Jump to content

10 000 redo att slå till mot väst


Recommended Posts

Det råder ingen tvekan om att Iran har mer än ett finger med i spelet i Irak. Det råder inte heller några tvivel om att Iran under lång tid har sponsrat terrorism. Men att påstå att det finns 10 000 självmordsbombare redo att slå mot väst är ohederligt.

 

Visst finns det säkert minst 10 000 personer i Mellanöstern som är beredda att ta sitt eget liv i ett anfall mot israeliska, vänsterländska, eller arabiska mål och som har kontakter med någon form av militant gruppering. Det är dock knappast en armé som står redo utan lösa nätverk med varierande förmåga att genomföra operationer. Mellan dessa nätverk finns det meningsskiljaktigheter så det är inte frågan om en enad front.

 

Det skulle vara intressant att få veta hur de kommit fram till siffran 10 000. För en månad sedan hävdade det säkerhetspolitiska institutet IISS att al Qaida har 18 000 man till sitt förfogande. Dessa båda siffror är byggda antingen på addition av en rad mycket osäkra källor eller på en "välgrundad" gissning. I vilket fall som helst tillför de ingenting annat än underlag till alarmistiska rubriker.

Link to comment
Share on other sites

skulle inte förvåna mig ett dugg,

 

Iran har rekryterat en armé av självmordsbombare..

hm.. jag undrar vad deras retryterare har sagt till dessa människor.. dom lär ha blivit "lovade" en massa saker.. samt standard dealen.. paradiset och de 70 kvinnorna

 

 

 

OT

jag hoppas att USA's world tour tar en sväng förbi Iran

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

10.000 personer som påstås vara redo att slå mot väst är inte en särskilt trovärdig hotbild.

 

Vad som däremot är både realistiskt och skrämmande är den inre kärna som ibland döps till Al-Qaida eller kopplas till dom.

De har tålamod och väljer själv tid, plats och metod för sitt angrepp.

Att varna innan som tex. IRA eller ETA gör står inte i deras regelbok. De har även tillgång till mycket pengar och är därmed inte heller bundna av de hinder som pengabrist utgör. I större delen av världen går ALLT att köpa för rätt summa.

 

Deras intellektuella status är relativt hög och det gör att de kan planera och utföra komplicerade angreppsmetoder.

Och sist men inte minst de är beredda att dö själva för sin sak vilket gör att de inte skräms av hot om våld eller risken att förlora sitt eget liv.

En paralell är ju de japanska kamikazepiloterna som satte hårt tryck på amerikanernas framryckning mot det japanska fastlandet.

 

Detta mina vänner, är vad jag ser som framtidens hotbild och krig. Vilket kanske sätter våra moraliska principer på hårda prov om man ska slåss mot en motståndare med dessa värderingar.

 

Min högst personliga reflektion är att så kallade sovande agenter redan finns ihela väst och kan användas vid för fienden lämpliga syften och tillfällen.

 

/Stavfel.

Edited by Lt. Payne
Link to comment
Share on other sites

Man kan ju bli lite matt ibland....

 

Utifrån mina förutfattade meningar måste jag ju säga att det var en typisk kvällspressenrubrik.

Av rubriken så kan man tro att nu jäklar kommer snart stå själmordsbombare i varje gathörn i västeuropa och Amerika. Läser man artikeln så tolkar jag det som att det först och främst handlar om Irak. Att Iran rent allmänt kanske försöker lägga sig i vad som händer i grannlandet tycker jag inte är konstigt alls (därmed inte sagt att det är bra).

 

Sedan så är det en annan liten detalj....

Tidningen Sunday Express hänvisar till anonyma säkerhetskällor som alla hyser allt större oro inför Irans nya offensiva roll i framför allt Irak.
(Min markering.)

 

Jag säger bara: källgranskning.

Vare sig engelska eller amerikanska säkerhetstjänster har väl varit de mest trovärdiga vad det gäller muslimska länder och deras förehavanden.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju bli lite matt ibland....

