Jump to content

Ny mission i Bosnien?


Recommended Posts

Nu har Nato tagit beslutet att lägga ner SFOR så nu väntar vi bara på att EU skall ta beslutet att skicka trupp som de lovat och sedan på den svenska regeringen att lova svensk trupp... vem är sugen på att åka till Bosnien?

 

 

SFOR to be terminated at the end of the year

 

 

NATO Istanbul Summit

NATO-EU: A strategic partnership

28/06/2004 - NATO

 

Stabilisation Force (SFOR)

 

The NATO-led Stabilization Force (SFOR) in Bosnia and Herzegovina will be brought to a successful end at the end of this year, Heads of State and Government announced at the Istanbul Summit.

 

The Alliance will maintain a presence in the country to assist in certain areas such as defence reform, or the pursuit of persons indicted for war crimes, the Summit communiqué said.

 

Heads of State and Government welcomed a decision by the European Union to establish a follow-on mission, which will be supported by NATO under existing NATO-EU agreements.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hade jag inte haft X 6 5 i vitsord hade jag skrivit på direkt...

hoppas jag kan höja det via HV..... för ut SKALL jag.... förr eller senare....

du tror inte att det fanns en anledning till att du fick just det vitsordet, och att kravet för att göra mission nu är X77?

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt för idén att höja betyget via HV först och främst genom den korta övningstid man får.

 

De betyg man får i lumpen sträcker sig över en period av minst 7½ månad, då har förhoppningsvis cheferna sett hur man har hanterat ett antal olika situationer. Framförallt hur man är i grupp under längre övningar. Att sen vara trevlig under några dyngsövningar i HV är nog inte så svårt. Givetvis kan man ha mognat som person men möjligheterna att visa det är begränsade av övningstiden.

 

Om man sen ser på att det finns många kvalificerade personer som söker på sina lumpen betyg gör antagligen valet lätt för en chef.

 

Sen är det som många säger att civila meriter kan vara bra. Då jag var på Ingenjörs kompaniet på KS01 var merparten där pga den civila kompetensen, men givetvis med godkännda betyg.

Link to comment
Share on other sites

tja jag vet inte.. men våra befäl gick stenhårt på att X 5 5 var bra, och inte mer än 5-6st på hela plutonen (40 pers) fick mer än x 7 7

sedan är väl uttalanden som "överambitiös" som motivation till det låga vitsordet ingen höjdare...

själv anser jag att de inte är helt rättvisa.... men men.. satta betyg gäller, bara att gilla läget....

 

FAN.... jag som verkligen VILL ut på mission.....

Link to comment
Share on other sites

Hittade en annan artikel om ämnet. EU skall ställa upp med 7000 soldater. Visserligen har vi fler länder nu men nog kommer Sverige troget ställa upp med minst ett kompani. Faaaaan... varför återanvända gamla missionsområden när det finns så många andra ställen som behöver militär närvaro...

 

*************

 

EU moving closer to Bosnia mission but NATO stays

 

In short:

EU defence ministers have agreed on details of NATO's handover to the Union of its Bosnia peacekeeping operation.

 

Brief news:

EU defence ministers discussed details on 6 April of their plan to take over NATO's peacekeeping mission in Bosnia by early 2005. The ministers confirmed that NATO will continue to be in charge of capturing suspected war criminals wanted by the International Criminal Court in the Hague. NATO will retain a force of 200-300 soldiers for this purpose.

 

France has expressed regret over the decision, arguing that "it would have been more normal for the EU to take that role". However, Paris will not "make a 'casus belli' over it with NATO", French Defence Minister Michele Alliot-Marie has said.

 

According to EU foreign policy chief Javier Solana, operational planning for the takeover of the NATO-led Stabilisation Force (SFOR) in Bosnia could begin by late June 2004, after the 29-30 June NATO summit in Istanbul. SFOR has been deployed in Bosnia since the end of the 1992-1995 war. The defence ministers also made decisions on the command structure of the EU's Bosnia operation, which is the largest and most complex to date. The EU's military contingent will reportedly consist of 7,000 troops and some 500 police force.

Link to comment
Share on other sites

Lite OT nu, jag vet.

 

Jag har läst här på forumet att man söker på sista betyget.

I min organisation pågår det nåt projekt som går uta på SÄNKA medelbetyget i organisationen.

I mina ögon (och flera stamanställda som jag pratat med) är en "normalsoldat" X77 medan de nu inom FVRF vill ha samma person till X55. Det tycker jag är lite orättvist att alla inom FM inte konkurrerar på samma villkor.

 

Samtidigt läser man här att vissa personer engagerar sig i HV för att höja sitt betyg :lala:

 

Jag kanske har valt fel organisation att bibehålla mitt militära intresse i.

 

 

Ännu en gång förlåt för OT

Link to comment
Share on other sites

Så länge det inte finns en rättvis mall att sätta betyg på inom den gröna firman kommer befäl att sätta sina betyg efter hur dom tolkar malllen som finns.

