Jump to content
Sign in to follow this  
Guest TjF

Helikopter 14 (HKP 14) - NH90

Recommended Posts

Den nya föreslagna versionen av CH-53E Super Stallion ligger fortfarande på skrivbordet borta i USA.

Jag skulle inte alls bli förvånad om den kommer flyga skarpa stridsuppdrag åt USMC långt innan NH-90 är tagen i bruk i Sverige

 

 

Att jämföra äpple och päron gör en jämförlse med V-22 istället.

Det jag menar är at det säkerligen gick snabbare att ta feam den jämfört med NH 90 då den bygger på en existerande kropp med ny tt innehåll med en massa grund data om den sammma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det känns fel att göra en jämförelse med V-22 också, då den är helt unik i sitt slag.

 

Det är inte NH-90, som är en "vanlig" helikopter.

 

Man kan göra en jämförelse bakåt i tiden.

Jag känner inte till något militär helikopter som blivit så försenad som NH-90...10-12 år är en offantligt lång försening

Den enda parallel jag kan dra är till...ett annat europeiskt politiskt (prestige?) projekt...EADS militära transport flygplan A400...som varit under utveckling nu i flera decennier och fortfarande ingen vet om och när den kommer flyga...ständigt meddelar tillverkaren nya förseningar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den enda parallel jag kan dra är till...ett annat europeiskt politiskt (prestige?) projekt...EADS militära transport flygplan A400...

 

Ett annat exempel på ett inte helt friktionsbefriat flygprojekt är väl Eurofighter Typhoon; operativ numera förstås men det skedde visst inte precis enligt den ursprungliga tid- och kostnadsplanen.

 

För en utomstående betraktare framstår det ibland som om internationella samarbetsutvecklingar inte alltid är så fantastiskt bra idéer som det brukar hävdas när de inleds. Det man - eventuellt - vinner i tillverkningsserielängd (eventuellt: se t.ex. hur lång tillverkningsserie den svenska NH90-varianten har) synes ofta gå förlorat i tidsutdräkt och pengar p.g.a. diverse mångnationellt strul. Inte alltid, kanske, men det verkar ganska vanligt förekommande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hkp 14 nummer två anlände till Malmen idag och rullade snabbt in till sin kollega då denne klagade högljutt över ljuset som strålade in i hangaren då portarna öppnades.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hkp 14 nummer två anlände till Malmen idag och rullade snabbt in till sin kollega då denne klagade högljutt över ljuset som strålade in i hangaren då portarna öppnades.

 

Kul, bra, hur går det?, ska vi börja flyga snart?, har NH fått hôvet ur röven än och börjat producera någorlunda bra dokumentation?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hkp 14 nummer två anlände till Malmen idag och rullade snabbt in till sin kollega då denne klagade högljutt över ljuset som strålade in i hangaren då portarna öppnades.

Då kan vi logga kanske en hel timme hovringstid det här året. :lol:

 

J.K Nilsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ska vi inte vara elaka. Själva flygetyget är det inget fel på, den har bara lite otur vid valet av tillval och lullull. Rhimsen är svåra att få till, läderklädseln får inte rätt nyans, blingblinget blingar på fel sätt och stereon.... Man får fan inte till synkningen med wagners gamla slagdänga. Men annars är det en fin sightseeinghelikopter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Man får fan inte till synkningen med wagners gamla slagdänga.

 

Jag tror att man får släppa den slagdängan(Valkyrians ritt) och byta till en annan Wagnerlåt (Götterdämerung) Som mer passar in på nuvarande helikopterverksamhet. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Man får fan inte till synkningen med wagners gamla slagdänga.

 

Jag tror att man får släppa den slagdängan(Valkyrians ritt) och byta till en annan Wagnerlåt (Götterdämerung) Som mer passar in på nuvarande helikopterverksamhet. ;-)

Men då måste man ju tänka om totalt och börja om från början

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar ju kanon med en helikopter som skadas av smutsiga dojjor och har stolar som inte pallar soldater över 110kg....

 

För att nämna några synpunkter. Man kan undra hur kravspecen såg ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Man kan undra hur kravspecen såg ut?

 

Baserat på det som nämns i artikeln, så kanske man vågar gissa att allmän fältmässighet inte var något högprioriterat område när kraven skulle präntas ned på papper. De kanske borde ha hyrt in några ryska helikopterkonstruktörer som konsulter innan de spikade designspecen... För att citera vad en annan forummedlem en gång i tiden skrev om Mil Mi-8:

 

Fick en genomgång av finnarna på deras hkp i somras på Nordic Peace.

