Jump to content

Guest TjF

Recommended Posts

Har inga HKP14 blivit leverade ännu till svenska försvaret? jag bor i motala och hela sommaren har helikoptrar som liknar HKP14 flugit kors och tvärs över stan i alla möjliga höjder och hastigheter (en skrämde skiten ur mig när jag stod utomhus en solig sommar dag och flög över mig på en väldigt låg höjd men i full fart). Dom är alla av en mörkgrå eller -grön, nästan svart färg men inga beteckningar så vitt jag kan se.

 

Det är ju en inte helt enkel fråga att svara på. Om jag inte minns fel fanns tre hkp14 på Malmen i samband med huvudflygdagen i somras. En av dom fungerade enbart som testrigg åt SAAB/FMV för utprovning av ledningssystemet m.m. om jag förstod det hela rätt. Den var väl svart? Sen hade FMV alltså två till som antingen står i hangar eller används för tester av olika slag.

 

Försvarets materielverk har alltså hkp14, men inte FM och hkpflj.

 

Att man kan bli förvånad över att det flygs en massa hkp man inte trodde fanns i drift beror oftast på att just FMV är ute och luftar exvis hkp4, hkp9 och nämnda hkp14 emellanåt.

 

Eller har jag fattat fel?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag minns att HKP 14 beställdes så var det väl tänkt att Sverige skulle sammarbeta med Norge och Finland som också valde att köpa NH-90.

För att spara kostnader skulle det sammarbetas kring utbildning av teknisk personal, pilot inskolning, reservdelslagerhållning etc.

Såhär 10 år senare...när fortfarande inte en enda svensk NH-90 är operativ och det förmodligen dröjer minst 10 år till till HKP14 är fullt operativ...

Hur går det med detta Nordiska sammarbete av NH-90? Har även det havererat...precis som så mkt annat när det gäller NH-90?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Enligt Hkpflj:s Facebooksida har Hkp 14 idag gjort sin första flygning i FM regi. Kul!

 

 

http://www.facebook.com/pages/Helikopterflottiljen/128810117190912

 

Helikopter 14 har idag genomfört det första flygpasset i egen regi. Helikopter 14 är numer överlämnad till Försvarsmakten och driftsatt av Helikopterflottiljen.
Link to comment
Share on other sites

Enligt Hkpflj:s Facebooksida har Hkp 14 idag gjort sin första flygning i FM regi. Kul!

 

 

http://www.facebook.com/pages/Helikopterflottiljen/128810117190912

 

Helikopter 14 har idag genomfört det första flygpasset i egen regi. Helikopter 14 är numer överlämnad till Försvarsmakten och driftsatt av Helikopterflottiljen.

 

Det var som attan! Undrar vad det här leder till. Vad kommer man att använda den till nu i början?

Link to comment
Share on other sites

Det var som attan! Undrar vad det här leder till. Vad kommer man att använda den till nu i början?

Utprovning och taktikutveckling brukar det vara, följt av utbildning.

 

Såpass, vad är det som utbildningen innefattar? För såvitt jag vet har väl dels piloterna redan flugits in på helikoptern och fått gedigen utbildning samt att de har god erfarenhet av tidigare flygsystem och taktiker inom FM.

Link to comment
Share on other sites

Skulle inte förvåna mig om man anmälde att hkp14 blir klar före hkp16 för insats i den roll som hkp16 skall göra.

 

J.K Nilsson

 

Det är kanske det som är hela syftet med hkp 16. Nu kommer hkp 14 projektet gå i raketfart helt plötsligt, när SAAB och Patria blivit konkurrensutsatta. :)

 

Oavsett vilket tror jag fortfarande att hkp 16 är rätt. Helikoptertypen må vara en gammal konstruktion, och säkert dyrare i drift än hkp 14, men den är ju samtidigt beprövad, och intrimmad och vi VET att den inte kommer stå på backen med konstiga tekniska problem som industrin inte lyckas lösa.

Sen är det aldrig fel med två olika typer, om en skulle få flygförbud av någon anledning.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Ja, precis, särskilt som några (5st) av de 18 är öronmärkta för ubj (och andra flottyraktiviteter) om jag fattat saken rätt. Då kan man verkligen unna sig att avsätta de fem "sjöoperativa" hkp 14 till att vara just ubåtsjägare, och inte flaxa runt och vara gråmålade alltiallos där grönmålade hkp 14 och 16 skulle kunna funka.

För när vi väl har ubåtsjakthårdvaran installerad lär det behövas övas och övas för att det ska vara någon nytta med den. Synd bara att man säljer ut Spiggen, vår övningsubåt. Förhoppningsvis köper man en ny Spiggen igen sen.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Enligt BLT innebär anskaffningen av hkp16 att totalt 9 (tidigare 7) hkp14 baseras Ronneby. Av dessa är alltså 5 sjöoperativa. Vad får de 4 markoperativa för roll där?

 

Förresten, är det någon som vet om helikopterflottiljen kommer att fortsätta ha verksamhet även på Såtenäs och Luleå? Och vilken roll får man på de baserna i så fall?

Link to comment
Share on other sites

..//

Förresten, är det någon som vet om helikopterflottiljen kommer att fortsätta ha verksamhet även på Såtenäs och Luleå? Och vilken roll får man på de baserna i så fall?

Helikopterverksamheten på Såtenäs kommer med största sannolikhet att avvecklas inom en mycket snar framtid (gissningsvis under 2012).

Luleå kommer att ha de kvarvarande 9, markoperativa, HKP 14 och främst ägna sig åt markoperativ verksamhet...

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bli fördyrad och fördröjd höll jag på att skriva, sen drog jag mig till minnes uppgraderingen av Hkp 10A till Hkp 10C och bestämde mig för att inte skriva något.. :Malaj:

Uppgraderingen till HKP 10C har inte kostat en krona. Däremot 10B och till viss del 10D...

Link to comment
Share on other sites

Bli fördyrad och fördröjd höll jag på att skriva, sen drog jag mig till minnes uppgraderingen av Hkp 10A till Hkp 10C och bestämde mig för att inte skriva något.. :Malaj:

Uppgraderingen till HKP 10C har inte kostat en krona. Däremot 10B och till viss del 10D...

På tal om det. Varför hoppade man över C?

Link to comment
Share on other sites

Därför att man inte vill plöja ner mer pengar än absolut nödvändigt i ett system som ändå snart ska avvecklas (på tok för tidigt). Om jag minns rätt skulle C bli en trupptransportvariant av B, alltså utan tunga, komplexa MEDEVAC-installationer men med ballistiskt skydd och Ksp-installationer m.m. Nu blev väl B ändå av med en del tunga, fasta installationer vartefter FMV och FM blev klokare? Men nu är vi lite väl OT, passar bättre i hkp10-tråden.

 

C blev väl också överflödig i och med beslutet om hkp16 och pågående införande av hkp14.

Edited by Nifelhel
Tog bort onödig citering! /Nifelhel - Blågul
Link to comment
Share on other sites

Ok, jag var mest nyfiken på varför bokstaven C föll bort och versionen efter B kallades D. Nu har jag fått ett svar. Tack för det.

 

Sedan kan jag förstås undra hur vettigt det är att avveckla HKP 10. Hoppas i vilket fall som helst att man inte gör det innan vi har en operativ SAR/CSAR/MEDEVAC-Hkp.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

Det har väl varit allmänt känt rätt länge att köpet styrdes från regeringshåll, och att specialare som högre kabin var tungt bidragande till förseningarna? Tyckte iallafall inte att det kändes som om det var något nytt som framkom i Ekot.

 

Dock bra att det lyfts fram i media. Tycker också att det var en bra "förklaring" till varför MH60M nu köps in :)

 

edit: fingrar av gris.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Att slå en signal till NH/Patria om att det nu är det bara hkp14B som gäller. Öka antalet 14B till ~8st och sedan avbeställa resten. Sedan fokus på hkp16 för mark. En funkis lösning ????

 

(kanske vi kunde komma ikap med ubjakt lite snabbare???)

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Helikopter 14 (HKP 14) - NH90

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...