdepartementet.

Den svenska konsuln finns inte kvar i Liberia, de ska inte ha någon här i fortsättningen.

Vi har en local (ej anställd) som hjälper oss, eftersom det är ett gäng i LA03 som genomför detta så har vi ordnat så att inte varje människa behöver åka in till bank/departementet. Personuppgifter tas in från varje individ på campen, underskrifter av deklarationen sker på campen och själva skatten tas in på campen så allt sker samlat mot bank och finansdepartementet, eller åtminstone i några få omgångar.

Link to comment
Share on other sites

Vilken myndighet gick ni igenom i Liberia? Fick ni hjälp av det svenska konsulatet, eller var det eget und arbete?

 

Finansdepartementet.

Den svenska konsuln finns inte kvar i Liberia, de ska inte ha någon här i fortsättningen.

Vi har en local (ej anställd) som hjälper oss, eftersom det är ett gäng i LA03 som genomför detta så har vi ordnat så att inte varje människa behöver åka in till bank/departementet. Personuppgifter tas in från varje individ på campen, underskrifter av deklarationen sker på campen och själva skatten tas in på campen så allt sker samlat mot bank och finansdepartementet, eller åtminstone i några få omgångar.

 

Om nu den svenska skattemyndigheten inte godkänner detta, vad händer då med den skatten ni har betalat till Liberia? Går det att få tillbaka, eller skänker ni det som välgörenhet isåfall?

Link to comment
Share on other sites

Om nu den svenska skattemyndigheten inte godkänner detta, vad händer då med den skatten ni har betalat till Liberia? Går det att få tillbaka, eller skänker ni det som välgörenhet isåfall?

 

Att få tillbaks pengarna från Liberia tror jag man kan glömma. Men om skattemyndigheten godkänner det vi betalat som skatt men underkänner 6-månadersregeln på goda grunder så skulle man kunna "kvitta" skatten här mot skatten hemma så man inte går back på det. Dvs om jag erlagt 10000 i skatt i Liberia så betalar jag 10000 mindre i skatt hemma. Detta på grund av att skattemyndigheten skulle se det som dubbel beskattning annars.

Link to comment
Share on other sites

någon som vet om detta är genomförbart i afganistan? Och var man kan få reda på hur mycket skatt man betalar i afganistan i sådant fall?

Kanske inte så lämpligt rent säkerhetsmässigt att skriva sig där och lämna alla personuppgifter när man annars bara använder förnamn. Vissa nationer får inte ens ha egen mobiltelefon med sig, vet dock inte vad som gäller svenskarna.

Link to comment
Share on other sites

Grode vanliga schablonavdrag för "tillfälligt arbete på annan ort" under min tjänstgjöring, man är ju inte direkt bosat i södertälje, det gav en fin slant åter de efterföljande åren (var ute över ett årskifte)...

 

Denna var verkligen intressant!

Jag hittade detta svaret på Skatteverkets hemsida och min tolkning är att det är fulltmöjligt (du har ju tydligen fått igenom ditt och då funkar det ju)

 

Detta får jag inte glömma dom komande åren

Link to comment
Share on other sites

Grode vanliga schablonavdrag för "tillfälligt arbete på annan ort" under min tjänstgjöring, man är ju inte direkt bosat i södertälje, det gav en fin slant åter de efterföljande åren (var ute över ett årskifte)...

 

Denna var verkligen intressant!

Jag hittade detta svaret på Skatteverkets hemsida och min tolkning är att det är fulltmöjligt (du har ju tydligen fått igenom ditt och då funkar det ju)

 

Detta får jag inte glömma dom komande åren

 

 

Det är aldrig fel att som medborgare i landet med världens högsta skatter göra sitt yttersta för att få behålla en så stor del som möjligt av sin lön. Men när skatteverket godkänner avdrag för ökade levnadsomkostnader har de enligt mig gjort fel eftersom du inte haft några ökade levnadsomkostnader.

 

För mer information se: 7§ Förordning om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten.

 

För den som ändå vill försöka få igenom detta avdrag kan rättsfallet RÅ 1998 ref. 39 vara av intresse eftersom vi där kan lära oss att även om du bor kvar i ditt föräldrahem och därför inte har några kostnader på hemorten ändå har rätt till avdraget.

 

Då du säkerligen saknar kvitton för att bevisa merkostnaden skall du givetvis yrka på schablonavdraget.

 

 

Vad gäller sexmånadersregeln och Liberiansk skatt kan jag meddela att frågan är under utredning hos skatteverket.

Link to comment
Share on other sites

Då du säkerligen saknar kvitton för att bevisa merkostnaden skall du givetvis yrka på schablonavdraget.

 

Det är det jag kommer att göra då jag som alla vet inte har några kvitton och kommer säkert inte få några heller för den delen.

 

Jag vet inte vad "7§ Förordning om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten" säger men det står säkert att jag inte får göra detta för Försvarsmakten och utlandsstyrkan är ju tydligen någon speciell arbetsgivare som får göra avsteg från det mesta när det gäller skatter (i detta fallet)

 

Man får väl testa helt enkelt... ses i April :D

Link to comment
Share on other sites

Då du säkerligen saknar kvitton för att bevisa merkostnaden skall du givetvis yrka på schablonavdraget.

 

Det är det jag kommer att göra då jag som alla vet inte har några kvitton och kommer säkert inte få några heller för den delen.

 

Jag vet inte vad "7§ Förordning om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten" säger men det står säkert att jag inte får göra detta för Försvarsmakten och utlandsstyrkan är ju tydligen någon speciell arbetsgivare som får göra avsteg från det mesta när det gäller skatter (i detta fallet)

 

Man får väl testa helt enkelt... ses i April :D

 

Reseförmåner och förmåner till följd av ökade levnadskostnader

Under tjänstgöring i Sverige betalas ersättning för ökade levnadskostnader motsvarande vad som gäller för andra anställda inom Försvarsmakten.

Försvarsmakten får besluta att ersättning skall betalas för resa i Sverige vid inryckning till och utryckning från tjänstgöring.

 

 

Om du kontrollerar din lönespecifikation så ser du att du fått 62 kronor per dag i tjänstgöringstillägg som kompensation för ökade levnadsomkostnader. Skall avdrag gå igenom borde du därför behöva visa upp kvitton som bevisar att du haft större utgifter än dessa 62 kronor per dag.

 

Vi kommer nog att ses imorgon, vare sig du vill det eller inte….

Link to comment
Share on other sites

Tänkbara möjligheter till skattelättnad är annars:

 

Låt bli att lämna in måltidskortet och på så sätt enbart bli förmånsbeskattad för fyra dagar per vecka.

 

Det har visserligen redan gjorts men möjligheten att begära att värdet av kostförmånen skall justeras neråt finns fortfarande kvar. Helt fri kost värderas till 155 kronor, vi beskattas för 80 kronor per dag. RÅ 1995 ref. 95 och RÅ 2002 ref. 10 ger exempel på de synnerliga skäl som kan få skatteverket att gå med på lägre förmånsvärde.

 

Möjligheten finns också att kompanimiddagen inte skall ses som kostförmån utan att den istället skall anses vara skattefri personalvårdsförmån då syftet med middagen var att skapa trivsel, god arbetsmiljö och samhörighet. Att verksamheten var beordrad och riktade sig till hela personalen talar också för detta.

Link to comment
Share on other sites

Har det kommit något beslut om det har gått igenom eller var det först aug 2006

det kommer besked?

 

Vilka återgärder ska jag vidta innan missionen för att kunna utnytja 6 månaders regeln under La05?

 

Och som jag förstod det så om man är hemma 2 veckor i en månad så räknas den månaden inte med? korrekt? Och LA05 har leave 2 ggr 2 veckor per gång eller ?

 

Upplys en blivande :) som svävat ute i det civila mörkret alltför länge :D .

Link to comment
Share on other sites

Nu är det så att FN och dess medlemsländer har kommit överens att personer i FN-tjänst ska betala skatt till sitt hemland och inte till det landet som dom tjänstgör i.

 

Har precis avslutat ett samtal med en kamrat på Skatteverket som har kollat upp det ordentligt, enligt honom så är det många som försöker få igenom det men det ska alltså inte gå.

 

Nu ska ni inte börja hacka på mig heck jag skulle gärna vilja ha tjänat 60 papp extra men jag passar bara vidare informationen som jag fick.

