Fk Satan Posted July 11, 2004 Report Share Posted July 11, 2004 Har ägnat hela lördag kväll med att sitta och prata hemvärn. En otroligt givande pratstund har det varit. Vi är några stycken som brukar träffas några gånger/år och prata och ha kul. Ikväll blev det Mästerskap i softAirGun-Skytte. Pistol med lasersikte, och jag blev inte direkt etta... Men det beror på att det var för mkt ök i avtryckar fingret Men vi hade en lång diskussion om vad som skulle inträffa ifall 4st nyckel-individer blev brutalt dödade i ett hv-komp 25min efter att Hv-larm utgått. Skulle då ett Hv-komp klara att lösa sina uppgifter eller inte? samma diskussion om 4st skulle försvinna från BAT-staben. Nu utgick vi ifrån att kompch, stfKompC, KVM, stfKVM skulle försvinna, skulle då ett komp klara av att fungera? eller skulle komp stå där som fågelholkar. Samma sak ifall BAT-ledningen blev mördad. skulle då kompanierna klara av att lösa sina uppgifter. En otroligt givande diskussion var det. Nu undrar jag vad ni har för syn på det hela? det vi kom fram till efter massor med öl&whisky var att man inom varje bat ska ha minst 2st kompch som kan ta över som Bataljonchef (som har nycklar osv för att kunna ta över inom ngr minuter). Samt inom ett Komp ha 2st plutch som kan ta över som kompch, och inom en pluton ha 2st grpch som kan ta över som plutch. I varje grupp ska det finnas minst 4st som kan vara grpch. Men går denna tanke att genomföra i verkligeheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted July 11, 2004 Report Share Posted July 11, 2004 Inom min md-grp så skall det finnas en "tredje man" på samtliga befälsbefattningar innan 2005. Så fler än er har funderat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted July 11, 2004 Report Share Posted July 11, 2004 Inom mitt kompani har vi haft en tanke att alla (hvsold) ska genomföra utb en nivå högre än deras tjänst. Sold ska kunna vara grpch, grpch ska vara plutch, plutch ska vara kompch etc. Hurvida detta är något som slagit igenom på bat-/MD-nivå vet jag ej. Största problemet jag upplevt är att få iväg personalen på utb. De drar automatiskt slutsatsen, trots löften att så inte är fallet, att eftersom de genomfört t ex grpch-utb måste de bli grpch och får inte fortsätta kriga som kspskytt. Tanken med ett "skuggbefäl" är inte helt fel, tycker jag. Att stf C ska kliva in när chefen blir bortskjuten är rätt självklart men hur pass mycket de olika MD-gruperna har tänkt vidare på vad som händer om både C och stf C försvinner vet jag inte (Fk Nordins MD-grp undantagen). På grp och plut-nivå är det enklare: Ta befälet och handla i chefens anda! Visst borde din ide gå att genomföra. Som allt annat är det en fråga om kostnad, tid och motivation hos komp/bat/MD-grp... Hmm, nu fick jag en trevlig ide inför höstens dygnsövning. Hoppas komp- och batstab tycker det blir lika roligt Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 11, 2004 Author Report Share Posted July 11, 2004 Jupp att ha skuggbefäl tror jag är grymt viktigt. Men frågan är hur stor vetskap dagens stf-chefer har i informationsflödet? kan alla stf-C ta kommandot inom 1-2minuter? ha de tillgång till nycklar och information? Samma sak gäller skugg-chefer. Har de tillgång till information? nycklar? osv. Ofta så är det bara kvm, kompch som har nycklar (men vid beredskapshöjning sprids det hela på fler individer) Skulle vara otroligt intressant att få se en bat-övning(eller komp-övning) där bat eller kompledningen aldrig dyker upp. Vad inträffar då i ett komp/bat? Vidare kan man fundera på/över/hur/om ett hemvärnslarm skulle fungera ifall telefonisystemet är utslaget. Låter som ngr intressant övningsupplägg börja ta form StridsRäven Låter som ett bra namn på denna "konsekvensövning" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 11, 2004 Forumsledning Report Share Posted July 11, 2004 Hemvärnet är väll om nått det förband som skulle klara sig galant UTAN högre chefer. Ett mer självgående förband har jag svårt att hitta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 11, 2004 Report Share Posted July 11, 2004 Inte för att jag har så mycket praktisk erfarenhet utav olika förband men jag är nog böjd att hålla med Kimster. På gott och ont så är nog HV ett förband som iaf upp till pluton och "halvt" kompani klarar sig utmärkt utan sina chefer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted July 11, 2004 Report Share Posted July 11, 2004 Det enda som skulle kunna hindra hvs självständighet är väl ammo frågan. Det är väl det som är svårast att lösa lokalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 11, 2004 Author Report Share Posted July 11, 2004 @Kimster Jupp, när de väl kommit ut i skogen. Lek med tanken att en sen natt försvinner kompch, stfKompC, KVM & stfKVM ur ett kompani. Senare samma natt blir det hemvärns larm. Kommer detta kompani att kunna fungera då? samma sak på bat-nivå, dessa 4:a chefer bara försvinner efter att de mottagit meddelande om hv-larm. Detta tror jag är en svaghet i denna organisation. Är gubbarna väl ute i skogen då blir de svåra att stoppa, men steget innan de kommit ut i skogen... Det var detta som vårt samtal handlade till stora delar om&kring, @dxl Jupp ofta vet de enskilda soldaterna var de ska vara när det händer ngt. så de kan klara sig relativt länge utan kontakt uppåt. @ABP En intressant fundering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 11, 2004 Forumsledning Report Share Posted July 11, 2004 Nej spelar ingen roll.. plutonen är Hemvärnets "krigsenhet", och det är oxå i plutonen det mesta sker. Plutonchefen är den som skulle göra mest skada om han försvan. Jag skulle varken sakna komp-befäl eller bat-befäl om de försvann. Ska du göra hemvärnet handikappat.. -slå ut plutoncheferna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted July 12, 2004 Report Share Posted July 12, 2004 I och för sig så har man utan kompledning eliminerat möjligheterna att på ett effektivt sätt kunna genomföra amersättning, leda/prioritera sjukvården samt möjligheten att effektivt kommunicera med bataljonsstab. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted July 12, 2004 Report Share Posted July 12, 2004 Eftersom alla Hv-män känner varandra inom plutonen (de som gör sina timmar) Så kommer det vara ganska lätt att organisera gerilla grupper för motstånd oavsett om vi har våran kokgrupp med tillbehör inte skulle infinna sig. Åter kommer ju det stora problemet vara ammotillförseln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted July 12, 2004 Report Share Posted July 12, 2004 Den här frågan var faktiskt riktigt bra även fast den verkar vara en fylletanke, man kanske skulle få högkvarteret att imundiga öl och whiskey innan dom ska gå igenom ngt i fortsättningen Jag tror liksom andra att det skulle bli problem om man inte hadde tillgång till understödsvapen och ammo, och utan ammo vet iaf inte jag hur ett hv komp/plut ska kunna lösa sin krigsupgift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KalleSWE Posted July 12, 2004 Report Share Posted July 12, 2004 Varför från gå den gängse ordningen när chefen faller offer för den "naturliga avskjutningen"? Denna innebär att chefen 1:a grp/plut/komp tar över den högre befattningen. Nej spelar ingen roll.. plutonen är Hemvärnets "krigsenhet" Inom LGG är komp minsta stridsenhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 12, 2004 Forumsledning Report Share Posted July 12, 2004 Nej spelar ingen roll.. plutonen är Hemvärnets "krigsenhet" Inom LGG är komp minsta stridsenhet Jaså.. följer inte dom HvH ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted July 12, 2004 Report Share Posted July 12, 2004 Jag är kompanichef och jag vet hur det skulle fungera med nycklar till säkerhetsskåp, förråd, kassuner och tillgång till larmlistor och stående orders för våra skarpa uppgifter men som ni förstår kan jag inte redogöra för dem. Precis som en av mina duktiga pc, KalleSwe, redogör för är kompaniet stridsenhet inom Livgardesgruppen. Skulle kompch bli utslagen i ett kompani så tror jag det skulle bli lite svårt med samordningen och sambandet inledningsvis men kanske löser man det genom att underställa de "faderlösa" plutonerna annat kompani eller varför inte under Batch direkt, som insatsplutonen? Hemvärnet består av otroligt många duktiga soldater som alla har sina erfarenheter från sin GU eller utlandstjänstgöringar. De klarar sig förmodligen mycket bättre än vad ett GU-förband gör. Uttern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 12, 2004 Author Report Share Posted July 12, 2004 (edited) @uttern. att redogöra för de skarpa grejerna var aldrig tanken för denna tråd. Utan den är mer en tankenöt kring en diskussion med massor av öl&whisky. Och kring det stando som skulle uppstå ifall kompledningen försvinner 3minuter efter att larm utgått, 7min senare försvinner telefonimöjligheter. Blir ett grymt intressant fall att öva. Men att skriva om skarap saker på ett forum skall man inte göra. Kan bara hålla med i tankarna om att Hv troligen klarar sig bättre än ett GU-förband. Men det skulle bli en intressant övning där kompch försvinner och KVM-försvinner. <edit> Nu kanske man inte ska sitta och prata om detta i ett forum, utan kanske mer en tanke som alla som är med i Hv kan ta med sig till sin enhet och fundera över hur det fungerar hos just er ifall ngt liknande skulle inträffa, samt kanske försöka bygga upp en rutin för just denna händelse. </edit> Edited July 12, 2004 by Fk Satan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 13, 2004 Report Share Posted July 13, 2004 Det största problemet är väl egentligen om personen/personerna med nycklar till kasunerna försvinner. Utan vapen så är det inte mycket vi kan göra även om vi har fulla plutoner/kompanier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KalleSWE Posted July 13, 2004 Report Share Posted July 13, 2004 Det största problemet är väl egentligen om personen/personerna med nycklar till kasunerna försvinner.Utan vapen så är det inte mycket vi kan göra även om vi har fulla plutoner/kompanier Ja för vi kan ju inte använda motorkap, bergborrmaskin, hydraulhammare eller sprängdeg som alternativ nyckel? Och dom flesta har väl annakarin hemma fortfarande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted August 10, 2004 Report Share Posted August 10, 2004 Väcker liv i en sovandes tråd.. Frågan är väll hur kommer uppgiften att lösas?? Visst kompch med stf och kvm med stf försvinner.. Vilken order och orintering har hunnits delges till plutchar? bara samlings plats? eller?? ja då åker antagligen plutonen till sitt obj i skogen påbörjar sin vanliga versamhet som den tränat på. Men om kompch väntade på order från batch (vilket vi ofta får) och den ordern ex. åk till K1 för att få nya order om vilka obj i stan som skall bevakas, så kommer det att ta en ganska lång tid tror jag innan uppgiften kommer att fullgöras, sen att plutonen är i skogen och tror sig ha rätt uppgift, undrades varför det dröjer innan kompch hör av sig, det tar nog några timmar till innan samband uppåt sökes.. Även om tredje man finns så har han säkerligen inte blivit orienterad om läget, då jag säkert bara hunnit prata med min chef, stf och kvm - som nu oxå är bortslagen.. Jag tror alltså att kompaniet inte kommar att lösa uppgiften, kanske efter 12-24 timmar inte efter 2 som är målet.. Det är ju inte fria kriet som är uppgiften, utan bevakning av rätt obj. Sen angående kasun och vapen, det är inte fel att ha en grpch behörig att kvitera ut nyckar, för just sådana här situationer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted August 10, 2004 Report Share Posted August 10, 2004 (edited) har en stark gissning på att hv skulle funka alldeles utmärkt utan både kompledning och batdito. åtminstone hos oss. ty här är det kaos ändå, även om de är med. eftersom röda korset kräver säkrat område och obeväpnade sjukvårdare även på fi's sida, så får vi förlita oss på civil sjukvård. dvs inbrott i närmsta ambulans, så plutsjkv får den utr han behöver, den militära vägrar RK släppa till insats, så länge sjkv är beväpnad. och eftersom säkrat område betyder minklarerat så kommer nog hjälpsändningar från något annat lands räddningsverk komma till civil och militär befolkning innan vi ser en hv-sjkv. eftersom koket förmodligen inser att krig är farligt kommer de inte att komma ut i fält, vilket gör att alla signal från FRO inte heller kommer ut i fält. ingen mat ingen stab. och har någon sett en FRO människa hantera ett enmans-kök? eftersom dessutom KVM klantar till det så redigt på övningarna, så förväntar jag mig inte att han skola funka i kris och krig heller. och lede fi kommer nog att slå ut tv4's sändare och då sänds inget bingolotto så då kommer inte heller batledningen att vilja kriga. ty vad är det för mening med att föra krig om man inte kan sälja bingolotter. som ni ser har jag inget större förtroende för den lekskola, jag har hållt mig borta från det senaste året. skall börja igen, och hoppas på att slippa hamna i ett nytt åsa-nisseförband. Edited August 10, 2004 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted August 10, 2004 Report Share Posted August 10, 2004 kan inte argumentera mot det.. Håller till en viss del med... Måste fråga, var i landet har du varit/är med?? Låter verklgen som en bra anledning att sluta nästan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted August 10, 2004 Report Share Posted August 10, 2004 tyvärr vill jag inte svara på geografiskt läge har nog med problem med min MD-grp som det är. de läser också detta forum. och jag vill inte spä på somligas anledningar till att misskreditera mig. eftersom kritik som framföres muntligen inte går fram, och skriftligen verkar hamna i någon form av arkiv x. vill bara säja att jag har väldigt svårt att lita på bat och kompledningar, som håller totalt vansinnig avtalspersonal bakom ryggen. vissa får göra saker i FM's namn som skulle leda till fängelse i andra md-grp:er. om du vill ha mer info om detta, kolla tråden "väktare" för att beskriva situationen citerar jag george orvells "djurfarmen": "alla djur är jämlika, men somliga är jämlikare än andra" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted August 12, 2004 Report Share Posted August 12, 2004 @Bushman Dina inlägg ang avtalspersonal får mig att sitta och smågarva för mig själv! Det är nog många på detta forum som känner igen sig i din situation. Vi har egna fordonsförare till våra tgb, egna signalister... annars skull ingenting fungera ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted August 12, 2004 Report Share Posted August 12, 2004 @Bushman Dina inlägg ang avtalspersonal får mig att sitta och smågarva för mig själv! Det är nog många på detta forum som känner igen sig i din situation. Vi har egna fordonsförare till våra tgb, egna signalister... annars skull ingenting fungera ;) det hade min fd instats plut också. men skall man behöva begå stöld för att ens plutsjkv skall få loss sin väska? och att höra från FRO att bara de kan sköta en RA 180? och att vi som inte är utbildade inom FRO inte är signalister? vet inte vad det var jag gjorde under min GU, men tyckte att radion jag hade på ryggen var tung..... inget ont om lotta kåren, de gör sitt jobb på övningarna men deras rekrytering i vårt område verkar inte gå så där bra, om de inte satsar i någon farmarliga till PRO? är så fruktansvärt trött på folk, som ser sin avtalsorganisation som en familjeangelägenhet, och inte som en militär enhet. SRK kan sina uppgifter men så länge de har inställningen om obeväpnade sjkv så är de ju inget att räkna med i strid. det finns två sorters människor som är väldigt få på ett slagfält: obeväpnade och ateister. och eftersom de inte ens vill utbilda sig på att avbeväpna en fiende, så är det ingen ide att lita på att de skulle ställa upp för HV vid krig. låt SRK bli en del av civilförsvaret istället och låt dem ta hand om civila. all heder åt FMCK och bilkåristerna, de utför sina uppgifter utan att knota eller ställa ouppnåliga krav. visst bilkåristerna vill ju gärna köra IP's 20-bilar, men de har också insett att IP är lite jobbigare än vanlig tjänst. mc-killarna undrar bara stilla om de kan slippa ha ak:n under övn, den är inte så skön att ramla på. här vet man att de dyker upp om "skiten slår i fläkten" de andra är jag mer osäker på och om de gör det så är jag lycklig att jag slipper var i dess akuta närhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts