Jump to content
Sign in to follow this  
Skuggan

Vad skulle du välja för normalutrustning till Hemvärnet?

Recommended Posts

Berghaus Trident

Sovsäck 2k

Goretexpuppa

Liggunderlag

Stridsväst 2k

Ak4B, med kortare kolv och bredare handskydd

Jägarkök

Sommarkängor

Modernare radio

Främst de fyra första skulle göra livet i Hv fruktansvärt mycket bekvämare.

Fantisera mera.

Kulspruta 90 ( som komlement till 58:an )

Pistol

The 12 gauge autoloader.

The .45 longslide with laser sighting.

Phased plasma rifle in 40 watt range.

The Uzi 9 millimetre.

(Ni som eventuellt inte förstår poängen har sett alldeles för lite på filmer med en viss österrikisk kroppsbyggare.)

:D

:):lol::lol::lol::lol:

:)

Goretexpuppa

Ser du detta som ersättning för tält? Jag sover själv mycket hellre i mitt civila Hilleberg Keron 3 King Size än i en goretexpuppa och vikten lär inte bli mycket högre för det förstnämnda då man delar ett tält med flera andra.

Gore-tex puppa är ju komplement till tält om man "måste" sova ute, funkar även glockrent under OP tjänst.

Mekkigt att laga mat i en puppa.. :)

Gore-tex puppa är ju komplement till tält om man "måste" sova ute, funkar även glockrent under OP tjänst.

Mekkigt att laga mat i en puppa.. :)

Ja, det är även min syn på saken. Själv så vill jag bo så bekvämt som möjligt i fält för att bevara mitt stridsvärde i så stor utsträckning som möjligt, så jag skulle nog välja att ha med båda om jag inte hade väldigt lång väg att släpa på sakerna och/eller väldigt mycket packning i övrigt.

Om man ska ha tält, anser ni då att man ska ha en kamin till det (fungerar bara bra med vissa tälttyper)? Nackdelen är att man blir lättare att upptäcka med värmekamera. Fördelen är att man kan hålla sig varm (under vintern) och torka sig själv och sin materiel. En kamin har även en väldigt positiv psykologisk effekt enligt min erfarenhet. Ett fulalternativ är värmeljus i tunneltält, men det är inte alls i samma klass som en riktig kamin.

Varför har ni inte liggunderlag? Vi har så det drällar av dom på kompaniförrådet.

Önskningar:

Stridsväst eftersom stridsbältet inte är funkis till kropssskydd.

krsk94 till dom som inte fick televerkets kroppsskydd till sina kompanier.

Bra gruppradio

Ra180 i övrigt funkar bra.

Jägarkök.

Ryggsäck av bra modernt snitt.

Sovsäck till alla (även om det gamla hederliga infanterisystemet med sovsäck till endast plutonschef och över har en viss charm ;) )

Sommarkängor.

Inskjutbar kolv på AK4B

Detta på gruppsnivå, särskida önskemål specialgrupper följer);

Grg m/84 i mobförråd (48an duger bra att öva med)

Laser AI till grg grupp samt till en E-grupp på stab och tross (där kom ett org önskemål)

kokutrustning till kok/förplägnads grupperna (tror kanske man ska ha 2-3 man som kan koka vatten och transportera mat och sedan köra MRE istället för en koklastbil eller dylikt)

Lämpligt fordon? SEPhjul såklart. Eller PIRANHA IV om vi har bråttom.

Guest Lt. Payne

Nätunderkläder för luftning och vädring. På nått sätt skulle en del av luften cirkulera hela tiden.

Uniformen skulle ha integrerat NBC och väderskydd. Inbyggd NBC varnare.

Någon form av Gillie eller poncho för att skydda mot väder, bryta Ir och synlighet skulle användas. Den ska vara i flera lager så att olika mönster Kan tas fram beronde på omgivningen.

En stridsväst/Chestrig som är både kroppsskydd och bärsystem. Axelskydd i västen som både fördelar vikten av buren utrustning och hindrar hjälmen att hamna i lägen som skadar nacke och huvud. Detta ska även skydda kroppen från splitter uppifrån. Placeringen av buren utrustning ska innbära att den ökar skyddsnivån. Tex. ska mag. sitta så att de ökar skyddsnivån. Även en klas kan öka skyddsnivån på ryggen. Packningplan bör även bryta upp IR signaturen.

En hjälm som reagerar på både ljud och rörelser i omgivningen. Ögon och ansiktsskydd. Naturligtvis IR och Mörkerkapacitet Inbyggt.

Ett personligt vapen som ALLTID FUNGERAR när man trycker in avtryckaren. Möjlighet att byta Amm utan att byta mag. Möjlighet att målutpeka från vapnet.

