Jump to content

Guest TjF

Recommended Posts

Är det ett unikt svenskt problem att hitta militära piloter som vill flyga i Afganistan?

 

Storbritannien och USA har omfattande HKP operationer i krigets södra Afganistan

...vet någon på forumet om även de lider brist på kvalificerade helikopter piloter?

Link to comment
Share on other sites

Apropå helikopterpiloterna som inte vill utomlands.. kommer inte detta vara ett krav (alltså att kunna bli skickad utomlands) efter sommaren med yrkesförsvaret?

 

Kan man inte kolla i hela norden och rekrytera därifrån?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om den gode Wiseman bara uttrycker den önskan flera av oss delar, eller om han vet något som vi inte vet. Ofta brukar han ju göra det, veta saker alltså, den gode Wiseman.

 

/E

Hehe, hoppet lever. :)

 

J.K Nilsson

 

Wiseman låter hälsa på sin blogg att det inte var han som svarat i Chefsingenjörens blogg. Förlåt, Wiseman. Ska föröka tänka efter nästa gång. Finns tydligen flera visa män ute på bloggosfären. Till dem hör dock inte jag. Men men, det talas ju tydligen ändå om en kompletterande helikoptertyp som sagt. Så det kan ju bli något ändå. Fast enligt Wiseman (originalet) så är det ju problem att hitta piloter som vill flyga i Afghanistan. Så till syvende og sist kanske det inte är helikotrarna, eller bristen på dessa, som är problemet.

 

/E

 

 

Tror han syftade på en kommentar till artikeln i norrbottenskuriren (http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5281479) där en "Wiseman" bla säger att Afghanistankriget inte går att vinna.

Link to comment
Share on other sites

Tror han syftade på en kommentar till artikeln i norrbottenskuriren (http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5281479) där en "Wiseman" bla säger att Afghanistankriget inte går att vinna.

 

 

ÄR nog beredd att hålla med dig då han säger. DÄRTILL går den länken som finns för Wisemans profil till samma låsta profilsida som den går till när wiseman kommenterar sin egen blogg.

Så för att travestera lite så vågar jag säga att med till visshet gränsande sannolikhet så är det Wiseman som kommenterar chefsingenjören. Eller i alla fall en individ som har tillgång till att logga in ppå hans Bloggger profil...

Link to comment
Share on other sites

Är det ett unikt svenskt problem att hitta militära piloter som vill flyga i Afganistan?

 

Storbritannien och USA har omfattande HKP operationer i krigets södra Afganistan

...vet någon på forumet om även de lider brist på kvalificerade helikopter piloter?

 

I USA/Storbritannien är det knappast ett problem att skicka folk de har. Alternativet till att lyda är långa fängelsestraff. Fördelen med riktiga yrkesförsvar soldater finns som kan skickas utan femtielva villkor och nya kontrakt.

Sen kan de mycket väl lida brist på piloter av andra skäl, det är svårt att bedöma.

Link to comment
Share on other sites

Fast enligt Wiseman (originalet) så är det ju problem att hitta piloter som vill flyga i Afghanistan. Så till syvende og sist kanske det inte är helikotrarna, eller bristen på dessa, som är problemet.

 

/E

 

Jag tror att etta med att hitta folk är något som FM kommer att få ökade problem med framöver, om man inte snäpper upp personalhanteringen rejält. Det gäller på alla plan, man kan inte börja tjata om en massa ny mtrl om man inte i samma veva börjar fundera på vem som skall sköta den. Ju mindre och mer teknikst FM blir, ju viktigare blir det att behålla den personal som kan hatera och framförallt serva den tekniska materielen. Helikopterproblematiken är ett lysande exempel, man är just nu så fokuserad på hårdvaran att man glömmer att någon skall flyga dessa helikoptar när de väl är klara att tas i bruk. Wiseman skriver en del kloka ord om flygning hot and high. Samtidigt är armén väldigt sugna på att få UAVer till Agfanistan, behovet sägs vara stort, man prioriterar inköpsprocessen för nytt system, men har man prioriterat utbildningsprocessen? Med tanke på FMs tidigare trackrecord i dessa frågor skulle jag inte tro det.

Link to comment
Share on other sites

Om problemet inte löser sig med för få svenska helikopter piloter under överskådlig tid.

Är det tillåtet för FM att hyra in fd militära NATO helikopter piloter med skarp erfarenhet?

Självklart inga galningar utan piloter med goda vitsord från sina länders respektive flygstridskrafter.

Link to comment
Share on other sites

Är det ett unikt svenskt problem att hitta militära piloter som vill flyga i Afganistan?

 

Storbritannien och USA har omfattande HKP operationer i krigets södra Afganistan

...vet någon på forumet om även de lider brist på kvalificerade helikopter piloter?

 

USA och framför allt Storbritannien har ju mer eller mindre alltid haft världen som arbetsfält. Där ingår det ju liksom i jobbet att man kan få en tjänst där man är stationerad i Okinawa, Djibouti, Wales eller något annat exotiskt ställe. När man skickas till en oroshärd som t.ex Afghanistan skickas man ju som en enhet. Det är ju inte så att det sitter listor uppe på marinkårsregementena där man får anmäla sitt intresse för att åka på mission i Irak. Om den enhet man tjänstgör i behövs i Afghanistan så åker man. Det är ju det man är anställd för.

 

I Sverige genomgår ju försvarsmakten ett paradigmskifte. De som jobbar där nu har ju anställts i en organisation där utlandstjänst tidigare alltid varit frivillig. De förband som skickats har varit mer eller mindre skapade för just den uppgiften. I och med att försvaret blir ett yrkesförsvar tror jag nog att man kommer ändra på detta, så att man opererar mer som andra länder. Istället för att sätta upp ett förband som ska till Afghanistan skickar man ett färdigt kompani som har utbildats och tränat tillsammans i Sverige redan innan det blev aktuellt med utlandsarbete. Framtida generationer av helikopterpiloter kommer således inte artigt bli tillfrågade om de har lust att åka till Afghanistan. Det är deras jobb att åka när regeringen så kräver.

Men innan vi kommer dithän kommer det bli en hel del debatterande och argumenterade, eftersom de tidigare anställda inte har de villkoren i sina avtal, och de vill naturligtvis kompenseras när villkoren ändras etc.

 

 

Tror han syftade på en kommentar till artikeln i norrbottenskuriren (http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5281479) där en "Wiseman" bla säger att Afghanistankriget inte går att vinna.

 

Det gör han alldeles säkert.. jag var lite för snabb där.. så kan det gå när man läser på en liten skärm.. man tappar överblicken. Så ryktet är fortfarande varmt då :)

 

 

Jag tror att etta med att hitta folk är något som FM kommer att få ökade problem med framöver, om man inte snäpper upp personalhanteringen rejält. Det gäller på alla plan, man kan inte börja tjata om en massa ny mtrl om man inte i samma veva börjar fundera på vem som skall sköta den. Ju mindre och mer teknikst FM blir, ju viktigare blir det att behålla den personal som kan hatera och framförallt serva den tekniska materielen. Helikopterproblematiken är ett lysande exempel, man är just nu så fokuserad på hårdvaran att man glömmer att någon skall flyga dessa helikoptar när de väl är klara att tas i bruk. Wiseman skriver en del kloka ord om flygning hot and high. Samtidigt är armén väldigt sugna på att få UAVer till Agfanistan, behovet sägs vara stort, man prioriterar inköpsprocessen för nytt system, men har man prioriterat utbildningsprocessen? Med tanke på FMs tidigare trackrecord i dessa frågor skulle jag inte tro det.

 

Håller med dig. Jag har full förståelse för de piloter som är skeptiska till en insats i Afghanistan. Det är som sagt inte bara tekniken det hänger på. Det är ännu viktigare med duktiga och vältränade piloter. Idag är väl, i och med bristen på flygande materiel och bristen på pengar (försvaret lämnar hårresande nog tillbaka 2,5 Mdr till staten som man "översparat") flygtiden per pilot starkt begränsad. Övningsflygning i en ökenmiljö med brownouts och hot & high är obefintlig. Innan man tar helikoptrarna med sig till Afghanistan borde man ju ta dem till något vänligt sinnat land med lämpligt klimat och lämpliga faciliteter (läs USA) och öva, öva, öva och öva. Sen övar man lite till..

Men då behöver man ju ha med sig mekaniker, de behöver ju också lära sig hantera ökensandens inverkan på maskinerna, maskiner, reservdelar med mera. Det blir ju inte billigt. Det kanske rent av är bra att ta med sig soldaterna också, så de får träning i helikoptertaktik, hur man kallar på helikopter, vad den klarar av och inte. Lite fastrope mm. Jag slår vad om att det finns mycket vi skulle kunna lära oss av jänkarna på ett par-tre månader over there.

