Jump to content

tjej funderar på lumpen


Recommended Posts

Ni har säker hört sånt här förr hoppas ni står ut en gång till.

 

Är en "vanling" tjej på snart 18 som funderar på lumpen. Har väl rätt bra kondition och så och inga hinder typ allergi, astma eller så.

 

Har läst ingenom lumpens hemsida med berättelser och så men de berättelserna verkar vara utvalda från folk som älskat det (vore ju konstigt om det vore tvärt om kanske). Så jag undrar vad ni har för erfarenhetar av tjejer i lumpen?

 

ÄRLIGA inte politiskt korrekta svar tack.

 

Är det problem ibland?

 

Hur funkar det här med duschningen. Det är inte så att jag är fruktansvärt blyg men man vill väl inte ha typ 20 killar som stirrar ut en. Kan tänka mig att om det varit killarn ur min gymnasieklass hade de börjat busvissla. :D

 

Eller är det tvärt om att killarna stör sig på att tjejer duschar där?

 

Jag kommer nog på fler frågor sen...

 

Kanske några tjejer här på forumet som har erfarenheter?

Edited by sanna
Link to comment
Share on other sites

Har bara legat inne i tre veckor, men jag kan berätta hur det är här.

 

Vi är en pluton på ca 55 personer, varav en är tjej. Plutonen består mest av folk från fordon och bygg, så man skulle tro att det blir en rätt macho och rå stämning, men tjejen behandlas precis som alla andra. Angående duschen så finns det i varje fall hos oss en vägg mellan sista duschen och resterande duschar som jag antar är till för tjejer. Skulle tro att det är ungefär lika jobbigt för killarna när det är en tjej med som duschar (har själv inte stött på henne i duschen). Se det inte som ett problem i varje fall. Något som jag däremot skulle vilja råda dig är att fundera rejält på är om du vill bli befäl, då de flesta tjejerna erbjuds befälstjänster. Bara att vara med i en organisation där tjejerna är i klar minoritet kan vara tufft. Att i det läget också ta ansvar för en hel grupp med 19-åringar kan bli jättejobbigt. Ett sista råd jag skulle vilja ge är också att söka sig till någon befattning där det finns fler tjejer. Måste trots allt vara mycket skönare att ha några att prata med som är i samma situation. Och kom ihåg att vilken tjänst du än väljer kommer vara en stor utmaning. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det här med duschningen. Det är inte så att jag är fruktansvärt blyg men man vill väl inte ha typ 20 killar som stirrar ut en. Kan tänka mig att om det varit killarn ur min gymnasieklass hade de börjat busvissla. :D

 

Eller är det tvärt om att killarna stör sig på att tjejer duschar där?

du behöver nog inte oroa dig, jag lovar att det är värre för killarna än det är för tjejerna, jag misstänker att de flesta förband har separata duschutrymmen ändå.

 

det börjar bli mer och mer accepterat att tjejer gör lumpen,även i officerskåren, problemen som kan uppstå är förmodligen mest i gruppen du kommer att ingå i, var oerhört noggrann med att markera gränser redan från första dagen, tillåt inte vadsomhelst varken från dina kamrater eller officerare.

 

en del av dina kamrater tror säkert inte att du kommer att fixa tjänsten eftersom du är tjej :lol: , fäll bara ner pannbenet och visa att du visst klarar tjänsten, det är enda sättet. ;)

 

-lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Lite förvånad över att killarna tycker det år så pinsamt? :o

 

Antar att det man fått höra mycket "macho-snack" som inte riktigt stämmer i så fall. Om det är någon kille som är så blyg kan han väl ta den där separata duschen då. Antar att det finns oskrivna regler för hur folk uppför sig i duschen.

 

 

Jag har för övrigt redan bestämt mig för att inte ta befälstjänst.

 

Är det några tjejer här på forumet som har tips på saker man ska tänka på?

 

För övrigt har jag 3 bröder så jag har hört det mesta macho-prat tror jag.

Edited by sanna
Link to comment
Share on other sites

Jag har för övrigt redan bestämt mig för att inte ta befälstjänst.

Man kan tjänstgöra som GB (gruppbefäl=10 månader) utan att var chef över några soldater.