Ett GPS system som pekar ut egna styrkor.

Ett kommunkationssystem som är integrerat i Buren stridsutrustning.

Ungefär..

:)

Om man ska ha tält, anser ni då att man ska ha en kamin till det (fungerar bara bra med vissa tälttyper)?

Fimpa kaminen, keron fiunkar det med att torka en viss mängd kläder, resten får man torka i mindre utsatt läge.

För mycket exponering med kamin, ljud, arbete, värmestrålning.

Svår fråga dock..

Nu var jag främst inne på lösande av uppgift, inte återhämtningsförläggning, då bör man ha hög prioritering på värme, inte bara för att torka kläder.

kul att läsa era förslag :)

själv kan jag dock inte komma med nåt ÄN (har inte tillräcklig erfarenhet av HV verksamhet än)

personligen skulle jag nog vilja att HV övergick till nån form av yrkes försvar som ligger i ständig beredskap (både för uppgifter inom och utanför landets gränser)

uts, samma som VPL men att vi släpar fram PBV 501 och STRV 121 ur förråden... kanske släpa fram H77A pjäserna också....

ja, naturligtvis är ett namnbyte lämpligt då...

hv "gubbarna" kan ju då även vara med som B-styrka på de VPL´s övningar samt hjälpa till med utb av dem däremellan... samt att de givetvis själva kan öva lite då och då...

runt 15000 man till detta? (altså en rejäl minskning mot nu, de äldsta åker först)

men det är min dröm (lär ju vara för dyrt)

Edited by Skuggan

Guest Lt. Payne
själv kan jag dock inte komma med nåt ÄN (har inte tillräcklig erfarenhet av HV verksamhet än)

ja, naturligtvis är ett namnbyte lämpligt då...

hv "gubbarna" kan ju då även vara med som B-styrka på de VPL´s övningar samt hjälpa till med utb av dem däremellan... samt att de givetvis själva kan öva lite då och då...

runt 15000 man till detta? (altså en rejäl minskning mot nu, de äldsta åker först)

Och där dog tråden..

nejdå... fortsätt ni fantisera om vad ni vill ha för utr.... ni får ta vad som helst som fins i världen.... altså behöver ni inte ha AK4B i nån form av variant, ni kan lika gärna ta G36 eller nåt...

varför inte hela kittet till MARKUS.

Vilket kit menar du?

Det som provades förra utbildningsåret?

Det som provas under nuvarande utbildningsår?

Det som kommer att provas under nästa utbildningsår?

Det finns nämligen inget "MARKUS-kit" än. ;) Däremot så pågår en ständig utprovning av vilka möjligheter ny teknik kan ge, respektive framtagande av vilka krav som ska ställas på ny utrustning.

Välj själv. Fantisera på. Nåt måste vi ju kunna komma fram till. ;)

(KORT AK4, finns det?!?!)

Finns/fanns väl G3K som var en kortare variant...

Gps till varje grupp

Någon form av understöd i form av indirekt eld

Om man ska ha tält, anser ni då att man ska ha en kamin till det (fungerar bara bra med vissa tälttyper)? Nackdelen är att man blir lättare att upptäcka med värmekamera. Fördelen är att man kan hålla sig varm (under vintern) och torka sig själv och sin materiel. En kamin har även en väldigt positiv psykologisk effekt enligt min erfarenhet. Ett fulalternativ är värmeljus i tunneltält, men det är inte alls i samma klass som en riktig kamin.

Jag är pro-kamin, även tillsammans med riktiga tält (Hilleberg, Moskoskel kåta, Hellsport, motsv), när uppgiften så kräver.

Och eftersom detta är en önsketråd så finns The ParaStove med sin vikt på runt ett kilo högst upp på listan. Så klart måste man anpassa ett tunneltält så att spisen kan monteras inuti tältet! :)

Lite bilider.

Vad jag börjar fundera på när jag läser detta är om dom som gjort att hemvärnet kallas prostatagerillan skulle förstå sig på ens hälften av den utrustning dom fick ut om ni fick bestämma :huh:

Men en shysst stridsväst och stridssäck är alltid skönt att ha, stv2k men camelbackkompatibel vore shysst, P90 och Five seveN vore heller inte helt fel :ak:

Jag är pro-kamin, även tillsammans med riktiga tält (Hilleberg, Moskoskel kåta, Hellsport, motsv), när uppgiften så kräver.

Imponerande.. kan man bara bära med sig grejorna utan att bryta ryggen så är det ju riktigt nice.. wow..

Schysst kamin!

Stridsväst eftersom stridsbältet inte är funkis till kropssskydd.