 

Men förmodligen är den svenske soldaten av så överlägset virke att denne omedelbart kan få ut 100% effekt ur de nya leksakerna utan någon som helst utbildning och träning. Sådant är intellektet hos denne

krigsman med ryggrad av svenskt stål, och blicken av granit. :)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Det är som sagt inte bara tekniken det hänger på. Det är ännu viktigare med duktiga och vältränade piloter. Idag är väl, i och med bristen på flygande materiel och bristen på pengar (försvaret lämnar hårresande nog tillbaka 2,5 Mdr till staten som man "översparat") flygtiden per pilot starkt begränsad. Övningsflygning i en ökenmiljö med brownouts och hot & high är obefintlig. Innan man tar helikoptrarna med sig till Afghanistan borde man ju ta dem till något vänligt sinnat land med lämpligt klimat och lämpliga faciliteter (läs USA) och öva, öva, öva och öva. Sen övar man lite till..

Men då behöver man ju ha med sig mekaniker, de behöver ju också lära sig hantera ökensandens inverkan på maskinerna, maskiner, reservdelar med mera. Det blir ju inte billigt. Det kanske rent av är bra att ta med sig soldaterna också, så de får träning i helikoptertaktik, hur man kallar på helikopter, vad den klarar av och inte. Lite fastrope mm. Jag slår vad om att det finns mycket vi skulle kunna lära oss av jänkarna på ett par-tre månader over there.

Säkert. Eller så inser man att man är en (liten) medlem i en (stor) koalition, och konstaterar att man inte har resurser för att klara allting på egen hand jämt. Och koncentrerar sig på att skicka sådant som man har folk och materiel till, alternativt sådant som kan införskaffas utan att göra organisationen personalmässigt och ekonomiskt bankrutt. Men projektet "svenska helikoptrar i afghanistan" har det nog gått politisk prestige i nu.

 

square-peg-round-hole.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om problemet inte löser sig med för få svenska helikopter piloter under överskådlig tid.

Är det tillåtet för FM att hyra in fd militära NATO helikopter piloter med skarp erfarenhet?

Självklart inga galningar utan piloter med goda vitsord från sina länders respektive flygstridskrafter.

 

 

tror det till viss del finns svar i denna tråden

Link to comment
Share on other sites

Nu handlar inte hela helikopter diskussionen endast om "hkp till Afghanistan" utan det faktum att Sverige saknar en så viktig militär resurs som helikoptrar. Därför skadar det inte med lite blåslampa på våra politiker, FMV och den militära ledningen när det kommer till hkp, för de kommer behövas i vilket fall som helst.

Link to comment
Share on other sites

Fast enligt Wiseman (originalet) så är det ju problem att hitta piloter som vill flyga i Afghanistan. Så till syvende og sist kanske det inte är helikotrarna, eller bristen på dessa, som är problemet.

 

/E

 

Jag tror att etta med att hitta folk är något som FM kommer att få ökade problem med framöver, om man inte snäpper upp personalhanteringen rejält. Det gäller på alla plan, man kan inte börja tjata om en massa ny mtrl om man inte i samma veva börjar fundera på vem som skall sköta den. Ju mindre och mer teknikst FM blir, ju viktigare blir det att behålla den personal som kan hatera och framförallt serva den tekniska materielen. Helikopterproblematiken är ett lysande exempel, man är just nu så fokuserad på hårdvaran att man glömmer att någon skall flyga dessa helikoptar när de väl är klara att tas i bruk. Wiseman skriver en del kloka ord om flygning hot and high. Samtidigt är armén väldigt sugna på att få UAVer till Agfanistan, behovet sägs vara stort, man prioriterar inköpsprocessen för nytt system, men har man prioriterat utbildningsprocessen? Med tanke på FMs tidigare trackrecord i dessa frågor skulle jag inte tro det.

Kan inte personalläget bättras på om man får en trovärdigare materielprocess? Vet man att man har rätt prylar, i rätt mängd, i rätt tid, så ökar nog förtroendet för arbetsgivaren och organisationen, och insatsmoralen höjs! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Försvarets framtida helikopter håller inte

Försvarets framtida tunga helikopter är inte tillräckligt robust. Rampen som tungt utrustade soldater ska kunna springa ut och in på är för vek.

sr.se

 

Det blir ju bara bättre å bättre. Är inte förvånad om hkp14 inte kommer bli av.

