Jump to content

Ny mission i Bosnien?


Recommended Posts

LAS, man man måste lysa ut tjänsterna innan man kan tillsätta dom, det är viktigt då det ju inte är beredskapskontrakten som fortsätter utan det handlar om en ny anställning.

Finns väl inga regler i LAS om det vad jag vet... Men det kan väl finnas interna regler inom FM kanske? Tycker ändå det verkar som ett onödigt administrativt arbete då det är riktigt kort om tid. Missionsutbildningen verkar ju börja v44 vilket gör att de nu har tre veckor på sig att rekrytera tjänsterna...

Det är inte i LAS just den där abrovinken finns utan i LOA, Lagen om Offentlig Anställning. I LOA finns också regleringarna för hur du kan överklaga ett anställningsbeslut, d v s överklaga att nån puckad pellejöns med X55 fick din plats bara för att han kände plutch. Nu tror jag visserligen att om du, efter överklagan, blir anställd så lär du få jobba i Målboden på LG i 6 månader. Tveksamt om nån vill ha med en gnällspik/besserwisser/paragrafryttare ner i missionsområdet.

haha ...jo så är det nog. Tack för upplysningen! Så sammanfattningsvis kan man säga att rekryteringen till EB01 (och även LA03) således bara är ett spel för gallerierna...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om man söker till EB01 och EB02 kommer ens ansökan till KS12 etc att strykas?? Eller är det två olika processer?

 

 

(Jag har sökt på forumet men jag hittade inget svar, jag är nog sämst i hela världen på att använda sökfunktionen...)

Link to comment
Share on other sites

Om man söker till EB01 och EB02 kommer ens ansökan till KS12 etc att strykas?? Eller är det två olika processer?

 

 

(Jag har sökt på forumet men jag hittade inget svar, jag är nog sämst i hela världen på att använda sökfunktionen...)

Det var ju en bra fråga men jag tror nog att det är fråga om två olika processer... annars blir det ju jäkligt märkligt eller hur? Fast man borde kanske kolla med PersE US?

Edited by Sgt Andersson
Link to comment
Share on other sites

Anledning till att jag frågar är ju för att det endast är den senaste ansökan som räknas som har sagt i flera trådar här på forumet. Men det kanske bara gäller samma "ansökningstidpunkt"?

 

Slänger iväg ett mejl till PersE US, tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Anledning till att jag frågar är ju för att det endast är den senaste ansökan som räknas som har sagt i flera trådar här på forumet. Men det kanske bara gäller samma "ansökningstidpunkt"?

 

Slänger iväg ett mejl till PersE US, tack för tipset!

Hör av dig om svaret... kan vara bra o veta...

Link to comment
Share on other sites

de vart ju så många nivå 9 tjänster ute :baskerFN:

gör man befäl av hela ledningsplatsgrp eller tar man bara med de som har befälsutb från början?

 

i så fall verkade jag ha lite rätt.......

Från lednplgrp: 2-3pers.

1st C sambandsgrupp

1-2st Signalist/stabsbiträde

Dessa plus en eller två till är i stort sett allt som man plockat från ledningspluton...

 

Anledningen till att det inte är fler nivå 9 ute skulle jag tro beror på att man skall använda sig av lokalanställda till väldigt mycket. Jänkarna har ju i dagsläget ungefär 2000 lokalanställda på TAB och EU-styrkan skall ta över inte alla men iaf många. Det är väl ett sätt som är politiskt korrekt även om det inte är så kul för alla här hemma som vill ut.

Link to comment
Share on other sites

Borde inte folket till EB02 tas från de av NL-folket som INTE kommer iväg med på EB01?? Borde vara jättelätt. Halva rekryteringen är redan klar... Men det kanske är för lättvindigt??

"Ja, ja... vad är en bal på slottet..." :huh:

På många tjänster så kommer personal tillhörande NL03, och som inte åker på EB01, att åka på EB02 som du önskar.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att det inte är fler nivå 9 ute skulle jag tro beror på att man skall använda sig av lokalanställda till väldigt mycket. Jänkarna har ju i dagsläget ungefär 2000 lokalanställda på TAB och EU-styrkan skall ta över inte alla men iaf många. Det är väl ett sätt som är politiskt korrekt även om det inte är så kul för alla här hemma som vill ut.

tänkte inte riktigt på det faktum att det vart okrig i bosninen rätt länge nu.

och detta att folk i forna jugoslavien är ibland riktigt duktiga på engelska.

förväxlade lite med de mer södra delarna av balkan.

 

trvligt att några av er kommer i väg.

låt nu inte trygg och malmberg plåga er med bluescovers på mässen i sex månader.

Link to comment
Share on other sites

Anledning till att jag frågar är ju för att det endast är den senaste ansökan som räknas som har sagt i flera trådar här på forumet. Men det kanske bara gäller samma "ansökningstidpunkt"?

 

Slänger iväg ett mejl till PersE US, tack för tipset!

Jag ringde och pratade med en jeppe på PersE US i våras som uttryckligen sa att man kunde ha flera ansökningar inne samtidigt, det vara bara begränsat till tre sökta befattningar per blankett, elektronisk eller papper spelade ingen roll och alla ansökningar registrerades utan gallring. Jag frågade igen för att verkligen klargöra att jag inte missuppfattat något och fick bekräftelse att det verkligen var precis så det fungerade.

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

trvligt att några av er kommer i väg.

låt nu inte trygg och malmberg plåga er med bluescovers på mässen i sex månader.

Vad jag vet skall inte Trygg med och jag vet att inte Malmberg skall med då han är i Kosovo.

Så vi slipper förhoppningsvis bluescovers på mässen ;)

Link to comment
Share on other sites

trvligt att några av er kommer i väg.

låt nu inte trygg och malmberg plåga er med bluescovers på mässen i sex månader.

Vad jag vet skall inte Trygg med och jag vet att inte Malmberg skall med då han är i Kosovo.

Så vi slipper förhoppningsvis bluescovers på mässen ;)

pah jag tror att de kommer ner som fältartister!!!

 

får väl hålla igång hjalmarsson, abbnor och magister R här hemma ,med andra uppgifter, det finns ju övn området som heter ullevi.

jaga nu inte livet ur kongo :dong: , det ser ju ut som ni kommer att få det stressigt som 01:a där nere.

bli n u inte alllergiskt mot sololjan!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Link to comment
Share on other sites

får väl hålla igång hjalmarsson, abbnor och magister R här hemma ,med andra uppgifter, det finns ju övn området som heter ullevi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

;) Känns som att Magister R har fullt upp ändå.... Få se om man blir inkallad till EB02, skulle vara helt ok att spendera sommarlovet på Balkan, framförallt då jag då skulle få dubbel lön...

Har faktsikt sökt aktivt till både Kosovo och Bosnien under den senaste rekryteringsperioden: sökte som und.ass. i båda fallen. Tror det skulle passa mig som handen i hansken....

Link to comment
Share on other sites

Anledning till att jag frågar är ju för att det endast är den senaste ansökan som räknas som har sagt i flera trådar här på forumet. Men det kanske bara gäller samma "ansökningstidpunkt"?

 

Slänger iväg ett mejl till PersE US, tack för tipset!

Jag ringde och pratade med en jeppe på PersE US i våras som uttryckligen sa att man kunde ha flera ansökningar inne samtidigt, det vara bara begränsat till tre sökta befattningar per blankett, elektronisk eller papper spelade ingen roll och alla ansökningar registrerades utan gallring. Jag frågade igen för att verkligen klargöra att jag inte missuppfattat något och fick bekräftelse att det verkligen var precis så det fungerade.

:D

??? :huh:

 

Det låter ju lite bra för att vara sant och då är det oftast osant. Men om det verkligen stämmer - då är det ju helt FUBAR.

 

Vad hände med:

"Endast en ansökan per sökande kommer att behandlas. Det innebär att om du sänder två ansökningar är det den senast insända som blir giltig och den första raderas."

Edited by Sgt Andersson
Link to comment
Share on other sites

Borde inte folket till EB02 tas från de av NL-folket som INTE kommer iväg med på EB01?? Borde vara jättelätt. Halva rekryteringen är redan klar... Men det kanske är för lättvindigt??

