Jump to content
Sign in to follow this  
Guest TjF

Helikopter 14 (HKP 14) - NH90

Recommended Posts

Det är i princip omöjligt att ge någon som är anställd i en statlig förvaltningsmyndighet sparken, jag tror att den "ansvarige" på sin höjd skulle bli omplacerad, vilket kanske kan vara värre än att få sparken och få denna at sluta självmant :3

Varför är det omöjligt? Har man gjort ett uselt jobb har man inget där att göra. Det går alltid att kringgå LAS och "köpa ut" dom. Detta görs hela tiden tillsammans med facket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är i princip omöjligt att ge någon som är anställd i en statlig förvaltningsmyndighet sparken, jag tror att den "ansvarige" på sin höjd skulle bli omplacerad, vilket kanske kan vara värre än att få sparken och få denna at sluta självmant :3

Varför är det omöjligt? Har man gjort ett uselt jobb har man inget där att göra. Det går alltid att kringgå LAS och "köpa ut" dom. Detta görs hela tiden tillsammans med facket.

 

Jo men n att bli utköpt är rättsigt och avtalsmässgt ENORMT långt ifrån att man få sparken...

Sedan är det ju att de som är anställda innan 19XX i försvaret och som inte har varit ute i det civila livt anställda med avtal som INTE kan sägas upp av staten...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo men n att bli utköpt är rättsigt och avtalsmässgt ENORMT långt ifrån att man få sparken...

Sedan är det ju att de som är anställda innan 19XX i försvaret och som inte har varit ute i det civila livt anställda med avtal som INTE kan sägas upp av staten...

 

Vad Slenke menar är nog inte att man förhandlar om ett pris där den enskilde är beredd att gå frivilligt, utan att arbetsgivaren avskedar någon utan att ha lagligt stöd. Om det är tillräckligt flagrant går facket till arbetsdomstolen och arbetsgivaren förlorar, men konsekvenserna blir inte värre än ett par årslöner i skadestånd, vilket arbetsgivaren är beredd att ta i vissa situationer.

 

Sedan omfattas ju inte alltid chefer av anställningstryggheten alls: det är därför det finns fallskärmsavtal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är i princip omöjligt att ge någon som är anställd i en statlig förvaltningsmyndighet sparken, jag tror att den "ansvarige" på sin höjd skulle bli omplacerad, vilket kanske kan vara värre än att få sparken och få denna at sluta självmant :3

Varför är det omöjligt? Har man gjort ett uselt jobb har man inget där att göra. Det går alltid att kringgå LAS och "köpa ut" dom. Detta görs hela tiden tillsammans med facket.

 

Jo men n att bli utköpt är rättsigt och avtalsmässgt ENORMT långt ifrån att man få sparken...

Sedan är det ju att de som är anställda innan 19XX i försvaret och som inte har varit ute i det civila livt anställda med avtal som INTE kan sägas upp av staten...

Så du menar alltså att det finns avtal som säger att man inte kan få sparken om man å det grövsta missköter sitt jobb? Det är väl annars ganska enkelt att omplacera personen till ett ammunitionsförråd i Arvidsjaur..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo men n att bli utköpt är rättsigt och avtalsmässgt ENORMT långt ifrån att man få sparken...

Sedan är det ju att de som är anställda innan 19XX i försvaret och som inte har varit ute i det civila livt anställda med avtal som INTE kan sägas upp av staten...

 

Vad Slenke menar är nog inte att man förhandlar om ett pris där den enskilde är beredd att gå frivilligt, utan att arbetsgivaren avskedar någon utan att ha lagligt stöd. Om det är tillräckligt flagrant går facket till arbetsdomstolen och arbetsgivaren förlorar, men konsekvenserna blir inte värre än ett par årslöner i skadestånd, vilket arbetsgivaren är beredd att ta i vissa situationer.

 

Sedan omfattas ju inte alltid chefer av anställningstryggheten alls: det är därför det finns fallskärmsavtal.

 

Det är exakt detta jag menar, tack!

 

Även om det låter dyrt med "ett par årslöner" är detta ändå inga summor mot vad dåliga beslut kan kosta..

