Jump to content

MLRS


Skuggan

Recommended Posts

MLRS är ett utmärkt vapensystem som används av de flesta NATO länderna, Israel och USA (över 800 system) mm.

Det är ett utmärkt komplement till eldrörsartilleri...men hur många tror du sverige kommer att köpa, 3-4 st?

Vi har endast 4 Haubitsbataljoner (totalt 12*4 pjäser)...Tänk om vi behållit våra ca 15-16 bataljoner Haubits 77/77B.

Det är ART som kan göra grovjobbet...vi har ARTradar, men inget eget art att bekämpa det upptäckta med.

Det Svenska artilleriet idag räcker ungefär för att understödja en mekaniserad bataljon under anfall i öppen teräng.

Link to comment
Share on other sites

vi har i dagsläget 48 st Haubits 77.

en MLRS motsvarar eldkraften hos 14 Haubits 77.

köper vi in 4 st MLRS motsvarar det 14*4 = 56 Haubits 77 vilket är mer än vi har sammanlagt idag.

köper vi in några MLRS alternativt tillverkr egna vilket är en dyrare lösning så kommer vi fördubbla vårt artilleri effektmässigt men även få en klar förbättring av räckvidd. 4st MLRS kommer ständigt kunna vara beredda att omedelbart öppna eld mot i princip vilket område som helst i Sverige.

 

det troliga är dock att vi köper in ett kompani MLRS vilket är 6 vagnar, det motsvarar 84 st Haubits 77. det är en jäkla massa eldkraft.

 

Jag röstar JA till MLRS.

Link to comment
Share on other sites

Återstår bara att se om vår nya försvarsminister går med på en sån sak. Den verkar ju farlig, det kanske rimmar illa med hennes idéer om fred genom samförstång. Kanske om man byter ut stridsdelarna mot blommor...

 

Har vi verkligen inte mer än 48 haubitsar?

 

Det är inte så att det bara utbildas på så många, sen är resten ställda i förråd?

 

Fan, med så få pjäser lär fienden få problem att slå ut fårt artilleri.. det finns helt enkelt inga pjäser att slå ut :rolleyes:

Kanske är det som är tanken ...

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Den här diskussionen har varit på tapeten tidigare på soldf. Jag startade en tråd i våras/somras som handlade om vilket som var bäst; MLRS eller modifierade haubitssystem. Vår allsmäktige Henrik Svensk kom till och med med några inlägg i diskussionen om jag inte minns helt fel. ;)

 

Jag vill minnas att "artilleriexperterna" här på forumet ganska snabbt kom fram till att haubitssystem var mest prisvärda, åtminstone i den typen krigsmakt Sverige håller på att utveckla. MLRS hade tydligen (rätta mig om jag har fel) den fördelen att eldkraften var betydligt större, men att det bara kunde utnyttjas maximalt om MLRS användes vid offensiva operationer (t ex stormeld).

 

Min egna åsikt är att det absolut inte hade varit fel med MLRS i det svenska artilleriet. En krigsmakt enbart rustad för defensiv krigsföring kommer aldrig kunna besegra en beslutsam fiende!

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

en MLRS motsvarar eldkraften hos 14 Haubits 77.

köper vi in 4 st MLRS motsvarar det 14*4 = 56 Haubits 77 vilket är mer än vi har sammanlagt idag.

köper vi in några MLRS alternativt tillverkr egna vilket är en dyrare lösning så kommer vi fördubbla vårt artilleri effektmässigt men även få en klar förbättring av räckvidd.

Jag tycker det är konstigt att det fortfarande finns personbilar i Sverige. En buss motsvarar kapaciteten hos mer än tio personbilar. Hade bara var tionde bilägare haft en buss istället för att alla har varsin bil så kunde ännu fler åka med och en massa bränsle sparats.

:rolleyes:

 

Skämt åsido, jag tycker också MLRS verkar finfint. Den fyller tomrummet som bandkanonens uttåg har skapat i kategorin "helvetesmaskiner".

Link to comment
Share on other sites

jag tycker för min del att MLRS har en sjlvklar plats i vårat "mindre men vassare" försvar.

dock var jag skeptisk till MLRS när diskussionen var uppe tidigare i år, men man har väl rätt att ändra sig.

 

och visst vore det bra om ver 10e svensk hade en buss i stället för att alla har 2 bilar ;)

Link to comment
Share on other sites

Har vi verkligen inte mer än 48 haubitsar?

 

Det är inte så att det bara utbildas på så många, sen är resten ställda i förråd?

Jag vet att de skrotade några Haubits F och 100 stycken 77A.

 

Men vart tog resten vägen?

 

Bandkanonerna finns väl kvar men inte förbanden?

 

Vart tog 12/80 artilleriet från Ka vägen? Nedlagt ja men mtrl.

 

Den mtrl som såldes av leavsley kom till största delen från nedlagda 77A bataljoner vet jag iaf och infanteri.

Link to comment
Share on other sites

Skuggan, MLRS är ett komplement till vanlig haubits, inte en ersättare. MLRS klarar inte framtidens krav på flexibilitet i ett brigadartilleri.

 

Kort sagt kan man säga att det MLRS är bra på är att förinta stora samlade mål, haubits är å andra sidan bra på att bekämpa små mobila mål mycket snabbt.

Massverkan vs. punktmålsbekämpning.

De kompletterar alltså varann, MLRS skulle passa bra som nytt divart istället för b-kan med dumperhaubits som brigart.

 

 

111 SSK bat, ska försöka ge en överblick över vad vi har.

 

Alla haubits F är endera skrotade eller på väg att skrotas. Det fanns 18 st stående kvar utanför artregs område i väntan på skrotning. Dessa var/är inte täckta och helt utan underhåll, ej funktionsdugliga. Resten är skrotade.

 

FH77A är INTE skrotade trots tidigare planer på detta, någon smart människa kom på att eftersom vi har x antal miljoner granater och reservdelar liggande i mobförråd till FH77As som inte FH77B kan skjuta med/använda så kunde man ju lika gärna köra slut på det.

Så skrotningen skjöts på framtiden och adam-pjäserna används nu i förbandsutbildningen tillsammans med bertil, man skjuter och övar med adam och skruvar också lite med bertil för att kunna använda den i krig. Bertil skjuts det inte med i vanlig förbandsutbildning.

Detta har faktiskt vissa fördelar, förutom att man sparar stora summor pengar så är granaterna helt gratis och man får skjuta så många man hinner med.

Vi satte rekord på vår slutövning i antalet skjutna granater pga detta, 6 st. adam sköt 2167 granater med laddning under 10 dagar. :)

 

Bandkanonerna har utgått ur krigorg, de 4 pjäserna som var i bäst skick används av artdemo i utvecklingen av framtidens artilleri, de andra är förrådsställda (möjligen någon skrotad) och det plockas reservdelar från dem till de 4 som används.

 

KAs 12/80-pjäser är, har jag fått berättat för mig, förrådsställda. Har ingen bekräftning på det dock.

 

Hoppas det hjälpte något. :)

Link to comment
Share on other sites

Bandkanonerna finns väl kvar men inte förbanden?

Bandkanonerna finns kvar uppe i Boden och jag tror att man utbildar på dem (varför annars ha kvar I 19:s artbataljon?) så länge de inte ramlar sönder. Däremot finns de inte kvar i krigsorg. Jag tvivlar dock inte på att de skulle användas om det blev mobilisering för krig idag.

De används idag som "demonstratorer". Vad jag har förstått är de teknologiplattformar för utveckling av det framtida artillerisystemet.

Måste kännas lite tungt att göra GU på ett system som håller på att tyna bort och inte bli krigsplacerad... Eller blir de?

Link to comment
Share on other sites

Bandkanonerna finns kvar uppe i Boden och jag tror att man utbildar på dem (varför annars ha kvar I 19:s artbataljon?) så länge de inte ramlar sönder. Däremot finns de inte kvar i krigsorg. Jag tvivlar dock inte på att de skulle användas om det blev mobilisering för krig idag.

