Jump to content

Ta lån föräldrarna som borgensmän

Guest d97ao

Recommended Posts

Guest d97ao

Min kusin är arbetssökande och tänkte ta ett mindre lån 20.000 kr (men han

får inte ta lånet själv). Vet nån om man kan ta lån med föräldrarna som borgensmän? Kollade upp föreningssparbanken för hans räkning och de sa att det inte gick, nån annan bank kanske godkänner det?

tack på förhand

Det brukar inte vara några problem att låna mot föräldrarnas borgen (förutsatt att de inte har betalningsanmärkningar).

I detta fall tror jag snarare att det beror på att man bedömt att låntagaren inte har möjlighet (=inkomst) att betala tillbaka lånet och då ska banken inte bevilja lånet.

Man kan göra så att föräldrarna lånar i banken och sedan lånar vidare.

Det låter ju inge kul, men är bättre än plastkort och sån't skit.

:D (jodå, man är gammal bankbokhållare också...)

Fixat: Småbananerna vill inte hänga med riktigt

Inte riktigt svar på frågan (så skäms på mig) men ändock en relaterat kommentar:

Vill inte på något sätt vara negativ men om man inte får låna 20.000 på egna meriter hos banken - då bör man ta sig en ordentlig funderare på om man bör låna överhuvutaget.

Banken tittar som sagt enbart på ens förmåga att betala tillbaka pengarna och även om det kan verka vara hårda bedömningar emellanåt så skall man nog ta bankens beslut som en ett gott råd.

Om det är så att pengarna skall användas till en investering som möjligör framtida inkomster så (dvs inte löpande utgifter eller lyxkonsumtion (ny pryl, en resa osv)) skulle jag personligen gå direkt till min föräldrar, förklara situationen och se till att upprätta ett skriftligt bevis på att man har fått låna pengarna och tänker betala tillbaka dem inom x månader/år. Annars skulle jag bita ihop.

//Snusförnuftige Besserwissern ;)

Vill inte på något sätt vara negativ men om man inte får låna 20.000 på egna meriter hos banken - då bör man ta sig en ordentlig funderare på om man bör låna överhuvutaget.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Guest d97ao

Nu är det så att killen inte är nån looser direkt, han har trots allt både gått ut handels och KTH med bra betyg, han har bara hamnat i lite finansiell knipa. Vilket tydligen handels inte lärt honom hantera :D Skämt åsida han ska ha pengarna till sina intervjuresor m.m. Han har ca 30.000 kr själv men behöver 20.000 till. Vet själv att det kan vara knivigt att komma igång och överväger själv att låna grabben pengarna. Var i hans skor för två år sedan, men hade turen att ha fått startkapital av föräldrarna. Hade jag inte fått det hade min karriär sett lite annorlunda ut idag. T.ex. grundplåten för att läsa en MBA på ett top-tier universitet i USA är inget en 23-åring i princip kan skrapa ihop själv om man studerar och inte arbetar.

Ett privat lån kan ju lösa väldigt mycket, jag fick själv låna 15000 av mina farföräldrar när jag flyttade hemifrån. Dessa gick till möbler och annat nödvändigt...

Skämt åsida han ska ha pengarna till sina intervjuresor m.m. Han har ca 30.000 kr själv men behöver 20.000 till

Var ska man då? Tog bussen till min första arbetsintervju? 13 kronor kostade det då... ;)

Mest nyfiken bara... B)

Skämt åsida han ska ha pengarna till sina intervjuresor m.m.

Vet inte om han vill hålla på med något ideelt men annars betalar samtliga av de företag som jag kom i kontakt med efter Handels de intervjuresor jag gjorde till Tyskland, London och New York. Det är ganska brukligt att de gör det....

Guest d97ao

111 SSK bat, vilka företag var det? Om det stämmer det du säger så ska jag tala om det för kusinen, så får han höra sig för hur det ligger till på de företag han ska på intervju till. Så slipper han kanske problemet med lån, även om det är dyrt med boende, kostymer och allt man ska ha utomlands.

Några av de stora investment bankerna, två internationella konsultföretag, ett telekombolag, ett utility företag, två livsmedelsföretag och en biltillverkare.

Till intervjuerna behövs en kostym samt 2 skjortor och 2 slipsar. Skor och livrem är också bra att ha.

Om han slår på stort och skaffar sig en snygg kostym från tex Boss eller Tiger så klarar han sig med klädbudget på ca 5000 kr.

Generellt sett står företagen för ens res och boendekostnader.

Guest d97ao

Ok, tackar så mycket. Ska framför det snarast, undrar hur han missat det. Fast de kanske inte är så tydliga på att påpeka det. Själv pluggade jag några år i lund innan jag stack utomlands och minns inte jag hörde nått om att företagen betalade för sådant på de presentationer jag hörde i Lund. Kanske är det så att de bara betalar för sökande fån handels? :unsure:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...