 

Utifrån mina förutfattade meningar måste jag ju säga att det var en typisk kvällspressenrubrik.

Av rubriken så kan man tro att nu jäklar kommer snart stå själmordsbombare i varje gathörn i västeuropa och Amerika. Läser man artikeln så tolkar jag det som att det först och främst handlar om Irak. Att Iran rent allmänt kanske försöker lägga sig i vad som händer i grannlandet tycker jag inte är konstigt alls (därmed inte sagt att det är bra).

 

Sedan så är det en annan liten detalj....

Tidningen Sunday Express hänvisar till anonyma säkerhetskällor som alla hyser allt större oro inför Irans nya offensiva roll i framför allt Irak.
(Min markering.)

 

Jag säger bara: källgranskning.

Vare sig engelska eller amerikanska säkerhetstjänster har väl varit de mest trovärdiga vad det gäller muslimska länder och deras förehavanden.

så en initierad källa har tagit del av/närvarat på ett möte för självmordsbombare? undrar om de kommer att ha återträffar? :D

 

seriöst, att man använder tal som 10000 är väl inte så ovanligt i maktretorik i den delen av världen? pompösa och överdrivna omskrivningar är en vanlig del i propaganda.

 

att man sedan säger att iran (dvs regimen och statsapparaten iran) rekryterat 10000 självmordsbombare verkar lite långsökt.

 

att man aktivt stöder motståndskampen i irak är väl inte helt otroligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inte helt omöjligt

 

Människor runt Persiska gulfen har ett helt annat sätt att se på livet och sig själva, sin religion/kultur tar man på blodigt allvar på ett sätt som är svårt att förstå för oss inskrängta nordbor.

 

Och mångt och mycket så underskattar vi per automatik deras beslutsamhet och offervilja. Historiskt finns det flertal exempel på det.

 

Att det skulle finnas 10 000 offervilliga självmordsbombare är nog snarare en siffra tagen i underkant, det motsvarar bara någon knapp promile av den stora befolkningen som finns i regionen.

 

Termen "självmords bombare" är nog mer felaktig snarare är "offervilliga krigare" mer korrekt, självmordsbombare blir de först när de inte kan retirera efter utförd attack.

 

Rick

Link to comment
Share on other sites

Får lägga till

 

Sådana offervilliga krigare måste vara det perfekta vapnet när man vill slå mot mål som innebär omöjliga odds att komma undan, och antar att bli fånge är en stor vanära men att offra sitt liv i strid mot fienden är ärofyllt, därav självmords dåden.

 

Rick

Link to comment
Share on other sites

Människor runt Persiska gulfen har ett helt annat sätt att se på livet och sig själva, sin religion/kultur tar man på blodigt allvar på ett sätt som är svårt att förstå för oss inskrängta nordbor.

 

Och mångt och mycket så underskattar vi per automatik deras beslutsamhet och offervilja. Historiskt finns det flertal exempel på det.

Vi finländare tog vår religion och kultur på tillräckligt blodigt allvar för att 60 år sedan försvara den med mer än 10000 egna döda. Jag hävdar att samma sak gäller även i dag, och att vi skulle vara beredda att acceptera liknande förluster igen i en liknande situation.

 

Sedan så tycker jag att det är något konstigt att betrakta alla människor runt persiska viken som fanatiska muslimer bara för att de bor i muslimska länder. Är vi i Sverige fanatiska kristna för att vi bor i ett land byggd på den kristna tron, som dessutom tills relativt nyligen hade en stark koppling mellan den kristna kyrkan och staten? När jag gick i den kommunala skolan så hade vi (påtvingade) kristna aktiviteter som exempelvis julpyssel, läsning ur bibeln, psalmsjungande och avslutningar i kyrkan med tal av präster. Både jag och nästan alla bekanta är konfirmerade, trots att nästan ingen av oss är troende kristen, då det åtminstone för ungefär 15 år sedan var sed här landet att konfirmeras. Trots allt detta förkristnande av mig och mina vänner, så är bara ett fåtal av oss i dagsläget explicit kristna, trots att en utomstående betraktare (och även jag) skulle kunna se att vi sedan barnsben hjärntvättats/indoktrinerats med den kristna tron. Min uppfattning är att exempelvis både Iran och Irak innehåller en hel del rätt så sekulariserade människor, för vilka islam inte är av större betydelse än vad kristendomen är för gemene medborgare här i Sverige. Att de sedan lever i ett samhälle i vilket exempelvis det juridiska systemet är byggt på islam är inte "konstigare" än att vi i Sverige lever i ett samhälle i vilket det juridiska systemet i stor utsträckning bygger på kristen etik och moral.