Link to comment
Share on other sites

Och som jag förstod det så om man är hemma 2 veckor i en månad så räknas den månaden inte med? korrekt? Och LA05 har leave 2 ggr 2 veckor per gång eller ?

 

Upplys en blivande  :D som svävat ute i det civila mörkret alltför länge :lala: .

 

På LA01 hade de 1 leave á 3 veckor. På LA02 hade vi 2 leave´s på 2 veckor och 1 på 1 vecka. Nu vet jag inte hur det fungerar men man kan hoppas på 2 leave´s á 10 dar för 6 dar i Sverige var lite snålt då restiderna är rätt långa.

 

:clap:

Link to comment
Share on other sites

Nu är det så att FN och dess medlemsländer har kommit överens att personer i FN-tjänst ska betala skatt till sitt hemland och inte till det landet som dom tjänstgör i.

 

Har precis avslutat ett samtal med en kamrat på Skatteverket som har kollat upp det ordentligt, enligt honom så är det många som försöker få igenom det men det ska alltså inte gå.

 

Nu ska ni inte börja hacka på mig heck jag skulle gärna vilja ha tjänat 60 papp extra men jag passar bara vidare informationen som jag fick.

 

 

Attans!! :clap:

Å vi som förmodligen kommer att nyttja det svenska välfärdssystemet SÅ mycket under de där 8 månaderna.

Då ska jag minsann se till så att mina framtida barn gungar sönder gungor på allmäna lekplatser för minst 60 000 :lala: Kanske ett litet pålägg för den eventuella inflationen.

 

Dags att leta upp Tage Danielssons gamla text om hur man gör sig "förtjänt" av förlorad skatt... :D

Link to comment
Share on other sites

Nu är det så att FN och dess medlemsländer har kommit överens att personer i FN-tjänst ska betala skatt till sitt hemland och inte till det landet som dom tjänstgör i.

 

Har precis avslutat ett samtal med en kamrat på Skatteverket som har kollat upp det ordentligt, enligt honom så är det många som försöker få igenom det men det ska alltså inte gå.

 

Märkligt att dom inte nämner det i texten som behandlar "Vilka omfattas av sexmånadersregeln och ettårsregeln" i dokumentet http://www.skatteverket.se/broschyrer/339/33911farg.pdf

Dokumentet hänvisar sedan till 3'e kaptitlet i inkomstskattelagen och där har jag inte heller hittat något som tyder på att personer i FN tjänst inte kan nyttja sexmånadersregeln.

Men vad vet jag jag är juh ingen hejare på att läsa lagar och sånt. :baskerPa:

/Skalfisk

Link to comment
Share on other sites

Nu är det så att FN och dess medlemsländer har kommit överens att personer i FN-tjänst ska betala skatt till sitt hemland och inte till det landet som dom tjänstgör i.

 

Har precis avslutat ett samtal med en kamrat på skatteverket som har kollat upp det ordentligt, enligt honom så är det många som försöker få igenom det men det ska alltså inte gå.

 

Nu ska ni inte börja hacka på mig heck jag skulle gärna vilja ha tjänat 60 papp extra men jag passar bara vidare informationen som jag fick.

Intressant, men jag skulle gärna se en bättre källa på den informationen. Skatteverket är ju ändå en statlig myndighet vars verksamhet är hårt reglerad av lagar, så om det nu är så att din kompis är helt säker på detta kan han säkert också peka på en lag eller något annat dokument som säger just detta. Det skulle vara mycket intressant att läsa detta dokument. De enda specialregler jag har hört angående FN och beskattning har gällt tjänstemän (motsv) som är direkt anställda av FN. Soldater och officerare i utlandsstyrkan är anställda av Försvarsmakten, inte av FN.

 

Som motargument till din kompis påstående kan man i Skatteverkets handledning SKV 352 utgåva 9, "Handledning för internationell beskattning 2005" på sidorna 55-56 läsa följande :

 

2.4.1 Diverse inkomster och förmåner

 

