Jump to content

Vad är det för Strv?

Guest

Recommended Posts

Jo, jag förnöjde mig själv nyss med att kolla "Döden på larvfötter" och blev en smula förundrad över stridsvagnarna de använder.

Den första vagnen som vår kära pluton/grupp kör är väl en gammal T-54..?? (dvs tillverkad efter kriget?)

Ryssens T-34/85 är ju schyssta, men den tornlösa  strv/"jagdpanzer" som de senare åker omkring i - vad är det för något??

JSII.jpg

Kan det vara en Josef Stalin II de försöker få det till? 122 mm kanon och säkerligen ruggigt farlig under ww2 att vara på andra sidan av. Finnarna lyckades dock slå ut en del sådana under slutstriderna på Karelska näset -44, främst med av Tyskland levererade pv-kanoner, pansarnävar-, och skräckar. Minns inte mycket från filmen iof. Svårigheterna till att få tag i en sådan kan ju varit anledning till att man tog en T-54:an istället? De flesta lär inte se någon skillnad.

JS III ska för övrigt ha varit andra världskrigets bästa stridsvagn. Den var med i erövringsparaden i Berlin -45. Men det råder delade meningar om den hann vara med i kriget eller inte. Klart är att den är uppenbarligen förfader till T-54.

tank5.jpg

Själv tycker jag  att tyska Tiger II  eller oxå kallad King eller Royal Tiger, och Panther Model G

var en av kriget absolut bästa vagnar.

De var i stort sett odödliga med deras tjocka pansar.  Berättelser finns om att den största chansen att besegra dem var om de råkade ut för soppatorsk.

King Tiger

PzKw_VI_Tiger_II-2.jpg

Panther PzKw_VI_Panther_G-3.jpg

Tyskarna hade ju iof en hel del krigsbytesvagnar även i sin arsenal. På nedanstående länk finns massor av bra bilder på ryska (m.fl.) krigsbytesvagnar som axelmakterna (i detta fallet Finland) använde under kriget.

http://www.geocities.com/Pentagon/6139/

För övrigt läste jag för länge sen en artikel med Jackie Arklöf, enligt honom så deltog han i striderna om en kulle under kriget där nere. De stormade den flera gånger men slogs tillbaka varje gång. Bland annat förlorade de en T-34:a. Kullen intogs dock, och hans styvpappa i Sverige fick en blodig serbisk båtmössa med posten hem. Inget han var stolt över eftersom han i artikeln sa att han hade börjat gråta när han fick den.

Hursomhelst, T-34:an kämpade på så sent som under 90-talet. Skulle gissa på att det var den sena modellen med 85 mm kanon.

Om jag inte är helt ute och snéseglar, så är det en rysk SU-100 med 10cm eldrör. Den är i grunden en T-34. :)

Jag menar alltså den "tornlösa"/Jagdpanzer. Glömde skriva det ???

Kan dementera det med discovery som källa.

Tyskarna byggde dom då dom var billiga och lätta att bygga. Dom användes som rörliga arterlleri om jag inte kommer ihåg fel.

/målis

Nu var det ett tag sedan jag såg filmen, men jag vill minnas att det rör sig om T-54:or, T-34-85:or och SU-100:or.

SU-100 är en vidareutveckling av SU-85:an, försedd med grövre pjäs.

M.a.o. baserad på T-34.

T-54:an är inte en vidareutveckling av IS-3:an, även om tornet torde var inspirerat av IS-3:ans.

IS-3:an började utvecklas sommaren 1944 och den deltog inte i striderna under kriget, även om minst ett regemente var på väg mot Mancheriet 1945.

De hann dock inte med i T-34:ornas snabba framryckning.

Det som skulle bli T-54:an (T-44:an) började utvecklas under slutet av 1943.

Vagnen, som hade grunden till det som skulle bli T-54:ans chassie kombinerat med T-34-85:ans torn, blev klar för produktion innan IS-3:an, men produktionen påbörjades inte eftersom kriget snart skulle vara slut och man inte ville störa produktionen av T-34:orna.

Mer info på: http://www.battlefield.ru/

Avseende de tyska vagnarna, så får väl Tiger-II:an anses vara en katastrof.

Lågkvalitativt pansar, dålig rörlighet, dålig räckvidd och katastrofal tillförlitlighet.

En Tiger II:a lyckades t.o.m. med konststycket att bli utslagen av en amerikansk Stuart-vagn,

bestyckad med en 37mm-kanon.

Panthern var å andra sidan en utmärkt vagn, sedan barnsjukdomarna blivit någorlunda åtgärdade.

Om jag inte är helt ute och snéseglar, så är det en rysk SU-100 med 10cm eldrör. Den är i grunden en T-34. :)

Jag menar alltså den "tornlösa"/Jagdpanzer. Glömde skriva det ???

Kan dementera det med discovery som källa.

Tyskarna byggde dom då dom var billiga och lätta att bygga. Dom användes som rörliga arterlleri om jag inte kommer ihåg fel.