 

jo, det finns ju en mall att gå efter, men alla tolkar mallen på sitt sätt och då blir betygen därefter.

 

Har hört att x55 är bra och godkänt men i mina ögon tycker jag att har man gjort det man ska och lite till utan knorr ska man tusan ha x88.

 

Sedan kan det bli som det var för några på min misson när man har fega befäl.

Dom fick betyg för vilket jobb dom hade hemma och inte vad dom gjort på missonen.

Viserligen var det ett yrkesrelaterat jobb där jobbet har olika status beroende på vilken anställning man har hemma.

nåja..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jo då... skulle väl kunna åka tillbaka engång till...

 

Tillskillnad från Swede så får jag för min sambo... om inte har ändrat sig den sista veckan. :D

 

Sedan så skulle väl inte jag neka mig hes till Libanan eller Golan/motsv heller...

 

Sedan till er som hoppas höja era betyg genom Hv... Har försökt och det fungerar inte så längre att man använder X?? betyg utan jobbar med omdömen... Och de hamnar aldrig i PLIS-systemet så att OPIL/Int pers. kan använda dem verkar det som... :angry:

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

OT:

 

Skuggan och alla andra, detta fick jag på posten på egen begäran (tappat bort betygen och skall söka jobb där jag vill visa mina betyg från värnplikten) från pliktverket nyligen.

 

79****-**** Panserfaust, Jonas

Bevaknings Gruppchef 330 dagar  ArtSS Älvdalen

 

X-7-7 VG

Uppförande: X

Lämplighet: 7

Kunskaper och färdighet: 7

 

MVG: 9-10

VG: 7-8

G: 5-6

IG: 0-4

 

Detta visar jag för sist jag fick papper därifrån hadde dom ingen

MVG, VG, G, IG gradering. Och enligt det systemet så framgår det ju som sagt tydligt att 5 och 6 är Godkännt.

 

Tillbaka till topic:

Blir det någon KS 12?

 

EDIT:

@Ugly

 

Har hört att x55 är bra och godkänt men i mina ögon tycker jag att har man gjort det man ska och lite till utan knorr ska man tusan ha x88.

 

Det får man nog också. Tror jag. Men som jag ser det så sätter man ju betyg dels för att kunna använda personen vid senare tillfällen. Som i US eller till officer. Och då skall det väl vara en bra person också. Att man kan allt och sliter som en räv behöver inte i min värld betyda att man är lämplig alla gånger. Som betygssättare skall man nog fråga sig själv: Vill jag ha denna personen i min grupp på nästa mission? Eller vill jag ha honom som blivande kollega?

Vid Ja: X-7-7 och uppåt.

Vid Nej: X-6-6 och fallande.

Jag tror och hoppas att dom flesta befälen tänker så...

 

Vi kan ta ett exempel på en kille som är riktigt dålig på att skjuta, efter 7 månader av 10 så ligger han på en IG nivår. Han kan knappt se skillnad på en AK4 och en AK5.

Men denna kille är grym på att ta folk, han kan även hantera stress som en 50 årig brandman. Alla älskar honom för han är en underbar kompis. Skulle jag kunna tänka mig att ha honom på en mission? Ja.

En annan kille Är en mästerskytt, kan allt som har med FM att göra, han har inget emot att hugga i när det behövs. Han är kaxig, dryg och allmänt störig, kan inte vara kännslig och har svårt för att stötta polare som har det svårt. Han kan inte vara seriös helt enkelt. (Är ett vanligt fenomen bland dom värnpliktiga jag kom i kontakt med när jag gjorde GU.) Va jag befäl skulle jag sätta högre betyg på den förstnämnda. Jag hoppas och tror att det är så många gånger.

 

Sen kan man resonera så att om jag kanske tror på personen men inte känner att denna är mogen för uppgiften riktigt än. Och då ger man Godkännt, men inte tillräkligt för att söka utan att lyckas höja först. Enda problemet jag ser med systemet som det är nu är att chanserna att höja är små och komplicerade som jag uppfattar det. Och inte heller rättvisa om det är HV. Då det kan bli kompisbetyg. Risken är ju större än under GU iaf.

 

Att sätta betyg är svårt. Och kan alldrig blir riktigt rättvist då det är olika personer som sätter betygen. Skola, lumpen osv... spelar ju ingen roll. Hadde alla i hela Svenska försvaret samma betygssättare hadde det varit ok. Men det är tyvvär vetenskapligt omöjligt.

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Betygssättning i all ära, men denna tråden ska väl egentligen handla om den kommande missionen i Bosnien? :unsure:

 

Det börjar ju dra ihop sig till årsskiftet och snart borde väl något uttalande göras om Sveriges insatser... Så vad tror ni... Hur många? Vilka? osv...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Betygssättning i all ära, men denna tråden ska väl egentligen handla om den kommande missionen i Bosnien? :D

 

Det börjar ju dra ihop sig till årsskiftet och snart borde väl något uttalande göras om Sveriges insatser... Så vad tror ni... Hur många? Vilka? osv...

