Jump to content

Registerkontroll

Guest Mazen

Recommended Posts

Guest Mazen

Hej. Jag har en fråga... Jag ska skriva avtal med försvaret och då görs en registerkontroll... Nu undrar jag vad det innebär och vilka brott man inte får ha begått? Är det nån som vet?

Tillexempel undrar jag då då om narkotikabrått och snatteri... :o Och hur lång tid sedan det begicks, spelar det nån roll?

Tacksam för svar...

Guest Mazen

Ja, nåt sånt där försvinner efter 5 år, men allt ligger kvar i ett annat register. Det är bla det registret som man måste visa upp när man ska jobba på dagis för att visa att man inte blivit dömd för pedofili. Det ligger alltid kvar. :o

Ja du,

Baretta säger det bäst:

Don't go to bed with no price on your head,

Don't do it.

Don't do the crime if you can't do the time.

Keep your eye on the sparrow,

When the going gets narrow.

Don't roll the dice if you can't pay the price,

Don't do it.

Don't run your feet down a dead-end street.

Don't do me dirt or you're gonna get hurt

Don't do it.

Don't run away till you hear what I say.

Ain't gonna fight with no thief in the night

Won't do it.

I'm gonna go where the cold wind don't blow.

Även om Baretta i verkligheten inte heller hade kommit igenom så värst många registerkollar.......................

Edited by jake the snake

Guest Mazen
Ja du,

Baretta säger det bäst:

Don't go to bed with no price on your head,

Don't do it.

Don't do the crime if you can't do the time.

Don't roll the dice if you can't pay the price,

Don't do it.

Don't run your feet down a dead-end street.

Don't do me dirt or you're gonna get hurt

Don't do it.

Don't run away till you hear what I say.

Ain't gonna fight with no thief in the night

Won't do it.

I'm gonna go where the cold wind don't blow.

Även om Baretta i verkligheten inte heller hade kommit igenom så värst många registerkollar.......................

Ja du.... Texten stämmer ju... Varför lyssnade jag inte för 13 år sedan och varför litade jag på en idiot?!?

Nu kan jag bara hoppas, och se om jag kan påverka på nåt sätt... :surprise:

Om det var tretton år sen kan dom kanske visa överseende, folket där är ju trots allt människor som alla andra.. Ja, människor eller möpar ;)

Grovheten på själva skabraket spelar nog roll också.

Jag har en bekant (en kompis kompis), han dömdes till grov misshandel för 2 år sedan, 26000 kr i skadestånd, han ryckte in förra sommarn (Jag vet inte om han mönstrade för eller efter domen).

Det finns visst några poliser här på forumet, dom vet kanske vad som gäller med registren.

Edir: kom på lite mer att skriva

Edited by Cwacker

Om du var minderårig när det hände så borde det vara lugnt nu. Antar att det är registerkollen inför HV du undrar om? En polare som åkte fast för en dum grej när han var minderårig fick göra vpl och är nu med i HV. Han fick iofs bara betala böter/skadestånd är kanske värre om du suttit i fängelse eller motsvarande.

En kompis till mig blev antagen till bevakningssoldat på livgardet, men efter en kontroll i brottregistret fick han frisedel. Han är inte dömd för något grovt brott utan endast några smågrejer (skadegörelse m.m).

• Forumsledning

Taget från lumpen.nu som faktiskt svara på många frågor.. *peek*

Fråga: Hej!

Jag har hört att man gör en personkontroll hos polisen före man får rycka in till lumpen.

Hur hårt tar de på straffet om man till exempel blivit straffad för ofredande eller burit kniv på allmän plats för typ 4-5 år sedan.

Är det kört då? /Sez 2002-10-09

Svar: Hej Sez,

För värnpliktiga som skrivs in till en befattning görs en kontroll mot polisens misstanke- och belastningsregister.

Om den värnpliktige dessutom fått en säkerhetsklassad befattning görs en mer omfattande kontroll i polisens register.

Om en registerkontroll visar på brott begärs underlag i form av domar in. Varje ärende handläggs separat och bedömning görs i varje enskilt fall.

Det som ligger till grund är bland annat om brottet är grovt eller inte, om det är upprepade brott eller begånget nyligen eller för länge sedan.

Beredningsgruppen består av en handläggare, en jurist samt säkerhetsskyddschefen och biträdande säkerhetsskyddschefen på Pliktverket.

Det är chefen för vår Planeringsstab som fattar beslutet.

Guest Mazen
Jag gjorde en dum grej när jag var 17.

Dömdes till 2 års villkorligt och har efter det gjort lumpen, tre utlandsmissioner samt är med i HV.

The Swede :baskerPa:

Hur långt efter dommen gjorde du lumpen och släppte de bara igenom dig eller fick du snacka dig till att komma med?

Går det att överklaga om man inte får skriva avtal? Jag tycker ju att jag har sonat mina brott... :( Och jag kommer ju aldrig att göra om nåt så dumt...

En kompis till mig blev antagen till bevakningssoldat på livgardet, men efter en kontroll i brottregistret fick han frisedel. Han är inte dömd för något grovt brott utan endast några smågrejer (skadegörelse m.m).

Som Kimster skriver, har man säkerhetsklassad tjänst är de lite extra petiga. På mig har de gjort koll två eller om det tom är tre gånger.

Jag gjorde oxå en dum grej 17 år gammal...

När man e på mönstring så får man ju massa frågor , en av dom va ....Är du straffad?

Saningsenlig som man är så svarade jag ......JA......

Jag fick åka hem direkt......Utbildnings reserven

Jag blev dömd för 9 år sen.

Någon som tror att jag kan Bli godtjänd för utlandsstyrkan nu?? (Civila meriter)

Eller ser dom bara "En skurk" och lägger min ansökan i paperskorgen??

Johan

Idag är man väl ganska liberal, i ordets bokstavliga mening, vad gäller folk som är straffade/dömda för brott? Verkar ju så med tanke på att det titt som tätt dyker upp artiklar om nazister och annat löst folk som får göra värnplikten - men det kanske inte syns i Pliktverkets kontroller?

Sedan ska man kanske inte sticka under stolen med att det för ett litet tag sedan syntes något i media om att en del (minns inte procenten) yrkesofficerare är dömda för diverse brott (i regel våldsbrott). Någon annan som minns det?

Annat var det förr, som jag fick veta genom en äldre bekant och f d stabschef på Lv 2. Enligt honom sparkade ledningen ut homosexuella, kadetter som begick brott och andra som inte passade in i krigsmaktens normer. En officer fick (officiellt) inte öppet visa tillhörighet till någon politisk organisation eller dyl. Personlig lämplighet var något man värderade på ett annat sätt förr antar jag?

Vart är samhället på väg?

Det fanns dock en gruppchef när jag låg inne som sökte YOP med bl a mig, och det visade sig att han inte hade ett "fläckfritt förflutet". Vad det innebar i hans fall är jag inte medveten om, men det verkade inte vara några problem för hans chanser att komma in på MHS. Han var f ö mycket duktig och trevlig, och jag kan inte tänka mig att han inte skulle varit lämplig.

PS. Ursäkta om det blev lite OT. DS

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerPa:

Idag är man väl ganska liberal, i ordets bokstavliga mening.

Annat var det förr, som jag fick veta genom en äldre bekant och f d stabschef på Lv 2. Enligt honom sparkade ledningen ut homosexuella.

Exakt så tolkade jag ditt inlägg (och det är inte en omöjlig tolkning!)

Snälla säg till mig att jag tolkade dig fel!

Idag är man väl ganska liberal, i ordets bokstavliga mening.

Annat var det förr, som jag fick veta genom en äldre bekant och f d stabschef på Lv 2. Enligt honom sparkade ledningen ut homosexuella.

Exakt så tolkade jag ditt inlägg (och det är inte en omöjlig tolkning!)

Snälla säg till mig att jag tolkade dig fel!

För det första ska du aldrig citera eller "quota" någon genom att kapa vissa delar av en mening, vilket kan bidra till att något uppfattas fel.

Nej, jag menade inte att man ska sparka ut någon pga homosexualitet eller liknande, utan jag beskrev hur man gjorde "förr".

Hälsningar, Foxtrot Lima :o

• Forumsledning

Helt rätt FL, aldrig aldrig skriva om en quote på eget vis.

..Men vi fortsätter på 'att vara straffad' nu, inte homosexualitet.

Skriver ni OT för kanske en gång så får ni se till att komma in på rätt spår igen tack.

Nej, jag menade inte att man ska sparka ut någon pga homosexualitet eller liknande, utan jag beskrev hur man gjorde "förr".

Exakt det jag ville höra.

Anledningen att jag förkotade bort var att det andra var oväsentligt. Innebörden, i mina ögon åtminstone, ändrades inte bara för att du la in kriminella i samma lista som homosexuella.

Hursomhelst, ursäkt från mig!

Missförstånd görs.

Peace!

Edited by Cwacker

• 1 year later...

Har sett att man skiljer på vanliga tjänster och säkerhetsklassade tjänster. Vilka är dom och varför gör man en extra kontroll på just dom. I mina papper står det att de ska kolla mig enligt säkerhetsskyddslagen!

//Siros

Ja, nåt sånt där försvinner efter 5 år, men allt ligger kvar i ett annat register. Det är bla det registret som man måste visa upp när man ska jobba på dagis för att visa att man inte blivit dömd för pedofili. Det ligger alltid kvar. :baskerHV:

Vadå, så du fick inte börja jobba på dagiset eller? Jag förstod inte riktigt din ledsna smiley.