Svensk personal som tjänstgör i FN:s och OSSE:s fredsbevarande verksamhet utomlands är normalt anställda i utlandsstyrkan inom Försvarsmakten. Detta innebär att IL:s [inkomstskattelagens] regler om bl.a. beskattning av löneförmåner och avdrag för ökade levnadskostnader är tillämpliga. Den dagersättning ”per diem”, som utbetalas direkt av FN till FN-observatörer har av RR [regeringsrätten] jämställts med statligt traktamente (RÅ82 1:66). Det bör observeras att traktamentsersättningar utbetalda av staten numera räknas till skattepliktig intäkt. Den förmån av fri kost och fria hemresor som tillkommer sådan personal som tjänstgör i väpnad tjänst för fredsbevarande verksamhet utomlands, dvs. personer som omfattas av lagen (1992:1153) om väpnad styrka för tjänstgöring utomlands, utgör inte skattepliktig inkomst (11 kap. 3 § IL). Även om kostförmån inte ska tas upp till beskattning ska det belopp med vilket avdrag för ökade levnadskostnader kan medges reduceras med hänsyn till förmånen (12 kap. 17 och 22 §§ IL). Även ersättningar vid dödsfall eller invaliditet genom statens riskgarantier, utbetalda i enlighet med 15–17 §§ förordningen (1999:569) om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten, är skattefria (8 kap. 20 § IL). Sexmånadersregeln är i princip tillämplig i dessa fall, men det torde höra till ovanligheterna att beskattning av sådan ersättning har skett i verksamhetslandet. Om beskattning av representanter och anställda vid FN och dess fackorgan, se avsnitt 2.15.

(Min fetmarkering)

Hursomhelst, någon nämnde i ett tidigare inlägg att saken just nu granskas hos skatteverket, så vi får väl vänta ut ett slutgiltigt svar därifrån.

 

--------

 

Och som jag förstod det så om man är hemma 2 veckor i en månad så räknas den månaden inte med? korrekt? Och LA05 har leave 2 ggr 2 veckor per gång eller ?

 

Om inte jag totalt misstolkar SKV 339 så säger den att man under en åttamånaders utlandsanställning är berättigad till 6*8=48 dagars vistelse i Sverige och att dessa dagar får disponeras fritt; med andra ord spelar det ingen roll om du är hemma 15 dagar i augusti, den månaden "försvinner" inte ändå. Till mig sa de att vi kan räkna med 2 x 2 veckor leave, d.v.s. totalt 30 dagar enligt skatteverket vilket då skulle falla inom den tillåtna gränsen.

Med kortare uppehåll i Sverige menas sex dagar per månad – varje hel månads utlandstjänstgöring kvalificerar till sex dagar – eller sammanlagt högst 36 dagar under sex månaders utlandsarbete och högst 72 dagar vid ett års utlandsarbete. De intjänade dagarna får läggas ihop och du kan ta ut dem när som helst under utlandstjänstgöringen utom som inledning eller avslut ning av anställningen.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag drar mig till minnes en skattefråga som fick mig att hamna på gränsen till hjärtinfarkt för snart tio år sedan.

 

Jag satt nämligen och zappade på text-TV, det måste ha varit 1995. Där fanns på text-TVs löpsedel med någon dags mellanrum två stora nyheter som i kombination fick mig att gå upp i varv ordentligt.

 

Den första var att president Clinton meddelade att han avsåg visa sin uppskattning över det viktiga och riskfyllda arbete de amerikanska soldaterna gjorde när de nu efter Daytonavtalet drog in i Bosnien för världsfredens skull. Alla amerikanska soldater som deltog i internationell fredsbevarande tjänst beviljades härmed total skattefrihet för alla sina inkomster. (Som kuriosa kan nämnas att de amerikanska trupperna dessutom kom till Bosnien i en relativt sett riskfri miljö efter att kriget avslutats).

 

"Det var väl ett fint initiativ", tänkte jag stillsamt.

 

Dagen efter kommer så närapå hjärtinfarkten; Ett lika stort Text-TV-löp om att all svensk personal som någonsin tjänstgjort i Bosnien retroaktivt skulle förmånsbeskattas för fria hemresor. Anledningen var att försvaret betalat leaveresan till Sverige den enda gång folk fått en ledig stund under hela tjänstgöringen.

 

Värt att veta är att då nyss lyckats förtränga irritationen över principen att beskattats för "förmån av fri kost och logi" för att bl a under beskjutning ha sovit i frusen lera i värn utomhus ätandes frusen burkmat samt i veckor hösten -93 levt på svältgränsen när vi inringades och maten tog slut. Hela tjänstgöringen igenom boendes i logement där råttor sprang över ens sovsäck.

 

Nu skulle man personligen punga ut med någon tusenlapp för att man ett par år tidigare på en direkt order hade fått förmånen att slippa kriget i ett par veckor. Och detta behöver man dessutom läsa om samtidigt som svensk media gör en stor nyhet av hur andra länder värdesätter sina soldaters insatser med total skattefrihet!

 

Om det är någon som tror att en enda svensk journalist tog upp den lätt absurda diskrepansen i svenskt och amerikanskt värdesättande av fredsbevarande insatser så har ni fel. Just den kopplingen var tydligen inte medialt intressant, och nyheterna behandlades helt separat. "Clinton-utspelet" försvann som nyhet i samma ögonblick som den svenska förmånsbeskattningen dök upp, och media gav sig enbart på Försvarsmakten. Man undrade bara, vilket i och för sig var berättigade frågor, antingen varför försvaret överhuvudtaget betalat hemresorna eller varför de inte tagit hänsyn till förmånsbeskattningen från början.

 

Men eftersom ingen journalist verkade tycka den ena nyheten var intressant i förhållande till den andra i ett större perspektiv kan man inte annat än undra varför amerikansk skattebefrielse överhuvudtaget var en så pass stor nyhet i Sverige.

 

Om det nu inte var intressant att jämföra med svenska förhållanden ens samma vecka undrar jag fortfarande varför Clintons utspel någonsin var en nyhet. Om den ändå inte skall sättas i proportion mot våra förhållanden kan jag överhuvudtaget inte se något nyhetsvärde i att veta hur Clinton avlönar eller beskattar sina FN-soldater?

 

Försvaret tyckte hur som helst situationen var högst penibel och tillförde för dyra pengar ett än större engångsarvode som efter ytterligare en beskattning precis täckte skatten, så jag behövde aldrig punga ut med pengar för mitt omedvetna och beordrade skattesmiteri två år tidigare...

 

Förlåt för att jag quotar detta så pass långt efter att det är inskrivet men var god och ha överseende. Vet inte heller om detta är i gråzonen för politisk debatt men jag hoppas BLÅGUL har överinseende för den goda sakens skull.

 

Kanske är det så att svensken i allmänhet inte riktigt vet vad en soldat i US blir utsatt för, jag vet det inte men får väl reda på det nu när jag åker, och visst är det så att journalister inte skriver om sånt som inte är av intresse för den stora mobben. På alla de forum som här finns upplagda diskuterar dagligen soldater som har erfarenheter av US goda som dåliga, men få av deras kunnskaper förmedlas vidare till andra. Som jag har förstått är det allmän kännedom att man vid hemkomsten av en mission får reda på att ingen kommer att förstå och få kommer att vilja lyssna.

Det kanske är så att vi skulle försöka nå ut? Varför inte på ett strukturerat sätt, ( med hjälp av blågul) försöka oss på en artikel med SAKLIG och informativ information om vad US gör. På detta sätt kan vi föhoppningsvis få igång någon sort debatt. Varför skall en US soldat som faktiskt riskerar sitt liv behöva ha en så konstig beskattning när en tex sjöman på ett fartyg har en hel del lättnader och förmåner?

 

Nu har FM höjt arvodena och på så sätt visat sin välvilja, kanske det är statens tur att visa sin uppskattning för det vi gräsrötter gör för vår fana!

 

Själv har jag ännu inte åkt men fått en inkallelse och väntar på utskeppning.

Link to comment
Share on other sites

Bilden hos "Svensson" är väl den

från Cypern där soldaten ligger

på stranden och solar mellan OP-passen..

 

Sedan förändrades kanske bilden lite

under BA-tiden med följden att

Skattemyndigheterna fick upp ögonen

på våra "förmånliga" anställningsvillkor.

 

Konserver och tält på mögelskadade golv

i en fabrikshall.

Undrar vilka av våra "folkvalda" Regerings-,

Riksdags-, EU-ledamöter hade velat leva

under sådana förhållanden under 6 mån?

Samtidigt betala förmånsskatt för "Fri kost

och logi" samt till råga på allt få höra att det

ev. kan bli tal om retroaktiv beskattning bakåt i tiden..?

 

Visst är det ett fantastiskt land vi lever i.

Ångrar att jag inte började karriären i

Unga Örnar.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...