 

Som exempel finns det 10-månaders sjukvårdsutbildning, då man tjänstgör på en förbandsplats (skogsakutmottagning) eller som sjukvårdare på pluton eller kompani. :o

 

Med andra ord kan du genomföra värnplikt i mer än 7,5 månader utan att för den skull vara chef över någon.

Link to comment
Share on other sites

Självklart kan det innebära problem, såväl praktiska som sociala, om man är tjej och väljer att göra lumpen. Men problem är hinder som ska övervinnas, eller hur?

 

Hade två tjejer som "KB-kollegor" när jag låg inne och i det långa fungerade allt jättebra mellan oss KB under utbildningen och när vi kom ut på respektive plutoner. Alla är vi ju människor och har olika behov, viljor, styrkor och svagheter - oberoende av kön.

 

Sedan är det faktiskt bra att ha en blandad grupp/pluton i den meningen att kvinnor och män ibland ser på saker och ting ur olika perspektiv, vilket skapar förutsättningar för bättre och mer robusta lösningar på situationer som eventuellt uppstår. Jag tror risken är väldigt, väldigt liten att du ska bli illa bemött - tvärtom. Däremot ska du passa dig för att bli favoriserad av befälen på något vis. Jag vet att det förekommer (må vara sällsynt), och det skapar en mycket ofördelaktig bild av den berörde individen i kamraternas (läs: killar) ögon. Kom ihåg det.

 

Precis som någon nämnt är det också vanligt att mönstrande tjejer får hög skattning hos psykologen, såvida inga allvarliga hinder föreligger. Detta beror troligtvis mycket pga att tjejer anses vara mer motiverade att göra ett bra jobb eftersom de söker sig till det militära frivilligt. Därför ska man tänka igenom om man vill ha en befälstjänst, och allt vad det kan innebära. Visst är det trevligt med extra krimskrams på axelklaffarna till M/87:an och höra en pluton 19-åringar vråla "God morgon, sergeant!" när man tar emot på morgonen, men ledarskapet blir lätt en mycket ansträngande börda om man inte är mentalt förberedd.

 

På mitt GU-förband, I 19, har man ett sk kvinnligt nätverk som är till för tjejer som gör värnplikten där. Där diskuteras saker som bör förbättras, kvinnliga värnpliktiga får möjlighet att yttra sig om problem osv. Har för mig att liknande nätverk finns på många andra förband.

 

Angående duschning kan jag bara kommentera ur mitt perspektiv som kille, men varken jag eller de andra killarna (KB) upplevde det som ett orosmoment att behöva duscha med tjejer. Vid dagens ände (eller kvällstjänsten som slutade halv ett på natten) var man i regel väldigt trött och sliten, och då orkade man inte bry sig helt enkelt. De som orkar göra det har helt enkelt inte ansträngt sig tillräckligt i tjänsten! ;)

 

De flesta förband antar jag har börjat med duschdraperier eller liknande anordningar. Det ser jag dock inte som en speciell förmån för tjejer, utan även något som vi killar i många fall uppskattar.

 

Hoppas du fått lite av dina funderingar besvarade.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :o

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde lumpen hade vi en tjej av 21 st och det gick väldigt bra, faktum var att tjejen nog var den bäst tränade i hela gruppen eftersom att hon faktiskt sökt det frivilligt. Att dusha med tjejerna var inte något jag brydde mig om, i början hade vi inga draperier men det spelade ingen roll för mig, vissa tjejer valde dock att duscha lite senare än alla andra just på grund av det. Senare när jag kom till mitt tjänstgöringsställe fanns det draperier och alla duscharna var i bås så där var det inga problem, jag tyckte också att det var skönt med draperi, har oxå hört att man ska kunna kräva detta om det inte finns några men du får titta närmare på det. Enda problemet jag hade med tjejer är att det tog längre tid för dom att pinka när vi var ute i skogen, annars funkade allt jättebra.

Link to comment
Share on other sites

Vill du göra lumpen skall du göra lumpen! Samma råd som jag ger till killar som vill göra lumpen är att man ska försöka hitta den tjänst som man tror man kommer att trivas med, och som man klarar av. Alla är inte skapta för att gå långt och länge med en stor ryggsäck. Alla är vi inte skapta för att lära oss 2343st ryska ord på 24-timmar. Alla är vi inte skapta för att tahand om individer som har tarmarna hängande ut ur magen. Alla är vi inte skapta för att åka stridsvagn osv.

 

Utan hitta den tjänst som du tror dig passa för både fysiskt och mentalt.

 

Där jag gjorde lumpen för massor med år sedan fanns det på varje våning en tjej-toalett med dusch osv. där man kunde dusch och göra sina behov ifall man var tjej.

 

Ett kvinnligt problem är den där veckan... Ett tips jag har läst här inne är att tugga p-piller för att kunna styra det hela lite mer jmf med hur man kan göra i normala fall.

 

Vidare kan jag bara hålla med det som skrivits här ovan om att undvik att få fördelar av befälen just pga att du är tjej, det inträffar tyvärr lite för ofta. Resultatet blir att det kan bli lite tandagnissel hos dina kamrater.

 

Vidare ska du VÅGA fråga om hjälp! våga låta andra i gruppen hjälpa dig att bära packning ifall du är slutkörd under marscher, men våga även fråga ifall du kan hjälpa dina kamrater att bära ngt.

 

Undvik att ha ngt förhållande (långt som kort) med ngn vid regementet under tiden du är där, gäller både officerare som andra lumpare. Rykten sprids tyvärr ganska snabbt på ett regemente. Har du ngr nattliga förhållanden så kan jag nästan garantera att hela regementet känner till att du är en lättfotad människa inom ngr dagar... Så undvik pojkarna som finns i din närhet!

 

sista tipset är samma tips som jag ger alla andra som skall göra lumpen. Var anonym, stick inte ut ur kollektivet!

Link to comment
Share on other sites

Jag vill tacka alla för svaren!

 

Jag ska tänka på det där med att undvika fördelar från befälen. Hade inte tänkt på att det kunde ske men det händer säkert för att de vill vara "snälla". Nåja tack för varningen. Angående förhållanden med killar i lumpen förstod jag faktsikt varför det är en dum idé. Skulle aldrig falla mig in att göra.

 

 

Tackar för informationen om befälstjänst men det låter inte som något för mig. Jag vill heller inte bli särbehandlad. Att bli "en i gruppen" är väl målet. Det där med att kissa i naturen tänkte jag inte på. Men det kan ju inte ta många sekunder extra för en tjej.

 

Verkar på den här tråden som killarna är mer blyga än tjejerna i duschen. Jag var väl inte direkt rädd att någon skulle se mig naken, mer att det skulle förekomma typ kommentarer och sånt. Jag har ingen aning om är stämningen var liksom.

 

Sen uppskattar jag att ni inte nämnt att man inte bör ha smink. Det har jag fått höra här och där, som om tjejer skulle dö om vi inte fick sminka oss. :o

 

Hur funkar det med kläder? Ingår BH som extrakläder till tjejerna? Stod något på www.lumpen.se om att ta med egna?

Edited by sanna
Link to comment
Share on other sites

I lumpen sminkar sig alla så det är inget problem där, alla ser ju ut som :o:)

Tjejerna får prova ut BH som dom får men jag rekommenderar nog att ta med egna då det kan dröja, sen vet jag ju inte hur pass bra dom man får ut är.

Edited by Snabeldraken
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Vet inte hur det är nu, men förr fick tjejerna ersättning för köp av underkläder.

 

I övrigt håller jag med de flesta och vet om att det är mer besvärligare för killarna att ha en tjej omkring sig.

Sen vill jag att man ska gå in med en ganska hård yta för att klara av vissa sorters personer, det finns nämligen de som inte gillar att tjejer gör lumpen, än mindre om de får en tjej i sin egna grupp.

Samt så händer det att tjejerna har ofta ett större humörsväng än vad killarna har och detta kan skapa problem.

Vågar sen ingen konfrontera dessa problem som kanske uppkommit bara just för att en tjej är närvarande kan det bli otroligt psykiskt påsfrande.

 

Att sen som tjej vara medveten om detta och kanske känna på sig att "hon" är orsaken för vissa problem är oxå en sak man måste räkna med, då gäller det att KOMMUNICERA med alla berörda. Detta är en sak som plutonchefen SKALL handha, och förhoppningsvis så är han så pass medveten att han styr undan sånt här i början. Men det har förekommit och förekommer säkert att stödet från befälen inte finns där.

 

Lite grejer jag tar upp bara att fundera lite på, som man kan ha i bakhuvudet iaf när man beslutar sig för att ge sig in i den gröna världen.

 

----

Sen tar jag och flyttar denna till Pliktverket istället.. bättre här..

/Kimster *städtant*

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med Fk Satan, se till att det är en tjänst som passar dig och som du klarar av. I våran pluton, dock ej i min grupp, så fanns det en tjej som inte hade mönstringsvärden för att få göra våran tjänst, men hade kommit med ändå. Detta förklarades av befälen, med att man ville ha in fler tjejer som gjorde lumpen. Om det var sant eller inte det vet jag inte, men hon låg långt under den nivå som skulle ha behövts. Det behövs väll inte någon förklaring till att detta lede till att hon fick det väldigt tufft, både fysiskt och psykiskt.

 

Man kan väll se detta också som en varning till att undvika fördelar, i detta fall från pliktverket

Link to comment
Share on other sites

Det där med att en del tjejer har ett litet häftigare humör ibland har jag upplevt ett flertal gånger. Det har varit otroligt jobbigt ibland oh lätt till ganska stora konflikter.

 

Hur man ska komma ifrån sånt här vet jag inte. ;)

 

(obs: jag är inte kvinno-hatare) :dong::}

Link to comment
Share on other sites

Alla har vi humörförändringa, De visar sig ofta på olika sätt. På samma sätt har vi olika stressnivåer osv. Det viktiga oavsett vad man har mellan benen är att ta reda på/undersöka hur man själv är&reagerar.

 

Något man skall undvika är att bli logementets lilla näbbgädda. som alltid har åsikter, alltid vet hur man gör saker bäst, alltid gnäller ifall ngn misslyckas eller gör på fel sätt osv. Utan låt folk misslyckas! undvik att vara ngn kycklingmamma! ifall man blir förbannad på ngn skrik inte och skäll inte på individen. Gå och sätt dig och skit istället. Tänk igenom situationen som gjorde dig förbannad, ta reda på det konstruktiva i det hela. när du lugnat ner dig ta ett sannsat samtal med individen du blev förbannad på. Var konstruktiv när du talar om vad som är fel, och hur du vill att det skall lösas. undvik att gå till personangrepp.

 

jmf följande:

 

"Hur f*m kör du? är du helt j*vla sjuk i huvudet ditt sa*ans j*vla pucko! och det är ju inte konstigt att du kör som en idiot med tanke på vilken j*vla idiot din mamma är".

 

"Jag blir rädd när du kör så snabbt när det är halt ute, kan du inte lätta lite på gasen så jag slipper sitta här och vara rädd".

 

Var saklig, kom med förslag till en ny lösning. försök förstå varför folk handlar som de gör. osv. Var lugn och sansad. Försök inte få ert lilla problem att bli ngt stort (alltså göra en hönsfarm av en fjäder). Se skillnad på SAK och PERSON.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla svaren. Jag brukar inte vara "besserwisser" och tänkte inte börja nu.

 

Med risk för att gå off-topic. Antar att folk här läste det där i Aftonbladet för ett tag sedan om en tjej som var "för snygg" för lumpen. Egentligen var väl det mest en enorm förolämpning för alla tjejer i försvaret, är de då "tillräckligt fula". :)

 

Men jag antar att det bara var någon gammal stofil och en engångsföreteelse.

 

Folk på det här forumet verkar ju vettiga i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Först och främst måste jag bara säga att jag klurat lite på det där med att vara "för snygg" för lumpen. Hur skulle det gå till? Är tjejen så toksnygg att man glömmer säkra vapnet, går in i bakhåll, försummar vården och kör vårdslöst bara för att man har tankarna på annat håll? Nej, i lumpen har man fullt upp ändå utan att hinna tänka på hur personer ser ut.

 

Visst k a n personens bra utseende omtalas mellan andra som ser personen och personen uppmärksammas ngt mer än vanligt. Där är lumpen inte annorlunda än det vanliga samhället. Men när det är gjort, om det är gjort, är det ändå 7/9,5/14,5 månader kvar där personen är en i gänget. Det finns inget av det sociala spel som förekommer på gymnasieskolor, på stan eller annat uteliv. . Den uniforma enhetsvärld, gruppens överordnade betydelse och att alla är lika viktiga, som man pressas in i tillåter inte sånt som normalt förekommer i det civila. Personen ifråga kommer ha samma "hippa" kläder av kronans modell som alla andra. Något stylande finns det inte tid till. Ganska omedelbart trängs glamouren undan och personens andra egenskaper blir framträdande.

 

Särskilt om man har den grad som personen som fällde uttalanden/beslutet hade borde man inse att det är de "militära" egenskaperna som avgör om man platsar i Försvarsmakten och inte ens utseende.

 

Och nu till mina egna erfarenheter av tjejer i lumpen. Jag delade under lumpen utrymmen med ett flertal tjejer. Oftast tuffa tjejer med mycket vilja som klarade de flesta grejer lika bra som killar. Dock tärde en del av påfrestningarna lite mer på tjejerna pga deras fysik.

 

Ju mer annorlunda man är, kille som tjej, ju viktigare är det att man anstränger sig för att bli en del av gruppen. En del av tjejerna försökte tackla det genom att gå ut offensivt, hårt, domdera och ha åsikter om det mesta. De blev ganska snart ett irritationsmoment och de hade svårt att ta en naturlig del av gruppen. Det är under småsnacket på kvällarna, under rasten eller lunchen som man blir en del av gänget. Man finner ganska snart sin "roll" och då först märks det om man är den naturlige ledaren, den ihärdige arbetaren, skämtaren eller vad det nu månde vara. Det är viktigt att växa in i gemenskapen och inte "ta" en del av den. Ngt framförallt en del av tjejerna hade problem med. Dessutom, gnäll hjälper aldrig. Kommunikation hjälper!

 

Och så det här med duschen. Totalt överdramatiserat. Hur j-a konstigt kan det vara att göra sig ren efter en dags arbete? Jag upplevde aldrig ngt speciellt med att tjejer duschar tillsammans med killar. Det finns nästan överallt draperier eller liknande. Det fanns ingen som upplevde det jobbigt på ngt sätt av vare sig killarna eller tjerna. Och det var ingen som blygade eller liknande heller. När man sett ngn naken så har man gjort det. Fine, kryssa i protokollet och fortsätt dela mödorna tillsammans i femton månader. Jaha du har snopp. Jaha du har bröst. Där ser man. Det är tämligen naturligt att göra sig ren vem man än är..

 

/RP

Edited by Racoon Pioneer
Link to comment
Share on other sites

Välkommen Sanna!!!

Jag gjorde min värnplikt på Ing2 i eksjö 2003, det var något av det bästa jag gjort!

Att ligga inne som tjej tillsammans med alla killar i denna mansdominerade värld var helt klart en erfarenhet.... men allt gick bra, sen skall man ju ha klart för sig att vi tjejer har inte samma fysik som killarna det måste man inse, men med lite vilja så går allt, visst fick man kämpa lite mer och pressa sig mer än killarna men är man bara lite envis och gillar att testa sina gränser så skall man helt klart göra värnplikten!

De där med att duscha va absolut inget problem, jag hade ju inget att skämmas för (de lät ju bra ;) )de va värre för killarna, som tjej är du ju inställd på att bara vara med killar där inne medan killarna kanske inte direkt räknar med att en tjej kommer va där!

Sen e de klart att jargongen e ju inte den bästa men men, de får man ta! Jag hade inga problem alls med det!

Skicka gärna ett PM om de e nåt speciellt du undrar över!! Och lycka till!!!!

Mvh Hero

Link to comment
Share on other sites

Har läst tråden

 

Det är fantastiskt goda råd och jag önskar jag hade fått dessa inför min inryckning. (-80) (ja 1900 alltså)

 

I synnerhet dessa råd om behärskning och att inte sticka ut för mycket, allmängiltiga och inte könsbundna. Jag är stolt över att leva i ett land där en så här mogen diskussion kan föras.

 

Att göra lumpen i slutet av tonåren är mycket roligt och lärorikt, jag kan inte komma på att jag senare i livet lärt mig lika mycket om mig själv och mina begränsningar.

