Jump to content

Guest TjF

Recommended Posts

H14 är en byggnad på Malmen, ingen helikopter...

Jo jo men nu vill Allan Widman häva kontraktet med Skanska(?) på 18 nya byggnader i samma stil...

En byggnad/helikopter är ju ändå rätt orimligt. Med tanke på budgeten så borde man klara sig med en på 6 kanske?

/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Är det någon på forumet som håller med Widman?

 

Som jag förstått det så tror han inte att det går att få Seahawk levererade innan 2020, så förmågeglappet kommer kvarstå. Han säger däremot att han tvekar starkt på att HKP14 kan tas i drift för ubåtsjakt 2020, och att systemet sedan kommer vara plågat med problem och nedtid.

 

Tankar?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon på forumet som håller med Widman?

 

Som jag förstått det så tror han inte att det går att få Seahawk levererade innan 2020, så förmågeglappet kommer kvarstå. Han säger däremot att han tvekar starkt på att HKP14 kan tas i drift för ubåtsjakt 2020, och att systemet sedan kommer vara plågat med problem och nedtid.

 

Tankar?

Inom 20-30 år står väl hela vår flygande försvarsmateriel på museum:
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.airbusgroup.com/int/en/news-media/press-releases/Airbus-Group/Financial_Communication/2015/07/20150709_airbus_helicopters_nh90_finland.html

 

Airbus Helicopters has delivered the 20th and final NH90 to Finland

http://www.janes.com/article/52872/finland-receives-final-nh90-helicopter

 

Finland received into service the last of its 20 NHIndustries NH90 Tactical Troop Transport (TTH) helicopters on 9 July, Airbus Helicopters announced. The helicopter was handed over to the Finnish Defence Forces during a ceremony at Patria's domestic production facility at Halli, marking the end of a delivery process that was begun in March 2008.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

 

 

Finnish defense minister: NH-90 purchase was a mistake

- FDF has 20 choppers and last one was delivered this summer.

- Cost of flying is high, maintaining footprint is "heavy", there has been problems with getting spares.

- NH-90 fleet "ready to action" capability is right now over 50%. According to minister situation is not the best but better than what Germans and Swedes have to deal with... their coppers fly less than FDF NH-90's.

- NH-90 debacle has effect on fighter purchase: "We don't buy another machine what is not finished".

 

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195005334258/artikkeli/puolustusministeri+niinisto+maavoimien+helikoptereiden+hankkiminen+oli+virhe.html

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Problemet med 20 års leveranstid är ju att skiten är museal innan den kommit i luften... Idag är en miniräknare kraftfullare än de fetaste datorerna som man kunde välja när den beställdes. Visst - det är ju nog så med det mesta man beställer som är lite större att det inte kan vara det absolut nyaste, men det här måste ändå vara någon form av rekord i eftersläpning.

Men som någon uttryckte det, på 70 talet användes datorer till två saker. Att ta oss till månen - eller spela pong. Så visst den lär väl flyga.

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Goda nyheter! Nu är första HKP14F levererad till FMV, som dessutom bekräftar att ytterligare fyra maskiner kommer modifieras till sjöoperativ konfiguration!

 

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3371

 

Och NHI bjuder på filmbevis...

 

http://www.nhindustries.com/site/en/ref/News_58.html

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt goda nyheter! Undrar om Allan Widman fortfarande anser att vi ska bryta kontraktet med NH Industries? ;-)

 

Speciellt positivt är det att det alltså blir nio ubåtsjakthelikoptar totalt. Därmed så borde man kunna jaga ubåt i två olika områden samtidigt. Dock så tror jag att det bara är beställt ubåtsjaktutrustning till fem individer idag så det kommer förmodligen att krävas tilläggsbeställningar. Dessutom så återstår att se om dom kommer att få några tänder i form av vapenställ för sjunkbomber och lätta torpeder. Är alla gamla helikoptersjunkbomber skrotade? Jag tror att det vore klokt att ha ett detachment av NH 90 vid Säve på västkusten och helst även nånstans utanför Stockholm. Sen förstår jag fortfarande inte varför det måste dröja till 2020 innan de är operativa.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Mycket positiva nyheter om att alla 9 i Kallinge blir operativa för ubåtsjakt.

 

Dock så återstår det mycket mycket arbete från både Saab och FMV för att få dessa operativa. Hoppas så kan ske till 2020 som planerat, men att beställningen av torped och torpedintegration skjutits upp ännu en gång får mig till att tro att så inte blir fallet.

 

Fasiken nu vart jag på bra humör, kan vi få luftvärn till Visby och tre Gotlandsubåtar så vore det kalas!

 

Jag tror att det vore klokt att ha ett detachment av NH 90 vid Säve på västkusten och helst även nånstans utanför Stockholm.

 

Ser helst att vi öppnar Berga igen innan vi börjar tänka på västkusten.

Edited by JakobS
Link to comment
Share on other sites

Mycket positiva nyheter om att alla 9 i Kallinge blir operativa för ubåtsjakt.

 

Dock så återstår det mycket mycket arbete från både Saab och FMV för att få dessa operativa. Hoppas så kan ske till 2020 som planerat, men att beställningen av torped och torpedintegration skjutits upp ännu en gång får mig till att tro att så inte blir fallet.

 

Fasiken nu vart jag på bra humör, kan vi få luftvärn till Visby och tre Gotlandsubåtar så vore det kalas!

 

Jag tror att det vore klokt att ha ett detachment av NH 90 vid Säve på västkusten och helst även nånstans utanför Stockholm.

 

Ser helst att vi öppnar Berga igen innan vi börjar tänka på västkusten.

 

Tre Gotlandsubåtar kommer vi nog att ha ett bra tag framöver, men jag förstår att du menar att alla tre blir halvtidsmoderniserade. Den ubåten som i dagsläget inte kommer att bli halvtidsmoderniserad (Halland) har dock precis fått en viss uppgradering, så jag förmodar att frågan inte kommer att bli aktuell förrän om några år.

 

Med nio ASW och nio SAR helikoptrar så borde det räcka till detachement både på Berga och på Säve. Dessutom så tror jag det skulle vara både lättare och billigare att öppna upp Säve igen som hkpbas, men visst behöver vi ha ASW/SAR helikoptrar fast stationerade utanför Stockholm också.

 

Om man skulle förse de nio SAR helikoptrarna med en kompetent ytspaningsradar så att de kan användas för radarspaning och målinmätning för ytattacken så skulle man kanske inte behöva låsa upp de nio ASW helikoptrarna för detta. Dessutom så borde en kompetent ytspaningsradar vara värdefull även i 'search and rescue' uppgiften.

 

/Per

 

 

EDIT: Tänkte nog lite fel här. De nio individer som inte får ubåtsjaktutrustning är ju av typ NH 90 TTH vilket betyder att de är markoperativa. Alltså kan de inte användas för SAR uppgifter över vatten. Det blir ju de nio individerna som kan utrustas för ubåtsjakt som får ta hand om alla sjöoperativa uppgifter inkl. SAR.

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Hur många år försenade?

 

Ca tio år om man får tro wikipedia:

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90#Operationell_tj.C3.A4nst

 

Införandet av HKP 14 i Försvarsmakten är dock kraftigt försenat. Enligt den ursprungliga planen skulle helikoptrarna ha varit slutlevererade till 2009, men slutleveransen bedöms numera till 2019. Helikoptersystemet bedöms kunna vara insatsberett från 2017 (med markoperativ förmåga) och fullt operativt (sjöoperativ förmåga) från 2020.

 

Hela skulden för förseningen ligger dock inte hos tillverkaren. Sveriges beslut att ensamt beställa en speciell version med högre kabinhöjd har säkert också bidragit till förseningen. Bl a så har man ju fått gjort extra flygprov vid utprovningen. Huvuddelen av ansvaret torde dock ligga hos tillverkaren NH Industries.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

...kan vi få luftvärn till Visby och tre Gotlandsubåtar så vore det kalas!

 

 

Vi har fortfarande tre GTD i tjänst, och lär så ha tills dess att A26 blir operativa...

 

Samtliga VBY har redan luftvärn, men jag antar att du syftar på lv-robot!? Sitt ner i båten, projektet lever och det är ett prioriterat mtrl-projekt i Marinen! Man tittar på ett specifikt system, och nej det är inte det Sydafrikanska spjutet!

 

EDIT: Tänkte nog lite fel här. De nio individer som inte får ubåtsjaktutrustning är ju av typ NH 90 TTH vilket betyder att de är markoperativa. Alltså kan de inte användas för SAR uppgifter över vatten. Det blir ju de nio individerna som kan utrustas för ubåtsjakt som får ta hand om alla sjöoperativa uppgifter inkl. SAR.

 

 

Nja, samtliga Svenska NH90 är TTH version, även de sjöoperativa! Däremot är samtliga maskiner försedda med nödflottörer och får därmed flyga över vatten!

 

 

Hela skulden för förseningen ligger dock inte hos tillverkaren. Sveriges beslut att ensamt beställa en speciell version med högre kabinhöjd har säkert också bidragit till förseningen. Bl a så har man ju fått gjort extra flygprov vid utprovningen. Huvuddelen av ansvaret torde dock ligga hos tillverkaren NH Industries.

 

 

Enligt projektledningen har den extra kabinhöjden inte haft någonting med förseningarna att göra, alla länder har drabbats av stora leveransförseningar!

Link to comment
Share on other sites

Hela skulden för förseningen ligger dock inte hos tillverkaren. Sveriges beslut att ensamt beställa en speciell version med högre kabinhöjd har säkert också bidragit till förseningen. Bl a så har man ju fått gjort extra flygprov vid utprovningen. Huvuddelen av ansvaret torde dock ligga hos tillverkaren NH Industries.

 

Enligt projektledningen har den extra kabinhöjden inte haft någonting med förseningarna att göra, alla länder har drabbats av stora leveransförseningar!

 

 

Ok. Tydligen så kan förseningen möjligen även bero på att det gått snett med integreringen av ledningssystemet i helikoptrarna:

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4658177

 

 

Även FMV rapporterar nu om den första NH 90 helikoptern i ubåtsjaktutförande, och i videoklippet intervjuas projektledaren för HKP 14 från FMV liksom en av projektprovflygarna:

 

http://fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/En-helikopter-for-sjooperationer/

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Vi har fortfarande tre GTD i tjänst, och lär så ha tills dess att A26 blir operativa...

 

Samtliga VBY har redan luftvärn, men jag antar att du syftar på lv-robot!? Sitt ner i båten, projektet lever och det är ett prioriterat mtrl-projekt i Marinen! Man tittar på ett specifikt system, och nej det är inte det Sydafrikanska spjutet!

 

Jag tänkte på halvtidsmoderniseringen av ubåtarna :happy:

 

Vad gäller luftvärnsrobotar till Visby så läste jag en intervju i Janes i våras där Jan Thörnqvist slår fast än en gång att luftvärnsrobotar på Visby är ett måste, och att marinen försöker trycka in det i materialplanen trots att det inte blev några pengar till det i vårens FB.

 

Själv ser jag brittiska CAMM som solklar vinnare. I kombination med Lockheeds kompakta ExLS tuber så är det oslagbart för att få in 12 missiler på minsta möjliga yta och utan behov för ett system som för bort röken. Dock så är det nog för dyrt för att marinen ska kunna "trycka in det" i materialplanen.

 

Något jag faktiskt kan tänka mig att de tittar på är att sätta robot 98 på korvetterna. Inte alltför dyrt system plus samköring med flygvapnet och armén.

 

Umkhonto var rätt val för 10 år sedan, då vi skulle utveckla systemet ihop med Denel och få både IR och radarrobotar på båten, men idag finns det bättre system att välja.

 

Ok. Tydligen så kan förseningen möjligen även bero på att det gått snett med integreringen av ledningssystemet i helikoptrarna:

 

Jajamen, dessa helikoptrar orsakar fortfarande huvudvärk hos Saab.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tydligen så kan förseningen möjligen även bero på att det gått snett med integreringen av ledningssystemet i helikoptrarna:

http://sverigesradio...rtikel=4658177

 

Det är svårt att konstruera, integrera och certifiera ett ledningssystem till en helikopter som inte finns ännu! Eftersom FM och FMV prioriterade att få de markoperativa maskinerna först, så är de sjöoperativa sist att levereras...
Jajamen, dessa helikoptrar orsakar fortfarande huvudvärk hos Saab.

 

 

Stod och tittade på leveransfärdiga TMS system på tillverkningslinjen hos SAAB i Järfälla för över två år sedan, det som saknades var helikoptrar att installera det i!

 

Själv ser jag brittiska CAMM som solklar vinnare. I kombination med Lockheeds kompakta ExLS tuber så är det oslagbart för att få in 12 missiler på minsta möjliga yta och utan behov för ett system som för bort röken. Dock så är det nog för dyrt för att marinen ska kunna "trycka in det" i materialplanen.

 

 

Nu är ju CAMM specifikt designat för att vara "mindre dyrt", t.ex. betalar Royal Navy ca 3 milj SEK för 13 system om 32 celler! För Umkhonto skulle FMV betala ca 1 miljard SEK för 5 system om 8 celler...

Stora orosmomentet just nu är hur många av VBY som faktiskt kommer få det aktuella robotsystemet. Risken är överhängande att det blir en sedvanlig dumsnål-lösning där bara de två skroven som inte har flygplats får lv-robot!

 

Något jag faktiskt kan tänka mig att de tittar på är att sätta robot 98 på korvetterna. Inte alltför dyrt system plus samköring med flygvapnet och armén.

 

 

Nej, det är tack och lov inte rb98 man är intresserad av! Gud förbjude!

 

1: Vi vill absolut INTE ha en robot med IR-målsökare, då siktförhållandena i våra vatten ofta inte är fördelaktiga för optiska system!

2: Rb98 har på tok för dålig räckvidd när den avfyras från ytan, och erbjuder inte någon större förbättring över pjäsen!

3: Skulle kräva dyrt och tidskrävande utvecklingsarbete då det inte finns något användbart VLS-system för rb98!

Link to comment
Share on other sites

 

Ok. Tydligen så kan förseningen möjligen även bero på att det gått snett med integreringen av ledningssystemet i helikoptrarna:

http://sverigesradio...rtikel=4658177

 

Det är svårt att konstruera, integrera och certifiera ett ledningssystem till en helikopter som inte finns ännu! Eftersom FM och FMV prioriterade att få de markoperativa maskinerna först, så är de sjöoperativa sist att levereras...

 

Detta måste ju vara ett gammalt beslut. Efter ubåtsincidenterna hösten 2014 i Stockholms skärgård så måste väl ändå fokus ha skiftat mot att få de sjöoperativa färdiga så fort som möjligt?

 

Något märkligt är det också att det ska behöva ta så lång tid innan de är operativa. De nio HKP 14E ska vara operativa 2017 medan HKP 14F inte ska vara operativ förrän 2020?

 

Hoppas också att man bygger upp en effektiv stödorganisation så att man tillfälligt snabbt kan basera detachement av helikoptrar i Stockholmsområdet eller på västkusten.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Detta måste ju vara ett gammalt beslut. Efter ubåtsincidenterna hösten 2014 i Stockholms skärgård så måste väl ändå fokus ha skiftat mot att få de sjöoperativa färdiga så fort som möjligt?

