Jump to content
Sign in to follow this  
Skuggan

Vad skulle du välja för normalutrustning till Hemvärnet?

Recommended Posts

för mig räcker det med en stridsväst, ett par schyssta kängor, AK4B och nått att sova i... keep it simpel!!

Nej, sådana här ska det vara.

:/

2. HVpansarspaningskompaniet

Vilken lycka :blink:

Fast nog svårt att återställa RARDEN kanonerna, men man kanske kan ersätta med dubbla 20mm från pebborna istället?

Såg att det fanns 10 st Spartans och 15 st Sabre (och en prototyps Stormer flatbed) tillgängliga. Man köper allihopa och får följande.

Stab och tross-

2 Sabre (kompch och steff)

1 Sabre (egrupp)

4 Spartans (ledningsvagn med kvm och sttoch; förplägnadsgrupp, sjvgrupp, vaktgrupp)

1 Stormer + 1 Spartan (rep o drivmedelsgrupp)

3x pansarspaningspluton-

3 Sabre

1 Spartan (tp, sjtp)

Återstående används som resevdelsvagnar.

Kostnad, 2 800 000 SEK

Inte särskilt oöverkommeligt alls.

Någon som känner en bra Jaguar mekaniker? Fast bäst vore ju om man kunde få tag på några Samson, Sultan och Samaritan också.

Vilken lycka :D

Fast nog svårt att återställa RARDEN kanonerna, men man kanske kan ersätta med dubbla 20mm från pebborna istället?

Såg att det fanns 10 st Spartans och 15 st Sabre (och en prototyps Stormer flatbed) tillgängliga. Man köper allihopa och får följande.

Någon som känner en bra Jaguar mekaniker? Fast bäst vore ju om man kunde få tag på några Samson, Sultan och Samaritan också.

Hans, har du fått en överdos av TankNet igen? :) Själv så tycker jag att den luftburna bataljonen ska utrustas med M113 Gavin försedda med multipla pansarvärnspjäser, så att svenska försvaret får en sann luftmekaniserad attackförmåga. Jag tycker även att amfibiekåren ska avskaffas och att alla hjulgående fordon i svenska försvaret omedelbart ska ersättas med bandgående fordon, då vi alla vet att hjulgående fordon per definition är dödsfällor. ;) :)

Vilken lycka  :D

Hans, har du fått en överdos av TankNet igen? :D Själv så tycker jag att den luftburna bataljonen ska utrustas med M113 Gavin försedda med multipla pansarvärnspjäser, så att svenska försvaret får en sann luftmekaniserad attackförmåga. Jag tycker även att amfibiekåren ska avskaffas och att alla hjulgående fordon i svenska försvaret omedelbart ska ersättas med bandgående fordon, då vi alla vet att hjulgående fordon per definition är dödsfällor. ;) :D

:}:D:lol:

Jag tycker även att amfibiekåren ska avskaffas och att alla hjulgående fordon i svenska försvaret omedelbart ska ersättas med bandgående fordon, då vi alla vet att hjulgående fordon per definition är dödsfällor. ;) :D

I och för sig är väl ptgb5 de facto en dödsfälla men helt Sparky frälst är jag inte ännu.

Helt OT så har jag avreggat mig från TankNet. Skiten man tog som europe och moderator var för mycket.

Guest Dedicated

Allt som den moderna pansarskyttesoldaten är utrustad med i dagens läge förutom vapnet där jag anser AK4/AK4B duger väl. Högst på önskelistan finns stridsvästen som jag kom att älska under min vecka på Fårö. Det var med stort vemod jag fick lämna tillbaka den......när den äntligen satt som den skulle, alla fickor satt där jag ville ha dem etc etc......

Tillåter mig att svära i kyrkan; gillade INTE nya hjälminredningen! Absolut INTE!

Dock;

Vi blir inte mycket bättre soldater av ny utrustning, det som gör oss till bra soldater är förmågan att använda det vi har med kunskap, fantasi och energi. Hur ofta har det inte hänt att nån ny "pryl" man släpat med sig visar sig fullständig oanvändbar väl i fält och hur många prylar man släpat med visar sig ligga i fel ficka eller inte går att använda av annan anledning?

