ErikH Posted June 15, 2004 Report Share Posted June 15, 2004 (edited) Hej. Nu är det så att på senare tid när jag spelar innebandy så får jag fruktasvärd smärta i höger knä. Åkte till läkaren och han konstaterade att det var fel på brosket i knäet under knäskålen, och att det inte var bra att belasta knäet för mycket. Jag var också tydligen överrörlig i mina leder. Nu är det så att jag ska rycka in den 28:e och jag undrar lite hur ni tycker jag ska göra? Ska jag lådsas som ingenting å ta problem då det uppstår, eller ska jag be att få träffa läkaren vid inryckningen och beskriva mina problem? Mvh erik Edited June 15, 2004 by ErikH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted June 15, 2004 Report Share Posted June 15, 2004 Hur långt under knäskålen sitter smärtan. Är det på underbenets övre del eller är det i knäet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 15, 2004 Report Share Posted June 15, 2004 Exakt samma fel som jag fick på mina knän i slutet av GSU'n. Jag tycker att du skall gå och snacka med läkaren direkt när du rycker in, annars finns det risk att det bara blir värre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stabilo Posted June 15, 2004 Report Share Posted June 15, 2004 Jag har samma problem i vänster knäskål, "skadan" har uppstått genom att jag har sprungit mycket, nu vet jag inte om vi har samma problem men det verkar som det. I mitt fall så sätter jag ned vänsterfoten snett i löpsteget och det innebär att ligamentet i knäskålen vrids vid varje steg, jag har dock ännu inte hunnit ta itu med lösningen på mitt problem. Men jag tror att man behöver någon typ av inlägg så att foten inte vrids vid varje stegtagning. Så snacka med någon expert på idrottsskador om det rör sig om samma problem! gl / DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikH Posted June 15, 2004 Author Report Share Posted June 15, 2004 Hur långt under knäskålen sitter smärtan. Är det på underbenets övre del eller är det i knäet? Underbenets övredel har jag uppfattat det som, det är rätt svårt att känna... varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikH Posted June 15, 2004 Author Report Share Posted June 15, 2004 Exakt samma fel som jag fick på mina knän i slutet av GSU'n. Jag tycker att du skall gå och snacka med läkaren direkt när du rycker in, annars finns det risk att det bara blir värre. Kunde du slutföra din utbildning? Eller hur gjorde du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 15, 2004 Report Share Posted June 15, 2004 @ErikH Fråga inte oss om hur du skall göra! du måste själv känna efter vad du vill göra. Betänk dock riskerna och möjligheterna efter hur du väljer att göra. 1, Du håller käften om din skada, och riskerar att få ett rejält skadat knä. Men det kan oxå gå bra för ditt knä. Vågar du ta risken att förstöra ditt knä och vill du missa detta äventyr? 2, Du kontaktar redan nu det ställe du ska göra lumpen på och förklarar problemet och kanske kan skjuta upp lumpen ett år till, och hoppas att knät är bättre då . eller oxå kanske du får frisedel 3. Du byter tjänst till en mindre krävande tjänst och kan genomföra det hela bra, alternativt att du använder ngn form av knäskydd för att genomföra det hela. tänk efter vilka konsekvenser som olika alternativ kan få, ta fram det sämsta och det bästa av olika handlanden. samt vad du tror kommer att inträffa. Gå sedan till dig själv och tänk efter vad du vill uppnå, samt vad du inte vill uppnå bestäm dig sedan för vad du vill göra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 16, 2004 Report Share Posted June 16, 2004 Kunde du slutföra din utbildning? Eller hur gjorde du? Ja det kunde jag. Fick dock gå med lättare packning ibland, och så fick jag gå till en sjukgymnast regelbundet som gav mig träningsprogram. Det tog ett bra tag innan det gick över, så mitt tips till dig är att inte mörka din skada. Det är inte värt att förstöra kroppen för att göra lumpen, jag lovar. Gör som Fk Satan sa och ring till regementet och berätta för dom hur det ligger, alt tala med läkaren när du kommer dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted June 16, 2004 Report Share Posted June 16, 2004 Håller med FK Satan, dock så vet jag inte riktigt om byte av tjänst är ett alternativ igentligen. Fast det beror ju helt på skadan, men som jag upplever det och från vad folk berättar så, om det kommer en gammal skada, så gör den det under/slutet på GSUn. Och min uppfattning är att GSUn är jobbig vart du än vänder dig. Men det kan ju vara ett gränsfall, kan ju inte jag svara på. Kan ju vara så att du t ex pallar Vakt GSU men inte Stadsskytte GSU. Dock tror jag att en skada i en sån vital del som knåskålen kommer även om du så går GSU med depå eller kockar. Ja, sen är det ju pricis som FK Satan säger... Allt har ju risker, Risken med att kontakta läkaren är att du får frisedel, risken med att strunta i skadan och köra är att