/målis

Du vet att vi pratar om filmrekvisita!?!?!

Bara för att inte prata om filmrekvisita. Tanken på en fast kanon var väl först och främst p.g.a. ekonomiska orsaker, snabbare att producera och billigare. Som jag förstått det så inspirerade tyska konstruktioner de ryska som kom sen.

53101050.jpg

Denna finska StuG, "Bubi", sköt ut

1 st SU-152:a

6 st T-34:or

4 st T-34/85:or

Finska StUG:ar sköt ut 86 ryska vagnar varav 8 egna förlorades. 11 ringar på eldröret (25:e juni till 15:e juli -44) är ganska bra. Nordiskt rekord åtminstone. Vad är rekordet i övriga världen, nån som vet?

Hauptsturmführer Michael Wittmann   var väl en av de bästa  tyska pansar krigarna i ww2.  Med 138 confirmed kills på enbart stridsvagnar.  (snyggt jobbat)   :0

Här är en bild där han och en Tiger I med 88 !! ringar

witt12.jpg

Ingen aning om det är världsrekord.

Den avsevärt mindre kända Otto Carius slog ut 150-200 vagnar och lyckades till skillnad mot Wittmann överleva.

Men det är klart. Tillhör man inte SS och tar man inte livet av anglosaxer så blir man inte lika känd.

Amerikanen Lafayette Pool slog ut 258 pansarfordon under sin tre månader långa karriär.

Den polske serganten Roman Orlik slog om jag minns rätt, med sin TK S-tankett

(2,4 ton, 3-8mm pansar, 2 mans besättning och bestyckad med en 20mm-kanon)

ut 13 tyska stridsvagnar i september 1939.

Bland hans bedrifter var att han den 2:a september gick in i Tyskland och f.f.a. hans flankanfall mot den tyska 1:a div. stridsvagnsregemente den 19:e september.

"By the time Pool was wounded in action near the German border, he and his crew had accounted for the destruction of 258 enemy armored vehicles, taking 250 enemy prisoners and killing over 1,000 German soldiers"

Kan nog varit hyfsat många tunnplåtade vagnar (sdkfz) av de där 258. Fast i sanning en otrolig bedrift ändå. Minst sagt.

m4a1e.JPG

Pool använde tydligen 3 olika typer av Shermans. Alla hette "In the mood".

Måste säga att jag är lite skeptiskt till att en amerikan har slagit ut 258 pansarfordon på tre månader. Även om många skulle vara pansarskyttefordon och liknande så är siffran väldigt hög. Speciellt med tanke på att tyskarna helt enkelt hade färre pansarfordon än de allierade ( en orsak till att tyskarna kunde slå ut så många fordon var att ryssarna hade otroligt många fordon)

Att tyska befälhavare som varit i strid i flera år då bara slagit ut hälften av vad en amerikan gör på tre månader verkar konstigt.

Finns det någon som har lite seriösa källor till detta?

Jagdpanzer (p) Fedinand

Porsche missade kontraktet med Tyska Krigsmakten när man valde att producera Tiger, men man valde Porsches chassi

för 90st tunga pansarvärnskanoner. Vagnarna (alla utom 1) sattes för första gången in vi Kursksommaren 1943.

Vikt 65ts

2 motorer a 300 hk

Huvudbeväpning 1 st8,8cm L7 pak 43 kanon

Panthervagnen (PKW V) Utf D  togs fram efter det att Tyskland hade stött på T-34 Vagnen var betydligt bättre anpassad för massproduktion än Tiger ocH PKW IV, första insats för vagnen blev slaget om Kursk, en ohygglig överraskning för Röda armén. Panthervagnen kunder förstöra en T-34 på upptill 3 km , näst bäst var Tigerns 8,8cm kanon, då dessa hade samma träffsäkerhet , men pga den lägre utgångshastigheten gav denna sämre genomslagskraft, dock kunde Tigern slå ut en T-34 på 1500m

Man producerade totalt 6000st Panthervagnar

Vikt 43 ton

700 hk

1 kanon  typ 7,5cm L70 Kwk 42

God Jul

Valiant

Tank Action, Forty

Tank Aces, Forty

US Army in WW2,

“The Siegfried Line Campaign”

Är böcker som tar upp denna Pool tydligen.

Jag är dock inte speciellt övertygad av ovanstående. Tittar man på nätet så verkar alla uppgifter vara hämtade från samma källa, d.v.s. Armys veckoblad "Yank Magazine".. tycker jag säger allt om trovärdigheten.

Måste säga att jag är lite skeptiskt till att en amerikan har slagit ut 258 pansarfordon på tre månader. Även om många skulle vara pansarskyttefordon och liknande så är siffran väldigt hög. Speciellt med tanke på att tyskarna helt enkelt hade färre pansarfordon än de allierade ( en orsak till att tyskarna kunde slå ut så många fordon var att ryssarna hade otroligt många fordon)

Att tyska befälhavare som varit i strid i flera år då bara slagit ut hälften av vad en amerikan gör på tre månader verkar konstigt.