Hur ofta har det inte hänt att nån ny "pryl" man släpat med sig visar sig fullständig oanvändbar väl i fält och hur många prylar man släpat med visar sig ligga i fel ficka eller inte går att använda av annan anledning?

Inte så ofta för mig, tänker du på något speciellt? *nyfiken*

Vi blir inte bättre soldater av ny utrustning, visst, men då kan vi ju lika gärna fortsätta med Ak4, det är ju slöseri med Ak4B, vi blir ju inte bättre ändå??

Varför gillade du inte den nya hjälminredningen?

Guest Dedicated
Hur ofta har det inte hänt att nån ny "pryl" man släpat med sig visar sig fullständig oanvändbar väl i fält och hur många prylar man släpat med visar sig ligga i fel ficka eller inte går att använda av annan anledning?

Inte så ofta för mig, tänker du på något speciellt? *nyfiken*

Vi blir inte bättre soldater av ny utrustning, visst, men då kan vi ju lika gärna fortsätta med Ak4, det är ju slöseri med Ak4B, vi blir ju inte bättre ändå??

Varför gillade du inte den nya hjälminredningen?

Tänker mest på den där bra kniven som bara ligger i fickan eftersom det är lättare att komma åt bajonetten, alternativt ficklampan som ju är super-duper, bara det att batterierna är ett snärj att få fatt i, exempelvis.

Du missförstår, kanske med flit. VISS utrustning gör oss för all del effektivare, men ingen ska kunna slå i mig att den utrustning som dög åt våra gubbar i Bosnien (personlig utr då!) inte skulle duga åt oss SAS-krigare också! Jag har som sagt inget emot stridsväst och AK4B, men utöver vad resten av armén tilldelas behöver minsann inte vi weekend-warriors heller. Med handen på hjärtat.

Personligen gillar jag inte hjälminredningen pga den fick hjälmen att sitta väldigt högt på skallen; dessutom tyckte jag remmarna var sladdriga. Visst, inredningen var väl ganska skön, men som sagt, nackdelarna neutraliserade och slog ut fördelarna. Tycker JAG!

Edited by Dedicated

Personligen gillar jag inte hjälminredningen pga den fick hjälmen att sitta väldigt högt på skallen; dessutom tyckte jag remmarna var sladdriga. Visst, inredningen var väl ganska skön, men som sagt, nackdelarna neutraliserade och slog ut fördelarna. Tycker JAG!

Du kanske inte la tillräcklig tid till att justera in den ordentligt.

Du kommer väl ihåg vad kapten Danne sa, det tar en vecka att ställa in den ordentligt. :)

Titta i nya SoldR Mtrl P, där finns anvisningar.

Att den inte satt bra på mig beror helt på att den inte fanns i rätt storlek, en M är ganska trång på min feta skalle.

The Swede ,O

Du missförstår, kanske med flit. VISS utrustning gör oss för all del effektivare, men ingen ska kunna slå i mig att den utrustning som dög åt våra gubbar i Bosnien (personlig utr då!) inte skulle duga åt oss SAS-krigare också!

Lugn, jag var bara nyfiken, det jag ville höra var just din åsikt...

Den utrustningen jag har använt i Bosnien var inte helt sällan rätt gammal, givetvis duger den, men då Hv är en såpass stor del av försvaret, eller vad man nu vill kalla det, så förstår jag inte varför vi skall sitta med sämre utrustning än övriga?

Är du med på hur jag menar? Nu tänker jag främst på personlig utrustning då.

utrustningstyp tycker jag skall beror på vilken typ av upgift man skall lösa. så utrustnings alternativ som går att förändra beroende på vilken uppgift man skall lösa inom de närmaste 48 timmarna.

Ska man stå och vakta ett objekt ute i stora skogen en sen höst med blåst och regn så skulle en FJS02 vara hel funkis att ha samt rejäl mörker kapacitet.

Är det rörlig spaning mitt i sommaren så är en cammelback inte helt fel.

Är det eskorttjänst med fordon så tycker jag en K-pist skulle vara funkis.

mao så finns det mkt utrustning man kan välja beroende på uppdrag... Men rent generellt så tycker jag att följande skall tillföras

1, Gruppsambansmatriel (typ vanlig jaktradio) mängden kryptering tycker jag inte är så viktig utan vkitigare att man kan välja uteffekt på radion så man inte sänder 35km när man har behov av att sända 200meter... Givetvis skall det gå att koppla insig snabbt och enkelt på plutonnät och kompani-nät med radion oxå. Samt att kanske kunna Koppla radiotrafik mellan olika nät.

2, Gruppsjv utrustning. Mer sjv utrustning på varje grupp kanske en form av bår som går snabbt och sätta ihop, typ dra ut dra isär. Allt är i en del inte som idag med massor med delar. Även plutonsjv utrustningen måste bli bättre! Nu talar jag inte om skador där ngn får hela kroppen bortsprängd utan en bättre förmåga att kunna ta hand om mindre skador osv. Kanske kunna sy ihop ett skärsår osv. Visst en bättre förmåga för grova skottskador skadar inte heller.

3, Vapenfrågan... Denna eviga fråga kring beväpning osv. Själv tycker jag att AK5:an skall in i Hemvärnet och ersätta AK4:an. Dels för att få en sammlad vapentyp inom Armén, samt så att man får med sig mer ammo/viktenhet jmf med AK4:an. AK4an är inte ngn dålig bössa, det är ett grymt bra vapen tycker jag, men ett byte till AK5 tycker jag ändå vore bättre :)

4, Kläder & matriel... Här finns det mkt att önska, dock tycker jag att en stridsväst & ett väskesystem bör komma högt upp på listan. Även ComTac bör finnas med på listan. Kroppsskydd tycker jag skall finnas, men dock förvaras centralt men alltid tas med ut till övningar osv. Ny ryggsäck skulle jag inte heller må dåligt av. Kanske flytta över LK70 till hemvärnet? samt en uppdragssäck? Hatt är oxå ngt som jag tycker skall tillföras eftersom den är bra att ha när man är ute i skogen!

Nya kängor skadar inte heller. Dock kan jag tänka mig att man förhandlar tillsig ett bra pris hos en tillverkare som börjar på M. Kanske ngt att göra på Bat/MD-grupp nivå att samordna ett sådant köp?

Som sagt min lista till Tomten kan bli riktigt lång. Men dessa 4:a punker tycker jag är viktiga att lösa och inte allt för orealistiska att genomföra... bara lite orealistiska...

Guest Dedicated

Du missförstår, kanske med flit. VISS utrustning gör oss för all del effektivare, men ingen ska kunna slå i mig att den utrustning som dög åt våra gubbar i Bosnien (personlig utr då!) inte skulle duga åt oss SAS-krigare också!

Lugn, jag var bara nyfiken, det jag ville höra var just din åsikt...

Den utrustningen jag har använt i Bosnien var inte helt sällan rätt gammal, givetvis duger den, men då Hv är en såpass stor del av försvaret, eller vad man nu vill kalla det, så förstår jag inte varför vi skall sitta med sämre utrustning än övriga?

Är du med på hur jag menar? Nu tänker jag främst på personlig utrustning då.

I mitt första inlägg skrev jag att Hv inte ska ha sämre utrustning än den normale pansarskyttesoldaten. Det vill säga ALLT pansarskyttesoldaten har ska även Hv ha! Dock tycker jag att AK4B duger till våra uppgifter. Trivs även med AK5 så för min del spelar det ingen roll. Dock är det väl bäst att ev. AK5 förses med rödpunkt de också eftersom Svenne, 48, sannolikt inte kommer att öva skytte mer med en AK5 än tidigare med AK4 så problemet med dålig skjutskicklighet kommer vi ändå inte åt. Vapenbyte eller ej!

Nya hjälminredningen tog sin tid att ställa in, rätt, tyckte ÄNDÅ inte om den! Kan ju vara vanans makt, kanske.....Samma med stridsvästen, tog sin tid att få den att passa som den skulle och när den väl passade var det dags att lämna in den..... :D

Rent allmänt känns det som att vi försöker kompensera vår bristande truppföringsförmåga, taktik och allmänt kunnande med nya prylar. Hade folk skjutit tillräckligt ofta, varit med på övningarna tillräckligt ofta etc etc. Radiosystem är bra, men kommer då PC att ge en tillräckligt bra order från början eller tänker han improvisera efterhand? Och så vidare.

Svenne, 48 blir INTE bättre soldat med stridsväst och AK4B/AK5 om han inte varit med på övningarna de senaste året. Han orkar inte mer med den nya utrustningen och beror det bara på den nya utrustningen huruvida han känner sig motiverad eller ej anser JAG det varit nåt allvarligt fel vid rekryteringen.

Svenne, 48 blir INTE bättre soldat med stridsväst och AK4B/AK5 om han inte varit med på övningarna de senaste året. Han orkar inte mer med den nya utrustningen och beror det bara på den nya utrustningen huruvida han känner sig motiverad eller ej anser JAG det varit nåt allvarligt fel vid rekryteringen.

Du har givetvis helt rätt, jag ser väl att de som inte är med på övningar under en längre tid de avskrivs givetvis.

Skall vi kritisera hela Hv org. så kan vi ju bryta tråden omedelbart, ingen idé att tillföra något över huvudtaget, då kan vi som är soldater inta viloläge tills lednngen övat upp sina färdigheter, sedan kan vi börja öva, för att när vi uppnått en viss färdighet införa ny mtrl.

Fördelen med att införa "bättre" utrustning är ju att man skapar bättre förutsättningar fär den enskilde individen att lösa en uppgift, vilket i sin tur ger bättre förutsättningar för gruppen, kanske vidare till pluton.

Det jag tycker är den verklig stora biten med nyare utrustning är att man inte bara längre snackar om att vi är såå viktiga och sååå prioriterade, utan att man faktiskt visar att vå är prioriterade = satsar ekonomiskt, dels på ny utrustning, dels på övningarna.

Annars bir ju allt snack bara, just det, snack..

Ett av mina favorit objekt att hata är baskern, varför i hela h-vete lägger man pengar på något sådant??

Skall Hv gå högvakt? För mig är basker endast ett kasernplagg, hur ofta är man på kasern som Hv soldat?

Jag hade mer uppskattat extra magasin till min ak.

*suck*

Rekryteringen har jag, givetvis, också åsikter om hur den bedrivs, men nu är det OT så det står härliga till, skall vi fortsätta får det bli PM.. :)

(om jag har förstått det rätt skall samtliga eldhandvapen inom FM förses med rödpunkt)

(om jag har förstått det rätt skall samtliga eldhandvapen inom FM förses med rödpunkt)

men jag vill inte ha rödpunktsikte på min prickskyttegevär 90 :)

kunde inte låta bli ;)

Guest Dedicated

Konkreta förslag:

ALLT vad dagens pansarskyttesoldat har idag, stridsväst etc. Undantaget vapenmtrl just nu, i en förlängning möjligen byte till AK5 med rps. Samt naturligtvis inte stridsfordon.......fast några BTR80 kunde man kanske hitta billigt? Bättre, mer multifunktionell vapenrem. FLER magasin! 6-8 magasin per soldat minimum. Granattillsats till någon, några i gruppen. Möjlighet att (behovsprövat) korta kolv och anpassa handskydd efter eget önskemål. (AK4 för smalt, AK5 för brett, vore bra med nåt mellanting!)

Bättre sjv-mtrl. Vätskesystem. Minst 2 uniformer per soldat. Både vinter och sommarkänga till alla soldater. Bättre/mer/lättare radioutrustning, kompatibel med övriga FM.