Svårt att säga, men ryktet säger ju 40-55. Hoppas att det blir 55, tagna ur NL och att jag är en av dom...... ;)

 

:wub: YxBobo

Link to comment
Share on other sites

40-55?

låter inte det som S1's lilla HQ kompani?

 

nl i all ära, men då blir det väl 40 st KB pinkys, som de drar ihop för att enbart få folk från T2 med sig.

det lilla HQ-coy är drygt 100 man...

svårt att se vad vi skulle göra för nytta i Bosnien och nej jag är kanske inte jättesugen att göra en femte mission på Balkan men ok, hey klart jag åker om dom kallar :P

 

ryktet säger ju 40-55
var kommer dom från skulle var kul att höra, alltid vara källkritisk
Link to comment
Share on other sites

40-55?

låter inte det som S1's lilla HQ kompani?

 

nl i all ära, men då blir det väl 40 st KB pinkys, som de drar ihop för att enbart få folk från T2 med sig.

Hmm. NL består ju inte av KB-pinkys direkt. Och det var ju NL som jag tyckte skulle åka!?! Alla är ju redan rekryterade. Min plutCh är från S1 och min StfplutCh är från F21, så jag förstår nog egentligen inte ditt inlägg. Men du kan kanske förtydliga det? NL består ju av en salig blandning människor, väldigt många yxor och kanske nästan lika många pinkys. För annars kan man ju säga att det inte spelar någon roll vart man tar folket ifrån, det blir ju ändå bara KB-pinkys eller?!?Nå, jag väntar med vidare kommentarer till dess jag fått inlägget förklarat för mig.

 

:Malaj: YxBobo

Link to comment
Share on other sites

Betygssättning i all ära, men denna tråden ska väl egentligen handla om den kommande missionen i Bosnien? :)

 

Det börjar ju dra ihop sig till årsskiftet och snart borde väl något uttalande göras om Sveriges insatser... Så vad tror ni... Hur många? Vilka? osv...

Svårt att säga, men ryktet säger ju 40-55. Hoppas att det blir 55, tagna ur NL och att jag är en av dom...... ;)

 

:) YxBobo

Undrar också vart det ryktet kommer ifrån? Men om det är 40-55 kan man ju undra vad det är för några typer... knappast skytte i ngn form utan snarare samverkansofficerare etc.

 

På tal om det - någon som har hört något med vad som hände med "Kosovo Liasion Team" som de skulle sätta upp alldeles innan semestern?

Link to comment
Share on other sites

På tal om det - någon som har hört något med vad som hände med "Kosovo Liasion Team" som de skulle sätta upp alldeles innan semestern?

De rycker in om cirka två veckor och roterar ner i början av oktober.

Link to comment
Share on other sites

Betygssättning i all ära, men denna tråden ska väl egentligen handla om den kommande missionen i Bosnien? :)

 

Det börjar ju dra ihop sig till årsskiftet och snart borde väl något uttalande göras om Sveriges insatser... Så vad tror ni... Hur många? Vilka? osv...

Svårt att säga, men ryktet säger ju 40-55. Hoppas att det blir 55, tagna ur NL och att jag är en av dom...... ;)

 

:D YxBobo

Ja o nu är det ju inte bara rykte enligt rekryteringsbroshyren:

 

"Sveriges bidrag till den nya fredsstyrkan i Bosnien-Hercegovina, under Eufor:s ledning kommer att bestå av ca 50 man. På vår webbplats kommer närmare information om styrkans organisation och uppgifter att publiceras, när dessa fastställts."

 

Så nu vill vi höra rykten om organisation och uppgifter istället!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker 50 pers. är bra klent... :(

 

Det skulle komma info på T2's hemsida nu i veckan... men det har fortfarande inte kommit upp något.  :baskerFN:

Vad har T2 med det hela att göra? Är det bestämt att det är NL som skall skicka?

Ja, delar av NL kommer åka. Men det kanske finns tjänster de måste rekrytera på "det vanliga sättet"...

 

Kolla NL03/04-tråden så står det lite mer...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker 50 pers. är bra klent... :(

 

Det skulle komma info på T2's hemsida nu i veckan... men det har fortfarande inte kommit upp något.  :lol:

Vad har T2 med det hela att göra? Är det bestämt att det är NL som skall skicka?

Och NL utbildas/tillhör T2. Bara ett extra förtydligande.... B)

 

:) YxBobo

Link to comment
Share on other sites

Nä, har redan trampat Balkanlera i ett år, det får räcka.

 

Fixa en ny mission i Libanon eller på Golan istället så är jag på, om jag får för Lotta vill säga. ;)

 

The Swede :baskerHV:

Hade inte varit så dumt att åka tillbaka till Libanon... :P

Golan, vete tusan... För långt från havet...

 

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...