Jump to content

Ut och cykla


Guest Holger3D

Recommended Posts

Gamla militärcyklar finns fortfarande i förråd att hämta ut. Men annars används de inte längre. Men på 80-talet ska det fortfarande ha funnits cykelförband som tolkade efter traktor, i o med arméns mekanisering så försvann det som tur var. Under ww2 så lyckades dock t.ex. japanerna ta Singapore genom att förflytta sig ljudlöst o snabbt via cykel o ta britterna i flanken. Även finnarna förde nåt slags blitzkrieg under fortsättningskriget dels springandes o dels cyklandes. Jägarna cyklade!

 

Vår adjutant gav oss ett erbjudande. Att ha en cykel per grupp om man skulle ner till stan eller nåt efter tjänstens slut. MEN dessa låg i förråd o var inte ordningsställda riktigt. Vad han nu menade med det vete fan, men de behövde fixas iaf.

 

Vakterna har fortfande cyklar dock. O då jag själv cyklat med skrothögarna (som trot eller ej har benämningen lätt attackcykel fast de väger flera ton) så kan jag lugnt konstatera att de är rent skit.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så har cyklarna som så mycket annat skickats till vårt kära land i öster så det finns inte så många kvar och de som är kvar är ofta kass.

 

Själv cyklade jag dock några mil på dem dels under våran strappats men också under ett soldatprov tror jag det var. Bra om man ska ta sig långt men det ska vara jobbigt tycker befälen.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Guest Lillan

tror jag nog inte...nej det borde inte vara ngn risk...eller kanske ngn gång...

 

Befäl brukar va roliga och trycka ut en massa grejer bara för att jäklas

:)

Link to comment
Share on other sites

De sista cykletolkande GU-förbanden var enstaka trängare i 1990-talets början. Cykeln fanns kvar lite längre i krigsorganisationen, hela brigadorganisation 66M stod och i ärlighetens namn föll väl oftast med cykel 103 och dess släktingar.

Lokalförsvarsförbanden hade liknande utrustning och där fanns det mao mycket cykel, men de förbanden lades ju ner definitivt mot slutet av 1990-talet.

Man kan väl säga om cykeltolkningen som en del säger om tobak och alkohol: om det hade uppfunnits i dag hade det förbjudits direkt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det är nog väldigt sant. Efter att ha prövat på tolkning med vita blixten (då jag skadade armen så jag knappt kunde röra den under en vecka efteråt) så skulle jag nog, om de sa till mig att cykeltolka, ordervägra stenhårt! :D

 

Däremot som "fritidstransport" i det militära tycker jag den fungerar alldeles utmärkt. Den säljs ju t.o.m. civilt, och det är folk som köper den.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte att privat personer väljer att köpa en sån cykel när det finns SÅ mycket bättre cyklar på marknaden

Va?

Kronans stålget med bockstyre och välpumpade ballongdäck?

Kom igen killen, finns väl ingen stryktåligare cykel i världen.

Är ju som en smärre stridsvagn. :D

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

The Swede.

 

Därför vi varje lördag fick gå ut o laga cyklarna vi använt under veckan? O som du vet så är det mig veterligen ingen svår terräng inne på Ing 2

 

hörde nåt om att det för ett par år sen var vakter som misskötte det här med vaktbilen o körde rally med den. Så kullen/kullarna efter på Ing 2/IB12 straffades genom att få cykla ut till amförråden på ränneslätt o rondera dem HAHAHAHA.

 

med dem jävla skrothögarna till cyklar också.

Link to comment
Share on other sites

Hmm........nä kronans materiel är ju "State of the art" eller hur Swede!!!

 

Det är ju bara sätta på sig kroppskydd a´la riddarustning och en Ksp skytt på paket hållaren så har vi ju nästan en Stridsvagn! LOL

Link to comment
Share on other sites

Har två riktigt roliga grejer om försvarets cyklar.

 

Rolig grej #1.

Försvaret skulle skänka bort en massa gammla cyklar till Estland eftersom försvaret hade köpt in nya cyklar till dom få som behövde cyklar. Det roliga i det hela var att dom skickade med dom ny köpta cyklarna också. Och sen var dom borta! =)

 

Rolig grej #2

Finns en cykelfabrikör som heter Kungs, som har som idé att sälja cyklar i svensk militärmodell. Några killar/tjejer på en livsstilstidning (wallpaper) lade märke till den annorlunda modellen och bestämde sig för att kränga cyklarna på postorder, världen över. Priset på cyklarna om jag inte minns fel låg runt 5000:- svenska kronor (350£) plus frakt. Då var detta en extrautrustad militärcykel med postgubbeutrymme fram på cykeln. Men i övrigt var det en svenskmilitär cykel. Man kunde få den khakifärgad.

 

5000:- Sjukt!

Link to comment
Share on other sites

Låg inne 89-90, vi utbildades till ett IB 66 Martin förband. Det var cyklar(LTAC) och traktorer som gällde. Ett kompani flyttade sig 10 mil på 8 timmar mha tramporna. Tolkade man så gick det fortare. När man hade vakten på regementet(6 veckor på 10 mån) så var det en lyx att få använda LTAC:n vid vaktrundorna ute vid ammoförråden (rundan tog en timme på LTAC, och skulle göras varannan timme). På den rundan var det kul att smyga upp på intet ont anande kärlekspar som trodde sig kunna vara ostörda nattetid på övningsområdet och idka umgänge . Oj vad de misstog sig.

/Ken

Link to comment
Share on other sites

Efter kriget så flyttades ett jägarregemente från mellersta Finland (kuststaden Vasa) till norra Finland (Rovaniemi), materielen förflyttades med lastbil o tåg. Beväringarna fick cykla.

 

Tror nog det rörde sig om ett par hundra km iaf. Trots att det var -47 eller nåt sånt var det givetvis i stort sett samma cyklar som finns i svenska försvaret nu.

Link to comment
Share on other sites

Guest Greven

Själv cycklar jag MTB det brukar under den varma årstiden bli några mil om dagen samt gärna en rejäl skogstur någon helg då och då.

 

Jag måste säga att jag är om inte imponerad så i alla fall nästan av den robusta konstruktionen på kronans cycklar.

 

Minns att jag hade en under GU för att ta mig ner till flickorna på stan - inte en punka på 15 månader och då var det ändå många färder med för hög promillehalt i blodet.

Link to comment
Share on other sites

Det finns robusta cyklar som säljs under namnet Kronan (de brukar ha nummerplåt bak). Även om dessa inte är orginalet från FM, så har de den rätta känslan för dem som saknar sin lumpencykel.

cykel.jpg

Cyklarna kostar 2395:- (1795:- för högskolestudenter)

http://www.kronancykel.se                         (greven: c-y-k-e-l, c-y-k-l-a-r)

Link to comment
Share on other sites

Cykel användes bara som "fritidstransport" och när det skulle vara jobbigt under GU. De flesta var sålda eller skrotade när jag gjorde lumpen (92/93), men befälen skakade fram ett gäng under strapatsen...

 

I 16 kallades ju "cykelsexton" och det skulle man ju märka!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...