Jump to content

Märkliga flygplan över H-stad

Guest Sudden

Recommended Posts

Guest Sudden

I Lördags tyckte jag mig se ett jaktflygplan från WW2 flyga över Halmstad flygplats/F 14 ungefär. Det var en bit bort men på håll såg det ut som ett Spitfire, Bf-109, P-51:a eller något liknande. Hade den formen och storlek iaf.

I söndags såg jag ännu ett plan, detta flög på mycket låg höjd och svängde av åt höger precis ovanför mig.

Det var otroligt likt en P-38 Lightning, och iom att det hade de utmärkande Svarta och Vita ränderna på vingarna så var/är det ett amerikanskt flygplan från WW2.

Någon som vet om det är något evenemang på G. Eller vet något om vad de planen gör här?

Det är ju rätt ovanliga maskiner nu för tiden.

Det var en flygdag i Karlstad i söndags. Där deltog en Mustang och en A/B26 Invader samt SAAB B17. Det är allt jag känner till. P38 finns det ju i England, men har inte hört att den har varit över hit någongång, dock inte säker.

Även engelska kärror hade stripes under invasionsdagarna, några av dagens Spits har dessa målade.

Jag såg den också. fast lite längre norrut. närnare bestämt över lidköping på väg rakt mot Karlstad. tyckte också det såg ut som en p38. visst hade den de karakteristiska svartt/vita ränderna under vingarna som de allierade använde under Vk2.

• 4 weeks later...

hm, många mysiska fordon och övertäckta transporter i halmstad i dagarna =) Såg en underlig utlänsk trupptransport vid eurostop häromdagen. Varesig svenskreggat lr ngt fordon jag känner igen. Dessutom var det i brun/grön kammo liknande de tyska mönsret. Har det på foto (scannar upp det när rullen är slut)

De två flygplanen är en P51:a Mustang och en A26 Invader. Det är Historic Flights flygplan och de kommer ner till F14 ibland då de behöver servas...

Har själv knallat rund de båda på plattan och fått ett litet nummer när de skulle lämna, finns det något bättre en en 27 liters V12:a gör en överflygning på extremt låg höjd i hög fart (Mustang)...!!! :D

Båda planen har invasions stripes, och som LRRP säger är itne detta någon "karakteristiskt" för jänkarna utan de allierades betäckning under "Overloard" då det var så mycket flyg i luften.

//fairfax