"Ja, ja... vad är en bal på slottet..."  :baskerHV:

På många tjänster så kommer personal tillhörande NL03, och som inte åker på EB01, att åka på EB02 som du önskar.

Tja... hoppas kan man alltid... Då är frågan mer eller mindre; när kan vi tänkas få svar på om vi får åka ned till våren?? Vore bra om man får någon som helst information från SWELOG. Ingenting har man hört sedan i augusti när det var första rek som skulle iväg. 0:) (Om man nu inte lusläst hemsidan som jag har gjort, men det ska inte vara nödvändigt att ha tillgång till internet för att få information!)

Just nu är moralen onormalt låg, till och med för att vara jag. Efter en Hv-helg i skogen borde den vara på topp, men inte ens där går det "min väg".

Jag får nog vackert vänta på svar om Kosovo och Afghanistan istället.

Link to comment
Share on other sites

Fick svar idag. Tyvärr så frågade jag inte hur det är med flera ansökningar på samma mission som Limpan skrev om, det var någon dag försent för att komma med i mejlet.

 

Jag tror inte det var samma som jag skickade till som svarade dock, de kanske har tröttnat på att svara på mejl B)

 

(min fråga först sen svaret)

(...)Om man söker till dessa missioner kommer ens ansökan från förra

rekryteringsperioden

dvs aug-sep 2004 (KS12, LA03, LA04 etc) att strykas eller är det två helt

olika processer? I vanliga fall är det ju så att den senast inskickade

ansökan

är den som gäller (har jag fått förklarat för mig) därför blev jag lite

konfunderad nu när man kan ansöka igen.(...)

 

 

Hej!

 

Det är som du tänkte. Det är helt två separata omgångar så du blir inte

borttagen från förra omgången.

 

Med vänliga hälsningar

 

OPIL Info

 

OPIL, Operativa insatsledningen -- leder Försvarsmaktens

nationella och internationella insatser. Läs mer på www.mil.se/int

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju lite bra för att vara sant och då är det oftast osant. Men om det verkligen stämmer - då är det ju helt FUBAR.

 

Vad hände med:

"Endast en ansökan per sökande kommer att behandlas. Det innebär att om du sänder två ansökningar är det den senast insända som blir giltig och den första raderas."

Ja, jag tänkte precis som du men det där var i alla fall vad karl'n svarade. Men han kanske hade rökt kanel eller hästskit och tagit alfalfagroddar med ipren, vad vet jag mitt arma luder? Märkligt lät det men glad vart jag...

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju lite bra för att vara sant och då är det oftast osant. Men om det verkligen stämmer - då är det ju helt FUBAR.

 

Vad hände med:

"Endast en ansökan per sökande kommer att behandlas. Det innebär att om du sänder två ansökningar är det den senast insända som blir giltig och den första raderas."

Ja, jag tänkte precis som du men det där var i alla fall vad karl'n svarade. Men han kanske hade rökt kanel eller hästskit och tagit alfalfagroddar med ipren, vad vet jag mitt arma luder? Märkligt lät det men glad vart jag...

 

Ja, jag skickar i alla fall in en ansökan i denna omgång också. TA SATAN den som stryker min tidigare ansökan.... :sniper:

Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgifter från en av de inblandade så hålls ett uttagningsmöte imorgon förmiddag. Fick ej reda på om det gällde både EB01 och EB02 eller bara 01:an. Lycka till allihopa.

 

/D

:ph34r: Bra Dexter - utan spaning ingen aning :ph34r:

:D Öh, lite hetsat ifall de tar ut 2:an på en gång... :D

Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgifter från en av de inblandade så hålls ett uttagningsmöte imorgon förmiddag. Fick ej reda på om det gällde både EB01 och EB02 eller bara 01:an. Lycka till allihopa.

 

/D

:ph34r: Bra Dexter - utan spaning ingen aning :ph34r:

:/ Öh, lite hetsat ifall de tar ut 2:an på en gång... ,O

Nej det verkar ju inte direkt rimligt... prio 1 måste väl vara att få 01:an på plats. Kan väl bara hoppas att telefonen ringer då...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...