Share this post


Link to post
Share on other sites
I USA sparkade försvarsministern nyligen en flyggeneral pga av de ständiga F-35 förseningarna.

Hur fungerar det i Sverige. Kan regeringen ge de ansvariga för detta HKP elände sparken eller går det inte av någon anledning?

ÖB har hållit en låg profil i helikopterfrågan...

Vem i Sverige skulle bära ett ansvar för att tillverkaren inte levererar?

 

J.K Nilsson

 

Eh.. Inte för att tillverkaren inte levererar, utan för att vi har beställt något som inte levereras. Det brukar ingå i förarbetet till en beställning att man ser till att det verkar rimligt att leverans kan ske till utsatt datum. Och att man dessutom inte genomför beslut som är fullständigt beroende av att leverans sker, när sedan faktiskt inte leverans skett (såsom nedläggning av HKP4 innan ersättaren ens syns på horisonten).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo men n att bli utköpt är rättsigt och avtalsmässgt ENORMT långt ifrån att man få sparken...

Sedan är det ju att de som är anställda innan 19XX i försvaret och som inte har varit ute i det civila livt anställda med avtal som INTE kan sägas upp av staten...

 

Vad Slenke menar är nog inte att man förhandlar om ett pris där den enskilde är beredd att gå frivilligt, utan att arbetsgivaren avskedar någon utan att ha lagligt stöd. Om det är tillräckligt flagrant går facket till arbetsdomstolen och arbetsgivaren förlorar, men konsekvenserna blir inte värre än ett par årslöner i skadestånd, vilket arbetsgivaren är beredd att ta i vissa situationer.

 

Sedan omfattas ju inte alltid chefer av anställningstryggheten alls: det är därför det finns fallskärmsavtal.

 

Fast nu är anställningstrygghet inte samma sak som att det skulle vara omöjligt att få sparken. Att missköta sitt jobb är fortfarande skäl nog att få sparken. Hur många lagar om anställningstrygghet som än finns (än så länge i alla fall). Men däremot är det möjligt att militärer med gamla typer av anställningsavtal kanske har någon fin klausul som säger att dom inte kan sparkas. Fast det skulle förvåna mig om det verkligen är så.

 

Facket brukar oftast vara ganska aktivt när det finns tveksamheter om det verkligen handlar om att missköta jobbet eller ej. Det är ju en stor gråzon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är i princip omöjligt att ge någon som är anställd i en statlig förvaltningsmyndighet sparken, jag tror att den "ansvarige" på sin höjd skulle bli omplacerad, vilket kanske kan vara värre än att få sparken och få denna at sluta självmant :3

Varför är det omöjligt? Har man gjort ett uselt jobb har man inget där att göra. Det går alltid att kringgå LAS och "köpa ut" dom. Detta görs hela tiden tillsammans med facket.

Att avskeda någon på grund av inkompetens är oerhört svårt, i synnerhet i statlig verksamhet. Arbetsgivaren ska ju erbjuda "kompetensutveckling" i stället.

 

I verkligheten erbjuder man ett förmånligt uppsägningsavtal, låter personen gå hemma med lön tills han/hon tröttnar, omorganiserar verksamheten så att personen i fråga blir överflödig och kan sägas upp p.g.a. arbetsbrist eller (kanske vanligast) omplacerar personen på en post där han/hon kan orsaka minimalt med skada för verksamheten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Att avskeda någon på grund av inkompetens är oerhört svårt, i synnerhet i statlig verksamhet. Arbetsgivaren ska ju erbjuda "kompetensutveckling" i stället.

 

I verkligheten erbjuder man ett förmånligt uppsägningsavtal, låter personen gå hemma med lön tills han/hon tröttnar, omorganiserar verksamheten så att personen i fråga blir överflödig och kan sägas upp p.g.a. arbetsbrist eller (kanske vanligast) omplacerar personen på en post där han/hon kan orsaka minimalt med skada för verksamheten.

