bmfD Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 Hej! Börjar med att presentera mig eftersom detta är mitt första inlägg. Jag heter Magnus och är 19 år. Jag ligger just nu inne som Televapengruppbefäl på S1 i Enköping. Har nu funderat lite på att köpa ett vätskesystem, dels för att jag är trött på att pula med de värdelösa spännena varje gång jag vill ha en slurk vatten och dels för att jag är en fruktansvärd prylbög ! Men hur blir det om man har ett sånt i ryggen på Stridsvästen och samtidigt har en ryggsäck på sig? Kläms vattnet ut eller kan blåsan gå sönder? Skulle vara trevligt att höra några åsikter om det. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 En lösning kan ju annars vara att marscha iväg till närmsta friluftsbutik motsvarande och köpa en Platypus-påse motsvarande. Den kan du ju ha i stridssäcken. Men det kanske finns bättre lösningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmfD Posted July 17, 2004 Author Report Share Posted July 17, 2004 Kanske, fast det är ju smidigt att ha den inmonterad i stridsvästen hela tiden. Logiskt sett så borde vattnet spruta ut om man springer omkring med en ryggsäck, men de kan ju inte ta fram ett vätskesystem som man måste ta ut varje gång man ska gå 100 meter med sin stridssäck. Någon måste ha någon erfarenhet av detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 (edited) Hej BmfD@ Välkommen till forumet. Jag kör med en Camelbak Thermobak och den går att ha mellan rygg och stridsäck utan att vattnet sprutar ut. Sitter även en av/till ventil vid munstycket. Finns även Camelbak Stealth som är mindre. Men skall du ha den i ryggen på stridsvästen så är den här som funkar bäst. Vätskesystem Source Edited July 17, 2004 by Fu Kjellberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmfD Posted July 17, 2004 Author Report Share Posted July 17, 2004 Tackar så mycket för svaret! Köper nog ett Source, verkar smidigt att ha den i avsedd fick på västen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 Source funkar utmärkt att ha i stridsvästen och samtidigt bära en normallastad stridssäck. Ryggsäcken kommer lite längre ut från ryggen men det är helt funkis. The Swede Been there, done that Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmfD Posted July 17, 2004 Author Report Share Posted July 17, 2004 Fan vad kungligt! Ett Source är nu beställt! Tack för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 Lite synpunkter på de olika vätskesystemen finns här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 (edited) För er som inte har så mkt pengar att röra er med så kan jag rekommendera att ni beger er in på Naturkompaniet och köper deras vätskesystem, ser ut som en platspåse ungefär med slang mm som du sätter i ryggpartiet på SV2000. Kommer inte ihåg vad den hete dock Men jag använde den när jag låg inne, kostar ca 200 kr och är helt funkis. EDIT: glömde nämna ett fakta: Den rymmer 1 liter, men har man en fylld fältflaska eller en PET flaska med sig i stridspackningen så man kan fylla på vätskesystemet när den blir tom så är det inga som helst problem. Edited July 17, 2004 by breach Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 Vad ni än gör, köp ingen billig skit. Särskilt om det ska det bäras ryggsäck på utsidan så det blir lite tryck på vätskeblåsan är det förbaskat viktigt att det är kvalitetsprylar och inte en vanlig fryspåse med slang, för någonstans går de sönder. Jag använde själv en camelbak-påse på 3 liter. Det blev väl .. sådär bekvämt. Påsen håller, men är för lång och "korvformad" för att vara skön att ha under en ryggsäck eller när man sitter ner när påsen är full med vatten. Source-påsen som är gjord för vår stridsväst är nog lite funkis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 quick-question: Får man inte ut ett vätskesystem till stridsväst2000? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 Utlandsstyrkan får det, annars är svaret nej. Vill minnas att någon hade hittat vätskesystemet i någon kommande utrustningslista för Hv, så det borde väl komma framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbassäk Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 Jag har en Camelbak Thermobak 3L och jag tycker att ett vätskesystem under 2L är för lite under marscher och patrulluppdrag för man blir törstig och det går åt mer än vad man tror. Jag har burit ryggsäck över Camelbaken (både Vulcan och LK70) och till en början kan det kännas lite knöligt men efter ett tag så vänjer man sig, dock blir man väldigt svettig på ryggen. Om jag ska gå längre sträckor brukar jag helt sonika spänna fast Camelbaken utanpå ryggsäcken med resultatet att det inte är lika mycket mtrl att ta av och på vid raster. Jag har ingen praktisk erfarenhet av platypus och liknade men jag har klämmt och känt lite på dem och tycker att de verkar lite "klena" och ömtåliga, dem jag har sett saknar Thermobakens isolerande förmåga som även ger extra skydd för blåsan. CB's ger helt enkelt ett mer gediget intryck. Dock är 745:- väl saftigt enligt min mening, men det går säkert att hitta biliigare någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 Jag har ingen praktisk erfarenhet av platypus och liknade men jag har klämmt och känt lite på dem och tycker att de verkar lite "klena" och ömtåliga, dem jag har sett saknar Thermobakens isolerande förmåga som även ger extra skydd för blåsan. CB's ger helt enkelt ett mer gediget intryck. Platypus kan verka klena men är det långt ifrån. Min äldsta är nog bortåt sju år vid det här laget... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 Utlandsstyrkan får det, annars är svaret nej. Vill minnas att någon hade hittat vätskesystemet i någon kommande utrustningslista för Hv, så det borde väl komma framöver. Jo, den listan vi fick se för någon månad sedan hade vätskesystemet med. detta gäller för insatspluton inom NSG. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 Utlandsstyrkan får det, annars är svaret nej. Vill minnas att någon hade hittat vätskesystemet i någon kommande utrustningslista för Hv, så det borde väl komma framöver. Enligt uppgift från MSS så ska Source ut på samtliga GU-förband under hösten. SFD på F 20 var dock inte så optimistiska... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 (edited) Om jag ska gå längre sträckor brukar jag helt sonika spänna fast Camelbaken utanpå ryggsäcken med resultatet att det inte är lika mycket mtrl att ta av och på vid raster. gjorde detta med min treliters camelback modell förhistorisk. den utan ryggsäcksremmar men med goda fästmöjligheter. spände fast den brevid RA 145:an under SIB. och har aldrig fått så mycket skäll av blågul under hela min militära karriär. om ni skall använda vätskesystem, se till att de befäl som följer övn från er MD-grp, inte har gjort sin GU på forsvik under Arn magnusson, och i samma plut. som birger Jarl. eller göm den i ryggan. att förklara att det var ett vätskesystem och dess fördel gick inte. det riktades krav att jag under brinnade strid, skulle ta av mig mesen och montera bort CB:en. använd reglementerad utrustning eller avbryt övn var budskapet. gissa om jag lyssnade...... Edited July 18, 2004 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 använd reglementerad utrustning eller avbryt övn var budskapet.gissa om jag lyssnade...... Jag hade omedelbart bett vederbörande dra åt helvete och lämnat övningen. Idioti... Fråga; Finns det någon möjlighet att använda source systemet med skyddsmasken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 Till CB finns det adaptrar för skyddsmask, vet dock inte om som fungerar på skyddsmask 90. Någon som har provat? Borde väll vara NATO-standard? Till source har jag aldrig sett några sådana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 De munstyckena som finns till CamelBak används med fördel till den särskilda blåsan som tål C-stridsmedel. Att ansluta en vanlig Source eller CamelBak till skyddsmasken när den inte är tillverkad för det ändamålet (och tål NBC-stridsmedel, vilket jag ej vet om den gör) verkar lite halvdumt. Om FM/FMV hade tänkt till från början borde de köpt ett vätskesystem som tål NBC och går att koppla på skyddsmasken och sparat pengarna som Fältflaska 90 kostade (den kom årsskiftet 99/00). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 Bra tänkt där @ 106.. det får man ju reka efter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 Det märket jag använde funkade aldeles utmärkt, överlevde en hel värnplikt och strapatser då den låg pressad mellan stridspackningen och ryggen. Min "fryspåse med slang" har jag ingen som helst kritik imot.. bra kvaletet med tanke på dom 2 fjuttiga hundralappar den kostade. tänkte på er stackars fattiga trattbassar där ute som saknar pengar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 En fråga om vård av vätskesystemet. När jag var i Göteborg nu i veckan inhandlade jag ett set med rengöringsborstar på Militaryshop. Det fanns även en "galge" som man kunde föra in i blåsan för att den ska torka bättre. Dessa produkter är till camelback. Jag köpte inte galgen och tur var väl det för när jag tog isär min Source märkte jag att blåsan är "ihopsvetsad" på mitten vilket innebär att galgen ej går ner. Nu har jag använt de två borstarna för att spänna ut blåsan lite men undrar om någon har något bättre knep, det är fortfarande lite vatten kvar efter två dagar. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ziggy Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 Jag brukar bara skölja ur vätskesustemet (platypus) och sedan lägga det i frysen för att hindra bakterier och andra otrevligheter att få fotfäste. Funkar kanonbra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 Jag brukar faktiskt låta ca en liter vatten vara kvar i vätskesystem vid förvaring i frysen. Detta fungerar sedan som en stor isbit när man använder systemet. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted July 26, 2004 Report Share Posted July 26, 2004 Jag brukar pula in en 0,5-liters plastflaska i öppningen på min Platypus, och därefter hänga upp den. Men, ska man kanske överväga frysalternativet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 26, 2004 Report Share Posted July 26, 2004 Hmm, tror inte att min sambo blir så himla glad om jag pular in mitt vätskesystem i frysen. ;) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 26, 2004 Report Share Posted July 26, 2004 Jaa, jag har använt dels original galgen, även div tillböjda ståltrådar.. En handduk som man pillar ner funkar också bra. Frysen har jag aldrig testat, dock kylen. Min erfarenhet är att det krävs rätt radikala nedsmutsningar för att bagg skall få fäste, den första jag har jag glömt upprepade gånger i 2-3 månader utan rengöring, den har bara krävt en sköljning och borstning. Tänk på att inte blåsa i drickslangen, då blåser du in bakterier som kan växa och leva om. Fryser slangen kan dock "enda" utvägen vara att blåsa bort pluggen om du inte vill plocka isär det hela. Använder du rent vatten så blir det sällan något skumt i dem. Vill du göra rent den ordentligt så rekommenderas jag först borstning av blåsa, slang och munstycke, sedan ett bad med klortabletter, smakar det skumt efter det kan man använda bikarbonat för att ta bort klor- och plast smak. Jag har dock aldrig behövt använda bikarbonat. Camelbaks rule! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts