Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lärdom: när du ska lyfta med din hkp 4, se till att den inte är fastbunden i en hoppborg/brylépudding.

Dette er 10 år forsinket. Norge har nesten hatt eksepsjonelle problemer med leveransene av NH90- NFH, en variant som ikke kan sammenlignes med Sveriges maritime utgave. Første maskin ble levert så lan

Antallet fregatter er bedt økt med 2 eller 4 i to ulike alternativ, alt etter hva politikerne velger. Det betyr anskaffelse av en ny klasse konfigurerbare  fregatter- off shelf. I tillegg kommer to ny

11 hours ago, FurirJönsson said:

Ta de som kan säljas skrota resten av skiten och köp några hkp 16 för ev pengar från skrotförsäljningen

Om Helikopter 14 nu är så dåliga, vilka skulle vilja köpa dessa?


Har du någon uppfattning vad det skulle kosta att bygga om Helikopter 16 till en sjöoperativ helikopter för ubåtsjakt och målinvisning för marinens fartyg?

Helikopter 16 är UH-60M Black Hawk. SH-60B Seahawk, som utvecklades ur UH-60, började levereras 1978 hade 83% kompabilitet med ursprungshelikoptern. Sen dess så har utvecklingen gått framåt och Seahawk-helikoptrarnas utvecklingslinje fortsätter att skilja sig från Black Hawk. Så tycker du verkligen att vi skall ha en ytterligare en svensk speciallösning att kasta pengar på?

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ja vi får nog dras med med dom helikoptrar vi har tyvärr. Det är för sent att göra sig av med HKP 14 nu. Den har potential att bli en bra helikopter i framtiden om än till ett högre pris. Rent konstruktionsmässigt så kan dock en en-rotorig helikopter, oavsett digitalt styrsystem och autopilot, aldrig bli lika stabil i dåligt väder med kraftiga vindar som en två-rotorig helikopter typ Vertol eller Chinook. En en-rotorig hkp ska också vara mer känslig för motorbortfall och stridsskador.

 

/Per

Edited by Perman
Link to post
Share on other sites
3 hours ago, griffon said:

Fast vi har ju haft en två-rotorig med en enda motor och det finns de med en rotor och tre motorer.

 

Jo två eller tre motorer ger ju alltid en högre säkerhet naturligtvis oavsett helikoptertyp. Men snackar man typmässigt bara så är en två rotorig hkp en stabilare plattform i alla väder.

 

/Per

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Norge etablerar ny flottilj för marina NH90 helikoptrar vid Bardufoss:

 

Norway establishes new Maritime Helicopter Wing

 

Ett detachement NH90 kommer även att finnas vid Haakonsvern marinbas. NH90 ersätter Lynx Mk 86. Vid Bardufoss flygstation finns även en division med 18 Bell 412SP för att stödja den norska armen (med ett detachement av 6 hkp vid Rygge flygstation) och den norska flygskolan med MFI 17 Safari. Norge var det första landet som beställde NFH varianten av NH90. Flottiljens NH90 kommer att vara stationerade både på marinens fregatter och kustbevakningens större fartyg. 6 NH90 kommer att vara utrustade för ubåtsjakt och resten för kustbevakningsuppgifter.

 

/Per

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
On 2/3/2020 at 10:24 AM, Perman said:

Norge etablerar ny flottilj för marina NH90 helikoptrar vid Bardufoss:

 

Norway establishes new Maritime Helicopter Wing

 

Ett detachement NH90 kommer även att finnas vid Haakonsvern marinbas. NH90 ersätter Lynx Mk 86. Vid Bardufoss flygstation finns även en division med 18 Bell 412SP för att stödja den norska armen (med ett detachement av 6 hkp vid Rygge flygstation) och den norska flygskolan med MFI 17 Safari. Norge var det första landet som beställde NFH varianten av NH90. Flottiljens NH90 kommer att vara stationerade både på marinens fregatter och kustbevakningens större fartyg. 6 NH90 kommer att vara utrustade för ubåtsjakt och resten för kustbevakningsuppgifter.

 

/Per

Dette er 10 år forsinket. Norge har nesten hatt eksepsjonelle problemer med leveransene av NH90- NFH, en variant som ikke kan sammenlignes med Sveriges maritime utgave. Første maskin ble levert så langt tilbake som i 2007, og fortsatt er bare 8 maskiner levert, men i år skal 2-3 maskiner tilføres. Samtidig har det vært store problemer å få de operative og tilpasset sjøtjeneste. Endelig konfigurasjon leveres f.eks først nå. Fregatten er enda ikke blitt utrustet med NH-90, noe som først vil skje når disse har tjenestegjort halve livslengden uten helikopter. Det er og planer om å kratiftig øke antall fregatter (fra 6-8), så da må evt. ekstra kjøpes inn. 