Stridsvästen är ännu mindre funkis med kroppsskydd under, särskilt om man inte alltid har det, eftersom man då måste modifiera halva västen när man tar på sig kroppsskyddet annars hamnar fickorna helt fel.

krsk94 till dom som inte fick televerkets kroppsskydd till sina kompanier.

televerkets kroppsskydd?

Det jag saknar på materielsidan är huvudsakligen Ak5 (Ak4 får de gärna skänka till Baltikum), patrullsäck (stridssäck jägare, uppdragssäck och allt vad den heter), och vettiga sambandsmedel ända ner på gruppnivå, annars har jag i princip samma utrustning som under GU. Bildförstärkare GN1 eller bättre borde tilldelas varje soldat i FM.

Bärsystem 2000 (bärsäck, stridssäck, stridsväst) ser jag väl som ett plus men knappast nödvändigt, men skall man önska fritt så varför inte det också. Tycker Hv borde ha utrustning motsvarande övriga förband, fantasier om utrustning borde därför gälla hela FM och inte enbart Hv.

Det jag verkligen saknar är dock en fungerande organisation med någorlunda hög kompetens och professionalism på alla nivåer och det antar jag att man inte kan hämta ut på förrådet inom överskådlig framtid.

televerkets kroppsskydd?

Dåvarande Televerket införskaffade ett stort antal Kroppsskydd mycket lika 94an om de inte rent av är samma skydd (Tycker själv att de påminner om det som FV hade också som jag bara sett en gång).

Televerkets kroppsskydd var avsett för deras Driftvärn och andra som skyddade deras anläggningar.

Om jag fick välja skulle min grupp inrikta oss på spaning, framförallt fast, och då skulle jag vilja ha denna utr:

Personlig Utrustning

1. AK 5 / CGA5

2. Goretexpuppa istället för knäppetält

3. Jörn samt Meindl kängor

4. Sacci säcken på 100 liter

5. Stridsvästen med visa modifieringar

Gemensam utrustning

1. Keiron 4 GT per grupp

2. GN 1 / AK5 B bildförstärkare

3. RA 180 m Dart 380 för samband mot stab

4. ICOM för samband inom gruppen

5. KSP 90 / PSG90

Tänk om tomten kommer i år...... B)

@ snabeldraken

snittåldern på Hv i sthlm är 27 år.

Prostata..vadå förnåt?

Jag har den uppfattningen att Hv "gubbarna" , som regel är kunniga och fysiskt dugliga.

Själv e jag 44 år och det är kanske sådana "gamlingar" som jag du syftar på. ,O

För övrigt:

Vill betona det jag tidigare framfört:

bra gruppkommunikation är viktigt, typ peltor med radio. Det är ofta där det hakar upp sig på övningarna, ordrar går inte fram och man hänger inte med i svängarna om det sker snabba förändringar i läget.

Stockholm är ju också tyvärr i stort undantaget som bekräftar regeln...

Vad jag förstod sist jag tittade på siffror så sker det dock en föryngringsprocess i hela Sverige men den har gått allra längst i Stockholm.

På vårt kompani tycker jag alla åldrar utnyttjas på ett bra sätt och att alla får en viktig del i lösandet av uppgiften.

Överhuvudtaget tycker jag ålder har väldigt lite att göra med huruvida en enhet löser sina uppgifter eller inte.

@ snabeldraken

Prostata..vadå förnåt?

Jag har den uppfattningen att Hv "gubbarna" , som regel är kunniga och fysiskt dugliga.

Själv e jag 44 år och det är kanske sådana "gamlingar" som jag du syftar på. :-(

För övrigt:

Vill betona det jag tidigare framfört:

bra gruppkommunikation är viktigt, typ peltor med radio. Det är ofta där det hakar upp sig på övningarna, ordrar går inte fram och man hänger inte med i svängarna om det sker snabba förändringar i läget.

Jag säger inte att äldre på nåt sätt skulle vara sämre eller dummare än de yngre men det brukar ju generellt vara så att det här med teknik och datorer inte är så intressant för de äldre, och då särsilt de som bor utanför sthlm, och skulle Göran Nilsson 47år, bandtraktorförare från Norsjö få ut gps navigator och datorsystem som personlig utrustning skulle det ta ett tag innan han skulle få det att fungera ocg hemvärnet har ju väldigt lite krav på sig hur mkt man ska närvara.. Jag vet detta eftersom att jag fortfarande inte vet riktigt hur jag ska bära mig åt med min gps navigator = :huh::}

Man kan ju fantisera

Men vad jag tror är lite möjligt

en bättre hjälminredning

Stridsväst 2000-- var nöjd med den

comtacs med mic o radio så att man kan kommunicera bättre.

Gärna någon bra rygga. Typ som stridsäck2000 fast med sidofickor och bättre avbärarbälte.

Sommarkängor --- tycker vinterkängorna är för klumpiga

Skyddsglasögon.

Knäskydd.

Sourze vattesäcksystem.

Bättre spaningsutrustning generellt.

Bättre mörkerutrustning genrellt.

Andra tält

ny radio

Kroppskydd94 för att kunna sätta på utanpå uniformen istället

vapen

Här är det viktigaste. Jag trivs inte till 100% med det viktigaste jag har, mitt vapen.

Behåll G3:an. Skulle vilja ha, kortare pipa (lär inte träffa på 600 m med rödpunktsikte heller).

Kortare kolv dock ej nödvändigtvis inskjutbar.

Bredare handskydd-- dock ej lika bred som ak5:an

har sett många nya fnfal projekt som jag gillar skarpt. Man borde kunna göra samma sak med G3:an.

Givetvis rödpunkt för vanliga skyttar.

Granattilsats för åtminstånde en person i gruppen.

En kpist för kspskytt och grg.

Rök och shockgranater

Minor

Bättre riktemedel för grg

i princip den utrustning man skulle önska sig till en stridande grupp.

Guest Lt. Payne
DU har fått i uppgift att välja ny NU (Normal utrustning) till Hemvärnet, du har helt fria händer och det får kosta vad det vill...

Enligt ovanstående parametrar hade jag valt den utrustning jag skrev i mitt tidigare inlägg, inte den utrustning som dagens GU-förband innehar.

Men, Jag är jämngammal med Pappsen så jag vet nog inte hur modern utrustning ska användas. ;) Jag har ju ingen livserfarenhet i bagaget..

ironin skvätter :D

Det här är en bra tråd, mer bra utrustning till Hv, om jag får be.

Och gärna regler om att kompani/ pluton/ eller grupp kan utrusta sig utanför m-nummersystemet

ifall A: utrustningen är lika inom kompani/pluton/grupp

och B: någon överhet kontrollerarar/godkänner samt ansvarar för utbildning i handhavandet av densamma.

Detta borde gå, fast f-n så knöligt. :baskerPa:

:baskerKav: ok, klanka ner mig nu bara

hehe

Personligen fullständigt hatar jag mitt vapen, utom då jag skall skjuta med det, då är det riktigt mysigt. Med min tjänst vil jag helst ha något smidigt, fast då utmärker jag mig ju ("Ivan, skjut på de med små bössor, dom är i kompaniledningen!" :) )

Jag måste tilstå att jag inte gjort mer än provat stridsvästen ovanpå kroppsskydd 90 (och 90 jackan såklart) men det kändes bra då. Vad är problemet med kombinationen? Stridsbältet går ju inte att dra åt i midjan så man får det hängande (snett) från axlarna i stället.

Ålder inom HV i Stockholm är nog fortfarande runt 32. Jag kan ta fram exakt siffra i morgon för vårt kompani.

gruppradio införskaffades till vårat HVkomp, utmärkt. Fundrar nu på hur jag ska motivera ett inköp av 12 såna här

http://www.witham-sv.com/infopage.php?ID=223&Overide=1

notera priset :)

Imponerande.. kan man bara bära med sig grejorna utan att bryta ryggen så är det ju riktigt nice.. wow..

Schysst kamin!

Varför inte ett exo-skelett, eller vad det heter så kan man ju bära med sig det + lite till......vi fick ju fantisera. eller??

Personligen fullständigt hatar jag mitt vapen, utom då jag skall skjuta med det, då är det riktigt mysigt. Med min tjänst vil jag helst ha något smidigt, fast då utmärker jag mig ju ("Ivan, skjut på de med små bössor, dom är i kompaniledningen!" :/ )

Jag måste tilstå att jag inte gjort mer än provat stridsvästen ovanpå kroppsskydd 90 (och 90 jackan såklart) men det kändes bra då. Vad är problemet med kombinationen? Stridsbältet går ju inte att dra åt i midjan så man får det hängande (snett) från axlarna i stället.

Ålder inom HV i Stockholm är nog fortfarande runt 32. Jag kan ta fram exakt siffra i morgon för vårt kompani.

gruppradio införskaffades till vårat HVkomp, utmärkt. Fundrar nu på hur jag ska motivera ett inköp av 12 såna här

http://www.witham-sv.com/infopage.php?ID=223&Overide=1

notera priset :blink:

Varför inte några såna här när du ändå är igång??

flip flop

badshorts

Björn Borg-väska med paletter på axelbandet. (så j*la snyggt asså!!)

versace solbrillor

presentkort på Burger King

en gammal hederlig mauser.