De används idag som "demonstratorer". Vad jag har förstått är de teknologiplattformar för utveckling av det framtida artillerisystemet.

Måste kännas lite tungt att göra GU på ett system som håller på att tyna bort och inte bli krigsplacerad... Eller blir de?

Artbat i Boden använder FH77, de blir krigsplacerade. B-kan används bara i demoverksamhet.

 

Anledningen till att artbat finns kvar i Boden är för att säkerställa artilleriets vinterkompetens.

Link to comment
Share on other sites

Fu Johansson:

 

naturligtvis menar jag inte som ersättare utan som komplement, kan erkännas att jag inte vet enormt mycket om art men jag har iaf ett humm om för och nackdelar hos olika system. vore MLRS bättre på alla sätt så skulle det inte finnas något konventionellt art kvar lefter Vk2 då MLRS började användas.

Link to comment
Share on other sites

Artbat i Boden använder FH77, de blir krigsplacerade. B-kan används bara i demoverksamhet.

Även om det är dumt att argumentera mot en artreg GB så måste jag fråga: Är du säker?

Iaf. sommaren 2000 fick vi på sommarkursen höra att man bara hade bkan i Boden. Det stämmer med allt jag har hört från övriga källor.

Såvitt jag vet är det bara Artreg som utbildar på FH77.

 

Jag kan tillägga att alla de gånger jag har varit i Boden så har jag ju sett bkan stående lite var stans på fordonsuppställningsplatser men FH77 har jag då aldrig sett...

Link to comment
Share on other sites

Även om det är dumt att argumentera mot en artreg GB så måste jag fråga: Är du säker?

Iaf. sommaren 2000 fick vi på sommarkursen höra att man bara hade bkan i Boden.

Såvitt jag vet är det bara Artreg som utbildar på FH77.

De ska ha ett begränsat antal FH77 att utbilda med nu iallafall.

Men jag ser dock bara bilder på b-kan på hemsidan så nu blev jag tveksam faktiskt, ska försöka ta reda på ett säkert svar. Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Bankanonen var ju nästan omodern när den infördes...all ammo i ett mag, svårt att byta ammosort under skjutning.

Det planerades att köpa över 100, men det blev ca 20.

 

Haubits 77B är samma pjäs som indien köpte 1986...sverige köpte 48 pjäser i slutet av 80-talet. Inte många stater med moderna försvarsmakter som använder dragna pjäser efter lastbilar.

När ett grupperat ART batteri skjutit första skottet vet FI platsen där pjäserna finns (Sverige först för några år sedan med ARTradar ARTHUR). Man måste hela tiden hålla delar av ART under förflyttning medan andra delar skjuter.

Man kan med andra ord aldrig ha för mycket art, Ryssen hade ca 6-10 artbataljoner*18 pjäser (lägre eldhastighet än 77:an, ca 6-8 skott minut/pjäs) till tätbataljonen under anfall i sin doktrin.

Har man splitterskyddade pjäser har man en bättre utgångspunkt, eftersom de flesta moderna vapnen just är splittervapen.

MLRS är et utmärkt vapen, men kan inte helt ersätta eldrörsART....och kommer bättre tillsin rätt i stora antal som kan täcka mycket stora ytor med splitter och smarta stridsdelar mot pansarfordon mm.

Link to comment
Share on other sites

Hur många pjäser har vi då totalt.

 

FH77A - 100 Eller?

FH77B - 48

B-kanon - 20-x

12/80 - ?

 

Vad hade vi?

 

FH77A - x

FH77B - 48

B-Kanon - 20

Haubits F - x

10.5or om det inte var dessa som var Haubits F.

 

Ingen artillerist.

 

Någon skrev att en rysk tätbataljon hade 6-10 artbataljoner som understöd. Det verkar konstigt, ryska bataljoner är mindre än dito svenska (400-600 ivan mot 900+ vikingar) och de måste haft en fruktansvärd mängd artilleri vilket dessutom är väldigt svårt att transportera... men om nån vet mer så.