 

En klar fördel som jag för övrigt ser med den ickekristna invandringen hit till Sverige är att det blir svårare att trycka på oskyldiga barn kristen propaganda i skolan och liknande ställen. Nu finns alltid risken att någon beslutsfattare är rädd för att det ska uppfattas som stötande för alla ickekristna.

Link to comment
Share on other sites

10000st som är beredda att slå till mot väst? Sedan har de flesta länder på ett eller annat sätt varit inblandade i att sponsra terrorism. Allt är en fråga om vad man anser vara sponsring.

 

Vidare kan man fundera på vad som menas med är beredda att slå till mot väst. Var är de beredda att slå till? är det ifall väst går över den iranska gränsen som de kommer att slå till? Kommer de då att slå till i militäruniform mot militära objekt i de länder som anfaller iran? Då är det inte terrorism längre (lite OT, men det skulle bli en intressant utveckling ifall en irakisk officer gör en attack mot en militär installation i USA, och det kan anses som tydligt att han är del av den irakiska armén).

 

Vidare har många länder sovande agenter runt om i världen. Det kan vara agenter med olika uppgifter. Det kan vara allt ifrån att hämta en individ/vara/kartong vid punkt A köra den till punkt B. Räknas denna individ in bland dessa 10000st?

 

Tycker detta mest låter som en fjantig tidningsanka.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att A2Keltalainen säger det bra.

 

Jag är själv Irakier och muslim. Har levt utomlands i bla iran.

 

Sett en hel del av detta no pratar om, offervilja religion och allt. Inom olika motståndsrörelser mot saddam och dyl

 

Mycket av det där med självmordsbombningar beror till större delen på politiska orsaker. De kläs, romantiseras och stödjs dock med islam! Men grundorsaken till varför folk går och spränger sig är alltid politiska orsaker och en stor näve hat! Jag lovar dig, du hittar samma offervilja hos de som är mindre troende, dricker sprit och går till bordeller. Det finns kristna och ateistiska kommunister i hizbollah. De har till och med egna grupper/plutoner/kompanier eller vad det nu är.

 

Jag tror inte iranierna är så dumma att de gör ett stort möte med 10000 självmords bombare med syftet att attackera väst.

Dock är det inte vanligt att man har någon självmords brigad som under irak iran kriget, desse skulle vara någon sorts skjut tills du stupar killar.

 

Är inte heller förvånad om iran gör en sådan show up för att visa väst. Om man försöker se saken lite objektivt så är det inte iran som hotar väst, snarare USA som hela tiden hotar Iran. Jag är inte förvånad för dyl motdrag. Vilket annat land som helst hade gjort ngt showup om de blivit hotade.

 

Sen så har iran sedan länge opererat inom irak och alltid stött olika grupper. Långt innan usa:s inblanding. Det är även högst sannolikt att de har folk irak.

 

Iran har sedan länge stött hizbollah-- men några andra grupper är icke sannolikt. Då de flesta andra arabiska terror grupper tillhör fanatiska sunnimuslimer som är starkt mot shia muslimer som de i iran. Speciellt alqaeda har alltid uttryckt sig mot shia muslimer och utträtat avrättning tillsammans med talibanerna mot shiamuslimer i afghanistan.

Edited by facit
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...