ALLT vad dagens pansarskyttesoldat har idag.

tycker att Dedicated skall bli C för Hv Tycker att ÖB ska ge dig ngr generalsstjärnor och göra dig till totalC Hv :)

men jag vill inte ha rödpunktsikte på min prickskyttegevär 90 :D

kunde inte låta bli ;)

Nja, just DU kommer att få ett rps till ditt Psg, ALLA andra får ett högförstorande kikarsikte.. just bara för att du är näsvis.. ;)

Jag är med på vad Dedicated säger, just behovanpassat EHV är rätt väg att gå.

men jag vill inte ha rödpunktsikte på min prickskyttegevär 90  :D

kunde inte låta bli ;)

Nja, just DU kommer att få ett rps till ditt Psg, ALLA andra får ett högförstorande kikarsikte.. just bara för att du är näsvis.. ;)

Jag är med på vad Dedicated säger, just behovanpassat EHV är rätt väg att gå.

fan fan fan för min näsvishet :D

nått som skulle vara stopp på var att alla skulle ha exakt samma utr utan mer befattningampassad utr det gäller inte bara personlig utr utan även grupp o plutons utr för sverige ser inte likadant ut

Minst 2 uniformer per soldat.

Ähh...

Ni får väl köra som ryssarna!

Två soldater per uniform....

När den ene dör klär den andre på sig uniformen....... B)

Btw är det inte dags för några övningar snart?

Börjar klämma i Spårljustarmen........

Edit

Rent allmänt känns det som att vi försöker kompensera vår bristande truppföringsförmåga, taktik och allmänt kunnande med nya prylar. Hade folk skjutit tillräckligt ofta, varit med på övningarna tillräckligt ofta etc etc. Radiosystem är bra, men kommer då PC att ge en tillräckligt bra order från början eller tänker han improvisera efterhand? Och så vidare.

:D

Jag blir fan rörd till tårar.

Edited by jake the snake

För att lösa nuvarande uppgifter tror jag att jag har tillräcklig personlig matrl, när jag väl får ut 90-hjälmen vill säga. det enda jag skulle vilja ha ut i nuläget är en ordentlig kniv. En F1 eller S1 kanske?

Ge mig rps stridsväst och en spetsnäza kommer slå ihjäl mig med en rysk attackspade i alla fall.

Men men , jag förstår och håller med.

Det jag saknar med hv mest är en specifik roll. Vad vill de ha av oss igentligen? Fast det där är/borde vara en annan tråd.

Vad jag önkar i mtrlväg utöver det vi redan har äro:

*SV2k - Kändes lite tungt att gå från väst till bälte

*Hjälm 90 med inredning 02 - Hjälm/37 tillhör invasionförsvaret

*Hjälmunderlag - Skönt att dra på sig när vinden piskar kallt

*SS2k - LK35 har sina fördelar, men den är ett as att bära längre sträckor med.

*Bärsäck 2K - Saknar en tross

*2 st Nya? M90 uniformer - 1 för skogen och 1 för icke skogsaktivitet

*Snödräkten - ca 75% av våra övningarna bedrivs vintertid

*Sovsäcksystem 2000 - Skönt att sova i, bra att ha när kylan biter

*Com-tac - Får ut propp, kasst.

*Kroppsskydd 94 - Bra att ha om det skorpar till sig

*4 st extramagasin - 4 mag är lite i underkant

*"Jägarköket" - Kokkärl i all ära, men jag anser att jägarköket är bättre!

*Drickflaska 90 - Mer vätska!

*Samt konservbrytare :baskerPa: - Bra att ha grej,

@ facit

Vi i sthlm har börjat träna för "typobjekt". Det gör att övningarna känns mer meningsfulla, vi kan sättas in var som helst i området, och fungera där. :camo: (flygplats, stadsbebyggelse, hamn osv.) sry, lite OT

Den här typen av tjänst kräver ett samband som tillåter större dynamik. Läget ändras snabbt. :ak::banana

:banana:baskerPa:

Det som är största bristen utrustningsmässigt är ett enkelt radiosamband på grupp- / plutonsnivå. Typ peltor comtac eller motsvarande.

