Jump to content

Norge hoppar av Vikingprojektet


Haegg

Recommended Posts

För några år sedan hade Sverige 12 ubåtar, varav 10 tillhörde de modernaste Diesel-elektriska ubåtarna i världen. Men så kom ett nytt försvarsbeslut som reducerade beståndet till 5+2...de 2 sista kommer längre fram att enbart bli reserv ubåtar utan utbildad personal. De ubåtar vi nu har kan vi ha många år till utan att behöva köpa nya, och väldigt dyra ubåtar (mer än  1500 miljoner/ubåt). I USA har man en livslängd på 50-60 år för hangarfartyg, 30-40 år för ubåtar (atomdrivna), beräknad livslängd på över 60 år för B-52.

 

Med modifieringar av gamla fartyg kan man för liten peng få mycket moderna och kompetenta fartyg...Sverige har sålt flera av Sjöormen ubåtarna till Malaysia för liten peng, och ubåtarna var nyss modifierade med nya motorer,sonarer,stridsledningssystem mm, och kunde användas av oss i minst 10-15 år till.

 

Men sedan går man och säljer ubåten näcken till Danmark...Herre jesus, den ubåten hade precis förlängts 10 meter för att rymma ett Stirlingmaskineri (motor som använder flytande syre, och som kan vara i uläge 2-3 veckor...standard på de 3 Gotlandsubåtarna och kommer installeras i de resterande 2 Västergötlansubåtarna).

 

Ubåtar är ett viktigt vapen i både insats och invasionsförsvar...det kan ställa till stor skada hos FI.

Sverige borde ha sjömålsrobotar som kan avfyras från ubåt, som de flesta andra moderna flottor har.

 

Med nuvarande försvarsbeslut behöver vi inte nya ubåtar förrän ca 2015-2020...då får vi köpa ex Tyska, för den svenska tillverkningen är borta då.

Det är samma sak med utbildningen av den svenska ubåtsflottan...eftersom det utbildas så få värnpliktiga varje år så finns det väldigt få som kan utbildas till officerare på ubåtstjänst ( ca 65 % officerare ombord).

Link to comment
Share on other sites

12 ubåtar var det vi hade från 60 talet och fram till halva 90 talet.

 

Så man byggde 12 ubåtar av Draken klass, sen 12 ubåtar av Sjöorms klass, sen kom Näcken klass, sen Västergötlands klass och så Gotlands klass.

 

1991 hade vi som exempel 5 Sjöormen ubåtar, 3 Näcken Ubåtar och 4 Västergötlands ubåtar.

 

Men 1991 så låg det fortfarande flera utbytta Sjöorms ubåtar och Draken ubåtar vid kajerna här och där, man kunde vid mobilisering säkert försöka sig på att hitta besättningar till dom också. Då på 90-talet verkade det inte vara så enormt bråttom som det är idag att så fort material byts ut, hugga upp den gamla materialen till ved. Förstår jävlar i mig inte varför det är så jävla viktigt numera, det är ju inte direkt ont om kajplats där man kan låta gamla båtar bara ligga och rosta, det kostar ju inget.

 

Sjöormen klassen var den egentliga första moderna ubåten, Sjöormen hade fortfarande med internationella mått varit en kapabel ubåt. Sverige har alltid varit duktiga på att bygga ubåtar, ine minst eftersom vi under dom sista dagara i kriget fick en hyper avancerad tysk experiment ubåt till skänks, då den försökte fly undan engelska flottan genom att gå in på svenskt vatten på västkusten. Den beslagtogs av sverige och undersöktes och studerades in i minsta detalj.

 

Idag är vi världsbäst på ubåtar, så bra att USA var tvungen att ta till oschyssta medel för att försöka komma ifatt. Med total orespekt för att svenska företag äger rätten till vissa kunskaper och att om USA vill ha dessa kunskaper så får dom betala så lyckades dom övertala Austaraliensarna att dom skulle få en av deras ubåtspropellrar för att studera.

 

En skandal om du frågar mig, fy fan. USA blev nämligen mycket överaskade av hur tysta australiens svenskköpta ubåtar var. Efter mycket intern uppstådelse i USA´s ubåtsflotta så börjande man inse att USA helt enkelt var långt efter inom bland annat propeller teknologi. Och så kan man ju inte ha det, så då kopplas CIA in och CIA stjäl teknologi som dom sen ger till amerikanska företag så att dom också kan vara världsledande.

 

År 2000 så var ubåten Halland och övade i medelhavet, vid duellövningar mot dom modernaste franska och amerikanska ubåtarna vann Halland varje gång. Det belv 23-0 om jag minns rätt och detta mot USA´s attackubåtar av Los Angeles och SeaWolf klass. Dom ubåtarna anses ju inte minst i alla hollywood filmer vara de bästa som existerar.

 

I och med att försvaret läggs ned så kommer så klart vår industri läggas ner också, sorgligt.

 

Jag tycker vårt behov är 24 ubåtar, men jag vill ju så klar också att försvaret får mer pengar. Till att börja med så kan vi avskaffa allt bistånd och ge dessa pengar till försvaret. Det skulle väl vara en ökning av försvarbudgeten på ca 35% det.

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med så kan vi avskaffa allt bistånd och ge dessa pengar till försvaret. Det skulle väl vara en ökning av försvarbudgeten på ca 35% det.

Sorgligt sätt att resonera måste jag säga. Genom att ge bistånd kan vi ju hoppas på att få slippa använda försvaret och det hoppas väl alla eller...?

