Jump to content

Hylsfångare till hagelautomat


Johan ES

Recommended Posts

Jag undrar om det överhuvudtaget finns någon form av hylsfångare till hagelautomater (i mitt fall en Benelli M1). När man skjuter trap och skeet vore det skönt att kunna montera på en påse, eller dylikt, för att slippa springa runt och plocka upp varenda hylsa.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att dom som brukar skjuta trapp använder en slags "broms" som

sätts i utkastarhålet. Den "bromsen" är ju naturligtvis inte universal utan passar

bara det vapen den är köpt för.

Ett annat trick är att sätta ett gummiband runt vapnet och runt utkastar hålet då

stannar hylsan kvar på snedden i hålet.

 

Dessa trick funkar inte när man skjuter skeet.

 

Mvh Speedy

Link to comment
Share on other sites

Följande modell finns till bl a Benelli M1:

 

Hylsfångare

 

Problemet är att den bara fångar en hylsa och då kan jag ju lika gärna sätta dit ett gummiband. Jag söker något som liknar en påse (som till AK4) som klarar ett fullt magasin innan den behöver tömmas.

 

Hittade även denna:

 

ShotBag.jpg

 

Dock är den tänkt att användas till soft air guns.

 

/Johan ES

Edited by Johan ES
Link to comment
Share on other sites

Vad är meningen med att ha en hylsfångare som bara rymmer en hylsa? Under jakt kan jag förstå det, för där är det ju väldigt sällan man skjuter några störe mängder ammunition på en och samma gång, men på skjutbanan kan man ju klämma i väg en del. Tävlar man också så blir det ju ännu mer...

 

Upplys en nybörjarjägare! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vad är meningen med att ha en hylsfångare som bara rymmer en hylsa? Under jakt kan jag förstå det, för där är det ju väldigt sällan man skjuter några störe mängder ammunition på en och samma gång, men på skjutbanan kan man ju klämma i väg en del. Tävlar man också så blir det ju ännu mer...

 

Upplys en nybörjarjägare! :blink:

Vid t ex (enkel)trap skjuter du bara ett skott i taget (om det inte är dubbeltrap). Då finns det tid till att i lugn och ro plocka bort den hylsa som fastnat i gummibandet (eller annan hylsfångare som du använder).

 

Vid jakt skulle jag inte använda en hylsfångare då det kan leda till eldavbrott vid ett livsavgörande andraskott. En hylsfångare med kapacitet för mer än ett skott handlar mest om bekvämlighet vid övningsskytte på bana.

 

/Johan ES

Edited by Johan ES
Link to comment
Share on other sites

Varför flyttar du inte på "tomhylse-korgen" så att vapnet kastar hylsorna i den? Jag gör så när jag luftar min Benelli på skeetbanan. Enkelt, och gratis. ;)

Jag skjuter mest trap och låter då kastaren skicka iväg duvorna helt slumpmässigt, både vad det gäller höjd och sida. Det gör det svårt att alltid träffa de tunnor som är uppställda för att samla tomhylsor i.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...