Jump to content
Sign in to follow this  
Guest TjF

HKP 14 - NH90

Recommended Posts

Guest Lindman

Det är väl ett gemensamt köp av de nordiska länderna? (se. mängdrabatt).

 

Jag antar att de skall användas bl.a. till LBB (LuftBuren Bataljon) på K3.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest TjF

Tror det "Based on their joint decision Finland, Norway and Seden stand to orfer a total of 52 NH-90" Finland ska ha 20st iallafall. Sen står det inte hur många dom andra ska ha.

 

Mvh TjF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den samt Agusta 109 i militär version tror jag det är som är beställda. Om jag förstog allting rätt skall dom ersätta istort sett alla helikoptrar som nu finns i FM. Även om jag misstänket att Super Puman och "bananen" finns kvar ett tag efteråt. Rätta mig om jag har fel. Ooops! Forumpremiär för Toll! Jippie =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super Puman kommer med all säkerhet finnas kvar ett bra tag. Den är ju ganska nyss inköpt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trodde faktiskt inte att Fi,No,Sve kunde komma överens över den här här Tung transport hkp affären. Danmark var ju också med ett tag,men gick sin egen väg då de tyckte att NH 90 var lite för klen. Vad som höll ihop de andra vet jag inte riktigt,men enligt Saab gick det riktigt hett till ibland.

 

Tycker det är klokt att skära ned på antalet olika hkp typer. Nu när A 109 Power ersätter alla lätta hkp och Super Puma och NH 90 tar den tunga delen blir det en iaf rimlig logistik.

 

Super Puman kommmer att vara landets främsta flygräddare ett tag framöver. Vertol kommer att sakta fasas ut, den har dock nyligen renoverats (MLU).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det så att jag har lyckats missa all officiell info om inköpet av A109:orna eller finns det ingen sån info?

 

Alltså då menar jag info som går å läsa på fmv.se eller mil.se, och ingen info som man kan läsa sig till på nån flygentusiast's porrsida för små larviga propellerflygplan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Som kuriosa ska Finland iaf använda sina 20 NH90:s till att sätta upp en luftburen bataljon, baserad i Utti, där man idag utbildar fallskärms och specialjägare, även specialister till andra jägar/gerillaförband i övriga Finland. Man har idag tjuvstartat utbildningen lite o använder sina mellantunga ryska Mi-8:or. Men precis som i Sverige så får man nog måla "helikopter" på sidan av en lastbil eller nåt tills man får sina NH90:s

 

Givetvis kommer dock helikoptrarna även stå i beredskap för civil search/rescue.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danmark har bestilt 14 EH-101 hvor 8 skal ingå i en SAR flight (med transport som sekundär upgift ock 6 i en transport flight i eskadrille 722 i Vaerlöse.

 

Som LRRP anförer så tyckte Danmark at NH-90 var lite for klen ock med för lite operationsradius, hvilket har stor betydning for SAR i Nordsøen ock for operativ innsats i internationale operationer.

 

Officielt:

 

* Størst operativ kapacitet

* Løftekapacitet: EH101 kan laste ca. 1-2 tons mere end de øvrige kandidater.

* Aktionsradius: EH101 har en væsentlig større rækkevidde, hvilket også betyder, at den kan operere i et redningsområde i længere tid. Den kan redde flere mennesker længere væk end de to andre kandidater. Den kan flyve med flest personer over den længste afstand.

* Rummelighed: EH101 har det største kabinevolumen.

EH101 har den laveste projektrisiko, fordi det er den eneste færdigudviklede militære helikopter blandt de tre kandidater. Desuden er den allerede i operativ tjeneste i England. Den er ude over de første børnesygdomme.

* EH101 har det største udviklingspotentiale i form af vægtreserve blandt kandidaterne. S-61 har taget ét ton på i sin 35-årige levetid i form af nyt udstyr. Det må forventes, at også den nye helikopter vil skulle have mere udstyr i i løbet af de næste 30 år.

* Leveringsplan: EH101 kan påbegynde leveringen hurtigst og vil derfor kunne overtage opgaverne fra S-61 hurtigst – allerede i midten af 2006, hvilket passer bedst ind i udskiftningen af S-61.

* Evne til opsamling: De tests, som brugerne fra Eskadrille 722 gennemførte viste, at såvel EH101 som NH90 kunne udføre alle påkrævede redningsoperationer selv under de mest ugunstige vejrforhold. S-92 er ikke testet.

* Anskaffelsespris: EH101 giver den største kapacitet for den rådige ramme på 2.995 mio. kr.

 

 

Se mera på:

 

http://www.fko.dk/css....ter.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viste inte at Sverige har fartyg med helikopterkapacitet?? Trodde inte at era korvetter har plats med en heliport. Är det en ny typ skep? Ska helikopterne ingå i forsvars/attack upgifter for dessa skep?

 

Danmark har 5 (patrulje-)fregatter med helikopterkapacitet (Super Lynx) ock får 2 "fleksible stötteskibe" på cirka 140 m ock 6000-7000 ton med möjlighet at operere två EH-101. Dertil kommer 4 nya fregatter med heli-kapacitet om 8-10 år til ersätning av våra tre korvetter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Holger, se även www.kockums.se samt www.naval-technology.com. Om jag inte missminner mig så är det tänkt att korvetterna skall utrustas med en liten "stealth-hangar" att gömma helikoptern i när den landat. Skulle vilja veta mer om Visby...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak Toll o Max.

 

OK. Jag kan se at den kan ha en helipad for en helikopter, så denne kan tanka, men der er inte utrymme for en helikopter dock. Det är inte heller så vigtigt om man kun planerer for operativ innsats tät på Sveriges kust.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Av FMVs Visby-broschyr framgår att "Förberedelser är gjorda för att arrangera en hangar" på däcket akter om helikopterbunkerstationen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns en version av Visby som kan gömma helikoptern inuti sig men det förutsätter att man tar bort USV:erna och eventuellt robotarna.

 

Jag tror inte att något exemplar av den modellen beställts ännu. (JAG är dock inte säker. Min Visbyinformation kommer huvudsakligen från korridorskvaller.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer den svenska NH90n att ha någon beväpning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Sidoskyttar med Ksp 58b har jag hört att NH90:an ska ha. Om det blir en vpltjänst (vilket jag skulle misstänka) så kan det nog vara rätt häftigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va ska svenska FM sätta  "doorgunners" på helikoptrarna?

Det är ju typ 35 års sedan jänkarna kom på att man kunde göra det. Säger bara att om det är så, så var det banne mej på tiden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller fullständigt med Nifelhel!!!!!! Det vore ballt att ha den tjänsten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag känner mig lite synsk.......

 

SAAB har ju några M 134 Miniguns (har sett dom ,kärt återseende). Om de nu skulle skänka dem till en "DAP" liknande variant av NH 90, att nyttjas till CSAR och liknande....

 

...då skulle det inte bli svårt att fylla vpl platserna inom helikopterflottiljen.

 

"M134 gun time guaranteed" Står det på en rekryteringsplansch för helikopterbesättningar i USA. Det funkar

 

Det är en bit upp till min käre före detta kollega, Mrs DAP dock: 2st M134 Miniguns+ 2 st 30mm akan+1 st 0.50 (alt 2st M60)+ 4 Hellfire (alt två X-tankar).....eldkraft personifierad. På EN hkp, och till skillnad från ryska diton så träffar man där man siktar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

LRRP, nu tar vi det lilla lugna här:

 

"According to the Vietnam Helicopter Pilots Association, of 11,827 helicopters used in that war, 5,086 – 43 percent – were destroyed. The association reports that 4,906 pilots and crew were killed."

 

Eller om du så vill ha ett modernare exempel:

 

"Navy SEAL Neil C. Roberts, 32, was killed Monday after the MH-47 Chinook transport helicopter he was riding in was hit by a rocket-propelled grenade, or RPG. Petty Officer 1st Class Roberts apparently fell out of the chopper and was killed by al-Qaeda fighters, U.S. military spokesmen said. Six other U.S. servicemen were killed in a gunbattle with al-Qaeda fighters who surprised their unit and disabled their Chinook with what Pentagon officials said appeared to be machine gun fire and possibly an RPG."

 

RPG var ju vad somalierna sköt ner Blackhawksen med också. Misstänker att de LBB kommer operera mot har lite mer sofistikerat luftvärn. Ksp 58b på NH90:an är förhoppningsvis bara show-off. Börjar de leka Rambo så slutar det nog illa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kanske kunde köpa in några sånna här

 

M3MSTUDIO.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det där nån ny variant på Tksp eller (inte så hemma på tyngre vapen) ?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lonely Dwarf: Ksp'n troliga användningsområde är

 

*Suppressive fire against troops and unarmored carriers

*Suppressive fire in landing zones

*Training

(hämtade denna text på FNherstal's sida)

 

Alltså den skall ge understöd vid i/ur lastning av hkp :I

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Nifelhel.. "Suppressive fire against troops and unarmored carriers". Once again säger jag då:

 

"According to the Vietnam Helicopter Pilots Association, of 11,827 helicopters used in that war, 5,086 – 43 percent – were destroyed. The association reports that 4,906 pilots and crew were killed."

 

11.827 helikoptrar!! Här snackar vi nu USA. Förmodligen hölls väl siffrorna nere eftersom det var så mycket helikoptrar i luften (tänker då på landsättningar modell större) så vietnameserna inte hann skjuta på allt som flög. Dessutom saknade framförallt VC kvalificerat luftvärn, det var väl mest lyckoträffar med RPG o massivt sprejande med Kalashnikov/RPD som gällde. O det var över VC-territorium helikoptrarna opererade mest. Hade VC haft tillgång till NVA:s lvutrustning (robotar, lvutrustning, MIG:s) så hade vi snackat om bra mycket mer än 43% heliförluster.

 

Och once agasin så kommer nog det framtida LBB operera mot en bra mycket mer kvalificerad motståndare än VC, avsett luftvärn t.ex. Så våra extremt fåtal helikoptrar ska nog hållas långt borta från fienden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet hur många hkp som strök med nere i Vietnam.

 

Är det vettigare att åka med obeväpnade hkp?

 

Ett kanske dåligt exempel är DAP som har en kill list på nära tusen fientliga objekt, utan förlust.

 

Hkper skall ej åka omkring med rambotaktik, det pallar de ej, men de amerikanska hkp förlusterna sjönk med 47 % i Vietnam efter att de började flyga med eskort hkp.

 

Sverige har dock nog inte det numerära antalet att göra något sådant ,men att flyga med helt obeväpnade hkp är inte särskilt omdömesfullt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Jantar73
      Hej!
      Jag letar med ljus och lykta efter Arméflygreglemente pansarvärnshelikopterkompani från 1993, M-nummer M7741-132011.
      Om någon har ett uppslag på vart jag kan få tag på ett digitalt eller fysiskt ex, så vore jag ytterst tacksam.
      /Patrick
    • By darkjak
      Hej.
       
      Jag håller på att knåpa på ett dataspel och funderar hur en svensk attackhelikopter hade kunnat se ut. Spelet utspelar sig på 90-talet, så det rör sig om en design från kalla kriget.
      Min tanke är att den skulle vara mindre än t ex Apache, samt "primitivare". Kanske en Hind som i storlek mer påminner om en amerikansk Cobra?
       
      Vad är era tankar?
      Om detta inte passar i den här kategorin kan ni gärna flytta tråden.
    • By Perman
      Poland Procures Four Leonardo AW101 Maritime Helicopters for ASW and CSAR
       
      /Per
    • By Sigbjörn Hellström
      Så jag latar efter information om en väldigt specifik helikopter individ. En MBB BO 105 med tillverkningsnummer S-422 som testades i Sverige vid två tillfällen under projekteringen av helikopter 8 som senare kom att leda till helikopter 9. Den testades först mellan 1980 och 1981 och sedan mellan 1985 och 1986 enligt nuvarande uppgifter.
       
      Den gick med namnet D-HDMU i Tyskland men med namnet 09076, kort 76, i Sverige.
       
      Det som gör denna individ unik är att den var beväpnad med amerikanska quad-tow-robotsystem model M65.

       
      Mellan de svenska testerna agerade 09076 som vapendemonstrator för MBB med samma beväpning men kom att efter 1990 modifieras till en vapenfri kamerahelikopter för polisbruk bland annat, då under namnet G-BTKL.

      Den informationen jag letar efter specifikt är om monteringen av M65 robotsystemen gjordes för svenska tester eller som demonstrationsbeväpning för MBB. Dock är all möjlig information om individen av intresse. Informationen är för ett spelprojekt.  Det som får mig att tro att testerna kan ha gjorts för Svenska tester är att FC's (Försökscentralen) logga satt kvar på stjärten efter att helikoptern gått tillbaka till MBB som demonstrator. Typ som om dem skulle ha nått att göra med vapensystemet  Är ju bara lite skumt att den ska sitta kvar om dem hade tid att ta bort all annan Svensk märkning. Se bilderna så fattar ni XD

      Här är alla dem bilder jag har på individen, de flesta i tyska färger som demonstrator.
       
      Här i vit färg. Plats och tid okänd, troligen Tyskland pga flaggan på stjärten.
       
      Här i Svenskt kamouflage (ser ut som M90 eller kan det va FOA?). Troligen från 1980/81 pga fotokvalité och placering av tre kronor. Plats okänd. Notera mössmärke m/84 i lägre högra hörnet.
       
      Här som MBB demonstrator (mittenbild kan va i Sverige då man inte ser någon märkning). Okänd tid. Notera den vita kupolen på rotorn som var närvarande vid ett av de Svenska testen, se ovan. Denna kupol var inte närvarande 1982, se nedan.
       
      Här 4 bilder från Farnborough International 1982 som MBB demonstrator. Notera det svenska splinter kamouflaget (M90/FOA?) och notera specifikt Försökscentralens logotyp (FC) på stjärten.
       
      Här i skumt ökenkamouflage (har sett likadant kamo i en Bo 105 reklam, dock utan kameraplattform) med modern Svensk märkning. Troligen 1985/86. Plats enligt källa ska va Boden. Notera avsaknaden av både kamera och robotsystem samt lavetter. För den som säger att detta är en annan individ pekar jag på kameraplattformen som skiljer sig grovt från helikopter 9A, samt andra Bo 105 modeller med vapenkamera som PAH-1.

      Hoppas nån här vet mer eller till och med var närvarande vid testerna. 
       
    • By Deluxe
      Hur tung last kan en helikopter klara av?
      Läste här att mi26:a tar närmare 29 ton. Är det max eller?
      Vad klarar de vi har här i Sverige?
×
×
  • Create New...