 

Når det gjelder Bell 412SP er ble samtlige bestemt overført til Rygge for å støtte spesialstyrkene. Dette er et direkte utslag av 22/7- 2011.Men her er det motstand innenfor rekkene, da mange vil beholde ett større antall i nord.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, enigmatik said:

Det er og planer om å kratiftig øke antall fregatter (fra 6-8), så da må evt. ekstra kjøpes inn.

 

Dum fråga kanske men menar du att man planerar att kraftigt öka antalet fregatter eller antalet NH-90 Nato Frigate Helicopters till fregatterna?

 

/Per

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Perman said:

 

Dum fråga kanske men menar du att man planerar att kraftigt öka antalet fregatter eller antalet NH-90 Nato Frigate Helicopters till fregatterna?

 

/Per

Antallet fregatter er bedt økt med 2 eller 4 i to ulike alternativ, alt etter hva politikerne velger. Det betyr anskaffelse av en ny klasse konfigurerbare  fregatter- off shelf. I tillegg kommer to nye store skip til Kystvakten, flere ubåter flere P8, C-130J, langtrekkende luftvern og en fordobling av hæren mm. Men det maritime får mest.Dette i tråd med økningen av forsvarsbudsjettet fra 1.6% av BNP til 2% i 2024. Hva politikerne bestemmer  kommer i langstidsplanen  som blir lagt frem til våren. 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to Helikopter 14 (HKP 14) - NH90
  • 2 months later...

Belgien gör det som Sverige inte vågade - drar ner på flygtimmarna för sina fyra NH90 TTH transport helikoptrar och planerar att ersätta dessa med en mindre helikopter. Den sista NH90 TTH helikoptern levererades så sent som Nov 2014. Anledningen till att man vill minska verksamheten sägs vara dålig beredskapsgrad orsakad av minskande industriellt stöd, ökade underhålls- och uppgraderingskostnader samt arbetskraftsinsufficiens. Som ett resultat har försvarsministeriet beslutat att koncentrera sina resurser på den belgiska flygkomponentens NH90 NATO fregatthelikopterflotta (NFH) och kommer att leta efter medel för att förhindra kapacitetsbrist. NH90 NFH är av samma typ som Nederländernas NH90 flotta och delar samma reservdelspool varför dessa inte påverkas.

 

Belgium Considering Cutting Back NH90 Troop Transport Helicopter Operations

 

NHIndustries NH90 - Belgium

 

Quote

In june 2020 it was reported that Belgium plans to retire and sell it's 4 TTH helicopters by 2024 due to the operating cost and low numbers. They are planned to be replaced, together with the last Agusta 109, by 15 Airbus H145M. The 4 NFH variants will remain operational.

 

Thomas Newdick spekulerar på twitter att den egentliga orsaken är att pengarna behövs för stridsflygplanet F-35 och transportflygplanet A400M (Belgien satsar mindre än 1 % av BNP på försvaret):

 

Thomas Newdick på twitter

 

Corporal Frisk's kommentar på twitter:

 

Quote

If the rumours about them going down the H145M route are true, it's hard not to think that they bought the completely wrong helicopter size to begin with. If you can make do with a 3,800 kg MTOW helicopter, you shouldn't buy a 10,600 kg one...

 

 

Jag vet att det är fel tråd för diskussioner om F-35 systemet, men i förlängningen så kan man inte låta bli att undra om rapporterna om ökande kostnader för F-35 kommer att påverka finnarnas kommande beslut om nytt stridsflygplan.

 

/Per

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Perman said:

Belgien gör det som Sverige inte vågade - drar ner på flygtimmarna för sina fyra NH90 TTH transport helikoptrar och planerar att ersätta dessa med en mindre helikopter...

 

Intressant! Vore ju en smaklig lösning om vi avyttrade våran flotta till någon annan NH90-nation och köpte in fler HKP16. Hade vi köpt in en för en hade vi kunnat få ut mycket mer flygtid för samma pengar. Kommer väl dock tyvärr aldrig hända

Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kilo3 said:

Intressant! Vore ju en smaklig lösning om vi avyttrade våran flotta till någon annan NH90-nation och köpte in fler HKP16. Hade vi köpt in en för en hade vi kunnat få ut mycket mer flygtid för samma pengar. Kommer väl dock tyvärr aldrig hända


Tvivlar på att någon annan nation vill köpa våra NH90 eftersom ingen annan nation har våran specialvariant. 

Link to post
Share on other sites
58 minutes ago, vikingman said:


Tvivlar på att någon annan nation vill köpa våra NH90 eftersom ingen annan nation har våran specialvariant. 

 

Visst kan man ifrågasätta Sveriges krav på ståhöjd i kabinen, men i ljuset av Corona pandemin och de sjuktransporter som FM genomfört och fortfarande genomför så tror jag det finns personal som idag är tacksamma för detta. Dessutom så torde ju modifieringen av helikoptern idag vara utprovad och certifierad så jag tror inte detta skulle vara någon större nackdel vid en ev. försäljning. Initialt så bidrog det absolut till förseningen av införandet av helikoptern, men idag så tror vi kan börja dra lite nytta av det också.

 

/Per

Link to post
Share on other sites
49 minutes ago, Perman said:

 

Visst kan man ifrågasätta Sveriges krav på ståhöjd i kabinen, men i ljuset av Corona pandemin och de sjuktransporter som FM genomfört och fortfarande genomför så tror jag det finns personal som idag är tacksamma för detta. Dessutom så torde ju modifieringen av helikoptern idag vara utprovad och certifierad så jag tror inte detta skulle vara någon större nackdel vid en ev. försäljning. Initialt så bidrog det absolut till förseningen av införandet av helikoptern, men idag så tror vi kan börja dra lite nytta av det också.

 

/Per

Då närmast ingen ambulanshelikopter i Sverige idag har ståhöjd och man mestadels sitter under resan med pat så är jag tveksam till att det är särskilt viktigt. Det som däremot kan ha större betydelse är att den har en relativt stor kabin. Det är dock tveksamt om det är värt det jämfört med mer flygtid i HKP16. Nu är det ju hela dock ett hypotetiskt resonemang.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Lägg dom i malpåse och undersök vad det skulle kosta att köpa tillbaka och modernisera hkp4. Är kostnaden lägre än den förväntade driftkostnaden av hkp14, verkställ omedelbart.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • Guest Lt. payne
      By Guest Lt. payne
      Denna fråga är riktad till forumet,men jag skulle gärna vilja att även Achilleos svarade då jag tror han har rätt förutsättning.
       
      Hotbild finns mot Sverige,känd fiende.
      Fienden avser att göra ett mycket begränsat strategiskt anfall mot del av Sverige.
      Syftet är att få handlingsfrihet i närområdet.
       
      I anfallsområdet finns civil helikopter verksamhet med tankningsmöjliheter.
       
      Fråga:Är det lämpligt för fi att avsätta trupp för att kunna utnyttja detta för sin egen hkpverksamhet?
       
      Fråga:Behövs det särskild tankningsutrustning för helikoptrar
      eller kan man handpumpa från fat utan problem?
    • By martinator
      Undrar egentligen vad som är möjligt att göra med en helikopter i flygväg. Har sett en del filmer på nätet med radiostyrda modeller som kan allt från loopa till hovra upp och ner. Är detta möjligt även med fullskaliga helikoptrar. Nu talar jag inte om vad man normalt gör eller bör ägna sig åt utan om det är teoretiskt möjligt. Vet att helikopter 9 med sitt stela rotorsystem kan utföra en hel del akrobatiska konststycken, men hovra upp och ner??
      Är någon kunnig och insatt som vet hur det ligger till.
       
      /martinator
    • By simon
      "Nyheterna" om NH90 dyker ju i tid upp ganska samtidigt som BU2011 tar upp frågan om ett nytt medeltungt helikoptersystem;
       
      Budgetunderlag för 2011
       
    • By Vinter
      I brist på pengar och alternativ funderar FM allvarligt på att använda några Vertol(hkp4) och eventuellt super puma(hkp10) som TT alt CSAR.

      Är det någon som har någon uppgift på andra läder som använt Vertol i den uppgiften? Samt vad för uppgraderingar etc vi talar om?
    • Guest
      By Guest
      Det skall bli intressaant att följa fortsättningen av helikopteraffären.
       
      Sikorsky har ju hotat att stämma lilla staten på 130 MSEK, att inte lille von Südow lär sig att det går aldrig bra när han blandar sig i saker som han inte begriper.
       
      Det blev ju aldrig klarlagt om vi fick den bästa helikoptern
×
×
  • Create New...