Kan det bli så att man istället väljer att köpa in fler av redan använda system, tänker mest då på hkp10. (i och med att LBB går i graven)

Link to comment
Share on other sites

http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/0...-vi-onskar.html

I kommentatorsfältet kan man läsa:

"...Inte för att på något sätt försvara NH90 men enligt tyska försvarsdepartementet gäller rapporten en tidig prototyp innan slutliga konfigurationen var spikad..."/TheStoff

Link to comment
Share on other sites

Så kontentan är att en tysk tidning har grävt fram en flera år gammal rapport som anger fel på en helikopterprototyp(vilket inte verkar framgå så klart och tydligt i artikeln, för att öka på sensationseffekten kanske..?)vilket får halva helikoptersverige att gå i taket alldeles i onödan?

 

Är det rätt uppfattat?

(Jo, jag vet att det är problem och förseningar men i det här fallet verkar det ju som man inte kollat upp "källan" ordentligt?

 

Otto Svedenblad, ansvarig för helikoptermodellen på flygvapnets produktionsavdelning, tycker att problemen med exempelvis rampen är allvarliga.

..............

Än allvarligare är sannolikt att helikoptern enligt rapporten har svårt att landa på ojämn mark. Det oroar folkpartiets försvarspolitiker Allan Widman.

..............

Enligt Widman är problemen så här långt mycket allvarliga.

 

– Slutsatsen i den tyska rapporten är helt enkelt att den här helikoptern inte är för militärt bruk. Nu är det viktigt att man från Sveriges sida agerar och hävdar det avtal som finns. Det kan naturligtvis ytterst betyda att man häver ett sådant avtal.

..............

Försvaret ska när det får chansen gå igenom den tyska rapporten och tala med andra länder som beställt helikoptern.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3489322

 

Ska bli intressant att få höra vad försvaret kommer fram till, visar det sig att "rapportens fel" är överspelade och redan åtgärdade så är det ju pinsamt att det blev sånt liv om detta, eller? :surprise:

 

Bara mina femöre.

 

BF

Link to comment
Share on other sites

Så kontentan är att en tysk tidning har grävt fram en flera år gammal rapport som anger fel på en helikopterprototyp(vilket inte verkar framgå så klart och tydligt i artikeln, för att öka på sensationseffekten kanske..?)vilket får halva helikoptersverige att gå i taket alldeles i onödan?

 

Är det rätt uppfattat?

(Jo, jag vet att det är problem och förseningar men i det här fallet verkar det ju som man inte kollat upp "källan" ordentligt?

 

Otto Svedenblad, ansvarig för helikoptermodellen på flygvapnets produktionsavdelning, tycker att problemen med exempelvis rampen är allvarliga.

..............

Än allvarligare är sannolikt att helikoptern enligt rapporten har svårt att landa på ojämn mark. Det oroar folkpartiets försvarspolitiker Allan Widman.

..............

Enligt Widman är problemen så här långt mycket allvarliga.

 

– Slutsatsen i den tyska rapporten är helt enkelt att den här helikoptern inte är för militärt bruk. Nu är det viktigt att man från Sveriges sida agerar och hävdar det avtal som finns. Det kan naturligtvis ytterst betyda att man häver ett sådant avtal.

..............

Försvaret ska när det får chansen gå igenom den tyska rapporten och tala med andra länder som beställt helikoptern.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3489322

 

Ska bli intressant att få höra vad försvaret kommer fram till, visar det sig att "rapportens fel" är överspelade och redan åtgärdade så är det ju pinsamt att det blev sånt liv om detta, eller? :surprise:

 

Bara mina femöre.

 

BF

 

Eller så kommer fösvarsmakten, för att hålla prestigen i behåll, att låtsas om att detta inte är något problem egentligen (Sverige vet ju som vanligt bäst när det kommer till militärt materiell?) och sopa det under mattan. Man kan läsa lite mellan raderna här: "– Vi kommer att titta på rapporten. Vi kommer naturligtvis att ha en dialog med Försvarets materielverk för att se om det här är någonting som borde påverka oss på ett eller annat sätt. Framförallt se om det är någonting som gör att vi kan få operativa begränsningar i systemet som inte är acceptabla, säger Otto Svedenblad vid flygvapnets produktionsavdelning."

 

OM man nu inte kan landa i ojämn terräng och högt gräs, inte ha skitiga stövlar eller vanligt stora soldater, så borde det ju innebära "operativa begränsningar" "se om det här kan påverka oss".. Jag får en känsla av att man kommer att rätta sig efter problemen istället för att rätta till problemen. Annars kostar det ju mer pengar..

