Jump to content

HMMWV.........

Tompa

Recommended Posts

Sitter och funderar varför sverige inte har köpt in detta fordon istället för att köpa en massa GeländenWagen?

HMMWV är ju konstruerad för  militär användning???

Nån som vet?? har hört att FM tyckte att de var för stora?

// Tompa :shaun

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlåGul -1
Sitter och funderar varför sverige inte har köpt in detta fordon istället för att köpa en massa GeländenWagen?

HMMWV är ju konstruerad för  militär användning???

Nån som vet?? har hört att FM tyckte att de var för stora?

// Tompa :shaun

Hummern är ju ett par gånger dyrare än eländewagen, åtminstone om man köper civilt. För stor, kanske det. Det som mercan används till är väl mest som vanlig bruksbil/"jeep". Hummern är säkert bättre om man ska modifiera den för olika vapenplattformar osv men detta fanns förmodligen inte i med i tankarna när man köpte mercan.

High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV) (M998 Truck)

Den är lite för stor för sverige tycker jag, dessutom svindyr. Faktum är att FM har provat Hummern. I början av 90-talet fanns ett försöksfordon hos KA och 1997 testades en civil hummer som rangerbil för Viggen och helikoptrar hos FV.

Har en bok med en bild på en HMMWV med FM regnummer (46727). :) En av anledningarna till att den militära HMMWV valdes bort till fördel för Mercedes G-serien. Är att fordonet inte uppfyller kravet på inre säkerhet samt avgasrening (dessa tester utfördes dock 1985-87, nu tror jag att dem har fått bukt med sådana problem)  Men som sagt det är mycket pengar för lite bil ;)

Jänkarna betalar 50,000 dollar per fordon i grundutförande, dem har för övrigt köpt 19,598st. Sen har jag hört att soldaterna inte är nöjda med motorn, utan den ska vara för svag.

Men det är väl hög tid(om inte redan försent) att FM på allvar börjar söka efter ersättare till 303-familjen.

..jag har försöksfilmen från försöken med HMMWV, med ovan nämna mil.reg.nr..den verkar vara helt ok där tycker jag..

Både i barmark såväl som i snöig terräng, där den klart slår Iveco och Tgb 11...

Den amerikanska reklamfilmen visar en hel rad olika alternativ, allt från grym vapenplattform till gammal hederlig artilleritraktor! :)

Filmen finns på Lars von Roséns film "Lätta terrängfordon", finns från Sprinter AB.

www.maskinskyddarna.nu

jag har hört..vet inte sanningen bakom och hur mycke det om det är sant har påverkat MEN..

FM eller några gillade inte HMMWV eftersom den är så bred så passar den inte på smala svenska stigar..

Dessutom, Tgb11 är så mycket tuffare, även utan vapen.. HMMWV kan amerikanarna och strandragare ha..

Det är mycket riktigt därför att HMMWV är för bred.

Som en liten anekdot kan jag berätta att US Army varje år tvingas lämna kvar några Humvees i Australien under övningar där. De fastnar mellan träd helt enkelt.

Då de inte tycker det är värt mödan att bärga lämnar de dem där.

Australiensarna bärgar då dem efter Amerikanarna har åkt hem och fixar till dem.

Sen så glider det omkring officerare i Humvees på baserna.

:)

Har oxå hört det ang bredden. Men tycker det är lite skumt då tgb 21/22 är 214cm bred och Hmmwv är 219cm bred. Tycker inte att det kan ha någon större sexuell betydelse, med 5cm skillnad. 11/13 är dock bara 190cm breda. ???

Sen 1983 har USA beställt 180'000 Hmmwv's, men dom har dock bara 19'598st i "Inventory". Lite stort svinn tycker jag :)

nja.. 5 cm låter ju inte så mycket.. men verkar som det uppleves som ett problem.. kanske man oftare kör och fastnar med HMMWV, typ upplever att den är smalare eller ser dåligt..

Det är mycket riktigt därför att HMMWV är för bred.

Som en liten anekdot kan jag berätta att US Army varje år tvingas lämna kvar några Humvees i Australien under övningar där. De fastnar mellan träd helt enkelt.

Då de inte tycker det är värt mödan att bärga lämnar de dem där.

Australiensarna bärgar då dem efter Amerikanarna har åkt hem och fixar till dem.

Sen så glider det omkring officerare i Humvees på baserna.

Så du menar att amerikanerna lämnar forden för 50000$, (som nämndes ovan), styck ute i terrängen bara för att dom inte orkar bärga dom? Är det trovärdigt?

Calle, som jag fick det beskrivet så var det rätt rejäla fastkörningar som krävde rätt mycket resurser för att bärga(typ nere i en ravin långt ute i ödebygden), så dem hade tydligen varken tid eller resurser att bärga. Bättre att skriva av som förlust och få nya (bortskämda).

Australiensarna såg däremot chansen att skaffa sig gratis fordon och drog igång en bärgningsoperation lite senare som en "övning" för ingenjörstrupperna. Kostade inget extra då.

Men visst, hundra är jag inte. Jag var ju inte där själv så det är ca tredjehandsuppgifter.

I filmen Black Hawk Down så åker ju USA männen runt i sina HMMWV.

