Jump to content

Färgnyans skillnad?

I22 Vargen

Recommended Posts

Jag såg ett gäng från K4 som stod uppställda för högvakt och avmarsch till slottet i sthlm förra veckan.

Det slog mig att deras "Huvudbonader" skillde sig avsevärt ifrån varandra vad det gällde den gröna färgen, vissa hade vad man kanske skulle inhandla, på en affär vars namn rimmar på "Hilliary Mopp" och andra den mörkare gröna nyansen som jag känner till, och som känns orginal.

Har någon nån idé om att det är ok att själv köpa sin Huvudbonad nu förtiden(på nämda butik) även fast färgen är något anorlunda? och använda denna?

Nämda butik kallar den färgen för Jägar.... men den är lite väl ljus, eller?

Tacksam för info om detta. :)

Har du hört talas om att saker och ting kan blekas utav väder och vind???

Det är nog den troliga orsaken till att det såg ut på det viset.

NEJ, det är inte OK att köpa en basker i fel färg.

DP :)

Edited by IIHF

Man behöver oftast inte ens gå till några svindyra civila affärer.

Jag vet inte hur det är på K4, men de flesta förband har en personalbutik där man kan köpa sådana persedlar och som har godkännts av förbandschefen eller motsvarande. Om jag minns rätt hade personalbutiken på I22 minst två olika fabrikat av mörkgröna filtmössor.

Det kan även skilja mellan olika partier av original m-nummermärkta prylar förutom naturlig blekning som redan nämnts.

öhh som min pansarbasker från 1990.

som har den fantastiska arme-mörkblå-nya utlandsbasker-nyansen.

innehade dock under större delen av min gu en helsvart basker, som jag upphittade på skövde badhus.

den jag har kvar nu har tillräckligt med tyg i sig, för att kunna vara två korrekt stukade franska baskrar.

någon gång under åttitalets början gjordes en felbeställning på baskrar till pansar, var vid ett par årkullar, fick stå ut med att gå omkring i mörkblått.

LOL....segt att ha på sig barren så mycket att den bleks....

Det är inte särskilt svårt, ett halvår utomlands bleker den rätt mycket och de yoff som har ett par år i yrket (även gammelyxor) brukar ha rätt ljusa mössor. Men själv tror jag mer på en kombination av egeninköpta baskrar och färgvariation på originalbaskrarna.

Guest järv

Ja, en orsak till färgskillnaden åtminstone bl a officerare är att vissa envisas vid att hänga kvar vid sin första basker verkar det som. Möjligen skiljde sig färgnyansen redan från början då och därefter allmänt slitage.

NEJ, det är inte OK att köpa en basker i fel färg.

DP :)

Jodå, jag förstår hur du tänker. Det såg mycket märkligt ut, dom ljusare såg ut som dom franska, mindre tyg..... Det var inte så att det bara var officerare som hade "ljusa", utan även beväringar, och det var bara 2st olika mörk och ljus.... måste ha varit skillnad på tillverkare.

tack för inläggen.

:)

någon gång under åttitalets början gjordes en felbeställning på baskrar till pansar, var vid ett par årkullar, fick stå ut med att gå omkring i mörkblått.

Kan du utveckla det lite mer?

Det är nämligen käpprätt åt skogen fel!

The Swede :baskerPa:

Kanske vi kan passa på att reda ut den där "felbeställningen" ?

Den tidigaste källa jag har hittat som anger pansartruppernas basker som mörkblå är SoldI Mtrl 1969.

I Svensk Soldat 1971 anges färgen på pansartruppernas basker till svart.

I Svensk Soldat 1975 är den återigen mörkblå.

Det verkar med andra ord som att den svarta baskern var en felbeställning, inte den mörkblå.

Om det är någon som har en Svensk Soldat mellan 1971 och 1975 får ni gärna kontrollera i den vad som står.

Det är här med färgskillnad har jag uppfattat som ett inköps fel då vissa köper fel färg. Såg några bilder från k3 där över 1/3 hade amfibie baskern.. (i alla fall den färgen).

Såg precis ut som amfibiebaskern från mil-shop.

Någon här på forumet borde väl ändå veta hur det ligger till..

Det är här med färgskillnad har jag uppfattat som ett inköps fel då vissa köper fel färg. Såg några bilder från k3 där över 1/3 hade amfibie baskern.. (i alla fall den färgen).

Såg precis ut som amfibiebaskern från mil-shop.

Någon här på forumet borde väl ändå veta hur det ligger till..

:baskerPa: Precis vad jag också kände (fast det var inte amfibie färgen utan en mellan färg, lite mörkare än amfibie), dom såg fräscha ut...inte slitna och blekta!!

Någon borde väl ha en aning?

Värst vad du verkade säker på din sak här...

I Svensk Soldat 1971 anges färgen på pansartruppernas basker till svart.

