Jump to content

Guest TjF

Recommended Posts

Såg precis en Hkp14 och ett par Hkp9 flyga lågt över Gävle. Första gången jag såg en NH90 och jag tyckte den såg stor ut, större än Hkp4 (iallafall i luften). Dock verkade den väldigt "baktung" , helikoptern flög liksom i en lutning bakåt medan andra helikoptrar man ser brukar nästan luta lite framåt i färdriktningen (det gjorde att den såg väldigt trög ut) . Dessutom tyckte jag den rök en hel del från motorerna, tillskillnad från Hkp9 vars avgaser inte syntes alls.

 

Skoj iallafall att det börja röra sig igen på himlen ovanför Gävle, de senaste veckorna har man sett Gripar, Super Pumor och annat smått och gått. Nästan som förr i tiden...

 

Hmmm

 

Är du säker. Jag såg nämligen rumpan på vår enda (som är auktoriserad för flygning) 14 vid frukosten, vid T&E Malmen. Den har heller inte flugit på ett tag av olika orsaker.

 

Det jag undrar på däremot är den tyska CH-53an som är i omlopp. Den är baktung, den är stor OCH den ryker som kedjerökare. Kolla lite på lite bilder på den tyska CH-53 och kom med lite feedback.

 

Då var det säkert en sådan, jag tog liksom för givet att det var en Hkp14 eftersom den var flygvapengrå till färgen och kom flygandes tillsammans med ett gäng Hkp9. Det var väl därför jag tyckte den såg så jäkla stor ut och lät högt som bara den, CH-53:an är ju något större än NH-90.

 

Vad gör en tysk CH-53 i Sverige och vad kan dom ha gjort i Gävletrakten?

 

Edit: Såg nu ditt tidigare svar. Tysken är ju inte alls gråfärgad, måste ha varit mina ögon som lurade mig isånnafall. Frågan är väl bara vad den gjorde här tillsammans med ett gäng Hkp9?

Edited by Maskirovka
Link to comment
Share on other sites

Vad gör en tysk CH-53 i Sverige och vad kan dom ha gjort i Gävletrakten?

 

Edit: Såg nu ditt tidigare svar. Tysken är ju inte alls gråfärgad, måste ha varit mina ögon som lurade mig isånnafall. Frågan är väl bara vad den gjorde här tillsammans med ett gäng Hkp9?

 

 

Det som jag funderade på var om den nu är på väg hem. Allt detta är dock gissningar från min sida.

Link to comment
Share on other sites

Har ju sett en CH53 i linköping förr, apropå Dannes observation.. om jag hade haft den kamera jag har idag 1994 hade ni fått se fina bilder.. men tyvärr är Erik inte kompatibel med analoga kameror.. Jag vet förresten inte om bilderna blev fina, det vet ingen, för dom försvann när filmen gick av i kameran och locket for upp..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Det var CH-53:an och två tyska BO-105 du såg, på väg hem från Rovaniemi efter övning. De var på väg till Uppsala för övernattning och passerade Malmen idag på väg hem.

 

Tackar då vet jag.

:dribble: Jag hade ju inte en siffra rätt, från att jag trodde jag såg en Hkp14 och ett par Hkp9:or tills att det visade sig vara tyskar allihop (även fast Hkp9 är Bo-105).

 

Imponerande iallafall när dom flög på relativt låg höjd över en...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänkte att ni kanske är nyfikna på hur det går för finland och deras NH90:or. Från att ha varit sena som få så har nu finnarna fått snurr på sina leveranser och det var nyligen rollout för deras första NH90 hkp:er. Hur går det nu då för Sverige? så vitt jag vet så står fortfarande våran enda sverigebaserade hkp14 på backen, Finland har gjort ett skutt från att ligga långt efter till att ligga "före" med två hkp i drift.

 

Bilder finns här

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Var Chinnok ett alternativ i svenska upphandlingen som NH-90 vann?

 

Var det priset som avgjorde utgången av upphandlingen eller någon annan faktor?

 

 

Blast from the past. :dribble:

 

Kerrans likadana fråga för ett år sedan.

 

Så jag svarar samma nu som då, fast lite mer tangentbordseffektivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har det hänt något nytt på hkp 14 fronten som borde komma till vår erfarenhet någon borde veta något.

 

Efter att ha kollat på diverse sidor där det står att hkp 14 kan utrustas med VMS har jag dragit slutsatsen att detta inte är beställt. Kan detta verkligen stämma. Har FMV gjort det igen och beställt något som inte går att använda vid en förhöjd hotbild.

 

Har det beställts VMS till hkp 14?

 

 

mvh Jofus

Edited by jofus
Link to comment
Share on other sites

Har det hänt något nytt på hkp 14 fronten som borde komma till vår erfarenhet någon borde veta något.

 

Efter att ha kollat på diverse sidor där det står att hkp 14 kan utrustas med VMS har jag dragit slutsatsen att detta inte är beställt. Kan detta verkligen stämma. Har FMV gjort det igen och beställt något som inte går att använda vid en förhöjd hotbild.

 

Har det beställts VMS till hkp 14?

 

 

mvh Jofus

 

 

Jo det är vad jag har förstått att de ska ha, alltså samtliga 18st hkp14 ska vara utrustade med VMS. Sedan så har ju FM valt att använda sig av begreppet uppdragsanpassad utrustning vilket är lite missvisande enligt mig, dådet inte är troligt att man kommer slita ut och in taktisk radar, sonar och sonarbojfällare mellan olika individer stup i ett. Men för att citera FMV som skriver.

 

HKP 14-systemets operativa förmågor

 

18 st HKP 14 kan samtidigt genomföra:

 

* trupptransport (upp till 20 personer)

* personaltransport

* sjuktransport (max 9 bårar)

* materieltransport samt

* hänglast

 

5 st HKP 14 kan samtidigt utrustas med:

 

* taktisk radar

* sonar och

* sonarbojfällare

 

Samtliga HKP 14 kan utrustas med följande:

 

* ledningssystem med 1 st konsol (2 st vid ubåtsjakt)

* vinsch: enkel eller dubbel

* utrustning med/för rappeling, fastrope och kulspruta M/58

* ElectroOptiskt System (EOS)

* radar

* sökstrålkastare (Sx16)

* medicinsk utrustning

* VMS

 

Detta tolkar jag som att samtliga 18st hkp14A/B kan utrustas med VMS för att vi köpt in VMS för att täcka hela hkp14A/B-flottan. Sedan skriver de ju att man kan flytta runt den uppdragsanpassade utrustning mellan individerna men i praktiken så blir det ju så att det som inte kommer finnas till alla hkp14:er är ju taktisk radar, sonar och sonarbojfällare, men också konsol för ledningssystem. Då det är troligt att de 5st hkp14B som kommer ha marina uppdrag utrustas med 2st konsoler, vilket skulle resultera i att 5st hkp14A kommer inte kunna utrustas med 1st konsol för ledningssystem. Men ser detta inte som ett problem då hkp14A primära uppgift är taktisk förflyttning av personal/materiel samt FRÄ/CSAR där konsol för ledningssystem bore inte vara nödvändig mer än vid den andra uppgiften (FRÄ/CSAR). Men texten går att tolka på olika sätt och det är ju möjligt att man valt att köpa in 23st konsoler för att täcka upp hela flottan, men det är inte så jag tolkar det. (men är lekman när det gäller hkp:er utan bara nyfiken och läser det jag kommer över)

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Detta tolkar jag som att samtliga 18st hkp14A/B kan utrustas med VMS för att vi köpt in VMS för att täcka hela hkp14A/B-flottan.

...

Men texten går att tolka på olika sätt och det är ju möjligt att man valt att köpa in 23st konsoler för att täcka upp hela flottan, men det är inte så jag tolkar det. (men är lekman när det gäller hkp:er utan bara nyfiken och läser det jag kommer över)

Själv läser jag det som att alla Hkp 14 är förberedda för utrustningen, men att det inte på något sätt innebär att det köpts in till alla. Alltså ungefär som att samtliga Ak5 kan förses med lasersikte och granattillsats, eller att Galtarna kan ha Tksp/Grsp.

 

Själv tror jag på att prylarna finns i tillräcklig omfattning först när jag ser det och än så länge har jag inte ens sett en Hkp 14 i luften.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Apropå förseningen av Hkp 14:

 

Försvaret vill rusta upp Hkp 10

 

Hoppas att modifieringen av nästa fem Hkp 10 går snabbare än uppdateringen av de tre första enheterna.

Man skulle kunna hoppas att FM skickar fakturorna för modifieringen av Hkp10 till NHIndustries. Ca 10-12års försening borde generera lite pengar förhoppningsvis.

Link to comment
Share on other sites

Med en försening på över 10 år så borde Sverige få helikoptrarna gratis...

Men det är ju svenska försvaret vi pratar om. Jag kan inte tänka mig att det finns någon slags skadestånds klausul i avtalet med tillverkaren.

Link to comment
Share on other sites

Med en försening på över 10 år så borde Sverige få helikoptrarna gratis...

Men det är ju svenska försvaret vi pratar om. Jag kan inte tänka mig att det finns någon slags skadestånds klausul i avtalet med tillverkaren.

 

 

Det fanns ju en sådan klausul i kontraktet med mod av HKP10 till 10B.

Dock bara ca 5% av ordersumman.

 

Dock sall FM/FMV inlett förhandlingar omersättning även för HKP 14

Link to comment
Share on other sites

Det är skratt retande pinsamt att NH-90 helikoptrarna är försenade med 10-12 år.

FMV borde ju överväga att riva kontraktet och genomföra en ny upphandling istället.

Men detta är väl priset Sverige får betala för att köpa den mest politiskt korrekta helikoptern..."Made in EU"

 

Försvars politikerna verkar dessutom inte vilja se någon modernisering av HKP 10...iaf inte om man får tro de uttalanden som vissa gjort i pressen. Det verkar ligga mycket politisk prestige i denna HKP order, att sedan FM står utan en tung HKP verkar vara av mindre betydelse.

De förespråkar en nordisk HKP pool eller en EU pool med HKP.

En sådan finns inte idag, inte ens på planerings stadiet.

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker de poltiska uttalandena är ganska tydliga om att förmågan behövs och att en renovering ändå måste till, även om man gärna passar på att klä in sina åsikter i politisk retorik om dålig försvarsmaktsbeteende och regeringsfiasko (även om det ju inte är nuvarande regering som borde få salta för hela spektaklet)...

Link to comment
Share on other sites

Lite sent påtänkt kanske, men varför undviker FM hkp med två rotorer ex. nya Vertoler eller för all del Chinook /motsv.?

Eller beprövade uppdaterade system ex Blackhawk/Seahawk som ersättare för Hkp3?

Link to comment
Share on other sites

Lite sent påtänkt kanske, men varför undviker FM hkp med två rotorer ex. nya Vertoler eller för all del Chinook /motsv.?

Eller beprövade uppdaterade system ex Blackhawk/Seahawk som ersättare för Hkp3?

 

 

Inte alls sent påtänkt, några av dessa maskiner sneglade man på (och lite till) vid upphandlingen.

Link to comment
Share on other sites

De system du beskriver är amerikanska system, trots att det är mycket bra och väl beprövade hkp system så är det inte politiskt korrekt längre i Sverige att köpa tunga militära flygsystem från USA.

Det ska vara "Made in EU" whatsoever tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

De system du beskriver är amerikanska system, trots att det är mycket bra och väl beprövade hkp system så är det inte politiskt korrekt längre i Sverige att köpa tunga militära flygsystem från USA.

Det ska vara "Made in EU" whatsoever tyvärr.