Om vi tar ett scenario där Sverige skulle vara i samma situation. (Inte direkt troligt, men det är roligt att speculera) :)

Skulle vi då åka runt i 11-bilen mitt inne i stan, med folk skjutande hej vilt omkring? (den är ju/väl inte direkt bepansrad?!, OCh från ett gammal ämne där det diskuterades CV:s inne i stan så var det väl ganska otänkbart eftersom de inte skulle kunna svänga, eller röra sig tillräckligt snabbt eller vad det nu var) JAG ÄR MYCKET VÄL MEDVETEN OM ATT JAG KAN HA ÅT H**V**E FEL :D:

(Jag vet att det låter dumt med "det har jag sett på film"

men BHD skall ju vara verklighetstrogen. Men vad vet jag som inte har gjort lumpen och framförallt inte i USA) ';'

Ja det är nog inte omöjligt. Sverige ville skicka en skyttebataljon till Sarajevo i början av Bosnienkriget. Denna bataljon skulle ha varit utrustad med olika typer av skynke-bilar. Tur för oss så tackade FN nej. Dock tror jag att Försvarsmakten fick sig en tankeställare när de räknade splitter i plåten på de PBV:er och SISU:s som skickades ned med den bataljon som till slut kom iväg.

Hummern har testats i olika omgångar i FM, även på K3. Har hört att storlek, svängradie, presstanda och pris var det som fick den på fall.

Angående 5 cm: Fan, det kan ju göra hela skillnaden. Det är ju tillexempel skillnaden mellan 16 och 21 cm, fråga en dam på krogen så…:o

Hummern är säkert jättebra...på det den är gjord för.

Att motorn är klen är ju rättså illa 6.2 liter v8 (160 hk)borde göra susen, men sen är den gjord för att kunna köras på alla (läs skitbränslen) bränslen. Jag vet inte om dom svenska bilarna är gjorda för detta men jag tvivlar.

Att dom är dyra beror mycket på det facktum att dom är bepansrade, vilket inte mersorna är.

Endast en bråkdel av alla Hummrar är bepansrade. De jag åkte i hade presenningspansar som dörrar osv. Vissa har fått kevlarunderred och dylikt, men det är en bråkdel.

Har aldrig uppfattat en H har haft en för klen motor, anser att den är oslagbar i terräng, ja den är bred, men det gör att den utan problem kan åka i strv/strf fordon spår, där ballongdäcken blir som skovelhjul.Blev alltid imponerad över att denna padda till bil alltid tog sig fram.

Vi hade lite problem med fjädring dock, då de gick av då och då, men tendens att att alltid att gå av då hypotenusan till hemmet var som längst.

Körde ju mycket 11a bil i lumpen också och den är ju bra i terräng, men har en småintressant hög tyngdunkt och den vansinniga idén att sitta ovanpå hjulet (mina).

Bra men udda grej med Hummern är motorhuven. Den är perfekt att sova på, då den håller sig varm länge, även vintertid.

Har aldrig uppfattat en H har haft en för klen motor, anser att den är oslagbar i terräng, ja den är bred, men det gör att den utan problem kan åka i strv/strf fordon spår, där ballongdäcken blir som skovelhjul.Blev alltid imponerad över att denna padda till bil alltid tog sig fram.

Humvee:n är väsentligt bättre än tgb 11 på det mesta...av försök att döma...

Framkomligheten vintertid är nog det som imponerar mig mest, här har tgb 11 inte skuggan av en chans..

Lynx_39

• 2 weeks later...

Ett problem som brukar vara med många amerikanska tingestar är att de kräver service å åter service, av många fackmän, nu vet jag inte om det innefattar "hummern" men det gäller iaf flygplanen,

Ta tex viggen contra F16, när de var på en flyguppvisning så var jänkarna så jävvla imponerade av att det endast var 8 värnpliktiga som servade 37an, och att de dessutom var klara ca 1 timme före de 20 heltidsanställda flygmekaniker som jänkarna hade som skruvade på deras F16.

så, kanske det även har något med underhållet på maskineriet att göra? men det är bara min fundering =)

• 2 years later...

Jag har nyligen kommit hem efter en semesterresa i England, Frankrike (Normandie) och Tyskland.

På Autobahn i trakten kring Stuttgart kom jag och mitt sällskap ifatt en amerikansk HMMWVE (troligen tillhörandes någon av de amerikanska camperna som finns kvar i Tyskland) med fyra fullt stridsutrustade (uniform och stridshjälm) militärpoliser :rockon: .

Det var en mäktig syn att se fyra amerikanska soldater "cruisa" runt på Autobahn med en HMMWV bland alla BMW- och Mercedes-bilar. :banana

Och naturlitvis fanns inte kameran tillgänglig inifrån kupén i den civilist-bil jag färdades i. :lala:

..jag har försöksfilmen från försöken med HMMWV, med ovan nämna mil.reg.nr..den verkar vara helt ok där tycker jag..

Både i barmark såväl som i snöig terräng, där den klart slår Iveco och Tgb 11...

Den amerikanska reklamfilmen visar en hel rad olika alternativ, allt från grym vapenplattform till gammal hederlig artilleritraktor! :tveka:

Filmen finns på Lars von Roséns film "Lätta terrängfordon", finns från Sprinter AB.

www.maskinskyddarna.nu

har du några länkar till bilder på trgb11? kikar på mil.se, men den enda terrängbil som är med är terrängbil40, och jag tror inte det är den som tävlade med H :P