I Svensk Soldat 1975 är den återigen mörkblå.

Det verkar med andra ord som att den svarta baskern var en felbeställning, inte den mörkblå.

Om det är någon som har en Svensk Soldat mellan 1971 och 1975 får ni gärna kontrollera i den vad som står.

The Swede

...Men ändå inte...

Har de alltså tagit sin "felbeställning" av svarta baskrar till nåder, och införlivat den i reglementet nu, eftersom den är reglementerad i bl.a. senaste UNIRFM?

@Pegin.

Jag är bergsäker på att den mörkblå baskern INTE var en felbeställning under 80-talet som Bushman påstår.

Jag är också ganska säker på att pansar har haft en mörkblå basker ända sedan den infördes med modellnummer m/60.

Det troliga är att det är en felskrivning i Svensk Soldat 1971.

Att pansar nu fått en svart basker beror nog mer på kraftig lobbyverksamhet från truppslaget, inte på någon historisk rätt.

EDIT:

Dock skall det sägas att den tidiga vadderade "baskermössan" fanns i svart men den fanns även i mörkblått.

The Swede :)

Ok, jag är med dig Swede!

För att sammanfatta forskarrönen;

blå basker har varit reglementerad under större delen av baskereran. (Fel)beställning av svarta baskrar gjordes dock någon gång under åttiotalet. Den svarta baskern blev sedan reglementerad i slutet på nittiotalet (se UnirFM1999). Då har jag uppfattat det korrekt?

(Känns som om Jake the Snake eller någon annan insatt kan reda ut denna delikata fråga annars ;) )

Nja, någon beställning av svarta baskrar tror jag inte skedde under 80-talet.

Jag gjorde GU 86-87 och då hade vi mörkblå baskrar.

Det fanns något enstaka befäl som hade svart basker men det tror jag var privatinköpt.

Någon som kommer ihåg färgen på baskrarna i Nionde kompaniet? Den är ju inspelad mitten/slutet på åttiotalet.

@The Swede: Observera paranteserna.

Dom hade mörkblå baskrar.

Den filmen spelades in på P10 i slutet av min värnplikt.

EDIT:

Kul anekdot från filminspelningen.

Vid ett tillfälle satt min pluton uppsuttna på ett lastbilsflak och skulle precis åka ut på fältet för att städa.

Då kommer några av skådespelarna gående med oknäppta vapenrockar och utan mössa på huvudet.

Samtidigt kommer Stabschefen (tror jag det var) gående och ser detta.

Han blir fly förbannad och skäller ut skådisarna efter noter.

Dessa protesterar och menar på att dom inte är värnpliktiga utan endast skådespelare varvid stabschefen replikerar:

Det skiter jag i, så länge ni befinner er på detta regementet bär ni uniformen på reglementerat sätt!

Det kom ett jubel från vårt lastbilsflak. :baskerFN:

När vi uppe på K4 hämtade ut baskrarna så var det en riktig cirkus.

För det första så fanns det en del baskrar som var "lättare begagnade". För det andra så hade man ett tag köpt in kangool (rättstavat?) baskrar, plus då helt färska och fräscha baskrar. Och sen så fanns det inte nog med baskrar i rätt storlekar (och jag har en barre m/vattenskalle!)

Till råga på allt detta så hade några stycken redan hunnit köpa egna baskrar. :)

Detta gjorde att baskerbeståndet varierade och fortfarande varierar något oerhört.

Det var tal om att Skv.ajd. på Livskvadron skulle fixat mängdrabbat på franska baskrar från militaryshop, men det blev inte av då vår FTM hade annat att tillse lika så.

och ja, FMLOG har försäljning uppe i Ajar, men det är ett väldigt begränsat sortiment i mångt och mycket (i vintras så hade dom inga lutfiskar till salu, men väl skoterhandskar!!!) :baskerFN:

När vi uppe på K4 hämtade ut baskrarna så var det en riktig cirkus.

För det första så fanns det en del baskrar som var "lättare begagnade". För det andra så hade man ett tag köpt in kangool (rättstavat?) baskrar, plus då helt färska och fräscha baskrar. Och sen så fanns det inte nog med baskrar i rätt storlekar (och jag har en barre m/vattenskalle!)

Till råga på allt detta så hade några stycken redan hunnit köpa egna baskrar. :)

Detta gjorde att baskerbeståndet varierade och fortfarande varierar något oerhört.

Det var tal om att Skv.ajd. på Livskvadron skulle fixat mängdrabbat på franska baskrar från militaryshop, men det blev inte av då vår FTM hade annat att tillse lika så.

och ja, FMLOG har försäljning uppe i Ajar, men det är ett väldigt begränsat sortiment i mångt och mycket (i vintras så hade dom inga lutfiskar till salu, men väl skoterhandskar!!!) :baskerFN:

:ph34r: Jaha! detta förklarar ju det jag såg.