Edit: Är det sant att en kille kan ha blivit dömd för misshandel 2 ggr och ändå fått komma in i lumpen? Blev ganska misstänksam när jag hörde detta, lät nästan som han satt o skröt om hur duktig han var på att slåss.

Edit2: Verkar som detta har tagits upp tidigare i tråden, nu har jag läst i alla fall. flåt :mellow:

Edited by fillefalle

Jag har blivit dömd för olovlig körning när jag var femton (trimmad moppe). Jag svarade ja på frågan om jag var tidigare straffad på mönstringen. Men dom nämnde det inte vidare på mönstringen, och jag har inte märkt av några kontroller eller liknande sen dess.

• 2 years later...
  • 5 weeks later...

DE är ju sånt som kan bli lite problem som bevakningssoldat.

Då man låg inne och skulle öva på olika delar av berg osv.

Så frågar befälet oss: "Har dom kollat upp er så de är okej att kunna gå in i bergrummet?"... detta gäller då fd Gällö.

Men vi fick aldrig gå in i bergrummet där. Som nu är öppet för guidade visningar.

Men just själva kontrollen är lite knepig ibland. Vet folk som har varit "kompis" med nynazister och kommit in osv på bevakningssoldat utbildningar och hemvärnsförband.

Men håll er ostraffad om man verkligen vill göra lumpen. :)

jag gjorde "olaga intrång" på fyllan när jag tog den snabbaste vägen över en byggarbetsplats på fyllan. Detta var mitt emellan mönstring och inryck. Domen kom ett par veckor in i lumpen. Strafföreläggande penningböter 900kr. En officer på kompaniet sa att det inte var acceptabelt när jag sökte till fs och hans pluton. En annan sa tvärt om, att det inte var några problem. Nu är jag aktuell inom IA09. Det verkar som att FM generellt sett har lite luddiga riktlinjer vad gäller sådana här saker. Nån som vet mer. Ska sägas att samtliga har sags att ifall jag begått ett våldsbrott, typ misshandel, rån, våldtäkt. Så hade det vart good bye direkt.

Inför anställning/tjänstgöring i en säkerhetsklassad befattning så görs en säkerhetskontroll. En del i den kontrollen är registerkontroll men väsentliga är att den som tillsätter tjänsten får klart för sig vad det är för filur som det gäller. Det finns olika sätt men vanliga sådana är intervjuer och intervjuer med referenser. Tillsammans med utfallet från registerkontrollen så får man en sammantagen värdering av personen ifråga. Vissa överträdelser kan man stå ut med om personen i övrigt anses vara reko.

/K

På F7 -91, var det en av de blivande brandmännen (vanliga värnpliktiga) som körde i fyllan, hamnade i diket, liftade hem. Polisen kom efter någo timme hem till honom, han fick blåsa och erkände rattfylla på platsen. Osäker på promillehalten. Han fick indraget körkort några månader och böter.

Han rapporterade detta till befälet, han blev då omplacerad till Insats. Insats krävde inte körkort, något som brandmannstjänsten gjorde.

Inga problem där alltså.

Två andra, kampsportutövare, håller show på en trottoar i Lidköping. De slåss inte, men sparkar, slag och pareringar förevisas för oss andra. Såklart sparkar en av dm till en fönsterruta som går sönder. medan der försöker få fatt i ïnnehavaren för att göra upp för sig dyker polisen upp. De stoppar å polisen för att få hjälp. Innehavaren polisanmäler skadegörelsen, resultatet blir böter efter att de har muckat. Båda fortsätter sin tjänst i Insats. Såväl Polis som befäl skakar på huvudet åt den anmäln som gjordes.

Ni som vet om "kompisar" till Nynazister och andra grupperingar som inte är lämpade för HV eller annan Mlitär verksamhet, jag utgår ifrån att ni rapporterar sådant till Polis och eller FM på något sätt?

Inför anställning/tjänstgöring i en säkerhetsklassad befattning så görs en säkerhetskontroll. En del i den kontrollen är registerkontroll men väsentliga är att den som tillsätter tjänsten får klart för sig vad det är för filur som det gäller. Det finns olika sätt men vanliga sådana är intervjuer och intervjuer med referenser. Tillsammans med utfallet från registerkontrollen så får man en sammantagen värdering av personen ifråga. Vissa överträdelser kan man stå ut med om personen i övrigt anses vara reko.

/K

Alla värnpliktsbefattningar är väl säkerhetsklassade nuförtiden? Säkerhetsklassningen inför värnpliktksplaceringen består väl dock bara av registerkontrollen? Intervjuer och intevjuer med referenser används väl bara för anställningar av olika slag? Har jag förstått det rätt?

/Nyllet