 

Lycka till, alla killar och tjejer

 

:camo:

Link to comment
Share on other sites

Hej Sanna!

:camo:

Jäklar, i den här tråden skulle jag kunna skriva en hel uppsats...

Många bra saker har dock redan tagits upp, mycket vettigt och värt att läsa.

 

Kan ju börja med att säga att jag gör lumpen i Boden just nu, som vagnchef på strf 9040B, PSKkomp Pbat I19. På mitt kompani, för närvarande ca 100 soldater, är vi två tjejer. Jag (KB) och en E-soldat (skytt/förare).

 

Man kan lugnt säga att det där med att inte sticka ut, utan vara en del av den grå massan, det kan man glömma som tjej. De flesta vet vem man är, vad man heter, vilken befattning man har etc, och dessutom har de alltid en åsikt om en, samt om tjejer i lumpen i allmänhet. Det tog inte många dagar efter GB-inryck innan alla KB-killar visste exakt vart alla nyinryckta tjejer fanns, vilka logement, vilket komp etc :banana

Själv skrattar jag bara åt polarna som ABSOLUT måste gå omvägen förbi trosskompaniet efter middagen för att "eeh kolla om polarn är där", men det är nog inte så kul att bli stirrad på av hundratals lumpenkillar varje dag som nyinryckt tjej :D

 

Det finns helt enkelt en del saker man måste vara beredd på när man gör lumpen som tjej, det blir en speciell jargong när man föser ihop 98 killar och två tjejer i en korridor... Det viktigaste är nog att du är dig själv och talar om vart din gräns går, annars kommer det att bli outhärdligt. Säg ifrån, men gör det på rätt sätt.

 

Sen är det även viktigt att befälen talar om vad som gäller, under vår GSU hade de inte sagt något om vilka bestämmelser som fanns ang porrtidningar, porrfilmer etc (var helt förbjudet egentligen), vilket ledde till att vissa logement svämmade över av tidningar, och filmerna gick varje dag under vår beredskap. Jag störs inte när folk har tidningarna för sig själv etc, men nu var det en tjej som tog illa upp, gick direkt till kompledningen, och sedan hände en massa saker som blev riktigt jobbiga och tröttsamma, speciellt för henne. Så händer det något på plutonen, ta först upp det med förtroendeman samt plutonchef, det kan hända att det kan lösas hur bra som helst på plutonsnivå. Förtroendemannen är viktig, kom ihåg det.

 

Till slut måste jag ju också säga att det definitivt kan bli hur bra som helst med din vpl! :lol: Man lär sig något så enormt mycket, ofta har man riktigt kul (om man har en bra tjänst iaf) och man lär känna massor av juste folk :sniper: (de flesta är riktigt justa, när de inte är i stor grupp iaf) som man till och med kommer på sig själv att längta efter under permissionerna! :sniper:

 

Skriver mer senare, nu måste jag iväg. Men kom ihåg att det inte finns dumma frågor, bara dumma svar :sniper:

 

 

MVH Lisa

 

(krp wagner ;) )

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

Jag ångrar inte min vpl, det var enormt skoj o lärorikt. Däremot är det inte lätt att hantera alla dumma idiot grejer som vissa negativa befäl o kamrater utsätter en för. De som öppet talar om att kvinnor inte hör hemma i gröntjänst. Det är det jobbigaste, iaf var det för mig. Hade ett befäl o fyra killar i plutonen som "plågade" mig. :(

 

När det gäller duschning o kläder så hade vi en egen toa/dusch som enbart tjejerna i korridoren hade. Vi fick även hämta ut valfria sportbehåar för max 500:- sen fick vi en extra peng varje månad för att köpa o tvätta våra underkläder. Ett tips där är att prova försvarets boxerkalsonger, de är bra.

 

Jag trivdes så bra i den gröna världen att det första jag gjorde var att gå med i hv, där jag i dagsläget är grpchef o allt fungerar bra. Man är en i gänget. :camo:

 

Hoppas det går bra för dig! Kämpa på!