 

På dålig finsk-engelska iklädd billiga solgasögon och en kaxig attityd: "No fancy plastic, only metal *bonk bonk*

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...amp;#entry49680

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den designades väl ursprungligen som "Nato frigate helicopter" så behoven var kanske inte landning på mjukt underlag eller skitiga!! kängor. (hur fanken skadas golvet av smuts??)

Uh-60 designades som grund för att ersätta UH-1 vilken var en armé hkp och därför kanske mer anpassad för underlag osv?

 

Bara lite spekulationer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste samma text som A2K länkade till häromdagen. Efter Erik_G's eminenta hkp-skisser (rörande lastutrymmen) förstår jag för det första inte platsbegränsningen som omnämns. Är det bara en puckad "planlösning" (pga fönster och skjutdörr hamnar eventuell skytt i bakre sidofönster om jag inte missförstått kapitalt)?

 

Taskig markfrigång, extra känsligt golv och ramp, känns som de mest akuta problemen, vad gäller viktökningar i kroppen och ytterligare förseningar i utvecklingen. Inredning som säten, vapenfästen, vinsch borde väl egentligen kunna specas av beställaren? Vilket vi kanske sluppit om vi beställt alternativ...

 

Någon högt uppsatt tysk kommenterade med något som liknade (självklart drullat bort länken): "Bara ett ofärdigt demo-ex, serieversionen kommer att vara fullgod". Låter tyvärr på mig som - 1) man beställt "skyltex" inledningsvis för att något att visa upp (PR) - 2) Någon försöker rädda arslet.

 

Propellerheads på forumet, låt höra!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leveranserna till Sverige ser i princip ut så här:

 

FMV tog emot en individ, rapporterar in en jekla massa saker som ska åtgärdas. Maskinen stannar i Frankrike för tester.

FMV får en till individ, nästa alla anmärkningar finns fortfarande kvar. Denna maskin hamnar i Sverige.

Maskinen är så pass bristfällig att den inte får flygtillstånd i Sverige.

FMV säger stopp för leveranser tills fler fel är åtgärdade.

FMV beräknade att få 3 nya maskiner under 2009. Fick ingen.

 

Flygvapnet beräknar efter samtal med FMV att få sin första maskin 2012-nångång.

 

Går som synes toppenbra det där.

 

Och sen ska dom ju moddas för internationella uppdrag, ubåtsjakt m.m...

Edited by Karl_P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leveranserna till Sverige ser i princip ut så här:

 

FMV tog emot en individ, rapporterar in en jekla massa saker som ska åtgärdas. Maskinen stannar i Frankrike för tester.

FMV får en till individ, nästa alla anmärkningar finns fortfarande kvar. Denna maskin hamnar i Sverige.

Maskinen är så pass bristfällig att den inte får flygtillstånd i Sverige.

FMV säger stopp för leveranser tills fler fel är åtgärdade.

FMV beräknade att få 3 nya maskiner under 2009. Fick ingen.

 

Flygvapnet beräknar efter samtal med FMV att få sin första maskin 2012-nångång.

 

Går som synes toppenbra det där.

 

Och sen ska dom ju moddas för internationella uppdrag, ubåtsjakt m.m...

 

Finns det någon som helst anledning att någonsin köpa en enda produkt till av NHI?

Share this post


Link to post
Share on other sites
FMV tog emot en individ, rapporterar in en jekla massa saker som ska åtgärdas. Maskinen stannar i Frankrike för tester.

FMV får en till individ, nästa alla anmärkningar finns fortfarande kvar. Denna maskin hamnar i Sverige.

Maskinen är så pass bristfällig att den inte får flygtillstånd i Sverige.

FMV säger stopp för leveranser tills fler fel är åtgärdade.

FMV beräknade att få 3 nya maskiner under 2009. Fick ingen.

För ett drygt halvår sedan stod det två maskiner (43 och 44) på Hkpflj. Notera stod, inte flög.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som vanligt är det politik snarare än prestanda som avgör en sådan här militär helikopter affär. Detta är HKP som utvecklas och byggs i EU och därför hade NH90 en enorm politisk fördel. Jag anser fortfarande att Sverige borde säga upp hela affären och köpa det mycket beprövade och fältmässiga UH-60 istället. Förmodligen skulle vi ha UH-60 färdig levererad flera år snabbare än NH-90 om vi beställde UH-60 imorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Som vanligt är det politik snarare än prestanda som avgör en sådan här militär helikopter affär. Detta är HKP som utvecklas och byggs i EU och därför hade NH90 en enorm politisk fördel. Jag anser fortfarande att Sverige borde säga upp hela affären och köpa det mycket beprövade och fältmässiga UH-60 istället. Förmodligen skulle vi ha UH-60 färdig levererad flera år snabbare än NH-90 om vi beställde UH-60 imorn.

