Jump to content

Mtrl till Baltikum, bl.a. SKPD

Guest

Recommended Posts

Hej..

Någon här som varit inblandad i överföring av kasserad svensk mtrl till Baltikum?

Jag gräver lite kring SKPD:erna som gick till Estland, Lettland och Litauen...ngn som känner till ngt kring dessa??

Vad gör de idag?

Har ganska bra koll på Estlands-fordonen, flera av dem har än idag kvar sin svenska mil.reg.nr! :)

Exempelvis skall Harju-förbandet i hemvärnet, söder om Tallinn utbildat på iståndsatta SKPD:er...4st har jag för mig att det var..utbildningen pågår troligen ännu..

Lynx_39

Ursäkta att jag var otydlig..

Den klassiska svenska KP-bilen är det jag talar om, i REMO-fattning...

SKP och VKP m/42 är trogna det svenska försvaret, och såg även användning med de Svenska FN-trupperna i Kongo och på Cypern. På 80-talet moderniserades och byggdes en del SKP om, medan VKP skrotades. REMO:n blev SKPD m/42, den gick på Gotland länge...

1993 gick ett dussintal SKPD till Estland, Lettland och Litauen..uppemot 30-40 skickades över...

Ngn som vet mer eller har bilder??

"Lynx_39"

..en hel del av de 9cm pv-pjäser som vi slängt bort till Estland har de satt på sina UAZ-106 (?) jeepar och pangar runt med...Tror både armén och hemvärnet använder dessa...där har hemvärnet även tillgång till BRDM-2, BTR-40 och liknande fordon...

Skam att säga men Tallinn-polisen ligger då långt mycket före den svenska polisen i utrustningsväg avdelning "skydd".

Jag har bilder på en avmilitariserad BRDM-2 som målats blåvit med stora bokstäver POLITSEI, samt söklampa och annat...säkert ngt som kunnat gjort lite nytta mot huliganerna i Gbg...

Har för mig att Tallinn-polisen har tillgång till 2 eller 3 sådana fordon..

Lynx_39

Lynx_39

Guest Greven

När det gäller PV eller snarare bristen därpå inom HV så hänger det samman med den "nya" synen på HV. HV skall inte längre möta ett invasionshot.

HVs uppgifter är:

- Skydda

- Bevaka

- Ytövervaka

För beredskapspluter till kommer sedan ett antal tilläggsuppgifter.

I skenet av detta anser man att P-skott och Grg duger fint.