 

 

Just att det är svårt att avsked en person i stalig tjänst finns det ju ganska tydliga exempel på i fallet med Lars Danielsson som i nästan 2 å gick som persona non grata på UD efter att ha spelat en inte ocenttral roll i debaklet kring Tssunamin 2004. Jag tror att Carl Bildt på alla sät försökte bli av med honom och hn sade bland annat i NOV 2006 att de undersökte möjlighete att han skulle skiljas från sin tjänst. Idag sitter han som generalkonsul i Hong Kong Macaou....

 

Det är väl bara PAN som kan skija en Officer från sin anställning och för att göra det krävs väl per praxis fängelsestraff.

Nu ärjag ute på svag is MEN jag ha FÖR mig att den misshandelsdom som kom emot Tony Stigsson inte var en glasklar anledning att ge honom sparken, detta då det skedde utanför tjänsten. Det i sin tuir gjorde att MUST jagade på me att driva fram ett åtal avseende hans hantering av H märkta handlingar som i alla fall i första instns ogillades

 

Men det jag vill komma fram till är att det man ser i det offentliga ljuset pekar på att ddet finns ett ganska svagt avtal med leverantören i detta fallet samt att det offentligen INTE har halshuggit någon för HKP14 upphandlingen...

Att den första delen inte förvånar mig är rätt deprimerande. Sedan kanskedet finns ett spel bakom kulissena som inte är lika offetligt men det är en annan sak...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just att det är svårt att avsked en person i stalig tjänst finns det ju ganska tydliga exempel på i fallet med Lars Danielsson som i nästan 2 å gick som persona non grata på UD efter att ha spelat en inte ocenttral roll i debaklet kring Tssunamin 2004. Jag tror att Carl Bildt på alla sät försökte bli av med honom och hn sade bland annat i NOV 2006 att de undersökte möjlighete att han skulle skiljas från sin tjänst. Idag sitter han som generalkonsul i Hong Kong Macaou....

Fast nu skall vi skilja k*kar ifrån morötter. Lars Danielsson var tjänstledig ifrån sin tjänst på UD när han var statssekreterare, en tjänst han inte var riktigt byxad att bestrida. Jag har svårt att inse att det automatsikt skulle leda till att han var olämpligt för sin tjänst på UD.

 

Carl Bildt hade helt enkelt skitfel.

 

J.K Nilsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det möjligt att avskeda någon om denna i sin ställning som föredträdare för staten skrivit ett så dåligt kontrakt med leverantören att staten gått miste om 100-tals miljoner i skadestånd pga av förseningar?

 

 

Som ett avlägset parallelt exempel kan tas förseningarna som Airbus drabbades av med Airbus A380.

Som kompensation för försenade A380 "tvingades" Airbus extremt billigt sälja ett stort antal Airbus widebody A330 till A380 storkunderna till mycket förmånliga villkor för att blidka dessa. Dessa flygbolag är attraktiva arbetsgivare och kan locka till sig toppen skicktet av jurist studenteterna från sina respektive länders universitet. Detta ger resultat när "skiten träffar fläkten"

 

Höj ingångs lönen kraftigt så FMV kan vara med och konkurrera om de bästa studenterna, de som idag ser sin framtid hos Ericsson, ABB, Nokia, IKEA, H&M etc

Deras kunnande kan ge enorma summer tillbaka till staten. De högre lönerna är struntsummor i sammanhangen.

FMVs och FMs kontrakt ansvariga framstår ju som oerhört naiva och okunniga eftersom NH-90 tillverkaren inte behöver betala enorma bötesbelopp eller ge kraftiga rabatter trots en leveransförsening på uppemot 10 år. Skattebelarnas pengar ska man vara rädda om. Med en försening på 10 år borde vi få dem gratis.

 

Nu känns det som Sverige får sitta år efter år böjd framåt med byxorna nere, skinkorna särade och bara ta emot och samtidigt se glad ut.

Jag kan föreställa mig skämten om de blåögda svenskarna vid fika bordet hos leverantörens kontraktskrivnings avdelning.

Edited by kerran

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fast å andra sidan kan det bli helt andra prisnivåer på avtalen om man skriver in klausuler som leveransförseningar.

 

J.K Nilsson

 

Tja, jag tror nog det ändå är roligare att betala mer, och faktiskt få något, än att betala lite mindre, och bara titta på en tom asfaltsplätt.

 

Kort sagt. Det finns inget som är så dyrt som att betala utan att få något alls.

Och det är väl ungefär där vi sitter sedan flera år...

 

Sedan kan vi väl konstatera att det är väldigt svårt att bli av med statligt anställda, och sedan lämna politik och personangrepp utanför.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NH-90 var ju tänkt att bli operativ i Sverige under år 2008, som vi alla vet är NH-90 nu försenad uppemot 10 år.

Vad hände med alla de HKP4 piloter som var tänkta att skolas om till att flyga HKP14 och vad händer med de nya helikopter piloterna som nyligen tagit examen nere i Tyskland?

Det verkar ju inte som att flygvapnet har ett skriande behov akut av nya helikopterpiloter till att bemanna de fåtal opeativa HKP man förfogar över.

Som nybliven HKP pilot kan det inte vara kul att komma hem och få erbjudande om att flyga skrivbord under en lång tid framöver...

 

Är det någon här som vet om flygvapnets HKP piloter även har civil behörighet att framföra HKP?

Flygvapnets transportflyg piloter har civilt trafikflygcert...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Är det någon här som vet om flygvapnets HKP piloter även har civil behörighet att framföra HKP?

 

 

Vad jag vet så får de som utexamineras i Tyskland inte någon civil behörighet/certifikat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför kunde inte Sverige nöja sig med "standard" NH-90 som alla andra regeringar beställt åt sina försvarsmakter? Även våra grannländer Norge och Finland som har snarlik utrikespolitisk agenda och opererar sina militära helikoptrar under likartade förhållanden valde standard versionen.

Vad är det som gör att inte standard NH-90 versionen duger åt "svenska förhållanden"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill nån kommentera detta, och ifall det påverkar ledningssystemet för Hkp 14? Tänkte om man hade tröttnat på SAAB och gått till Thales istället?

 

Swedish Armed Forces to Acquire New Command and Control system

 

The Swedish Defence Material Administration (FMV) has awarded Thales Norway a contract to supply the Swedish Armed Forces with a new Command and Control (C2) system for helicopter units.

 

According to the contract, Thales will be responsible for system design, integration and supply of C2 systems for Helicopter Units within the Swedish Armed Forces (SwAF). The system will provide improved command and control capability for helicopter units when deployed in national or international operations. It will be an integrated part of the Armed Forces overall C2 systems, and will be interoperable with existing mobile C2 systems within the Air Force and Nordic Battle Group.

 

Thales will supply a flexible C2 system based upon the general architecture of all C2 systems in the armed forces.

 

Thales is a trusted partner of the Swedish Armed Forces. As Glenn Pedersen, Managing Director of Thales Norway, explains: "We are extremely proud of the trust we have been given by the FMV. This contract award recognises Thales’s technological excellence and expertise in modern C2 systems, and confirms Thales’s strong presence as a systems integrator in the Swedish market”.

 

Thales is a global technology leader for the Aerospace and Space, Defence, Security and Transportation markets. In 2009, the company generated revenues of 12.9 billion euros with 68,000 employees in 50 countries. With its 25,000 engineers and researchers, Thales has a unique capability to design, develop and deploy equipment, systems and services that meet the most complex security requirements. Thales has an exceptional international footprint, with operations around the world working with customers as local partners.

 

Thales Norway is a trusted partner of the Norwegian Defence Force. Thales Norway develops and delivers secure and rugged information- and communication solutions for mobile and stationary use for military customers. Thales Norway has supplied Norway, NATO and other countries with infrastructure systems and security solutions for decades.

 

http://www.thalesgroup.com/Press_Releases/...h_Armed_Forces/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Varför kunde inte Sverige nöja sig med "standard" NH-90 som alla andra regeringar beställt åt sina försvarsmakter? Även våra grannländer Norge och Finland som har snarlik utrikespolitisk agenda och opererar sina militära helikoptrar under likartade förhållanden valde standard versionen.

Vad är det som gör att inte standard NH-90 versionen duger åt "svenska förhållanden"?

 

Klassisk Socialdemokratisk arbetsmarknadspolitik. Mer omfattande motköp som omvandlas till forskning, utveckling och konstruktion. Det finns många missnöjda röster i Finland också ska du veta. På tok för dyrt projekt bara för att stimulera industrin. Det hör ju till saken att Patria är statligt/EADS (NH) också...

 

Nu har det ju sagts en del om att den högre kabinen skulle vara ett militärt krav men om det inte finns någon riktig källa och motivering till detta så är jag djupt skeptiskt till att så var fallet då varken Europas längsta folk Holländarna eller våra grannar sett sig behöva samma lösning. Snarare tror jag att man från NH med Svenskt gott öga behövde hitta ett nytt särskilt offset-avtal till Sverige på både produktion och royalties om man lyckas sälja fler högkabinare på marknaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vill nån kommentera detta, och ifall det påverkar ledningssystemet för Hkp 14? Tänkte om man hade tröttnat på SAAB och gått till Thales istället?

 

 

Vet inte men Karin Enström skrev följande på sin blogg efter ett besök hos Saab i förra veckan.

 

Fick dragningar om bl a ledningssystemet TMS för Helikopter 14

 

http://enstromblogg.blogspot.com/2010/04/b...-linkoping.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vill nån kommentera detta, och ifall det påverkar ledningssystemet för Hkp 14? Tänkte om man hade tröttnat på SAAB och gått till Thales istället?

 

Det är helt olika system.

TMS är ett fram- och baksitssystem för Hkp 14

 

Det andra är ett system för Hkp Bat om jag inte minns fel.

//Sgt PB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har pratats en del om avsaknadena av Hkp som nu tvingar oss att kunna ta hem HKP 15 från Adenviken

 

Bland annat WisemanSamt Chefsingenjören(läs kommeentatrena på den senare den som kallar sig Anders Björkman har en del intressanta aker att säga)

 

Wiseman drar samma paralell som jag gjort innan:

Man får verkligen hoppas att Estoniakatastrofen eller Scandinavian Star inte upprepas inom de närmaste åren eftersom det idag inte finns någon förmåga i Sverige att hantera sådana katastrofer i avsaknad av större transporthelikoptrar.

 

I alla fall verkar det som att vi inte ens kan klara en enkel dykolycka utan att lita på det Danska Sjöförsvaret och dess EH101

 

1778.jpg

 

De drog ju sig ur samköpet med hänvisning att NH90 var för liten (fritt ur minnet)

Nu använder vi deras Hkp för att flyga en som fått misstänkt DCS (dykarsjuka) till Rigshospitalet. Det ssenare då vi lagt ner egen tryckkammar sjour på Helsingborgs Lasarett

20 åring flögs till Köpenhamn efter dykkincident

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu använder vi deras Hkp för att flyga en som fått misstänkt DCS (dykarsjuka) till Rigshospitalet. Det ssenare då vi lagt ner egen tryckkammar sjour på Helsingborgs Lasarett

20 åring flögs till Köpenhamn efter dykkincident

 

Ca 4 mil luftvägen, det var en riktigt smart besparing att köpa vården av danskarna! Eftersom det är ganska ovanliga olyckor kan det spela riktigt stor roll att de blir bättre på att behandla dem när de får fler att behandla.

 

Vi borde kunna slå ihop och lägga ner mer och få mer och bättre vård för pengarna om det finns fler helikoptrar i drift.

 

Det här är en fin parallell till nyttan med en hel del försvarssamarbeten.

 

En variant på det skulle vara att kopiera grannarna när de har gjort något riktigt bra, undrar vad EH eller AW101 skulle kosta och vad som kan samköras med danskarna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu använder vi deras Hkp för att flyga en som fått misstänkt DCS (dykarsjuka) till Rigshospitalet. Det ssenare då vi lagt ner egen tryckkammar sjour på Helsingborgs Lasarett

20 åring flögs till Köpenhamn efter dykkincident

 

Ca 4 mil luftvägen, det var en riktigt smart besparing att köpa vården av danskarna! Eftersom det är ganska ovanliga olyckor kan det spela riktigt stor roll att de blir bättre på att behandla dem när de får fler att behandla.

 

Vi borde kunna slå ihop och lägga ner mer och få mer och bättre vård för pengarna om det finns fler helikoptrar i drift.

 

 

OFF topic:

Ja i detta fallet där deras bas och ligger "bra" till Dock tog det i alla fall 45 minuter innan Hkp var på plats och över en timme innan pat var avtransporterad. Det är lång tid i en dykolycka. Omm man då lägger till att olyckan sker på kullen vilket ger i alla fall 10-15 minuter längre flyg väg fftån Roskilde, samt att du har sträckan från Helsingborg ner till Rigsshospotalet att flyga så kommer du att landa på en tid på 1,5-2 timmar innan patienten är under vård.

men som sagt OT.

 

Avseende helikoptrar. Samarbete är bra men att kalla dettaa samarbete där sverige på grund av dåliga beslut inte bidrar utan bara utnyttjar vet i sjutton om det är ett bra samarbete .-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker det är konstigt att det skulle ta nästan 10 år efter beställning...innan ett erkännande kom att det beslutet som ledde fram till den konstiga versionen av NH-90(HKP 14) var felaktigt.

Det är fullständigt oacceptabelt att det ska ta 20 år från beställning av en militär helikopter till full operativ fömåga. Meningen var att HKP 14 skulle ha varit operativ fullt ut år 2008...pratas det om tidigast år 2020.

Är det hemliga industristöd till SAAB(Läs lednings systemet) som är orsaken till att Sverige vägrar avbeställa typen?

Beslutet att beställa HKP 14 måste ha varit det enskillt dyraste misstaget i Försvarsmaktens historia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beslutet att beställa HKP 14 måste ha varit det enskillt dyraste misstaget i Försvarsmaktens historia.

Nåja, att bygga Karlsborgs fästning, fylla igen ett sund, odla ekar på Visingsö, regalskeppet Vasa mm var väl också rätt dyrt i förhållande till uteffekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inga HKP14 blivit leverade ännu till svenska försvaret? jag bor i motala och hela sommaren har helikoptrar som liknar HKP14 flugit kors och tvärs över stan i alla möjliga höjder och hastigheter (en skrämde skiten ur mig när jag stod utomhus en solig sommar dag och flög över mig på en väldigt låg höjd men i full fart). Dom är alla av en mörkgrå eller -grön, nästan svart färg men inga beteckningar så vitt jag kan se.

Edited by kotik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By martinator
      Undrar egentligen vad som är möjligt att göra med en helikopter i flygväg. Har sett en del filmer på nätet med radiostyrda modeller som kan allt från loopa till hovra upp och ner. Är detta möjligt även med fullskaliga helikoptrar. Nu talar jag inte om vad man normalt gör eller bör ägna sig åt utan om det är teoretiskt möjligt. Vet att helikopter 9 med sitt stela rotorsystem kan utföra en hel del akrobatiska konststycken, men hovra upp och ner??
      Är någon kunnig och insatt som vet hur det ligger till.
       
      /martinator
    • By simon
      "Nyheterna" om NH90 dyker ju i tid upp ganska samtidigt som BU2011 tar upp frågan om ett nytt medeltungt helikoptersystem;
       
      Budgetunderlag för 2011
       
    • By Vinter
      I brist på pengar och alternativ funderar FM allvarligt på att använda några Vertol(hkp4) och eventuellt super puma(hkp10) som TT alt CSAR.

      Är det någon som har någon uppgift på andra läder som använt Vertol i den uppgiften? Samt vad för uppgraderingar etc vi talar om?
    • Guest
      By Guest
      Det skall bli intressaant att följa fortsättningen av helikopteraffären.
       
      Sikorsky har ju hotat att stämma lilla staten på 130 MSEK, att inte lille von Südow lär sig att det går aldrig bra när han blandar sig i saker som han inte begriper.
       
      Det blev ju aldrig klarlagt om vi fick den bästa helikoptern
×
×
  • Create New...