 

Mvh Maria

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att gå off-topic. Antar att folk här läste det där i Aftonbladet för ett tag sedan om en tjej som var "för snygg" för lumpen. Egentligen var väl det mest en enorm förolämpning för alla tjejer i försvaret, är de då "tillräckligt fula". :camo:

Hon gör faktiskt värnplikt just nu, tillsammans med en av mina (tjej-)kompisar. Min vän var väldigt tveksam om vad hon gett sig in på mellan mönstring och inryck, men trivs väldigt bra nu. Kan tillägga att båda två har sökt till yrkesofficerprogrammet.

 

Sök dig till en tjänst som du tror passar dig, var aktiv på mönstringen. Var som sagt medveten om att bli förfördelad under mönstringen, ta dig inte vatten över huvudet. Gå in i hela äventyret med huvudet högt, och visa att du vet vad du gör. Det är alltid en omställning att rycka in, och om man dessutom redan tillhör en (relativt) utsatt minoritet kan påfrestningarna bli större. De tjejer jag lumpade med klarade sig dock minst lika bra som killarna, fysiskt och mentalt. Angående duschningen; jag minns att jag blev mer förvånad när man såg mina tjejlumparkompisar sminkade och uppklädda för att gå ut, än första gången man såg dem i duschen. Det är en del av lumparlivet, och är lika för alla.

 

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att det är så mycket att oroa sig för, det mesta kommer att lösa sig på plats, om man bara är vaken och har huvudet med sig. Och om det verkligen är något som du vill göra så finns det egentligen inga hinder.

Link to comment
Share on other sites

Återigen vill jag tacka för alla bra svar (skriver ni alltid så långt och seriöst här?).

 

Många bra tips och erfarenheter ni delade med er av. Dessutom var det riktigt intressanta berättelser. Ska försöka att inte ta mig vatten över huvudet, tror ni svarade på allt jag undrade och mer.

 

Och nej jag oroar mig inte för duschen även om det nog lät så innan. Ska man förberdas för krig måste det ju vara en av de minst viktiga sakerna. Dagens I-landsproblem ungefär.

 

Holmis: Försvarets boxerkalsonger? :baskerFN: där ser man, tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Några av mina erfarenheter med tjejer i försvaret!

 

När jag låg inne så hade vi en tjej på vårat kompani och hon var till och med i min grupp :baskerHV: så hur fungerade det då kan man undra!? Och svaret är ... hur bra som helst. Det blev klart en annan stämmning när hon ryckte in (soldaterna ryckte in 3 efter oss chefer) och det till det bättre måste sägas. Hon höll sig ganska så osynlig i början men kom snabbt in i gruppen. Det här med duschandet löste sig ganska så snabbt... i början fanns det helt enkelt inte tid att kolla in varandra i duschen... men vi hade oxå duschkabiner med draperi.

 

Dom problem jag nu kan komma ihåg var väl det fysiska i början men det löste hon med att träna lite extra på kvällen (löpning) och här hjälpte befälen till med tips o.s.v! Det ända tillfället då hon inte orkade med i fält var under en lång och jobbig patrullering (+lite sömn, mycket stress och tung packning) men det löste sig snabbt då vi andra tog packning en kortare stund samt att vi uppmuntrade henne att fortsätta och det fungerade bra! Att soldater inte orkade med hände vältränade killar också kan jag lova och här är det gruppens ansvar att stödja o hjälpa till, att hacka på nån funkar definitivt INTE!!!

 

Det hon saknade i styrka tog hon igen med hjärna typ bäst i sjukvård och orientering... hon knuffade till och med bort ett befäl som fumlade när en soldat klämde tummen i bildörren och blodet flödade... rätt kul att se när befälet bara stod snopet o tittade på :banghead:

 

Så av 5 tjejer som jag känner som har gjort lumpen så har 3 varit närskyddare och två klargörningssnubbar på Viggen och i dag är en officer och en är civilanställd i flygvapnet och de andra tre är nöjda med sin värnplikt!

 

slutligen, det finnas alltid killar och befäl som tycker att tjejer inte hör hemma i försvaret men det finns också många fler som tycker att fler tjejer ska göra värnplikt... bara det sker på samma villkor!

 

Jo vi låg som närskyddare och hon har verkligen vissat att tjejer oxå kan kriga!

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Sjalv har jag bara goda erfarenheter med tjejer i försvaret. Under GSUn hade vi fem stycken i en pluton om runt femtio, och efter det om organiserades vi till ett kompani med ungefär hundratalet pers, med sju-åtta tjejer.

 

Alla var mycket kompetenta, de lärde sig snabbt, och över lag gjorde de mycket bättre ifrån sig än killarna. (Särskilt en, i Rr-plut, brukade spendera mycket tid med oss i Stabsgruppen - hon var nästan lika galen som oss. :)

 

Sen vad gäller duschandet... Under GSUn var tjejerna förlagda i en egen kasern, men de bad att få flytta in med resten av kompaniet efteråt. De fick fortfarande separata duschrum och toaletter, men delade rum med resten av kompaniet. Själv tror jag nog att det på längre sikt inte är något problem med att dela dusch; man vänjer sig väl efter ett tag. Dock gissar jag att det är lite svårare för killar; tjejerna har ju vant sig vid iden att dela dusch, medan det kan bli en otrevlig överraskning för killarna. Dessutom finns det ju vissa responser som... är aningen mer märkbara på killar än tjejer, och det kan ju också trassla en del tills man har vant sig.

 

Men som sagt, på längre sikt - och om man delar dusch varje dag i elva månader har man väl vant sig efter ett par veckor - så är det gissningsvis inga problem.

 

Men självklart ska du göra lumpen! Fram för fler flickor i Försvaret!

Link to comment
Share on other sites

Och nej jag oroar mig inte för duschen även om det nog lät så innan. Ska man förberdas för krig måste det ju vara en av de minst viktiga sakerna. Dagens I-landsproblem ungefär.

You said it yourself.

Verkar som de flesta hindren är nedrivna, så vad väntar du på? 8-/:)

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyss hemkommen efter min 1:a vecka på F21

Vi är totalt 58 pers i plutonen varav 6 tjejer. Alla tjejer sover i eget logement, iaf under PBS'en (plutonbefäls skolan), sen vet vi ej hur det blir.

 

Men i kasern 25 som jag bor i är det en egen dusch och toa för varje logement, så här har tjejer och killar helt egen dusch. Hur det är i andra logement på F21 vet jag inte än.

 

Efter denna 1'a vecka så tycker jag att alla har behandlad varandra lika både tjejer och killar.

Skillnaden är att tjejer vår större dusch handukar (får de vanliga också) än vi killar, sen får de bidrag för att ha egna underkläder på ett visst belopp i början. runt 1000:- tror jag det är men är ej säker. Sen tror jag att det va 60:- i månaden extra för underkläder.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyss hemkommen efter min 1:a vecka på F21

Vi är totalt 58 pers i plutonen varav 6 tjejer. Alla tjejer sover i eget logement, iaf under PBS'en (plutonbefäls skolan), sen vet vi ej hur det blir.

Jag måste säga att det där med att tjejer sover för sig och killar för sig, är något negativt! Spontant undrar jag varför man väljer att göra så? Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att när man kommer till ett nytt ställe blir det ju automatiskt så att man umgås med dem man har närmast sig, speciellt i början då man inte känner så många. Om det då bara är tjejer så så torde ju resultatet bli att killar umgås med killar och tjejer med tjejer? Borde man inte sträva efter resultatet att blanda om så att

 

1. tjejerna blir en självklar del av gemenskapen, som till majoriteten är manlig?

2. det inte skapas tjej och killgrupper?

3. alla lär känna alla oavsett kön?

 

Jag känner iallafall att jag hellre skulle vilja bo bland tjejer och killar. Då har jag iallafall en fair chance att komma in i gänget.

 

Men det är ju inte upp till mig att bestämma så jag får väl foga mig efter vad som bestäms på vårt kära F21..

 

//Rebecca, bliv. flygbassäkGB F21

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med fullständigt! Vad är det för underlig segregering egentligen? Tror de inte att killar och tjejer kan sova i samma logemente? Hur ska ni tjejer kunna smälta in i plutonen om ni inte tillåts dela utrymmen med killarna?

 

Jag tycker ni borde ta upp frågan på plutonens timme! Det verkar som att det ansvariga befälet har en ålderdomlig syn på hur det moderna försvaret ska fungera. :sniper:

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :2guns:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...