På alla övningsutvärderingar hittills har det visat sig brister inom sambandet.

Oftast hålls det ihop av en svettig och sprintande stf plutonchef som skenar lik en galen älg mellan gruppcheferna och därefter gruppchef/stf som vidare sprintar hit o dit.

Jag tror att ett enkelt radiosamband just nu är det viktigaste att ordna, det ger oss förutsättningen att öva bättre med den utrustning vi har.

Sen kan vi handla mer allt eftersom pengarna rinner till... :lol:

Vad jag önkar i mtrlväg utöver det vi redan har äro:

*SV2k - Kändes lite tungt att gå från väst till bälte

*Hjälm 90 med inredning 02 - Hjälm/37 tillhör invasionförsvaret

*Hjälmunderlag - Skönt att dra på sig när vinden piskar kallt

*SS2k - LK35 har sina fördelar, men den är ett as att bära längre sträckor med.

*Bärsäck 2K - Saknar en tross

*2 st Nya? M90 uniformer - 1 för skogen och 1 för icke skogsaktivitet

*Snödräkten - ca 75% av våra övningarna bedrivs vintertid

*Sovsäcksystem 2000 - Skönt att sova i, bra att ha när kylan biter

*Com-tac - Får ut propp, kasst.

*Kroppsskydd 94 - Bra att ha om det skorpar till sig

*4 st extramagasin - 4 mag är lite i underkant

*"Jägarköket" - Kokkärl i all ära, men jag anser att jägarköket är bättre!

*Drickflaska 90 - Mer vätska!

*Samt konservbrytare :baskerPa: - Bra att ha grej,

Håller fullständigt med - men det vi behöver mest av är #1. motiverat folk som KOMMER på övningarna #2. pengar till vettiga övningar 3. höjda baskrav (något som man kan genomföra utan problem om #1 och #2 samt lite fräsch mtrl finns) samt viktigast av allt -> att vi i det "nya" HV får en vettig uppgift av politikerna, och slutas anses vara någotslags luddig "resurs" att sättas in när kommunen inte vill gödsla pengar på Polis och Brandkår.

Ledsen att detta blev urspårat, men även om jag är prylbög så måste jag hålla med Dedicated - om vi inte övar och har folk som VILL och KAN öva ordentligt spelar det ingen roll om vi så har utrustning som skulle göra SAS eller SEALs avundsjuka.

Lite bärbara vapen om än tämligen tunga vill jag ha

AG90, en per pluton samt det nya pansarskottet (MTB-LAW eller vad det heter) när det blir färdigutvecklat.

Mumsfilibabba

Såsom varande soldat i det marina hv tycker jag att vår bat borde snegla på amfbat och imitera. Vi verkar ju trots allt i samma miljö, och borde då rimligtvis ha samma utrustning.

Om man ska ha tält, anser ni då att man ska ha en kamin till det (fungerar bara bra med vissa tälttyper)? Nackdelen är att man blir lättare att upptäcka med värmekamera. Fördelen är att man kan hålla sig varm (under vintern) och torka sig själv och sin materiel. En kamin har även en väldigt positiv psykologisk effekt enligt min erfarenhet. Ett fulalternativ är värmeljus i tunneltält, men det är inte alls i samma klass som en riktig kamin.

Jag är pro-kamin, även tillsammans med riktiga tält (Hilleberg, Moskoskel kåta, Hellsport, motsv), när uppgiften så kräver.

Och eftersom detta är en önsketråd så finns The ParaStove med sin vikt på runt ett kilo högst upp på listan. Så klart måste man anpassa ett tunneltält så att spisen kan monteras inuti tältet! :D

Lite bilider.

Eftersom länkarna är döda, så en liten uppdatering...

http://www.kifaru.net/TIPI.HTM

Jag hade varit nöjd med så lite som:

Strb 90E

Svk2000

Stridssäck 2000

Bärsäck 2000

Personliga comtaqs

Grg m/86

Gruppradio (fan, Ra135 hade jag tackat för...)

Möjligen även:

Picatinnyskena på Ksp m/58