Håller med om att det onekligen låter märkligt. Man ska nog ta dessa "kill-lists" med en stooor nypa salt, precis som man ska ifrågasätta bedrifterna som tillskrivs olika prickskyttar under WWI & WW2.

Även om man slogs i miljonarméer och på andra sätt än man gör idag så, ställer jag mig frågade till att en soldat kan tillskrivas så pass många bekräftade utslagningar av fientlig personal som uppemot fem-sex hundra som ibland talas om.

Även om man slogs i miljonarméer och på andra sätt än man gör idag så, ställer jag mig frågade till att en soldat kan tillskrivas så pass många bekräftade utslagningar av fientlig personal som uppemot fem-sex hundra som ibland talas om.

hayvalk.jpg

Simo Häyhä, 500+ kills. Han gjorde ett hopp från undersergeant till fänrik t.ex. Mannerheims sätt att tacka honom. Enda soldaten i finska försvaret som lyckats med den bedriften. Han var unik.

Du betvivlar alltså det där med antalet "kills"? En anledning kan ju vara att man slogs lite längre än under en helgövning i HV. Min egen farfar var ju med (pansarvärnsman i ett infanteriregemente under fortsättningskriget), han deltog i 5 strider enligt papperna, den längsta varade i 2 veckor!

Så jo.. man slogs lite annorlunda på den tiden.

------------------------------------------------

Lätt off-topic jo. Men en sådan skymf mot adeln inom prickskytte kan inte gå en förbi.

Tank Action, Forty

Tank Aces, Forty

US Army in WW2,

“The Siegfried Line Campaign”

Är böcker som tar upp denna Pool tydligen.

Jag är dock inte speciellt övertygad av ovanstående. Tittar man på nätet så verkar alla uppgifter vara hämtade från samma källa, d.v.s. Armys veckoblad "Yank Magazine".. tycker jag säger allt om trovärdigheten.

LD, driver du med oss?

Det kan inte vara så att det skulle skapas lite av en myt även runt de finska krigarna, och stärka de egna leden genom att skapa hjältar även i Finland? Hur dokumenterades dessa finska "kills"?

Du betvivlar alltså det där med antalet "kills"? En anledning kan ju vara att man slogs lite längre än under en helgövning i HV. Min egen farfar var ju med (pansarvärnsman i ett infanteriregemente under fortsättningskriget), han deltog i 5 strider enligt papperna, den längsta varade i 2 veckor!

Så jo.. man slogs lite annorlunda på den tiden.

------------------------------------------------

Lätt off-topic jo. Men en sådan skymf mot adeln inom prickskytte kan inte gå en förbi.

Ja, jag betvivlar alltså det där med antalet ”kills”…

Och vad ”adel” beträffar, så är jag övertygad om att det sista någon av de ”kända” prickskyttarna oavsett nation, konflikt eller bakgrund vill bli ihågkomna för är en lista med nummer på antalet dom sägs ha dödat.

Skymf?

Snälla du, nyktra till nu!

- HvPrsk

Om "killcounten" för prickskyttar under 2:a världskriget är korekta hur kommer det sig då att Ryssar och Tyskar har dussintals med folk som ligger mellan 300 och 400 kills med amerikaner och britter knappt kommer upp i 20-30? Dessutom har jag inte stött på några uppgifter om prickskyttar med mer än 40-50 kills efter andra världskriget.

Att ett par personer skulle komma upp i 100kills kan nog vara sannolikt men att flera dussin gör det känns som ren propaganda (ett ämne som Tyskar och Ryssar var väldigt aktiva inom.....)

När man räknar kills så ska det väl vara bekräftade sådana annars så blir det som när jänkarna bombade i Kosovo och man slog ut fler stridsvagnar än vad Serberna över huvud taget hade i området.

Föresten så är SU vagnarna baserade på KV chassit och inte på T-34 chassit. De skiljer sig inte jätte mycket åt konstruktionsmässigt men KV är större, senare så använde man IS chassit och då kallades vagnarna för ISU.

Vet att jag och en kompis diskuterade vad det är för vagn våra hjältar på larvfötter använder och har för mig att vi kom fram till att det är en Jagdpanzer 4 med efterkrigs modifikationer alternativt ett bygge gjort för att likna en Jpz.

Länge sedan man såg den filmen, nog dags att se den igen.

Sorry rambo, men du har bara delvis rätt.

SU-85, SU-100 och SU-122 är baserade på T-34 chassit.

SU-152 är baserad på KV-1s.

JSU-122 och JSU-152 är baserad på JS-2.

En vän till mig som är modellbyggare och expert på WW2 ryssvagnar har byggt denna:

http://www.plasticwarfare.com/gallerypages/su100/

Släkskapet med T-34 syns rätt tydligt eller hur?

Bästa webbsiten jag vet för ww2 ryskt pansar är: http://www.battlefield.ru/map.html

mvh

Erik G

PS JS = Josef Stalin = Iosef Stalin = IS