Jump to content

En Eurofighter störtade just i Spanien


Guest Pal

Recommended Posts

Enligt BBC så dog båda motorerna på 15000 meteres höjd.

Besättningen (en pilot från Eurofighter och en från det spanska flygvapnet) försökte starta om motorerna utan framgång,

varvid de styrde bort flygplanet från bebodda områden innan de sköt ut sig.

Enligt det spanska försvarsministeriet så ska ingen ha kommit till skada och inga materiella förluster (bortsett från flygplanet) ska ha uppkommit.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/2499783.stm

Link to comment
Share on other sites

Nån som minns vad den herren skrek i TV när JAS störtade för några år sen? typ "djävlar..DJÄVLAR..DJÄVLAR!

Det är en klassiker.

Den klassiska repliken "Djävlar, djävlar, djävlar" som är så intimt förknippad med det första Gripen-haveriet är ett mycket bra exempel på hur man kan vinkla och förvanska nyhetsinslag.

 

Ett tv-team från SVTs Aktuellt var på plats på SAAB-fältet i Linköping den 2 februari 1989 för att göra ett inslag om den sjätte provflygningen med JAS 39 Gripen. När maskinen havererade i samband med landning fångades hela förloppet av journalisternas kamera. SAAB och Haverikommissionen beslagtog omedelbart tv-teamets film, men ordnade också fram en kopia till SVT där en del av förloppet klippts bort. Det bortklippta förloppet (maskinens uppträdande under inflygningen) var till en början hemligstämplat, men efter några år släpptes även denna sekvens och har därefter upprepade gånger visats i tv.

 

Vad har då manipulerats? I Aktuellts dramatiska inslag från haveriet samma dag visades kraschen och journalistens utrop: "Djävlar, djävlar, djävlar" hördes. På orginalbandet (som nu fanns hos haverikommissionen) hördes dock endast ett "Djävlar" från journalisten! Det visade sig att en ljudtekniker på Aktuellt redigerat in ett eko på journalistens utrop för att få till en om möjligt ännu mer dramatisk effekt. I verkligheten skreks det alltså aldrig "Djävlar, djävlar, djävlar" utan endast "Djävlar". En struntsak, kan tyckas, men likväl en manipulation.

Link to comment
Share on other sites

@F10H Stril

 

Källa?!?

 

Enligt ett rykte här i stan (LKPG) har personen som skrek namngetts och varit bekant till en del i min bekantskapskrets utan att ngn manipulation nämnts i sammanhanget.

 

Sen en undran; skrek han inte >H-Es< jävlar också i slutet?

Link to comment
Share on other sites

Apropå "jävlar jävlar jävlar" så läste jag nånstans att den vanligaste "sista kommentar" på ljudband från cockpit vid krascher är "Oh shit". Hur sant det är lämnar jag åt läsaren att fundera på.. men låter troligt i mina öron :)

För att knyta an till ämnet så tycker jag att motorbortfall på BÅDA motorerna samtidigt på så hög höjd (ingen flock änder i kompressorn) där återstart är omöjligt verkar mysko. Som jämförelse så var RM12an i den Gripen som "landade" på Långholmen -92 tydligen återstartad i kraschögonblicket (motorn fick en flameout vid "kobramanövern")

Nu återstår att se vad motorbortfallet beror på, men anledningen till att man bygger tvåmotorigt är ju redundansen.. Verkar som det funkat dåligt i detta fallet. Inte kan Eurofighterkonsortsiet skylla på pilotfel heller, jag menar, de var ju trots allt två stycken. :)

 

/Erik, bara lite skadeglad..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...