Tack så mycket.

Vår Kvm på KS09 sade att orsaken till att pansar hade blå baskrar ett tag var en felbeställning. Detta skulle ha gällt tiden kring när jag låg inne,dvs 99-00. Vet dock inte hur mycket koll han hade.

Vår Kvm på KS09 sade att orsaken till att pansar hade blå baskrar ett tag var en felbeställning. Detta skulle ha gällt tiden kring när jag låg inne,dvs 99-00. Vet dock inte hur mycket koll han hade.

Om du läser mina inlägg en gång till ser du att det inte kan stämma.

Det är dock en allmänt förekommande teori.

ok jag ger mig the swede vad gäller pansarbaskern.

jag har inte samma samling med uniformsreglementen som du har, helt enkelt.

fast med tanke på att det jag blev itutad av mina befäl på 5 komp P4, angående pansarbaskerns uppkomst så borde den alltid vart svart.

den basker jag lyckades upphitta på skövde badhus, var m-nr märkt och svart.

att den tillhört ett befäl var helt klart.

denna slutsats drog jag på den underbara stukning den hade, och det faktum att pansarnäven var mycket reglementsenligt fastsytt.

rätta mig nu om jag har fel i historian också:

pansarbaskern uppkom ur en svampaktig skyddsmössa som pansarbesättningar bar i tidernas begynnelse.

denna var svart och för att kunna sikta moddades skärmen bort, sedan plockades även stoppningen ur, kvar blev något svart baskerliknade.

allt eftersom VK 2 fortled byttes dessa mössor ut mot svarta baskrar.

tom "monty" själv syns på bilder i svart basker.

baskern användes även av tyskarna, utveckla gärna ursprunget eller dirigera mig till en tråd/länk som gör deta

i samma veva började även royal mariens, utbilda sina commando soldater på någon gudsförjäten hed i skottland.

de antog den gröna baskern som sitt signum.

säkerligen från någon tradition bland skotska förband som bärt något baskerliknade med tofs, i ett par hundra år.

när amerikanska rangers kom över till skottland och tränade, tog de också till sig baskern som huvudbonad.

dock har jag hört att de antog sandfärgad, då de ansåg att att den gröna var commandos egen och av vördnad till sina engelska kollegor, tog man inte över deras färg

(källa: history channels program om commandos/rangers)

denna uppgift finns det säkert någon annan som vet mer om.....

vad gäller "9:de kompaniet förekommer även ett par mellanblå baskrar i bild.

under scenerna där hela regementet bygger om den lilla byn, finns dessa i bild.

i bakgrunden springer någon plut från hkpflotiljen förbi.

Edited by bushman

Hkpflj bildades först 1998.

Vid tidpunkten för inspelningen fanns inom arméflyget AF1 i Boden och AF2 på Malmen. Det mest troliga rent geografiskt är att personerna kommer från, eller föreställer personal ur, AF2 Östgöta arméflygbataljon.

ok jag ger mig the swede vad gäller pansarbaskern.

jag har inte samma samling med uniformsreglementen som du har, helt enkelt.

den basker jag lyckades upphitta på skövde badhus, var m-nr märkt och svart.

att den tillhört ett befäl var helt klart.

denna slutsats drog jag på den underbara stukning den hade, och det faktum att pansarnäven var mycket reglementsenligt fastsytt.

När hittade du den baskern?

Var det nyligt är det inte så konstig om den är svart då pansar har haft den färgen sen 1999.

när amerikanska rangers kom över till skottland och tränade, tog de också till sig baskern som huvudbonad.

dock har jag hört att de antog sandfärgad, då de ansåg att att den gröna var commandos egen och av vördnad till sina engelska kollegor, tog man inte över deras färg

(källa: history channels program om commandos/rangers)

denna uppgift finns det säkert någon annan som vet mer om.....

Mig veterligt har US Army Rangers burit svart basker tills för något år sedan då hela US Army fick baskrar, svarta sådana.

Då bytte man till den sandfärgade basker man nu bär.

The Swede :o

De mörkblå baskrarna skall vara en felbeställning från början på 1960-talet. Iaf enligt en tämligen trovärdig källa på MSS, med +35 år inom det ursprungliga baskerbärande truppslaget.

Någon borde med säkerhet veta hur det ligger till med detta, variationerna på felbeställningshistorien börjar anta "stridsvagnen som försvann i myren"-proportioner inom FM. :o

Hkpflj bildades först 1998.

Vid tidpunkten för inspelningen fanns inom arméflyget AF1 i Boden och AF2 på Malmen. Det mest troliga rent geografiskt är att personerna kommer från, eller föreställer personal ur, AF2 Östgöta arméflygbataljon.

Inte för att det har något med tråden att göra, men hkp:na är från AF2 och F16.