Link to comment
Share on other sites

Den som undrar över var våra gamla Haubits 77 har tagit vägen kan ta sig en liten sväng till Bråvalla-basen (fd F13) utanför Norrköping. Där står det en försvarlig mängd pjäser, tillsammans med mycket annat. och väntar på försäljning. Det gör ont i ett gammalt knekt hjärta när man ser det :(

Link to comment
Share on other sites

Enligt Mönch Publishing Group´s årliga sammanställning av all världens militärmakter. Military Technology World Defence Almanac 1990/91.

 

Så hade sverige 1990/91:

 

Some 1000 Howitzers, 105mm, 150mm and 155mm.

Inbördes fördelning om hur många av varje kanontyp framgår inte.

 

Vidare kan man läsa;

 

MBTs: 450 Centurion, 330 Strv-103 ("S"), and 200 Ikv-91 Light tanks.

APCs: 600 Pbv 302, 25 Bgdv 82, Pbv 551 (TOW)

AA guns: 500 20mm, 40mm

 

Flyg: 276 Saab Viggen, 70 Saab Draken, 124 Saab 105

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ingen artilleriexpert men...

 

Foxtrot Lima hänvisade till någon om hade sagt att MLRS utnyttjas bäst vid offensiva operationer. MLRS är utvecklat för att kunna ge stor eldkraft mot tidskritiska mål. För mig låter det som ett bra vapen för att bryta motståndarens offensiv. Lägger man till ATAMCS (nu med BAT) som mig veterligen började sin bana som ett "assault breaker" vapen tänkt att användas mot de anstormande horderna från öster så har man väl ett bra defesivt vapen, eller?

 

Är det någon som vet vad norrmännen och danskarna har att säga om sina erfarenheter av systemet?

 

För övrigt verkar det som att MLRS används för att beteckna två olika saker i denna diskussion. Dels det specifika vapensystem MLRS och dels raketart. i allmänhet.

Link to comment
Share on other sites

Först ska jag säga att jag inte har lyckats ta reda på något säkert om Bodens innehav av pjäser. Får leta vidare. :)

 

111 SSK bat, jag vet inte exakt hur många FH77A som finns kvar i funktionsdugligt skick. Fick faktiskt intrycket av att ingen riktigt visste när jag frågade sist. Mest gissningar.

 

Det jag vet är att minst 30 st. är i fullt fungerande skick (eller var det i början på året).

Resten är osäkert från min sida.

 

Jag slänger in en länk till lite fakta om den svenska organisationen och utrustningsnivån 1989-1991: http://www.tdg.nu/resourc....989.htm

 

Utdrag från denna:

"HOWITZER: 211x 155 mm Haubits 77 A, (+)200x  Haubits F, 105 mm: 242x M/40, 130x M/4140

 

CANON: 28x 150 mm M/39, 85x  M/39B

 

SP CANON: 26x Bandkanon 1A"

Link to comment
Share on other sites

Foxtrot Lima hänvisade till någon om hade sagt att MLRS utnyttjas bäst vid offensiva operationer.

 

Bäst att klargöra att jag bara hämtade detta påståendet ur mitt goda minne. Är nästan helt säker på att någon nämnde detta faktum i förra tråden.

 

En sak jag själv kan komma på är kanske att det vid offensiva operationer inte är lika vanligt att fienden behöver exponera sina förband (fienden väntar på att vi ska anfalla), vilket gör punktbeskjutning med haubits svårare än att överösa fiendens positioner med raketartilleri. Eller?

 

Hoppas min vaga formulering går att förstå? ;)

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Link to comment
Share on other sites

Bankanonen var ju nästan omodern när den infördes...all ammo i ett mag, svårt att byta ammosort under skjutning.

Det planerades att köpa över 100, men det blev ca 20.

Svårt att byta ammosort under skjutning må vara men å andra sidan tror jag inte att det fanns många andra (självgående) pjäser som kunde bränna iväg 11 skott  under 45 sekunder på den tiden.

 

Varför skulle man vilja byta am mitt under salvan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...