Jump to content

Nytt brosystem testas på Ing2

The Swede

Recommended Posts

M3_0002a.jpg

Den tyska brovagnen M3 "Alligator" testas just nu på Ing2.

Den kan användas som färja eller som flytande bro om man kopplar ihop flera fordon med varandra.

100 meter bro skall kunna byggas på 20 minuter.

Jag ska försöka komma åt att ta lite bilder på den under nästa vecka vid förevisningen.

The Swede

• BlåGul -1

Oj. Sicken stygg grej. :)

Kör hela bilen ut i vatten och viker ut "brotaket"? (verkar inte finnas någon vettig farbana på flakdelen när man tar bort "brotaket"

Hur mycket pallar den med? (pontonerna ser ju inte så stora ut jämfört med t.ex. Db200)

Drivning i vattnet? Med hjulen? Eller används bogserbåt?

Eller.. vänta nu. Lägger man pontonerna vinkelrätt mot färdriktingen? (i strömriktingen) Dålig bild Swede.. öka med bilderna! Seså!!

Det är ju värsta transformern ju! Är han "deception" eller "autobot"? (de två lagen i transformers för dem som inte minns) :)

"50% bil, 50% bro, 100% alligator".. ok, nu är det dags för mig att sova tror jag bestämt. Nog flummat för idag.

Ooops!! :withstupid

Får skylla på den sena timmen och den förestående rotfyllningen!

Är den tysk kan jag så klart köra över den! ;)

Vet förresten inte om jag borde bli orolig för att det finns människor som jag utbyter åsikter med som har foton på modeller av krigsbroar hemma? :)

tror det kallas 4 hjuls drift, det gör saken lite lättare om jag inte har fel.

2 hjul greppar tag i strandkanten och drar fordonet up ur vattnet samtidigt som resterand hjul skjuver fordonet framåt och sedan upp ur vattnet.

*kanske lät lite rörigt*

Guest Dedicated

Vilket torde innebära att kanterna på vattendraget inte får lov att vara speciellt höga. Men nån betydligt klokare än jag kan säkert reda ut begreppen!

POF

25 300 kg

12,82 meter lång

3,35/6,57 meter bred (hopfälld/utfälld)

3,97 meter hög

Max hastighet: 80 km/h på land 15 km/h i vatten (olastad) 10 km/h i vatten (lastad)

Ni är varken tyngst, längst, bredast eller högst längre. :)

Och det finns två stycken på Ing2 dessutom.

The Swede

Du måste ju redan nu ha en massa lastbilar för att köra brodelar.

En pontondel till däcksbro 200 per lastbil t.ex.

Dessutom kan denna användas som färja eller som hel bro om man bygger ihop flera.

Till 100 meter bro behövs 8 fordon.

The Swede

Den bron snackades det en del om på 2:a komp Ing 2. Är det försöksavdelningen som ska pilla med den eller har 2:a komp fått den äran? Slutade ju på 2:a för ett tag sedan, så jag har lite koll. Har blivit 4:e kompare hehe, Pbv och sånt! Visserligen hemskickad pga utlandsstyrkan men men..

Jaså är det den som de ska förevisa, trodde det var en DB200 de hade slängt på lite ny färg eller något i den stillen :)

Då kanske det är lönt att masa sig ner till Soåsen då...

Vi kan ju bara konstatera att vi idag inte har möjligheterna att upprätta broar på den tid som krävs i dagens stridstempo så en ny bro är alltid välkommen

EOD

Jag har nu varit och tittat på förevisningen av "Amphibious equipment" M3.

Riktigt imponerande faktiskt.

Besättningarna hade endast övat med fordonen i vatten under tre dagar men det gick ändå riktigt snabbt och smidigt att bygga en tvåriggs färja.

Tyvärr finns det inga pengar för att inhandla systemet.

Försvaret fick hyra dessa riggar väldigt billigt av tillverkaren eftersom systemet alldrig tidigare använts i kallt klimat och huvuddelen av testerna skall genomföras i Boden.

Försvaret agerar alltså mer eller mindre produktprovare åt tillverkaren.

Enligt tillverkaren kan man bygga 100 meter bro på 20 minuter med hjälp av 8 riggar.

Rekordet med väl övad trupp är dock 180! meter på 17!!! minuter.

Jag tog en rulle under förevisningen och kommer att lägga upp bilderna på min hemsida när dom är framkallade.

The Swede