Jump to content
Sign in to follow this  
Skuggan

Vad skulle du välja för normalutrustning till Hemvärnet?

Recommended Posts

Det hade varit nice om hemvärnssoldater utrustades med följande personlig matriel:

Bärsystem 2000

Skyddsglasögon & knäskydd

Hjälm 90

Kroppsskydd 94

Marschkängorna

Comtacs

Hjälmunderlag/värmehuva

Fältmössa 90

Vätskesystem Sv2k

HK53 med RPS istället för AK4 med RPS

HK53A3left.jpg

ok, tänkte köra en liten tanke "lek"

DU har fått i uppgift att välja ny NU (Normal utrustning) till Hemvärnet, du har helt fria händer och det får kosta vad det vill...

jag snackar alltså, ryggsäckar, EHV, stridsväst mm

regel: ALLT måste gå att bära, således ingår ej fordon likn i detta, det ni väljer kommer inom 1år att bli standardiserad utr för hela hemvärnet (inkl insatsplutoner)

vad skulle DU välja?

(vad jag vill ha är altså förslag på utr, gärna med länkar till tillverkaren/försäljaren)

Jag skulle utgå från min och andras svagheter.

En uniform som dagens med bättre material här och där kompleterad med två bärsystem.

Ett mjukt i form av en väst som är lämplig för att krypa i skogen, se resten av tråden.

Ett hårt i form av en hård skyddsväst. I princip ett harnesklikt skal som blir enkelt och snabbt att ta på

sig och som är lämpligt om man står post eller springer runt. Finessen med det är att det borde ge bra skyddsnivå och det tar mycket kort tid att lära sig använda det. Nackdelen är att man i förlängningen blir en sämre soldat men då så få övar tillräckligt mycket för att nå "mjukvästnivån" spelar det ingen roll och "mjukvästen" skall ändå finnas tillgänlig för de som önskar den.

Det är nog det enda unika jag kan bidra med.

Jag skulle iofs även önska massor med mycket bättre elektronik samt en ny kompakt, lågteknologisk och robust fältapa.

AK4B har ju som sagt kommit ut redan.

Sommarkängor är på gång.

PSG90 ska delas ut på förbanden under 06. Västernorrlandsgruppen i alla fall. 2st på våran insatspluton.

"Flonken" kommer också, dvs, granattillsatsen.

En mer slimmad stridsväst, sv 2000 är så jävla bylkig för en vanlig stridsövning. sv2000 är ju en mer loadbaring.

Googlar till förbanden samt knäskydd vore välkommet.

Men viktigast av allt för kompitensen tycker jag är en enkel comradio för comtac. Skulle striden bli mycket bättre om gruppcheferna hade bra kommunikationsmöjligheter.

Sedan kan man ju alltid dividera om ak5:an vilka dom flesta hoppas på. Smidigare, lättare, magasinen tar inte lika mycket utrymme och vikt.

10magasin var det någon skrev, hämta ut bara, skriv en affse eller be plutonchefen fixa. Har 10 men använder bara 8 eftersom det är smärtgränsen för stridsvästen och smidigheten. B-styrka kan 10st behövas.

Det som HV behöver mest dock är yngre soldater med fräsh utbildning i bagaget, speciellt på plut.cf sidan!

Jag önskar mig nog mycket som dom flesta andra.

Bärsystem 2000.

kängor för sommar att kvittera ut om vi nu skulle ha en massa övningar under varmare tider :uuh:

Femfinger handskar, 9105 TEGERA är suveräna har haft ett sådan par och hanterat AK'n utan några problem..

Dock lite småkalla om det är under -15... :P

Hmm undra om dom har bytt modellnummer på dom..

Kanske en av dom hära istället?

http://www.ote.se/visa_kategori.asp?action...aprodukt&id=259

http://www.ote.se/visa_kategori.asp?action...aprodukt&id=222

samtliga "pro" handskar http://ejendals.anxious.se/TengeraKampanj/index.html

Knäskydd, ögonskydd, comtac. Skyddsnivån måste öka, det är inte bara Insats som får sämre hörsel av övningar, samt säkerheten ökar om alla hör lika bra på skjutvallen.

