Eynosh Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 Jag har länge letat efter en morakniv vars blad är max 80mm (mindre går också bra). 11,5 cm verkar vara standard, men jag undrar om någon av er knivfantaster vet om det existerar en sådan Morakniv. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThornBjorn Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 Finns redan ganska många trådar om knivar. Till exempel den här. Förslagsvis ställer du din fråga där istället.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eynosh Posted July 19, 2004 Author Report Share Posted July 19, 2004 Sökte fel, hade hittat det annars. Nåja Ing, fritt fram och låsa och sen kasta (såg att du läste tråden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 Finns redan ganska många trådar om knivar. *** Förslagsvis ställer du din fråga där istället.. Många trådar om moraknivar finnes icke. Ska vi försöka ha en liten tråd där vi är snälla mot denna svenska, ganska söta och billiga folkhemskniv? Standard 11,5 cm låter mycket. 95mm hade jag för mig från de morablad jag gjort skaft till själv. (100 mm när jag tittar på clas ohlsons hemsida) Vad ska du ha den till? Täljknivar brukar vara mindre, fast inte särdeles kraftiga. (kan fortfarande vara i samma stål och prisklass) Annars är de ganska lättslipade, så ge dig på med stora slipstenen? Flyttar/stänger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eynosh Posted July 19, 2004 Author Report Share Posted July 19, 2004 Ing läser fortfarande Ska ha den till jakt. Jag vill inte betala för mycket nu i början för en ex. buck kniv, så jag tänkte att jag börjar med Mora. Pratat med några och dom säger att den funkar för passning och för att flå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 http://www.frosts.se/ Model 134 WS 70mm Model S-1/OH 85mm Model S-2/OH 75mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 (edited) Jag har märkt att man inte har något större behov av stora knivar, även om man använder dem till att spänta, ha av kvistar och dylikt, jag använde nästan bara toppen av kniven vid täljning och kanske 2-3 centimeter vid späntning. Min slutsats, korta knivar är bra! KNIVE stavas det knive eller knife frågas kom, har lärt mig knife... edit: är det inte så att det heter knife i singular och knives i plural..? dessutom vad tycker ni, vad är en bra allround-kniv, kort, lång, bred, böjd? Edited July 19, 2004 by Ignis nitidus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 stavas det knive eller knife frågas kom,har lärt mig knife... Singular = knife Plural = knives Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 ignitius nitidius Min erfarenhet säger att olika knivar till olika jobb, och olika storlek till olika händer. Prova själv, precis som du själv märkt så använder man inte långt blad vid täljning. Jag tycker däremot om att bladet har "tillräcklig" (personligt mått )bredd. Det ger stadga tycker jag. Det allra viktigaste dock är att vårda verktyget så du håller skärpan, det gör mer än halva jobbet. När jag besöker folk, kollegor och hantverkare brukar jag alltid kolla hur dom sköter sina knivar, det säger mycket om hur man jobbar i övrigt. Och du, slå inte på kniven du ska tälja med... ;) (riktat till en annan knivtråd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eynosh Posted July 19, 2004 Author Report Share Posted July 19, 2004 Hitta en fin "lapplander". Vart har dom återförsäljare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mönstersoldat Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 plocka fram bågfilen och kapa av bladet på en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 @Eynosh Lämpligen kan du lyfta på luren eller skicka ett mail till tillverkaren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 /../Det allra viktigaste dock är att vårda verktyget så du håller skärpan, det gör mer än halva jobbet. När jag besöker folk, kollegor och hantverkare brukar jag alltid kolla hur dom sköter sina knivar, det säger mycket om hur man jobbar i övrigt. Och du, slå inte på kniven du ska tälja med... ;) (riktat till en annan knivtråd) Det finns en annan anledning till varför man ska behålla skärpan på knajfen, säkerheten, det är mycket lättare att man slinter med en slö kniv än en vass. Och slå som sagt inte på kniven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted July 19, 2004 Report Share Posted July 19, 2004 Mycket dösnack nu om att inte slå på en kniv. Möjligen inte slå på en morakniv, eller annan motsvarande av Jula-kvalitet... Släpp sargen och kom in i matchen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts