Jump to content

Sjuktransportfordon f. HV

Guest

Recommended Posts

I brist på 1314/1315 eller motsvarande tycker jag det vore kul att spåna på ett bättre alternativ än Volvo-kombi som sjtp-fordon i HV.  Kom med synpunkter på fordonstyp, inredning, utrustning m.m.

Funderingar fordon:

-------------------

* Fordonet skall gå att köra med B-körkort + förarbevis minibuss för att slippa problem med att få fram behöriga förare.

* Fordonet ska kunna ta minst två bårar + förare & sjukvårdare.  Helst skulle jag se ett fordon med plats för förare, sjukvårdare, två bårar samt gärna minst två extra sittplatser (detta kan dock bli svårt att fixa utan krav på E-kort misstänker jag)

* Fordonstypen ska vara möjlig att hyra på de vanliga uthyrningsföretagen. Därför måste man också anpassa val av utrustning så att det lätt går att inreda fordonet utan att behöva göra några permanenta ingrepp.

* Det ska gärna gå att fixa till mörkläggning så att sjv kan använda innerbelysning på natten.

* Det är bra om försvarets befintliga märkdukar med rött kors passar till fordonet.

Funderingar inredning/utrustning:

-------------------------------

* Fästpunkter måste finnas på lämpliga ställen för att kunna fästa lastremmar så att bårarna inte far omkring.

* Samband - måste vara portabelt och lätt att slänga in.  Magnetantenn?  Civil 2m radio?

* Kan man tänka sig att ha vårdutr. i väggfack a' la' Sjvtält 6 (kompanisamlingsplats)? Hur fäster man detta?  Kanske genom att fixa remmar så att väggfacket fästs bakom förar och passagerarsäte?

* Förutom vårdutrustning måste man kunna få med skensats, transportskena och syrgasutrustning 2MT.  Hur ska man få med dessa utan att allt slänger omkring?

* Kan takbox kanske vara ett bra alternativ för att få med extra lager av förbrukningsmateriel & bårar för att kunna ersätta åtgången materiel på skadeplats?

Volkswagen LT kombi verkar rätt bra storleksmässigt, men vad jag sett av bilder på nätet verkar det vara dåligt med fästpunkter och den verkar inte vara så lätt att hyra.

Tyck till!

Först skall jag börja med att säga att den erfarenhet jag har av HV sjuktransporter är obefintlig. Så jag kommer mest att kommentera inredning / Utrustning.

Jag kan inte se någon mening med att ha fack fast monterade i bilen. Varför? Enligt RU så har HVs sjukvårdare så lite utrustning att de kan inte dela upp den på flera täter. Så det mest realistiska vore att ha med en personlig sjv väska och att det finns påfyllnands mtrl i bilen. Sjukvårdarna har inte så mycket utrustning så att det behövs speciella förvaringsmöjligheter i bilen.

Varför måste ni ha med en skensats och transportskena i bilen? Skall ni inte göra i ordning patienten på samlingsplatsen innan ni skickar iväg patienten? Svårt att använda i en liten trång bil utan hjälp. 02, ni har en 2MT per komp. Om ni skall skicka iväg den så borde ett enkelt fäste att hålla bomben räcka . Ingen mening att ta med väskan.

Takbox verkar som ett bra alternativ att ha med extra utrustning.

Att ha all utrustning i bilen som en ambullans är nog bra men jag kan inte se någon praktisk nytta med det då HV sjukvårdare inte kommer att fungera som en ambullans utan som en ren transport funktion. Med att fungera som en ambullans menar jag att man åker direkt till platsen där patienten blev skadad och behandlar och stabiliserar på platsen. Hv måste åka via samlingsplatsen och då faller enligt mig nyttan med mycket av det du vill göra med bilen.

GA KA:

Min tanke med hur man ska bedriva sjvtj. i HV är följande:

1. När civila resurser finns tillgängliga så används komp sjtp-bilar för att transportera hvsjv från komp.stab till saml.plats pluton/skadeplats för att hjälpa till med att stabilisera de skadade tills civil ambulans anländer.  Dessutom ersätter man plutonens förbrukade sjv-materiel.

2. När de civila tp-resurserna inte räcker till men sjv.hänvisningar kan ta emot och tp-resurserna på kompaniet räcker till för tp (färre än 2 x 2 bårfall åt gången) så funkar man som "ambulans", dvs man åker ut på skadeplats, gör tilläggsåtgärder för att stabilisera de skadade och transporterar sedan de skadade till sjv.hänvisning.

3. När transporterna inte räcker till eller kompaniet är helt isolerat från övriga resurser så upprättar man på kompch order sjukkvarter i sjv.tält 1 och vårdar de skadade i väntan på att transporter ska bli tillgängliga.

Jag är själv van från vpl att ha en 1314 och det kan väl färga mitt tänkande. Men jag tycker nog att även i HV så är en minibuss/skåpbil av någon sort betydligt bättre lämpad än en sunkig kombibil som inte klarar av att ta skadade över 180cm längd och där man har en så usel arbetsställning att man inte kan vårda någon i bilen om behovet uppstår. Att försöka ta hand om någon bårbunden som kräks eller förstärka förband är ett h-e i en kombi, däremot så funkar det betydligt bättre i en bil med lite bättre utrymme.