Jump to content

Finska soldater beskjutna och sårade i KOSOVO

Recommended Posts

ca kl 21:30 blev fyra finlänska soldater beskjutna och sårade under under rutin patrull utan för LIPLIJAN. Enligt text tv.

Nu får SWECOY jobba övertid, när jag roterade hem från nian kunde jag räkna ut med röven och en bit krita att detta eller motsv skulle hända.

:baskerFN:

Källa: http://english.aljazeera.net/NR/exeres/282...815DA76249B.htm

Four Finnish peacekeepers have been shot and wounded after they came under fire from unknown assailants in central Kosovo.

NATO officials said the attack took place on Saturday close to the village of Donja Gusterica, near the town of Lipljan, 30 km east of capital Pristina. "Our understanding is that four Finnish peacekeepers were slightly injured by single shot from a shotgun during a routine foot patrol," Gerry Cooney, spokesman for the peacekeepers said.

"Six persons have been detained and we are searching for the weapon," Cooney said. Cooney said there were no indications as to who might have attacked the troops –the first direct attack upon the force since they took control of the province in June 1999.

ca kl 21:30 blev fyra finlänska soldater beskjutna och sårade under under rutin patrull utan för LIPLIJAN. Enligt text tv.

Nu får SWECOY jobba övertid, när jag roterade hem från nian kunde jag räkna ut med röven och en bit krita att detta eller motsv skulle hända.

:baskerPa:

ett skott med ett hagelvapen och små skador... personerna omhändertagna

inte så mycket för SWECOY att bita i va?

Får se hur det här utvecklar sig nu då. Hoppas verkligen det var en full alban som inte var frisk i huvudet. Lite jobbigare blir det ju allt om det var en planerad grej.

Jaja, tycker synd om swecoy som måste jobba röven av sig.

Att fyra stycken blev skadade tyder på en viss spridning av haglen vilket innebär att det kan ha varit mer än 40 meter men jag har inte sett någon information om hur tätt de stod. Men helt klart märkligt att de inte lyckas få tag på skytten direkt.

Njaaee, utan att ha varit där så kan jag tänka mig att han (skytten) lätt kommer undan.

Jag menar, han står bakom en husknut x antal meter bort, skjuter ett skott och sedan remmar iväg bakom huset.

Det första som händer är nog inte att dom finska soldaterna springer efter honom. Kan tänka mig att dom tar skydd, försöker se var skottet kom ifrån, kollar skadade.

När det är gjort har skytten dumpat bössan och traskar lugnt vidare. Och om det är i ett område där KFOR inte är topp-poppis kanske dom har svårt att hitta nån som såg det, om han nu gjorde det så att andra såg det.