Jump to content
Sign in to follow this  
Guest TjF

Helikopter 14 (HKP 14) - NH90

Recommended Posts

11 hours ago, FurirJönsson said:

Ta de som kan säljas skrota resten av skiten och köp några hkp 16 för ev pengar från skrotförsäljningen

Om Helikopter 14 nu är så dåliga, vilka skulle vilja köpa dessa?


Har du någon uppfattning vad det skulle kosta att bygga om Helikopter 16 till en sjöoperativ helikopter för ubåtsjakt och målinvisning för marinens fartyg?

Helikopter 16 är UH-60M Black Hawk. SH-60B Seahawk, som utvecklades ur UH-60, började levereras 1978 hade 83% kompabilitet med ursprungshelikoptern. Sen dess så har utvecklingen gått framåt och Seahawk-helikoptrarnas utvecklingslinje fortsätter att skilja sig från Black Hawk. Så tycker du verkligen att vi skall ha en ytterligare en svensk speciallösning att kasta pengar på?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vi får nog dras med med dom helikoptrar vi har tyvärr. Det är för sent att göra sig av med HKP 14 nu. Den har potential att bli en bra helikopter i framtiden om än till ett högre pris. Rent konstruktionsmässigt så kan dock en en-rotorig helikopter, oavsett digitalt styrsystem och autopilot, aldrig bli lika stabil i dåligt väder med kraftiga vindar som en två-rotorig helikopter typ Vertol eller Chinook. En en-rotorig hkp ska också vara mer känslig för motorbortfall och stridsskador.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Perman said:

En en-rotorig hkp ska också vara mer känslig för motorbortfall

Fast vi har ju haft en två-rotorig med en enda motor och det finns de med en rotor och tre motorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, griffon said:

Fast vi har ju haft en två-rotorig med en enda motor och det finns de med en rotor och tre motorer.

 

Jo två eller tre motorer ger ju alltid en högre säkerhet naturligtvis oavsett helikoptertyp. Men snackar man typmässigt bara så är en två rotorig hkp en stabilare plattform i alla väder.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Norge etablerar ny flottilj för marina NH90 helikoptrar vid Bardufoss:

 

Norway establishes new Maritime Helicopter Wing

 

Ett detachement NH90 kommer även att finnas vid Haakonsvern marinbas. NH90 ersätter Lynx Mk 86. Vid Bardufoss flygstation finns även en division med 18 Bell 412SP för att stödja den norska armen (med ett detachement av 6 hkp vid Rygge flygstation) och den norska flygskolan med MFI 17 Safari. Norge var det första landet som beställde NFH varianten av NH90. Flottiljens NH90 kommer att vara stationerade både på marinens fregatter och kustbevakningens större fartyg. 6 NH90 kommer att vara utrustade för ubåtsjakt och resten för kustbevakningsuppgifter.

 

/Per

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/3/2020 at 10:24 AM, Perman said:

Norge etablerar ny flottilj för marina NH90 helikoptrar vid Bardufoss:

 

Norway establishes new Maritime Helicopter Wing

 

Ett detachement NH90 kommer även att finnas vid Haakonsvern marinbas. NH90 ersätter Lynx Mk 86. Vid Bardufoss flygstation finns även en division med 18 Bell 412SP för att stödja den norska armen (med ett detachement av 6 hkp vid Rygge flygstation) och den norska flygskolan med MFI 17 Safari. Norge var det första landet som beställde NFH varianten av NH90. Flottiljens NH90 kommer att vara stationerade både på marinens fregatter och kustbevakningens större fartyg. 6 NH90 kommer att vara utrustade för ubåtsjakt och resten för kustbevakningsuppgifter.

 

/Per

Dette er 10 år forsinket. Norge har nesten hatt eksepsjonelle problemer med leveransene av NH90- NFH, en variant som ikke kan sammenlignes med Sveriges maritime utgave. Første maskin ble levert så langt tilbake som i 2007, og fortsatt er bare 8 maskiner levert, men i år skal 2-3 maskiner tilføres. Samtidig har det vært store problemer å få de operative og tilpasset sjøtjeneste. Endelig konfigurasjon leveres f.eks først nå. Fregatten er enda ikke blitt utrustet med NH-90, noe som først vil skje når disse har tjenestegjort halve livslengden uten helikopter. Det er og planer om å kratiftig øke antall fregatter (fra 6-8), så da må evt. ekstra kjøpes inn. 

 

Når det gjelder Bell 412SP er ble samtlige bestemt overført til Rygge for å støtte spesialstyrkene. Dette er et direkte utslag av 22/7- 2011.Men her er det motstand innenfor rekkene, da mange vil beholde ett større antall i nord.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, enigmatik said:

Det er og planer om å kratiftig øke antall fregatter (fra 6-8), så da må evt. ekstra kjøpes inn.

 

Dum fråga kanske men menar du att man planerar att kraftigt öka antalet fregatter eller antalet NH-90 Nato Frigate Helicopters till fregatterna?

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Perman said:

 

Dum fråga kanske men menar du att man planerar att kraftigt öka antalet fregatter eller antalet NH-90 Nato Frigate Helicopters till fregatterna?

 

/Per

Antallet fregatter er bedt økt med 2 eller 4 i to ulike alternativ, alt etter hva politikerne velger. Det betyr anskaffelse av en ny klasse konfigurerbare  fregatter- off shelf. I tillegg kommer to nye store skip til Kystvakten, flere ubåter flere P8, C-130J, langtrekkende luftvern og en fordobling av hæren mm. Men det maritime får mest.Dette i tråd med økningen av forsvarsbudsjettet fra 1.6% av BNP til 2% i 2024. Hva politikerne bestemmer  kommer i langstidsplanen  som blir lagt frem til våren. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Jantar73
      Hej!
      Jag letar med ljus och lykta efter Arméflygreglemente pansarvärnshelikopterkompani från 1993, M-nummer M7741-132011.
      Om någon har ett uppslag på vart jag kan få tag på ett digitalt eller fysiskt ex, så vore jag ytterst tacksam.
      /Patrick
    • By darkjak
      Hej.
       
      Jag håller på att knåpa på ett dataspel och funderar hur en svensk attackhelikopter hade kunnat se ut. Spelet utspelar sig på 90-talet, så det rör sig om en design från kalla kriget.
      Min tanke är att den skulle vara mindre än t ex Apache, samt "primitivare". Kanske en Hind som i storlek mer påminner om en amerikansk Cobra?
       
      Vad är era tankar?
      Om detta inte passar i den här kategorin kan ni gärna flytta tråden.
    • By Perman
      Poland Procures Four Leonardo AW101 Maritime Helicopters for ASW and CSAR
       
      /Per
    • By Sigbjörn Hellström
      Så jag latar efter information om en väldigt specifik helikopter individ. En MBB BO 105 med tillverkningsnummer S-422 som testades i Sverige vid två tillfällen under projekteringen av helikopter 8 som senare kom att leda till helikopter 9. Den testades först mellan 1980 och 1981 och sedan mellan 1985 och 1986 enligt nuvarande uppgifter.
       
      Den gick med namnet D-HDMU i Tyskland men med namnet 09076, kort 76, i Sverige.
       
      Det som gör denna individ unik är att den var beväpnad med amerikanska quad-tow-robotsystem model M65.

       
      Mellan de svenska testerna agerade 09076 som vapendemonstrator för MBB med samma beväpning men kom att efter 1990 modifieras till en vapenfri kamerahelikopter för polisbruk bland annat, då under namnet G-BTKL.

      Den informationen jag letar efter specifikt är om monteringen av M65 robotsystemen gjordes för svenska tester eller som demonstrationsbeväpning för MBB. Dock är all möjlig information om individen av intresse. Informationen är för ett spelprojekt.  Det som får mig att tro att testerna kan ha gjorts för Svenska tester är att FC's (Försökscentralen) logga satt kvar på stjärten efter att helikoptern gått tillbaka till MBB som demonstrator. Typ som om dem skulle ha nått att göra med vapensystemet  Är ju bara lite skumt att den ska sitta kvar om dem hade tid att ta bort all annan Svensk märkning. Se bilderna så fattar ni XD

      Här är alla dem bilder jag har på individen, de flesta i tyska färger som demonstrator.
       
      Här i vit färg. Plats och tid okänd, troligen Tyskland pga flaggan på stjärten.
       
      Här i Svenskt kamouflage (ser ut som M90 eller kan det va FOA?). Troligen från 1980/81 pga fotokvalité och placering av tre kronor. Plats okänd. Notera mössmärke m/84 i lägre högra hörnet.
       
      Här som MBB demonstrator (mittenbild kan va i Sverige då man inte ser någon märkning). Okänd tid. Notera den vita kupolen på rotorn som var närvarande vid ett av de Svenska testen, se ovan. Denna kupol var inte närvarande 1982, se nedan.
       
      Här 4 bilder från Farnborough International 1982 som MBB demonstrator. Notera det svenska splinter kamouflaget (M90/FOA?) och notera specifikt Försökscentralens logotyp (FC) på stjärten.
       
      Här i skumt ökenkamouflage (har sett likadant kamo i en Bo 105 reklam, dock utan kameraplattform) med modern Svensk märkning. Troligen 1985/86. Plats enligt källa ska va Boden. Notera avsaknaden av både kamera och robotsystem samt lavetter. För den som säger att detta är en annan individ pekar jag på kameraplattformen som skiljer sig grovt från helikopter 9A, samt andra Bo 105 modeller med vapenkamera som PAH-1.

      Hoppas nån här vet mer eller till och med var närvarande vid testerna. 
       
    • By Deluxe
      Hur tung last kan en helikopter klara av?
      Läste här att mi26:a tar närmare 29 ton. Är det max eller?
      Vad klarar de vi har här i Sverige?
×
×
  • Create New...