Politisk vilja är en sak, nyktert uppvaknande en annan, och avsett vad så får FM otillbörligt mycket elände för något som bara förväntats av oss.

 

Territoriel integritet är på modet nu. Men det betyder inte att det är värt pengarna att omförhandla avtal med industrin. Eller att FM faktiskt har personalen för att lösa problemet.

 

Nu har jag inte hela listan i huvudet, men när projekt gås igenom så brukar vi titta på en lång rad med trafikljus som markerar hur arbetet går med doktrin-utveckling, instruktioner, reglementen, personal, materiel, BOA m.m.

 

Att forcera en utveckling p.g.a. att vi nu fått en näsbränna kan vara katastrofalt då inte alla trafikljusen hinner bli gröna. Det kan kosta pengar eller rent av människoliv (och då skall det till riskhanteringsbeslut och någon som faktiskt tar ansvaret!).

 

Därav vårt nuvarande fokus på att damma av gamla kunskaper och göra det vi kan med det vi har.

Link to comment
Share on other sites

Detta måste ju vara ett gammalt beslut. Efter ubåtsincidenterna hösten 2014 i Stockholms skärgård så måste väl ändå fokus ha skiftat mot att få de sjöoperativa färdiga så fort som möjligt?

 

Det beslutet torde härstamma från omförhandlingen mellan FMV och NHI som gjordes 2011! Jag tror du missbedömmer rätt rejält hur lång tid det tar att ändra projekt av den här omfattningen, och oavsett så är det just den typen av kortsiktiga beslut som gör att mtrl-projekt blir både dyrare och drar ut på tiden. Ett typexempel är HKP 16, ett helikoptersystem som FM inte ville ha och som inte fanns i mtrl-planen. Men som politikerna fick för sig var nödvändigt och därför beslutade att FM skulle anskaffa, utan att tillföra extra medel för det! Därmed försvann 4,7 miljarder SEK från FMs budget, pengar som var avsedda för andra mtrl-projekt som förmodligen var bättre behövda. Dessutom var man tvungen att plocka personal från de övriga HKP-systemen, vilket ytterliga ansträngde Helikopterflottijens redan kärva personalläge. Nu menar jag inte att HKP 16 inte var ett bra köp, men den var inte nödvändig...

 

Något märkligt är det också att det ska behöva ta så lång tid innan de är operativa. De nio HKP 14E ska vara operativa 2017 medan HKP 14F inte ska vara operativ förrän 2020?

 

Nu har ju HKP 14F betydligt mer utrustning, och det taktiska utnyttjandet är mer komplext. HKP 14E är i praktiken en flygande buss/lastbil, den ska (något förenklat givetvis!) kunna transportera personal och/eller gods från A till B - that`s about it! HKP 14F ska utöver detta även kunna genomföra ytstrid och bistatisk ubåtsjakt. Du måste dessutom skilja på IOC (initial Operating Capability) resp FOC (Full Operating Capability). FOC innebär att mtrl-systemet är fullt leverat, bemannat och att personalen är fullt utbildad och kan hantera systemet fullt ut, det är detta som för HKP 14F planeras till 2020, en rimlig tidsplan kan jag tycka med tanke på att första maskinen precis leverades!

 

Hoppas också att man bygger upp en effektiv stödorganisation så att man tillfälligt snabbt kan basera detachement av helikoptrar i Stockholmsområdet eller på västkusten.

 

Sådan ORG finns redan idag, hur "effektiv" den är kan jag dock inte svara på! Men 3:e helikopterskvadron deltar regelbundet i marinens övningar, och då ofta från T-bas...

Link to comment
Share on other sites

Alla flygvapnets flygbaskompanier ska väl kunna stödja hkp-bat? Dvs, att upprätta T-baser är inget större bekymmer så länge organisationen fungerar som den är tänkt.

Som tidigare sagts, sjöoperativa uppdrag med hkp14 kommer nog att i begränsad omfattning kunna genomföras redan inom kort, besättningarna har bedömt troligt övat så många sjö-profiler man kan med hittillsvarande maskiner. FOC däremot, dröjer som sagt ytterligare några år.

Link to comment
Share on other sites

Om det faktiskt är det CAMM marinen tittar på så är det riktigt skönt!

 

Visst kostar det inte alltför mycket att konvertera typ 23 fregatterna, men de har ju redan installationen från gamla Sea-Wolf att jobba med. Dock så visste jag inte att systemet trots detta var så pass "billigt".

 

Det vore i alla fall riktigt bra om korvetterna kunde få detta system. Hoppas bara att det inte blir någon sådan svensk särlösning där vi "enbart identifierat ett behov för två stycken robotbestyckade korvetter".

 

Dock så undrar jag verkligen när det kan finnas plats i materialplanen för en sådan investering?

 

Stod och tittade på leveransfärdiga TMS system på tillverkningslinjen hos SAAB i Järfälla för över två år sedan, det som saknades var helikoptrar att installera det i!

 

Jojo, men vad jag har hört så har man fortfarande en hel del problem med mjukvaran i helikoptrarna som måste redas ut.

Link to comment
Share on other sites

Om det faktiskt är det CAMM marinen tittar på så är det riktigt skönt!

 

Visst kostar det inte alltför mycket att konvertera typ 23 fregatterna, men de har ju redan installationen från gamla Sea-Wolf att jobba med. Dock så visste jag inte att systemet trots detta var så pass "billigt".

 

Det vore i alla fall riktigt bra om korvetterna kunde få detta system. Hoppas bara att det inte blir någon sådan svensk särlösning där vi "enbart identifierat ett behov för två stycken robotbestyckade korvetter".

 

Dock så undrar jag verkligen när det kan finnas plats i materialplanen för en sådan investering?

 

Tyvärr är nog risken uppenbar att om det nånsin blir lv-robot på Visby så blir det, åtminstone i första läget, på de två enheter som inte kan landa helikopter ombord dvs. HMS Helsingborg och HMS Härnösand. Jag tror inte vi ska räkna med att alla fem kommer att få lv-robot.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Visst kostar det inte alltför mycket att konvertera typ 23 fregatterna, men de har ju redan installationen från gamla Sea-Wolf att jobba med. Dock så visste jag inte att systemet trots detta var så pass "billigt".

 

Ingenting i GWS 26 systemet kan återanvändas till CAMM, allt måste ersättas! Iof innebär det i det här fallet mest att apparater ska tas bort då CAMM t.ex. inte behöver någon eldledningsradar...

 

 

Jojo, men vad jag har hört så har man fortfarande en hel del problem med mjukvaran i helikoptrarna som måste redas ut.

 

Det är mycket möjligt! Men som sagt så är det svårt att identifiera och åtgärda ev. fel i systemet innan man har en plattform och sensorer att provköra fullt ut. Det faktum att FMV nu har accepterat och överlämnat första maskinen till FM tyder på att det iaf inte är några större problem med TMS...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jojo, men vad jag har hört så har man fortfarande en hel del problem med mjukvaran i helikoptrarna som måste redas ut.

 

Det är mycket möjligt! Men som sagt så är det svårt att identifiera och åtgärda ev. fel i systemet innan man har en plattform och sensorer att provköra fullt ut. Det faktum att FMV nu har accepterat och överlämnat första maskinen till FM tyder på att det iaf inte är några större problem med TMS...

 

 

Det ska verkligen bli intressant att få studera den nya sjöoperativa helikoptern på FM:s huvudflygdagar i år den 27-28 Aug på Malmen i Linköping.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Helikopter 14 (HKP 14) - NH90

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...