 

Vad försvaret "kommer fram till" eller om de påstår att "felen är överspelade" vet jag inte om jag kommer att våga lita på. Men, sådana saker kommer väl visa sig med tiden.

 

Om de tyska rapporterna nu stämmer, och allt är åt skogen, så är det väl bara en sak kvar att göra. AVBESTÄLL OMGÅENDE.

Link to comment
Share on other sites

"Vi ska kolla upp det här med andra" låter som en "knee-jerk" reaktion, för att lugna presshopen som säkert hänger på telefonlinjen in till stackars Otto Svedenblad. :surprise:

 

Om de tyska rapporterna nu stämmer, och allt är åt skogen, så är det väl bara en sak kvar att göra. AVBESTÄLL OMGÅENDE.

Mitt enkla bondförnuft undrar om man idag, med datorstödd CAD och gud vet vad i simuleringar etc, verkligen kan designa en helikopter (och sätta den i produktion) utifrån en prototyp med alla dessa (kända?)fel?

Låter osannolikt men vad vet jag?

 

BF

Link to comment
Share on other sites

"Vi ska kolla upp det här med andra" låter som en "knee-jerk" reaktion, för att lugna presshopen som säkert hänger på telefonlinjen in till stackars Otto Svedenblad. :surprise:

 

Om de tyska rapporterna nu stämmer, och allt är åt skogen, så är det väl bara en sak kvar att göra. AVBESTÄLL OMGÅENDE.

Mitt enkla bondförnuft undrar om man idag, med datorstödd CAD och gud vet vad i simuleringar etc, verkligen kan designa en helikopter (och sätta den i produktion) utifrån en prototyp med alla dessa (kända?)fel?

Låter osannolikt men vad vet jag?

 

BF

 

Inkompetenta ingenjörer kan designa dåliga saker med massor av hjälpmedel (säger inte att det har hänt här men rent generellt har inget med CAD osv något alls att göra med produktens slutliga kvalitet)

Link to comment
Share on other sites

Inkompetenta ingenjörer kan designa dåliga saker med massor av hjälpmedel...

Förvisso, men i ett sånt här jätteprojekt borde man väl ha dubbelkoll på sådana grundläggande saker som hållfasthet (på golv och ramp)? Å andra sidan har väl helikopterkroppar helt i komposit inte byggts tidigare, i allafall inte i den här storleken?

 

Googlade som hastigast efter info om tester av NH-90, hittade bara en om droptestsimuleringar:

 

As the most ambitious step the final drop test of the helicopter center fuselage is simulated with

MSC.Dytran as the preparation. The results from the global simulation are then compared with the single

simulations of the frames and differences are investigated. The model of helicopter center fuselage

consists of 66924 elements. The model has 498 properties from which 497 are laminate properties.

Although the model is rather coarse compared with the crash models of automobile industry the

composite materials make it extremely complex and a simulation of 30 ms of impact lasts roughly one

week.

---------------------

Simulation reduces radically the amount of testing but will not altogether replace it. As a development

tool the simulation is in many ways better than test. A test is carried out in few seconds, requires

months of preparation work and the only thing left after the test is the measurements and high-speed

camera films. However, when testing something for the first time, it often happens that the most

important measurement is lacking as something was not foreseen. A high-speed film is taken from

predefined angle and cannot be rotated later on to have a more careful look at some details. Simulation

can be always be repeated to get more information of some detail. It is even possible to plot the strains

all over the structure, which is hardly feasible in real practice. The animations can be rotated, zoomed

and panned.

http://www.mscsoftware.co.kr/upfile/pro_pd...copter_2002.pdf

 

Menade i mitt förra in lägg att chansen för fel bör minska med sådana metoder. Fast jag är lika lite designer som Erik G är haveriutredare... :surprise:

 

Använde man virtuella stövlar i testerna tro?

 

BF

Link to comment
Share on other sites

Om de tyska rapporterna nu stämmer, och allt är åt skogen, så är det väl bara en sak kvar att göra. AVBESTÄLL OMGÅENDE.

Mitt enkla bondförnuft undrar om man idag, med datorstödd CAD och gud vet vad i simuleringar etc, verkligen kan designa en helikopter (och sätta den i produktion) utifrån en prototyp med alla dessa (kända?)fel?

Låter osannolikt men vad vet jag?

Förr i tiden, när man inte hade CAD-system som räknade åt en så dimensionerade man delarna så att man visste att de skulle hålla. Det är därför flygplan som DC-3, C-130 och B-52 håller för i stort sett vad som helst. Med CAD-system som räknar åt en kan man fila bort marginalerna så att den borde hålla för vad konstruktören tyckte/trodde att den borde hålla för, vilket inte alltid är det som den i slutändan kommer att utsättas för.

Link to comment
Share on other sites

Förvisso, men i ett sånt här jätteprojekt borde man väl ha dubbelkoll på sådana grundläggande saker som hållfasthet (på golv och ramp)? Å andra sidan har väl helikopterkroppar helt i komposit inte byggts tidigare, i allafall inte i den här storleken?

 

Googlade som hastigast efter info om tester av NH-90, hittade bara en om droptestsimuleringar:

 

 

Menade i mitt förra in lägg att chansen för fel bör minska med sådana metoder. Fast jag är lika lite designer som Erik G är haveriutredare... :banghead:

 

Använde man virtuella stövlar i testerna tro?

 

BF

 

Tja, visst kan det förenkla. Men bara förra året så var det en gångbro i Stockholm som rasade pga att konstruktören dimensionerat för klent vilket orsakade ett dödsfall. Likartat med de konstruktionsfel som dyker upp på bilar till och från. Ingenjörer som inte kollar vad de gör och är inkompetenta (kollar man inte vad man gör är man det).

Link to comment
Share on other sites

Ingenjörer som inte kollar vad de gör och är inkompetenta (kollar man inte vad man gör är man det).

 

Min gissning är att en del av de här fallen inte beror på ingenjörers misstag, utan på snikenhet och tidspress från deras chefer.

 

Chef: "Halvera materialet som behövs för den där bron!"

Konstruktör: "Men, då är det en fysikalisk omöjlighet att bygga den så att den kommer att hålla för de specificerade belastningarna!"

Chef: "Jo det kommer den att göra, för jag säger att den kommer att göra det. Vi måste spara in på vårt materialanvändande för att öka vinsten. Du har två dagar på dig att helt konstruera om bron."

Link to comment
Share on other sites

bg_band2.jpg

I denna tråd behandlar vi HKP 14 - NH90. Inte vad som kan komma att komplettera det systemet.

 

Ett eventuellt nytt system och vad som kan vara aktuellt för det tar vi i tråden Nytt meddeltungt helikoptersystem

 

 

 

*Rensat och donat*

 

//Yman, BlåGul

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

De ständiga förseningarna på NH-90, den långa förseningarna med att få HKP10B operativ, beslutet att avveckla HKP4 kanske uppemåt 10 år innan ersättaren NH-90 är fullt operativ blev mycket negativt för FM.

Hade jag fått bestämma hade de ansvariga för dessa beslut omedelbart fått sparken.

 

I USA sparkade försvarsministern nyligen en flyggeneral pga av de ständiga F-35 förseningarna.

Hur fungerar det i Sverige. Kan regeringen ge de ansvariga för detta HKP elände sparken eller går det inte av någon anledning?

ÖB har hållit en låg profil i helikopterfrågan...

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

I USA sparkade försvarsministern nyligen en flyggeneral pga av de ständiga F-35 förseningarna.

Hur fungerar det i Sverige. Kan regeringen ge de ansvariga för detta HKP elände sparken eller går det inte av någon anledning?

ÖB har hållit en låg profil i helikopterfrågan...

Vem i Sverige skulle bära ett ansvar för att tillverkaren inte levererar?

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

I USA sparkade försvarsministern nyligen en flyggeneral pga av de ständiga F-35 förseningarna.

Hur fungerar det i Sverige. Kan regeringen ge de ansvariga för detta HKP elände sparken eller går det inte av någon anledning?

ÖB har hållit en låg profil i helikopterfrågan...

Vem i Sverige skulle bära ett ansvar för att tillverkaren inte levererar?

 

J.K Nilsson

 

Skadestånd och annan kompensation borde kunna utkrävas.

Link to comment
Share on other sites

Skadestånd och annan kompensation borde kunna utkrävas.

Av någon i Sverige?

 

J.K Nilsson

Mot tillverkaren såklart. Är kontraktet så dåligt skrivet att det inte går, ja då borde den ansvarige för kontraktet få gå. Men jag misstänker att detta inte går då man inte verkar veta vem som gjort vad när och hur..

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Helikopter 14 (HKP 14) - NH90

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...