simon Posted September 10, 2010 Report Share Posted September 10, 2010 Ett mindre antal har ramlat in hos FMV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted September 12, 2010 Report Share Posted September 12, 2010 Har inga HKP14 blivit leverade ännu till svenska försvaret? jag bor i motala och hela sommaren har helikoptrar som liknar HKP14 flugit kors och tvärs över stan i alla möjliga höjder och hastigheter (en skrämde skiten ur mig när jag stod utomhus en solig sommar dag och flög över mig på en väldigt låg höjd men i full fart). Dom är alla av en mörkgrå eller -grön, nästan svart färg men inga beteckningar så vitt jag kan se. Det är ju en inte helt enkel fråga att svara på. Om jag inte minns fel fanns tre hkp14 på Malmen i samband med huvudflygdagen i somras. En av dom fungerade enbart som testrigg åt SAAB/FMV för utprovning av ledningssystemet m.m. om jag förstod det hela rätt. Den var väl svart? Sen hade FMV alltså två till som antingen står i hangar eller används för tester av olika slag. Försvarets materielverk har alltså hkp14, men inte FM och hkpflj. Att man kan bli förvånad över att det flygs en massa hkp man inte trodde fanns i drift beror oftast på att just FMV är ute och luftar exvis hkp4, hkp9 och nämnda hkp14 emellanåt. Eller har jag fattat fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 12, 2010 Report Share Posted September 12, 2010 Du har fattat rätt, men det var tre grönmålade och en svart på flygdagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted December 13, 2010 Report Share Posted December 13, 2010 Jag minns att HKP 14 beställdes så var det väl tänkt att Sverige skulle sammarbeta med Norge och Finland som också valde att köpa NH-90. För att spara kostnader skulle det sammarbetas kring utbildning av teknisk personal, pilot inskolning, reservdelslagerhållning etc. Såhär 10 år senare...när fortfarande inte en enda svensk NH-90 är operativ och det förmodligen dröjer minst 10 år till till HKP14 är fullt operativ... Hur går det med detta Nordiska sammarbete av NH-90? Har även det havererat...precis som så mkt annat när det gäller NH-90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted April 12, 2011 Report Share Posted April 12, 2011 Enligt Hkpflj:s Facebooksida har Hkp 14 idag gjort sin första flygning i FM regi. Kul! http://www.facebook.com/pages/Helikopterflottiljen/128810117190912 Helikopter 14 har idag genomfört det första flygpasset i egen regi. Helikopter 14 är numer överlämnad till Försvarsmakten och driftsatt av Helikopterflottiljen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lander Posted April 12, 2011 Report Share Posted April 12, 2011 Enligt Hkpflj:s Facebooksida har Hkp 14 idag gjort sin första flygning i FM regi. Kul! http://www.facebook.com/pages/Helikopterflottiljen/128810117190912 Helikopter 14 har idag genomfört det första flygpasset i egen regi. Helikopter 14 är numer överlämnad till Försvarsmakten och driftsatt av Helikopterflottiljen. Det var som attan! Undrar vad det här leder till. Vad kommer man att använda den till nu i början? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 12, 2011 Report Share Posted April 12, 2011 Det var som attan! Undrar vad det här leder till. Vad kommer man att använda den till nu i början? Utprovning och taktikutveckling brukar det vara, följt av utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 12, 2011 Report Share Posted April 12, 2011 Och om 10 år har den förhoppningsvis fått full operativ förmåga.. Vad är statusen på ledningssystemet nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lander Posted April 12, 2011 Report Share Posted April 12, 2011 Det var som attan! Undrar vad det här leder till. Vad kommer man att använda den till nu i början? Utprovning och taktikutveckling brukar det vara, följt av utbildning. Såpass, vad är det som utbildningen innefattar? För såvitt jag vet har väl dels piloterna redan flugits in på helikoptern och fått gedigen utbildning samt att de har god erfarenhet av tidigare flygsystem och taktiker inom FM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted April 12, 2011 Report Share Posted April 12, 2011 Och om 10 år har den förhoppningsvis fått full operativ förmåga.. Vad är statusen på ledningssystemet nu? Skulle inte förvåna mig om man anmälde att hkp14 blir klar före hkp16 för insats i den roll som hkp16 skall göra. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted April 12, 2011 Report Share Posted April 12, 2011 Skulle inte förvåna mig om man anmälde att hkp14 blir klar före hkp16 för insats i den roll som hkp16 skall göra. J.K Nilsson Om vi inte vill ha våra Hkp 14 så får vi väl göra som vi brukar (t.ex MT-LB): sälja dom billigt till Finland! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 13, 2011 Report Share Posted April 13, 2011 Skulle inte förvåna mig om man anmälde att hkp14 blir klar före hkp16 för insats i den roll som hkp16 skall göra. J.K Nilsson Det är kanske det som är hela syftet med hkp 16. Nu kommer hkp 14 projektet gå i raketfart helt plötsligt, när SAAB och Patria blivit konkurrensutsatta. Oavsett vilket tror jag fortfarande att hkp 16 är rätt. Helikoptertypen må vara en gammal konstruktion, och säkert dyrare i drift än hkp 14, men den är ju samtidigt beprövad, och intrimmad och vi VET att den inte kommer stå på backen med konstiga tekniska problem som industrin inte lyckas lösa. Sen är det aldrig fel med två olika typer, om en skulle få flygförbud av någon anledning. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted April 13, 2011 Report Share Posted April 13, 2011 Dessutom är totalt 18 maskiner lite väl liten volym på helikopterflottan med tanke på de uppgifter som nu och framgent ställs på helikopterbataljonen. (Nej, jag räknar inte in Hkp 15 där.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 13, 2011 Report Share Posted April 13, 2011 Ja, precis, särskilt som några (5st) av de 18 är öronmärkta för ubj (och andra flottyraktiviteter) om jag fattat saken rätt. Då kan man verkligen unna sig att avsätta de fem "sjöoperativa" hkp 14 till att vara just ubåtsjägare, och inte flaxa runt och vara gråmålade alltiallos där grönmålade hkp 14 och 16 skulle kunna funka. För när vi väl har ubåtsjakthårdvaran installerad lär det behövas övas och övas för att det ska vara någon nytta med den. Synd bara att man säljer ut Spiggen, vår övningsubåt. Förhoppningsvis köper man en ny Spiggen igen sen. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted April 14, 2011 Report Share Posted April 14, 2011 Enligt BLT innebär anskaffningen av hkp16 att totalt 9 (tidigare 7) hkp14 baseras Ronneby. Av dessa är alltså 5 sjöoperativa. Vad får de 4 markoperativa för roll där? Förresten, är det någon som vet om helikopterflottiljen kommer att fortsätta ha verksamhet även på Såtenäs och Luleå? Och vilken roll får man på de baserna i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted April 14, 2011 Report Share Posted April 14, 2011 ..// Förresten, är det någon som vet om helikopterflottiljen kommer att fortsätta ha verksamhet även på Såtenäs och Luleå? Och vilken roll får man på de baserna i så fall? Helikopterverksamheten på Såtenäs kommer med största sannolikhet att avvecklas inom en mycket snar framtid (gissningsvis under 2012). Luleå kommer att ha de kvarvarande 9, markoperativa, HKP 14 och främst ägna sig åt markoperativ verksamhet... //Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 17, 2011 Report Share Posted May 17, 2011 OK, Här kommer den. Vad kan NH90 som inte Superpuma klarar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 17, 2011 Report Share Posted May 17, 2011 Bli fördyrad och fördröjd höll jag på att skriva, sen drog jag mig till minnes uppgraderingen av Hkp 10A till Hkp 10C och bestämde mig för att inte skriva något.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted May 17, 2011 Report Share Posted May 17, 2011 Bli fördyrad och fördröjd höll jag på att skriva, sen drog jag mig till minnes uppgraderingen av Hkp 10A till Hkp 10C och bestämde mig för att inte skriva något.. Uppgraderingen till HKP 10C har inte kostat en krona. Däremot 10B och till viss del 10D... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 17, 2011 Report Share Posted May 17, 2011 C, B, D - whatever.. Talk to the hand! /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 19, 2011 Report Share Posted May 19, 2011 Bli fördyrad och fördröjd höll jag på att skriva, sen drog jag mig till minnes uppgraderingen av Hkp 10A till Hkp 10C och bestämde mig för att inte skriva något.. Uppgraderingen till HKP 10C har inte kostat en krona. Däremot 10B och till viss del 10D... På tal om det. Varför hoppade man över C? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted May 22, 2011 Report Share Posted May 22, 2011 (edited) Därför att man inte vill plöja ner mer pengar än absolut nödvändigt i ett system som ändå snart ska avvecklas (på tok för tidigt). Om jag minns rätt skulle C bli en trupptransportvariant av B, alltså utan tunga, komplexa MEDEVAC-installationer men med ballistiskt skydd och Ksp-installationer m.m. Nu blev väl B ändå av med en del tunga, fasta installationer vartefter FMV och FM blev klokare? Men nu är vi lite väl OT, passar bättre i hkp10-tråden. C blev väl också överflödig i och med beslutet om hkp16 och pågående införande av hkp14. Edited May 22, 2011 by Nifelhel Tog bort onödig citering! /Nifelhel - Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 22, 2011 Report Share Posted May 22, 2011 (edited) Ok, jag var mest nyfiken på varför bokstaven C föll bort och versionen efter B kallades D. Nu har jag fått ett svar. Tack för det. Sedan kan jag förstås undra hur vettigt det är att avveckla HKP 10. Hoppas i vilket fall som helst att man inte gör det innan vi har en operativ SAR/CSAR/MEDEVAC-Hkp. Edited May 22, 2011 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 Helikopteraffär 4,7 miljarder dyrare efter ministerbeslut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 (edited) Helikopteraffär 4,7 miljarder dyrare efter ministerbeslut Det har väl varit allmänt känt rätt länge att köpet styrdes från regeringshåll, och att specialare som högre kabin var tungt bidragande till förseningarna? Tyckte iallafall inte att det kändes som om det var något nytt som framkom i Ekot. Dock bra att det lyfts fram i media. Tycker också att det var en bra "förklaring" till varför MH60M nu köps in edit: fingrar av gris. Edited August 17, 2011 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 @Nestor På Flygvapenbloggen har C Hkpflj tidigare dementerat att det höga kabintaket är det som gjort att Hkp14 har försenats så grovt. Mer finns att läsa här: http://flygvapenbloggen.se/2011/05/09/hogt-i-tak-skapar-felaktiga-rykten/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 Helikopteraffär 4,7 miljarder dyrare efter ministerbeslut Och vem bestämde att prislappen skulle vara just 4,7 miljarder när väsentligt billigare alternativ har presenterats? J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 Att slå en signal till NH/Patria om att det nu är det bara hkp14B som gäller. Öka antalet 14B till ~8st och sedan avbeställa resten. Sedan fokus på hkp16 för mark. En funkis lösning ???? (kanske vi kunde komma ikap med ubjakt lite snabbare???) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 (edited) Allas vår JK Nilsson berättar på sin blogg Väpnaren att inget är så enkelt som det kan verka. EDIT: Funka Länkj-vel... Edited August 17, 2011 by 903Lew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 Allas vår JK Nilsson berättar på sin blogg Väpnaren att inget är så enkelt som det kan verka. Rätt länk i citatet ovan... J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.