 

Ett stort problem med alla upphandlingar har väl alltid varit att man inte kunnat handla amerikanska saker, undantaget sånt som folk inte tänker på ( ex robotar ). Hur dyrt hade det varit att köpa in en gammal plattform som blackhawk och fortsatt hotta upp den jämfört med att köpa oprövade helikoptrar från en icke existerande produktionslinje... Men inom FM har man enligt mig fastnat i tänket att det måste vara så förbaskat nytt ochtekniskt utvecklat att det blivit en aning löjligt

Link to comment
Share on other sites

De system du beskriver är amerikanska system, trots att det är mycket bra och väl beprövade hkp system så är det inte politiskt korrekt längre i Sverige att köpa tunga militära flygsystem från USA.

Det ska vara "Made in EU" whatsoever tyvärr.

 

Ett stort problem med alla upphandlingar har väl alltid varit att man inte kunnat handla amerikanska saker, undantaget sånt som folk inte tänker på ( ex robotar ). Hur dyrt hade det varit att köpa in en gammal plattform som blackhawk och fortsatt hotta upp den jämfört med att köpa oprövade helikoptrar från en icke existerande produktionslinje... Men inom FM har man enligt mig fastnat i tänket att det måste vara så förbaskat nytt ochtekniskt utvecklat att det blivit en aning löjligt

 

 

Krille- GB1

 

En sak ska man ha ytterst klart för sig i den här diskussionen. Det är inte någon inom försvarsmakten som har valt NH 90. Det vet du säkert lika väl som jag.

Link to comment
Share on other sites

De system du beskriver är amerikanska system, trots att det är mycket bra och väl beprövade hkp system så är det inte politiskt korrekt längre i Sverige att köpa tunga militära flygsystem från USA.

Det ska vara "Made in EU" whatsoever tyvärr.

 

Ett stort problem med alla upphandlingar har väl alltid varit att man inte kunnat handla amerikanska saker, undantaget sånt som folk inte tänker på ( ex robotar ). Hur dyrt hade det varit att köpa in en gammal plattform som blackhawk och fortsatt hotta upp den jämfört med att köpa oprövade helikoptrar från en icke existerande produktionslinje... Men inom FM har man enligt mig fastnat i tänket att det måste vara så förbaskat nytt ochtekniskt utvecklat att det blivit en aning löjligt

 

 

Krille- GB1

 

En sak ska man ha ytterst klart för sig i den här diskussionen. Det är inte någon inom försvarsmakten som har valt NH 90. Det vet du säkert lika väl som jag.

 

Vad var det för helikopter som FMV rekommenderade?

Den senaste Blackhawk modellen (UH-60 har väl i princip samma teknologiska nivå som moderna NH90 minus 'fly by wire'.

Sen så är Blackhawk nyare konstruktion än Hkp 15 (AW 109 flög först 1971, Blackhawk 1974).

Det är nog väldigt svårt(omöjligt?) politiskt att köpa amerikanskt.

 

Kuriosa: AW 109 var även med i upphandlingen inför Hkp9 :)

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel var det S-92 som var alternativet till NH 90.

Sedan bidrar säkerligen de extra 10cm i High cabin till förseningen (helt ny certifiering mm... :rockon: )

 

Ang nya Super Pumor, så tillverkas de i linen brevid NH90 i Marseille... och har man produktionsproblem på ena sidan huset sååååå :)

 

// Sgt PB

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som på ett lättbegripligt sätt kan förklara hur det alls kan ta så lång tid (plus den tid som redan gått, hur länge då, fem till tio år?) att få ett helikoptersystem operativt? Teknisk inkompetens? Byråkrati? Pengar?

 

Det är ju varken någon rymdfärja, Botniabana eller kinesisk mur det handlar om...

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Något fundamentalt fel är det hos leverantören.

 

Det tog mindre än 10 år från dess att beslut om att bygga Airbus A380 togs tills Singapore Airlines satte den i trafik.

Helt obegripligt att det ska ta längre tid att leverera en "liten" helikopter än att utveckla, certifiera och diftsätta A380.

 

Den nya föreslagna versionen av CH-53E Super Stallion ligger fortfarande på skrivbordet borta i USA.

Jag skulle inte alls bli förvånad om den kommer flyga skarpa stridsuppdrag åt USMC långt innan NH-90 är tagen i bruk i Sverige

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Helikopter 14 (HKP 14) - NH90

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...