Jump to content

Väktarfråga, Igen?

|lj|

Recommended Posts

Har en liten fundering. På mitt jobb (bageri) förekommer ibland sk. hemgångskontroll.

Det hela går till så att hyrda väktare från securitas står o lurar i trapphuset och kollar i påsar o väskor.

För mig är det inga problem, och jag känner mig inte på något sätt kränk (man har ju rent mjöl i påsen, hahaha).

Men rent lagligt borde det väl inte få gå till så här, jag har ju inte skrivit på något papper hos arbetsgivaren där jag medger att de visiterar mig?

Eller finns det kanske något som gör att de får kolla i alla fall?

Om hemgångskontroller sker på din arbetsplats så ska arbetsgivaren också i förväg meddela facket om detta. Väktaren har ingen rätt att begära att du ska visa upp vad du tar med dig hem, det sker frivilligt. Men är facket informerade och de har godkänt att hemgångskontroller får ske så kan den anställde riskera sin anställning om väktaren inte får titta på vad du tar med dig hem.

Hemgångskontroller kan vara slumpmässiga eller riktade om man misstänker att anställda stjäl från sin arbetsplats.

Hemgångskontroller är inget ovanligt alls. Civila väktare utför även sk. "provköp" i butiker. Dvs. man låtsas vara kund och handlar med sig varor, i samband med detta noteras och dokumenteras om kassören slår in rätt summa i kassa, ger rätt växel, kvitto osv. Många som åkt dit när civila väktare upptäckt att anställda inte slagit in rätt i kassan och behållt pengarna själva.....

Om man nekar en gång så är det oftast inte någon grund för uppsägning om det inte finns några mer konkreta bevis. Men vid upprepade tillfällen som man inte låter väktaren kontrollera väskan lär grund finnas för uppsägning.

Om man nekar en gång så är det oftast inte någon grund för uppsägning om det inte finns några mer konkreta bevis. Men vid upprepade tillfällen som man inte låter väktaren kontrollera väskan lär grund finnas för uppsägning.

Lär finnas?

Så länge man inte skrivit under i några papper att man skall underlåta sig att bli visiterad vid hemgång från bageriet kan de knappast säga upp någon för att man vägrar.

Att man sedan blir .. bortprioriterad i nästa besparingsveva är kanske en annan sak. :baskerHV:

Så länge man inte skrivit under i några papper att man skall underlåta sig att bli visiterad vid hemgång från bageriet kan de knappast säga upp någon för att man vägrar.

Att man sedan blir .. bortprioriterad i nästa besparingsveva är kanske en annan sak. :rockon:

Självklart ska papper finnas skrivna.

Wohoo, idag hände det igen.

Så nu har Securitas fått titta i min toma, smutsiga matlåda.

Men de får kolla om de vill... dumt att neka, även om man har rätt, när man är sommarvikarie som hoppas på lite extraarbete i höst.

En gång för nåt år sedan så åkte jag till Schenkers terminal i Spånga för att skicka iväg några paket. Vid infarten så står det en skylt som säger att utfartskontroller kan ske.

Efter uträttat ärende så skulle jag och min fru åka ut och då blev vi självklart stoppade av en vakt.

Vakt: Hejsan utfartskontroll, jag vill titta i din baklucka!

Thomas: Jaha... vad ger dig rätt att göra det då?

V: Jag är vakt här!!

T: Jaså... det var intressant (Thomas håller upp sin väktarlegitimation)

V: Ehhh... jag skulle vilja be om att få titta i din baklucka? (lite ödmjukare)

T: Det var en annan sak, visst ska du få göra det.

Och sen så fick han titta i min baklucka.

Ganska roligt när han fick tänka till lite.

/Thomas... som kan vara ganska elak ibland.

• 1 year later...
Men rent lagligt borde det väl inte få gå till så här, jag har ju inte skrivit på något papper hos arbetsgivaren där jag medger att de visiterar mig?

Eller finns det kanske något som gör att de får kolla i alla fall?

På fråga A svarar vi: NEJ !!!!!!!!!

Vi har ingen rätt att visitera er när ni går hem från jobbet men arbetsgivaren kan baka in det i det finstilta på ditt anställningsbevis. Dvs att du ska följa företagets policy, kanske lämna lite drogprov mm mm......... och där någonstans där texten är som minst står det säkert att du ska underlåta dig hemgångskontroll och om du inte gör det kan det vara grund till avsked.

/ Stevooooo

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...