Personlig kommunikation, ihopbyggd med en gps som kan skicka en nödposition.

samma enhet skulle kunna finnas i miniformat för en enskild soldat, och större format med pda liknande utseende för gruppchef, plutonchef osv..

"non lethal weapons" Uppgifterna består inte bara i att ta död på alla elakingar inom synhåll.

En lättare vapen vore trevligt, men inte nödvändigt.

Likaså backup iform av pistol eller kniv eller något?

Jag vet inte vad bajonett kan utföra förutom att vara ett stickvapen på ak och får man ens använda bajonetten i strid?

Förstoring till RPS alternativt kameratillsats kopplad till hjälmburen OLP skärm som skulle kunna förstora samt möjliggöra skott runt hörn mm.

Mobil tvättanläggning för vapen, vapenvård är viktigt men det är bättre om vi lägger timmarna främst på att öva våra uppgifter än att toksnabbt rengöra vapen och gruppmateriel typ ksp,grg mm.

(näe den går inte att bära enligt första inlägget men den skulle underlätta samt vara miljövänligare än gnnuggandet med 042 och CLP. Det minskar risken för framtida "upptäckter" av cancerrisker och ökningar av allergier.)

ny vapenrem, någon variant på alla "tactical och 3point gun slings" som finns där ute.

Hygienkittet.. http://www.i19.mil.se/index.php?c=news&id=21422

Någon form av utveckling av "snuskburken" så den tar mindre plats och blir lättare mm.

Ett multitool "leatherman/gerber-style" men med funktioner som passar en soldat, exempelvis ersätter/kompletterar AK4 multiverktyg. Inbyggt tändstål kanske?

värmepåse av något kemiskt slag som går att "ladda om"

Ett exempel: http://web.gosh.se/docs/undersida.asp?huvud=10&under=82

Det går säkert att komma på fler praktiska saker.

En sak som är säker är att man behöver utbildning på alla prylar, dom flesta har flera funktioner och för att nytta materiellen rätt så krävs det kunskap.

Personlig mtrl.

Ett smidigare vapen kommer först på min lista.

MP5 med rödpunktsikte verkar bra.

Eller en M/45 tillverkad i titan med rödpunkt :D

Goretexlinad fältuniform."Den bästa som finns."

(Taiga?)

Motorolaradio och comtacs.

Bildförstärkare.

Andra kängor.

Lundhags är sköna. :D

Det hade varit nice om hemvärnssoldater utrustades med följande personlig matriel:

Bärsystem 2000

Hjälm 90

Kroppsskydd 94

Marschkängorna

Comtacs

Hjälmunderlag/värmehuva

Fältmössa 90

Vätskesystem Sv2k

Bärsystem 2000: check

Skyddsglasögon: check

Hjälm 90: check

Kroppsskydd 94: check

Marschkängorna: check

Comtacs: check

Hjälmunderlag/värmehuva: check

Fältmössa 90: check

Det enda på den listan som min pluton saknar är knäskydd och vätskesystem.

Förutom HK 53 då.

Edited by Adam Wilhelm

Bärsystem 2000

Hjälm 90

Kroppsskydd 94

Marschkängorna

Comtacs

Hjälmunderlag/värmehuva

Fältmössa 90

Vätskesystem Sv2k

Bärsystem 2000: check

Skyddsglasögon: check

Hjälm 90: check

Kroppsskydd 94: check

Marschkängorna: check

Comtacs: check

Hjälmunderlag/värmehuva: check

Fältmössa 90: check

Det enda på den listan som min pluton saknar är knäskydd och vätskesystem.

Förutom HK 53 då.

Har fått allt som du bockat av!!!!

Kan även bocka av knäskydd , fick vi för länge sedan!