 

Köpa färdiga system från hyllan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beställer vi UH-60 idag, kan vi antagligen få några begagnade ex att öva på imorgon, och få de nya VÄLDIGT fort! Speciellt om vi i beställningen nämner att en del av dom ska till Afghanistan..

 

Något jag aldrig förstått.. Varför ska svenska helikoptrar hela tiden "moddas"???? Varför kan inte alla ha FLIR och ballistiskt skydd redan från början? Det är trots allt utrustning som alltid kommer till användning.. Så om det behövs ett par helikoptrar i Kongo imorgon så kan vi inte, för att dom måste byggas om varje gång vi ska flyga med dom...

 

 

Vad är det som behövs under internationella uppdrag som vi i Sverige inte är tillräckligt värda att ha?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den designades väl ursprungligen som "Nato frigate helicopter" så behoven var kanske inte landning på mjukt underlag eller skitiga!! kängor. (hur fanken skadas golvet av smuts??)

 

Så går det när flottans ytstridsfolk får bestämma.

 

"Ooooh trädäck är såååå tjusigt. Det måste vi ha inne i vår nya helikopter. Vadå att vi inte kan få ha tjocka ekplank eller mahognybräder som golv inne i helikoptern av viktskäl? Ja, men ett riktigt tunt parkettgolv då? Nä, repor, det är inget bekymmer. Vi använder mjuka rena lågskor."

 

:banghead:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Finns det någon som helst anledning att någonsin köpa en enda produkt till av NHI?

 

Läste först NHI som NIH, vilket hade varit ett intressant namn på en försvarsmaterieltillverkare, med tanke på vad den akronymen brukar stå för i dessa sammanhang, och hur materielanskaffningar i dessa sammanhang brukar gå till. :banghead:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vad är det som behövs under internationella uppdrag som vi i Sverige inte är tillräckligt värda att ha?

Jag kan tänka mig att även en amerikansk UH60 behöver moddas/göras om lite om den ska gå från uppdrag i Afghanistan till uppdrag i Kongo. Ett annat svenskt exempel är ju hur man installerade AC i de CV90 som skulle till Liberia, något som knappast behövs för bruk i Norrland men väl i varmare klimat. Eller en soldat som byter kängor beroende på om han ska vara norr om polcirkeln eller söder om ekvatorn.

Nu har ju förenta staterna väldans mycket mer helikoptrar så dom kanske kan ha några som är färdig moddade för olika klimat utan att behöva fippla runt på så många individer, vi i Sverige har ju inte så många individer så då är det klart att det behöver fipplas lite extra.

 

edit:

därmed inte sagt att jag inte tycker den här helikopter historien är ganska så tragisk

Edited by dxl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag har förstått det så är rapporten som det hänvisas till flera år gammal och är en utvärdering av ett av prototypexemplaren!

Edited by PB-Syte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var det någon mer än jag som läste Wisemans kommentar på Chefsingenjörens artikel, och hajade till?

 

Min fetstil:

Jag läste också den tyska rapporten med stora ögon. Ibland är det betydligt värre än vad man tidigare trott. Ännu en anledning att fortsätta med och accelerera inköpet av Blackhawks.

 

Jag vet inte om den gode Wiseman bara uttrycker den önskan flera av oss delar, eller om han vet något som vi inte vet. Ofta brukar han ju göra det, veta saker alltså, den gode Wiseman.

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vad är det som behövs under internationella uppdrag som vi i Sverige inte är tillräckligt värda att ha?

Jag kan tänka mig att även en amerikansk UH60 behöver moddas/göras om lite om den ska gå från uppdrag i Afghanistan till uppdrag i Kongo. Ett annat svenskt exempel är ju hur man installerade AC i de CV90 som skulle till Liberia, något som knappast behövs för bruk i Norrland men väl i varmare klimat. Eller en soldat som byter kängor beroende på om han ska vara norr om polcirkeln eller söder om ekvatorn.

Nu har ju förenta staterna väldans mycket mer helikoptrar så dom kanske kan ha några som är färdig moddade för olika klimat utan att behöva fippla runt på så många individer, vi i Sverige har ju inte så många individer så då är det klart att det behöver fipplas lite extra.

 

edit:

därmed inte sagt att jag inte tycker den här helikopter historien är ganska så tragisk

 

Jo, jag köper ditt argument angående AC och att en soldat byter kängor. Men han har väl fortfarande hjälm och skyddsväst? Och NVG? Vad jag menar är att saker som speciella filter mot damm förstår jag också att det behövs vid olika tillfällen. Men FLIR och ballistiskt skydd? Det borde ingå i grundutrustningen och alltid sitta på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I BU 2011 finns att läsa: "En eventuell anskaffning och införande av ytterligare ett nytt medeltungt helikoptersystem

kommer att utöka helikopterkapaciteten avsevärt såväl nationellt som internationellt

och medge kontinuerlig insats med helikopterenhet för CASEVAC alternativt

MEDEVAC i fredsfrämjande insatser från tidigast andra kvartalet år 2013. Om finansiering

av ett nytt helikoptersystem helt eller till stor del ska inrymmas i myndighetens

nuvarande ekonomiska ram kommer dock konsekvenserna för övriga krigsförbands

operativa förmågor och delförmågor att påverkas i så hög grad att de ställda kraven på

operativ förmåga, tillgänglighet och användbarhet i IO 2014 riskerar att inte uppfyllas."

 

http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/Bud...%B6r%202011.pdf

 

Så det finns en tanke på ytteligare ett medeltungt system, EH-725? UH-60? Men att vid ett införskaffande av ett sådant kommer det att falla ut negativt på övrig verksamhet såtillvida inte nya pengar tillförs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska det införas ett till system så borde det vara ett som används av våra närmare samarbetsnationer och i det fallet så ligger ju Danmark och England nära till hands som valt ett alternativ till NH90. Möjligen kan man ju ha kommit ett steg på att ta fram en multinationell lösning likt SAC för transportflyget.

 

Till sist, citerar FMV:s generaldirektör i senaste Protec magazine:

 

"Ett omfattande arbete pågår också för att säkerställa en realistisk leveransplan för nya helikopter 14"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Var det någon mer än jag som läste Wisemans kommentar på Chefsingenjörens artikel, och hajade till?

 

Min fetstil:

Jag läste också den tyska rapporten med stora ögon. Ibland är det betydligt värre än vad man tidigare trott. Ännu en anledning att fortsätta med och accelerera inköpet av Blackhawks.

 

Jag vet inte om den gode Wiseman bara uttrycker den önskan flera av oss delar, eller om han vet något som vi inte vet. Ofta brukar han ju göra det, veta saker alltså, den gode Wiseman.

 

/E

Hehe, hoppet lever. :banghead:

 

J.K Nilsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte om den gode Wiseman bara uttrycker den önskan flera av oss delar, eller om han vet något som vi inte vet. Ofta brukar han ju göra det, veta saker alltså, den gode Wiseman.

 

/E

Hehe, hoppet lever. :)

 

J.K Nilsson

 

Wiseman låter hälsa på sin blogg att det inte var han som svarat i Chefsingenjörens blogg. Förlåt, Wiseman. Ska föröka tänka efter nästa gång. Finns tydligen flera visa män ute på bloggosfären. Till dem hör dock inte jag. Men men, det talas ju tydligen ändå om en kompletterande helikoptertyp som sagt. Så det kan ju bli något ändå. Fast enligt Wiseman (originalet) så är det ju problem att hitta piloter som vill flyga i Afghanistan. Så till syvende og sist kanske det inte är helikotrarna, eller bristen på dessa, som är problemet.

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By martinator
      Undrar egentligen vad som är möjligt att göra med en helikopter i flygväg. Har sett en del filmer på nätet med radiostyrda modeller som kan allt från loopa till hovra upp och ner. Är detta möjligt även med fullskaliga helikoptrar. Nu talar jag inte om vad man normalt gör eller bör ägna sig åt utan om det är teoretiskt möjligt. Vet att helikopter 9 med sitt stela rotorsystem kan utföra en hel del akrobatiska konststycken, men hovra upp och ner??
      Är någon kunnig och insatt som vet hur det ligger till.
       
      /martinator
    • By simon
      "Nyheterna" om NH90 dyker ju i tid upp ganska samtidigt som BU2011 tar upp frågan om ett nytt medeltungt helikoptersystem;
       
      Budgetunderlag för 2011
       
    • By Vinter
      I brist på pengar och alternativ funderar FM allvarligt på att använda några Vertol(hkp4) och eventuellt super puma(hkp10) som TT alt CSAR.

      Är det någon som har någon uppgift på andra läder som använt Vertol i den uppgiften? Samt vad för uppgraderingar etc vi talar om?
    • Guest
      By Guest
      Det skall bli intressaant att följa fortsättningen av helikopteraffären.
       
      Sikorsky har ju hotat att stämma lilla staten på 130 MSEK, att inte lille von Südow lär sig att det går aldrig bra när han blandar sig i saker som han inte begriper.
       
      Det blev ju aldrig klarlagt om vi fick den bästa helikoptern
×
×
  • Create New...