Link to comment
Share on other sites

År 2000 så var ubåten Halland och övade i medelhavet, vid duellövningar mot dom modernaste franska och amerikanska ubåtarna vann Halland varje gång. Det belv [sic!] 23-0 om jag minns rätt och detta mot USA´s attackubåtar av Los Angeles och SeaWolf klass. Dom ubåtarna anses ju inte minst i alla hollywood filmer vara de bästa som existerar.

Har du en källa för detta påstående?

 

Jag tycker vårt behov är 24 ubåtar, men jag vill ju så klar också att försvaret får mer pengar. Till att börja med så kan vi avskaffa allt bistånd och ge dessa pengar till försvaret. Det skulle väl vara en ökning av försvarbudgeten på ca 35% det

 

24 ubåtar?! Får man fråga vilket resonemang som ligger bakom den slutsatsen?

 

Kruxet är inte att hitta resurser att pumpa in i FM, utan snarare att kunna motivera en sådan upprustning. Finns bara hotbilden så kommer penningafrågan väga lätt i sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

Att Halland var i medelhavet och övade mot amerikanska 688 ubåtar är ingen hemlighet. Exakt hur övningarna genomfördes och deras resultat är nog inte lika självklart öppen information. Så vad gäller själva resultatet så är det omöjligt att ange en specifik källa. Detta är vad jag hört från människor som säger sig vara insatta i hur det gick. Med lite tur kanske det finns någon yoff eller värnpliktig som var med som kan hjälpa mig övertyga dig.

 

Dessutom så är det också så, att det inte är speciellt uppseendeväckande att en atomubåt förlorar i dueller mot dieselubåtar. Även om du tar 688 som är de tystaste atomubåtar som finns så är en modern dieselubåt tystare. Och tystheten är ju så klart viktig i en sån begränsad öving som en duell. Väldigt viktigt är så klart också torpedvapnet, sverige har vassare torpeder än USA.

 

 

Jag tycker att runt 24 ubåtar hade varit lagom. Det är tillräckligt många för att få tillräcklig "täthet" runt sveriges vatten. Tillräcklig "täthet" för att hotet skall bli omöjligt att bortse ifrån, och därmed nödvändigt, besvärligt och kostsamt att bemöta för en fiende som överväger invasion av sverige.

 

Jag håller med om att det inte finns någon stat som utgör ett hot mot vår nation just nu. Men se det är ju så, att när jag drömmer ihop att jag får bestämma hur mycket resurser försvaret skall få så gör jag det samtidigt som jag drömmer ihop ett sverige med en annan utrikespolitik.

 

Jag tycker att sverige skall ta för sig mycket mer. Dels tycker jag så för att jag till viss del är en galen imperialist, och till viss del därför att jag faktiskt tror att det kan vara ekonomiskt gynnsamt samt inte alls omöjligt politiskt.

 

För att ta några exempel på vad jag menar, jag tycker inte att Åland tillhör någon annan stat än Sverige. Det finns vidare en liten ö som så vitt jag vet fortfarande är omtvistad mellan danmark och Sverige, jag anser att den ön självkart är svensk. (ön är inte så viktigt som det vatten man äger om ön tillhör något av länderna).

 

En annan territorie fråga där sverige är åt H-E för passiva är antarktis och arktis. Sverige är ur historikt perspektiv ett av de främsta länderna i världen vad det gäller upptäckten och kartläggningen av dessa områden. Upptäcker man nytt land brukar man också äga rätten till detta land.

 

Just nu finns det fortfarande naturresurser kvar i världen, men om tillgångarna börjar krympa så kan det bli en enorm debatt om vem och hur t.ex antarktis skall exploateras.

 

Antarktis(sydpolen) har med största sannolikhet enorma fyndigheter med olja som exempel. Norge har "claimat" en stor tårtbit av antarktis som sitt. Sverige har inte gjort det, trots att vi hade upptäckare där tidigare och i större utsträckning än norge. Sverige förespråkar linjen att ingen kan "claima" territorie på antarktis och därför gör vi så klart inte det själva även om vi skulle kunna hävda en stor bit med hänvisning till historien.

 

Jag anser att sverige äger rätt till en stor landyta på antarktis.

Jag anser att sverige har rätt att betrakta en stor del av ishavet under nordpols-isen som vårat och därmed utvinna eventuella naturresurser där.

Jag anser att Åland är svenskt.

Jag anser att ön som danskarna plötsligt på 80-talet ansåg var deras, när fisken började ta slut i deras tidigare fiskevatten är svensk.

 

Inget av dessa krav är orimliga på något sätt. Och om vi skulle lyckas få igenom det så skulle statens ekonomi styrkas ytterst påtagligt.

 

Det är dock så att för att ens överväga att börja "ta för sig" och hävda det som vi rimligtvis borde ha rätt till så vill jag ha ett mycket starkt försvar. Det är inte ovanligt att man skaffar sig fiender när man står på sig och kräver vad man har rätt till nämligen.

 

Många kallar mig galen för dessa åsikter, men det bryr jag mig inte om. Jag har verkligen tänkt över detta och ser det inte som varken omöjligt, orimligt eller orättvist.

 

Och när man ser det på det sättet så är inte längre pengar till försvaret något som bara kostar. Den styrka dessa pengar ger skulle ge mig som regeringschef i Sverige en position att hävda det som vi har rätt till och det skulle betala de utökade försvarkostnaderna många tusen gånger om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...