Jump to content

Kustartilleriets Krigsförband


jonte72

Recommended Posts

Dessutom så skulle det förvåna mig om Norskarna skrotar sitt 12/70 före det som tyskarna byggde de e lite bakvänt eller?

 

Siste tyskbygde fort ble nedlagt på begynnelsen av 90-tallet en gang, jeg tror det var Skrolsvik fort. Det siste norskbygde fortet med eks-tysk artilleri ble tatt ut av bruk ca. år 2000.

 

http://www.fofo.no/?module=Articles;action...licShow;ID=1753

http://www.fofo.no/?module=Articles;action...licShow;ID=2666

http://www.fofo.no/?module=Articles;action...licShow;ID=2252

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag hade det stora nöjet att besöka KA-batteri OD i onsdags.

Som ni säkert vet är anläggningen öppen för besök. Jag kan

starkt rekommendera att ni åker dit. De har en kortare tur

på en timme för de allmänintresserade där man får en kortare

intoduktion och sedan går ner i berget. Där får man se

förläggningsdelen, eldledningsplatsen och nedre delen av

en pjäs. Tobias som visar anläggningen är mycket påläst

men ingen KA-expert. Sedan försätter man på berget och

kikar på radarplatsen och utsidan på en pjäs. Pris för

detta: 60 pix.

 

Här kommer det mysiga: de har även en 5-timmarstur

där man tittar på ALLT tillsammans med en expert. Då

får man även se minanläggningen på Ljungholmen.

 

Fortet (som de kallar det) las i malpåse när de slutade

använda det så allt är bevarat inklusive kök, verkstad

och alla andra små detaljer. All utrustning finns både

i eldledningsplatsen och i reservriktsplatsen.

 

Ni som är experter: varför kopplades inte radarn direkt

till pjäsen? Nu införde man ett led till med höjd- och sid-

riktare vilket införde fel och tog tid.

En äldre man som var med påstod att de eldreglerade

genom att följa granaten på radarn. Kan det stämma?

Om de gjorde det optiskt via periskopen i eldledningsplatsen,

hur kunde de då veta vilken av pjäserna som avfyrat

vilken granat eftersom de bekämpade samma mål?

Link to comment
Share on other sites

varför kopplades inte radarn direkt

till pjäsen? Nu införde man ett led till med höjd- och sid-

riktare vilket införde fel och tog tid.

 

Pjäsbesättningens uppgift är att skjuta utifrån den måldata som Eldledaren skickar

Eldledaren identifierar mål och börjar följa på detta, mao så¨behöver Cpjäs bara bry sig om att läsa av måldata istället för att hitta mål mm mm

 

En äldre man som var med påstod att de eldreglerade

genom att följa granaten på radarn. Kan det stämma?

Om de gjorde det optiskt via periskopen i eldledningsplatsen,

hur kunde de då veta vilken av pjäserna som avfyrat

vilken granat eftersom de bekämpade samma mål?

 

med lite tur kunde man se granaten på radarn, men det man reglerade efter var vattenuppkasten vid nerslagen

eftersom hela batteriet skjuter med samma måldata så skjuter alla 3 pjäserna lika fel om man har ordning på systemet( vilket man oftast har)

mao så riktar man efter en medelpunkt i "träffbilden"

 

detta fixades enklast genom att Eldledaren skickade måldata för en fast punkt, tex en fyr eller liknande, sen kontrollerade varje pjäs att de hade rätt rikting &avstånd på sitt måldatainstrument

 

Obs nu utgår jag från ARTE 719, men principen är ju den samma

Link to comment
Share on other sites

Här kommer det mysiga: de har även en 5-timmarstur

där man tittar på ALLT tillsammans med en expert. Då

får man även se minanläggningen på Ljungholmen.

 

Man har två olika 4-timmars turer - på lördagar visas området på utsidan med värnkanoner, värn, skansar och en replika av en minstation ( kostnad 200 kronor).

 

På Söndagar visas hela batteriet ( kostnad 300 kronor).

 

Totalt blir det 4 sådana helger under sommaren - nästa är 23-24 Juli och den sista är 20-21 Augusti.

 

Jag har själv varit i batteriet vid 3 olika tillfällen med den vanliga visningen, men har bokat "topp till botten" den 24 Juli ( det fanns platser kvar.....).

 

http://www.oxelosund.net/femore/femorefort...ningar-2005.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
.

 

Ni som är experter: varför kopplades inte radarn direkt

till pjäsen? Nu införde man ett led till med höjd- och sid-

riktare vilket införde fel och tog tid.

 

Nu är jag inte expert på varesig 7,5/57 eller 12/70, men förmodligen fanns inte tekniken på 1950-talet när systemet utvecklades. På 12/80 och 12/70 (tror jag) skötte sig pjäsen helt själv och riktade in sig efter värden från mätstationerna. I 12/80 fall ( och med största sannolikhet även 12/70) mätte mätstationerna (radar, TV eller laser) avstånd och bäring till målet. Denna data skickades till pjäsens dator som räknade ut hur den skulle rikta för att träffa mitt i Hade pjäsen grupperats fel i förhållande med vad man matat in i datorn missade man. Så skickade mätstationen värdena för granatens uppkast till pjäsen och talade om att "här är det du tror är rätt, korrigera!" Och så satt nästa skott mitt i! Vad jag minns så var det sällan 12/70 hade slarvat med grupperingspostitionen! :)

Link to comment
Share on other sites

.

 

Ni som är experter: varför kopplades inte radarn direkt

till pjäsen? Nu införde man ett led till med höjd- och sid-

riktare vilket införde fel och tog tid.

 

Nu är jag inte expert på varesig 7,5/57 eller 12/70, men förmodligen fanns inte tekniken på 1950-talet när systemet utvecklades.

Nja, tekniken med att fjärrstyra pjäser från ett centralsikte fanns redan före vk2 ombord på fartyg.

 

Jag kan tänka mig att man ville ha kvar riktarna som ett reservförfarande ifall dataöverföringen felade.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På Söndagar visas hela batteriet ( kostnad 300 kronor).

 

Totalt blir det 4 sådana helger under sommaren - nästa är 23-24 Juli och den sista är 20-21 Augusti.

 

Jag har själv varit i batteriet vid 3 olika tillfällen med den vanliga visningen, men har bokat "topp till botten" den 24 Juli ( det fanns platser kvar.....).

 

Är inbokad på "topp till botten" 21 augusti. Hoppas man får valuta för pengarna. :rockon:

Det var nära att jag inte kom med, fick stå i kölista. Men så ringde de idag och sa att jag var inbokad. Någon mer här från forumet som ska dit den söndagen?

Link to comment
Share on other sites

På Söndagar visas hela batteriet ( kostnad 300 kronor).

 

Totalt blir det 4 sådana helger under sommaren - nästa är 23-24 Juli och den sista är 20-21 Augusti.

 

Jag har själv varit i batteriet vid 3 olika tillfällen med den vanliga visningen, men har bokat "topp till botten" den 24 Juli ( det fanns platser kvar.....).

 

Är inbokad på "topp till botten" 21 augusti. Hoppas man får valuta för pengarna. :lol:

Det var nära att jag inte kom med, fick stå i kölista. Men så ringde de idag och sa att jag var inbokad. Någon mer här från forumet som ska dit den söndagen?

 

Yepp den 21:e bär det av från Göteborg =)

 

http://hem.bredband.net/rehpat/bunker/bunkerivast.html

Link to comment
Share on other sites

Jag har mer om LV-förband som är uppsatta under WW2  ( några på 1960-talet), men väljer att endast ta med "modernare" batterier.....

 

1.LVkompaniet, 40 mm akan m/36, Uppsatt 1955, KA5, Gustafsviksbasen, Utgår 1978.

2.LVkompaniet, 40 mm akan m/36, Uppsatt 1955, KA1, Öregrundbasen, Utgår 1978.

3.LVkompaniet, 40 mm akan m/36, Uppsatt 1955, KA1, Saxarenbasen, Utgår 1978.

4.LVkompaniet, 40 mm akan m/36 och m/48, Uppsatt 1955, KA1,  Hårsfjärden, Utgår 1978.

5.LVkompaniet, 40 mm akan m/36 och m/48, Uppsatt 1955, KA1, Hårsfjärden, Utgår 1978.

6.LVkompaniet, 40 mm akan m/36, Uppsatt 1955, KA1, Orrbasen, Utgår 1978.

7.LVkompaniet, 40 mm akan m/36, Uppsatt 1955, KA3, Fårösund, Utgår 1978.

8.LVkompaniet, 40 mm akan m/36 och m/48, Uppsatt 1955, KA2, Karlskrona, Utgår 1978.

 

Intressant om du kunde nämna några källor, eller är allt taget fritt ur ditt minne?

Link to comment
Share on other sites

Var på en liten tur i skärgården idag. Håll till godo...

 

Vet du vad tornet bredvid pjäsen är? Då menar jag inte lv-pjäsen utan betong tornet på andra sidan av den lilla hamnen. Där det också står en lv-pjäs, fast framför tornet. Antar att radar antennen satt där, såg så ut när jag klättrade upp. Men är inte säker.

 

Var du ut på udden mellan pjäs ett och två? Funderar var det var som har varit där? Dom har fyllt igen alla värn runt om, undrar hur dom har lyckats med det? Fanns inte ens en stig, men igenfyllt var det??!? Jädrit bökigt att ta sig dit i alla fall, först en ilsken hund och sist en jädra massa orm. Men det var bara att ta strandvägen och hoppa från sten till sten och inte trampa på något av de lokala invånarna :rocketl:

 

 

Jons75

Link to comment
Share on other sites

Vet du vad tornet bredvid pjäsen är? Då menar jag inte lv-pjäsen utan betong tornet på andra sidan av den lilla hamnen. Där det också står en lv-pjäs, fast framför tornet. Antar att radar antennen satt där, såg så ut när jag klättrade upp. Men är inte säker.

Enligt uppgift så ska det ha varit en närradar monterad där.

 

Var du ut på udden mellan pjäs ett och två? Funderar var det var som har varit där? Dom har fyllt igen alla värn runt om, undrar hur dom har lyckats med det? Fanns inte ens en stig, men igenfyllt var det??!? Jädrit bökigt att ta sig dit i alla fall, först en ilsken hund och sist en jädra massa orm. Men det var bara att ta strandvägen och hoppa från sten till sten och inte trampa på något av de lokala invånarna  :rocketl:

Vi funderade också på det. Kom fram till att det kan ha varit en plats för rörligt lv eller kanske en strålkastare till det gamla batteriet.

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Vet du vad tornet bredvid pjäsen är? Då menar jag inte lv-pjäsen utan betong tornet på andra sidan av den lilla hamnen. Där det också står en lv-pjäs, fast framför tornet. Antar att radar antennen satt där, såg så ut när jag klättrade upp. Men är inte säker.

Enligt uppgift så ska det ha varit en närradar monterad där.

 

Var du ut på udden mellan pjäs ett och två? Funderar var det var som har varit där? Dom har fyllt igen alla värn runt om, undrar hur dom har lyckats med det? Fanns inte ens en stig, men igenfyllt var det??!? Jädrit bökigt att ta sig dit i alla fall, först en ilsken hund och sist en jädra massa orm. Men det var bara att ta strandvägen och hoppa från sten till sten och inte trampa på något av de lokala invånarna  :baskerPa:

Vi funderade också på det. Kom fram till att det kan ha varit en plats för rörligt lv eller kanske en strålkastare till det gamla batteriet.

 

Ibland så plomberar man värn som ligger i naturrika områden med Helikopter. Har sett det på ett par ställen .

Link to comment
Share on other sites

Ibland så plomberar man värn som ligger i naturrika områden med Helikopter. Har sett det på ett par ställen .

 

Vad menar du egentligen, blir det inte billigare att plombera med betong? :blink:

 

Eller har jag helt missuppfattat ditt inlägg? :huh:

 

:bash::lol::/

 

självklart så droppar man en överbliven helikopeter i värnet .. NOT

Link to comment
Share on other sites

På Söndagar visas hela batteriet ( kostnad 300 kronor).

 

Totalt blir det 4 sådana helger under sommaren - nästa är 23-24 Juli och den sista är 20-21 Augusti.

 

 

Yepp den 21:e bär det av från Göteborg =)

 

Som jag skrivit på andra forum så har detta varit en succé för föreningen och kan bara sträcka på mig som idékläckare :D

Det lär bli en fortsättning i någon form under 2006.

Men det går också att ha en speciell specialvisning som jag körde igår för 11 personer. Under resten av öppethållandet (aug,sept) kan en grupp på 7-15 personer få denna "topp-till-tå" under veckoslut. Bara det passar för oss som guidar. Om Ni är en grupp, hör av Er till Oxelösunds turistbyrå med ett förslag på dag.

Link to comment
Share on other sites

Är inbokad på "topp till botten" 21 augusti. Hoppas man får valuta för pengarna. :D

Det var nära att jag inte kom med, fick stå i kölista. Men så ringde de idag och sa att jag var inbokad. Någon mer här från forumet som ska dit den söndagen?

 

 

Kollade just med turistbyrån (0155/381 70) och pga avbokningar finns det fn två platser kvar till söndagens tur.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har koll på om det blir någon visning av Arholma?

Vore trevligt att se från insida, om någon vet vem man ska prata i FM kanske ett antal intresserad från detta forum få tillstånd ett besök? Vad säger ni?

 

Förhoppningsvis går bevarandearbetet framåt så att det kan visas som museum nästa sommar. Om inte så kommer försök göras att anordna visningar under rivningstiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vilka KA batterier (fasta) fanns i bruk under åren 1940 - 1945?

vilka av dessa fanns runt smålands och blekinge kusten?

vilken beväpning hade de huvudsakligen?

fins det några bilder på pjäserna och/eller anläggningarna att tillgå? (även kartor och terrängskisser är till hjälp)

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

Vilka KA batterier (fasta) fanns i bruk under åren 1940 - 1945?

vilka av dessa fanns runt smålands och blekinge kusten?

vilken beväpning hade de huvudsakligen?

fins det några bilder på pjäserna och/eller anläggningarna att tillgå? (även kartor och terrängskisser är till hjälp)

 

Du kan ju ta en titt här: http://www.transit.se/~carlerk/KA_vk2.html

 

Pjäsmaterielen och den fortifikatoriska standarden varierade. Huvudsakligen användes äldre pjäsmateriel man fått överta från Flottan eller som flyttats från andra platser i landet. Till ett par battierer lyckades man dock få tag på helt nya pjäser, avsedda för export och beslagtagna av svenska staten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...