det blir värre. Kanske får bestående men av det. Detta är inget råd, men det jag hadde gjort hadde varit att rycka in, och prova. Sen om jag inte klarar vissa moment så talar jag först med mina chefer, Sen tar man det därifrån. I värsta fal blir man hemskickad. Evetuellt omplacerad eller att man får gå brevid när det är för tunga saker. Även det har ju sina nackdelar. Va själv skadad i lumpen och detta va inte populärt och lumpar "polarna". Eftersom dom då ansåg att man vart särbehandlad. Men om jagskulle göra GU nu och har en skada så skulle jag prova och köra tills jag får ont, när jag får ont så tar jag det därifrån. Jag vet ju hur läget är nu, med värnplikten och antalet som får göra den. Skulle inte våga riskera att sumpa det, chansen att man får göra om den senare eller likande är nog mindre nu än den va för tio årsen. Men det är min åsikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vethurdetkänns Posted June 21, 2004 Report Share Posted June 21, 2004 En enkel fråga med ett ENKELT SVAR: MÖRKA INTE! Du kommer inte kunna hålla samma tempo som de andra, det är bättre att du får en annan tjänst eller får frisedel. Det är bara dumt för dig själv att dra på dig värre skador och utnyttja states resurser på dig som ändå inte kommer kunna fullgöra din värnplikt eller bli krigsplacerad. Slut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steken Posted June 21, 2004 Report Share Posted June 21, 2004 Har haft samma fel i flera år. Fick dock svar på vad dt var först när jag började min GSU o fick ont som f*n. Fick lättat tjänst ett tag tills knäet hade "vant" sig vid lite tuffare tag o sen gick det som smort. Läkare sa till mig att det var bra när det gjorde ont, det tydde på att brosket slits ner för att "passa" i knäet. Mitt tips: Kör på i början o kolla hur det går. I värsta fall får du avbryta i bästa fall går det bra o du kommer o ha flera roliga månader framför dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikH Posted June 23, 2004 Author Report Share Posted June 23, 2004 Har haft samma fel i flera år. Fick dock svar på vad dt var först när jag började min GSU o fick ont som f*n. Fick lättat tjänst ett tag tills knäet hade "vant" sig vid lite tuffare tag o sen gick det som smort. Läkare sa till mig att det var bra när det gjorde ont, det tydde på att brosket slits ner för att "passa" i knäet. Mitt tips: Kör på i början o kolla hur det går. I värsta fall får du avbryta i bästa fall går det bra o du kommer o ha flera roliga månader framför dig. And thats how im gonna do Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 23, 2004 Report Share Posted June 23, 2004 Har haft samma fel i flera år. Fick dock svar på vad dt var först när jag började min GSU o fick ont som f*n. Fick lättat tjänst ett tag tills knäet hade "vant" sig vid lite tuffare tag o sen gick det som smort. Läkare sa till mig att det var bra när det gjorde ont, det tydde på att brosket slits ner för att "passa" i knäet. ... Det är dina knän. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted June 23, 2004 Report Share Posted June 23, 2004 (edited) Har haft samma fel i flera år. Fick dock svar på vad dt var först när jag började min GSU o fick ont som f*n. Fick lättat tjänst ett tag tills knäet hade "vant" sig vid lite tuffare tag o sen gick det som smort. Läkare sa till mig att det var bra när det gjorde ont, det tydde på att brosket slits ner för att "passa" i knäet. Mitt tips: Kör på i början o kolla hur det går. I värsta fall får du avbryta i bästa fall går det bra o du kommer o ha flera roliga månader framför dig. And thats how im gonna do Som Ing sade: det är ditt knä... och du kommer att gråta blod om det pajar. Historien ovan får mig att tänka på en av kompanikamraterna som prompt vägrade ha säkerhetsbälte i bilarna. Detta förklarade han med att en släkting till honom hade vait i en bilolycka som fick ett sådant utfall att säkerhetsbältet skulle gjort skada om personen hade haft det på sig. Även om det är sant för just det fallet så kan man INTE - jag upprepar: INTE - för den saken skull dra den breda slutsatsen att säkerhetsbälte är dåligt. Detta därför att när man tar bort ögonen från toalettrullarna och ser till det breda perspektivet så är bevisen tydliga: bilbälte är en livräddare. Stekens historia kan vara sann. Men det gällde Stekens knä... inte ditt. Du har bara en(1) kropp. Och när vissa saker går sönder så förblir de sönder. Är det värt det bara för att du har myror i byxorna att få lumpa? Lumpen varar i några månader... resten av livet är lite längre än så. /J Edited June 23, 2004 by J-Star Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 23, 2004 Report Share Posted June 23, 2004 Jag råder dig erikH att tänka över vilka konsekvenser som kan uppstå av ditt handlande. Sedan kanske du bör tänka över alternativet kring att skjuta upp vpl ett år... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts