Jump to content

Gratis FTP-program sökes

Johan ES

Recommended Posts

Jag håller med att ws_ftp är ett bra program.

Vill du hitta fler FTP program så gå in på www.downloads.com å sök efter FTP, där finns de flesta så det är bara att välja å vraka :o

Happy Hunting :)

• Forumsledning
Från och med IE 5.5 (tror jag) finns FTP. Det går också bra att i "My Network Places" lägga till FTP-sajter.

För att koppla upp mot en FTP-sajt med användarnamn och lösenord, skriv följande i ett Internet Explorer-fönster:

ftp://användare:lösenord@adress

/J

Ursäkta men det där sättet är så himla kasst.. tycker inte ens att det borde finnas med som alternativ.. bara sån extrem nödlösning.

Ws_ftp eller CuteFTP är väll bland de största och vanligaste. Finns dock nog bara i Trialversioner eller Full (kosta pengar)

gå in på download.com och sök på FTP eller klicka dig fram till internetvektyg. Där finns en bra duns med olika ftp, där står oxå vilka som kostar o vilka som är freeware

WS_FTP och CuteFTP är bra, men de kostar tyvärr pengar nu för tiden (om du inte nöjer dig med testversioner).

Det som vi på KTH rekomenderar alla våra användare att köra är:

* KTelnet. FTP-clienten är inte riktigt i klass med CuteFTP, men den är gratis och den stödjer kerberos-kryptering (ifall din server gör det).

* WinSCP använder Secure Copy (scp) istället för ftp. Funkar mot (nästan) alla SSH-servrar. Använder SSL-kryptering.

Fördelarna med dessa två är att de stödjer kryptering. Du skickar inte dina filer eller, ännu värre, ditt lösenord i klartext över nätet för vem som hellst att sniffa upp.

Guest J-Star
Från och med IE 5.5 (tror jag) finns FTP. Det går också bra att i "My Network Places" lägga till FTP-sajter.

För att koppla upp mot en FTP-sajt med användarnamn och lösenord, skriv följande i ett Internet Explorer-fönster:

/J

Ursäkta men det där sättet är så himla kasst.. tycker inte ens att det borde finnas med som alternativ.. bara sån extrem nödlösning.

@Kimster: Vi har alla våra olika preferenser. Om du nu tycker så väldigt illa om det får du gärna komma med skäl varför du tycker så.

Sant är att IE/WE (Windows Explorer) FTP-klient har sina brister men två starka fördelar har den dock:

1) Integrerat med Explorer. Drag & Drop fungerar utmärkt och om sajten är ofta använd kan den ligga som en mapp på skrivbordet.

2) Ingen nedladdning behövs. Klar att använda omedelbart.

Eftersom du inte känner till originalpostarens hela kravbild tycker jag att det enbart är kontraproduktivt att spotta ur sig inlägg i stilen "Ööööh, k-pisten suger åsnek-k för man prickar ju inte en kille på 1200 meter med den som man gör med Ag90". Låt Johan ES själv få prova och avgöra om den inbyggda klienten passar honom eller inte.

/J

• Forumsledning

@J

Av mina erfarenheter

..från tidig version till idag, funkar det dåligt på många FTPer. Dessutom om nu IE får för sig att krasha i ett annat fönster är risken stor att resten som är öppna stängs också. dvs även det som du FTP genom, alltså ingen separat process där.

Av 10 FTPservrar kanske 3 av dem funkar med IE som klient.

Ganska ostabilt, sen vet jag inte hur det stödjer med resume passive/active transer osv.

nej tack då använder jag ett riktigt FTPprogram.

Jag känner till hela "kravbilden" mycket väl (brukar läsa hela tråden här på forumet av nån anledning). Mitt inlägg var min syn på att använda IE som FTP-klient.

Men då jag tyckte ditt förslag var så dåligt, ville jag visa att jag tycker det verkligen inte är en bra metod. Jag talar inte om för någon vad de SKA och INTE ska göra, hoppas deras egna fria vilja fungerar där.

..fler kommentarer ?

Jag har en version av WS_FTP som heter 6.0 Limited edition. Jag har inte betalt ett korvöre för det, och jag verkar kunna använda det hur länge som helst, utan problem.

Min heter 4.01 och är från -96.

Det är inte en freeware-version, men i licensen står följande (för att få använda det gratis):

"or c) your use of the Software is exclusively at home for non-commercial purposes."

Så jag kör det med gott samvete.

Guest J-Star

@Kimster: Ja jag har fler kommentarer men anser det vara tämligen onödigt att gå in i en svärdsfight över en sabla FTP-klient. Jag vidhåller min tidigare åsikt att det är förbannat onödigt att dissa förslag som ges, speciellt när man inte har full koll på hur den som efterfrågat råd skall använda saken i fråga.

/J

skrev ett eget FTP-prog via winsock i VBA (i excel) för massor med år sedan. det är det absolut bästa FTP-proget ni kan tänka er!

har även byggt en variant i ren VB6.0 kod för massor med år sedan. men den tar jag $1 för :baskerPa:

På DC är allt gratis :P Annars håller jag mig till Flashftp. Den funkar utan problem i 30 dar, sen får man vänta 30 sek tills den startar när dina 30 dagar har gått ut. Självklart kan dun skicka mig ett meddelande så får du licensnyckel till den...

Tack för alla svar!

Att använda IE som FTP-program har jag provat och det duger för att tillfredsställa mina behov. Frågan kom upp när en vän skulle skicka några lumpenbilder till mig via ett FTP-konto. Dock uppstod problem eftersom min vän inte fick det att funka med FTP i IE.

Nu lutar det ändå att man tvingas ladda ner något program för att lösa det hela.

/Johan ES

Jag måste nog hålla med Kimster här, det här är ingen bra idé.

Inte nog med att lösenordet skickas i klartext över nätet (det gör ju de flesta andra FTP-program också). Lösenordet och den inknappade URLen sparas dessutom i din historiefil. Ifall någon annan har tillgång till datorn så kan han/hon långt i efterhand se vilket lösenord du loggade in med på just den siten.

Ni får ursäkta att jag bablar mig blå om kryptering av lösenord; det är en yrkesskada.

Guest järv
@Kimster: Ja jag har fler kommentarer men anser det vara tämligen onödigt att gå in i en svärdsfight över en sabla FTP-klient. Jag vidhåller min tidigare åsikt att det är förbannat onödigt att dissa förslag som ges, speciellt när man inte har full koll på hur den som efterfrågat råd skall använda saken i fråga.

/J

Av egen erfarenhet kan jag säga att det finns miljoner (nästan) inställningar som många ftp-siter kräver och för det behövs ett riktigt ftp-program.

Tack för alla svar!

Att använda IE som FTP-program har jag provat och det duger för att tillfredsställa mina behov. Frågan kom upp när en vän skulle skicka några lumpenbilder till mig via ett FTP-konto. Dock uppstod problem eftersom min vän inte fick det att funka med FTP i IE.

Nu lutar det ändå att man tvingas ladda ner något program för att lösa det hela.

/Johan ES

Näää, varför strula? Använd ett webbaserat ftp program då! Funkar glockrent.

http://webftp.v-wijk.tk/webftp/

Detta är det bästa jag har kunna hitta. Slipper att tanka, gratis och STABILT.

Enda nackdelen är att du kan inte ladda upp en hel katalog direkt utan det är fil-vis. Tja, om man inte zippar det.....

Lycka till!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...