Guest Posted October 6, 2002 Report Share Posted October 6, 2002 Kan någon säga mig vad det är för fordon som står bakom folkmassan ? Är det en patgb 203 ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 6, 2002 Report Share Posted October 6, 2002 jepp, helt klart en Patgb 203 "Sisu" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted October 6, 2002 Report Share Posted October 6, 2002 Patria inte Sisu :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 6, 2002 Report Share Posted October 6, 2002 förlåt, skall straffa migsjälv hårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 7, 2002 Report Share Posted October 7, 2002 Patria inte Sisu :P Kan man få en liten utredning angående SISU och Patria ?? Ibland säger man det ena och nästa gång det andra.. Vad skiljer dom åt osv.. Info tack ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted October 9, 2002 Report Share Posted October 9, 2002 om jag minns rätt så är sisu tillverkare av fordonet och patria mer namnet på bilen.. men nu ploppa denna högre upp i forumet och någon som kan borde väl rätta mig om jag har fel ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted October 9, 2002 Report Share Posted October 9, 2002 Jag tror detta besvarats i en annan tråd, men i alla fall: Sisu Defence OY bytte 1997 namn till Patria Vehicles OY. När XA-180 tillverkades hette alltså företaget Sisu och därav smeknamnet. Den nyare varianten (XA-203S / Patgb 203) har bara tillverkats efter företaget bytte namn så man kan tycka att det är fel att kalla även denna "Sisu" trots likheterna. Patria Vehicles OY ägs till 100% av Patria Industries OYJ som i sin tur ägs till 73% av finska staten. Tillverkaren av AMOS, Patria Hägglunds OY, ägs till lika stora delar av Patria Industries och Hägglunds Vehicle AB. Hägglunds Vehicle är svenskt men helägt av ett brittiskt bolag, Alvis plc. Hägglunds tillverkar de svenska bandvagnarna, men utvecklingen av CV90-systemet för svenska marknaden görs av ett bolag som ägs till lika stora delar av Bofors Defence och Hägglunds Vehicle. Hägglunds Moelv är norskt och tillverkar bl a minröjarfordon. Kort sagt - en jävla härva. Fråga: Vad har Sisun (den första, hundraåttian) för namn inom FM? Patgb 180? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 10, 2002 Report Share Posted October 10, 2002 Det var inte så att SISU Defence OY bara bytte namn utan PATRIA köpte upp SISUs stridsfordonsdivision. SISU tillverkar även civila lastbilar. Den gamla SISUn heter inom försvaret Patgb XA180. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts