Jump to content

Håkan Syrén

Recommended Posts

jag har faktiskt kört General Syrén i STRF9040, tillsammans med Turkiets ÖB samt en hel del andra Generaler under en förevisning av BT-system i Östersund, fick dock bara se den turkiske ÖBn genom mina prismor när dom inspekterade vagnen, vi hadde fått order att inte lucka upp, eller göra avsittning, men det var ändå ganska roligt.

jag tycker för övrigt att Håkan Syrén verkar som en mer utåtriktad person, dock ganska tråkigt att han vill skära ner inom försvaret, eller "effektivisera" som det heter,

jag tycker för övrigt att Håkan Syrén verkar som en mer utåtriktad person, dock ganska tråkigt att han vill skära ner inom försvaret, eller "effektivisera" som det heter,

Personligen har jag svårt att tänka mig att ÖB VILL skära ner på försvaret men jag tror att han FÖRSTÅR att det är oundvikligt att försvaret skärs ner i dagens samhälle. Det jag upplever som mycket positivt med nuvarande ÖB är att han, enligt min uppfattning, utrstrålar en helt annan vilja att verkligen ta itu med problemet, att inte rygga inför de svåra beslut som måste tas samtidigt som han inte är helt ryggradslös inför de folkvalda utan lyfter fram de underliggande problemen och säger till riksdagen (bildligt talat): "jag skär ner försvarets utgifter åt er men då får ni banne mig hjälpa till". (Jag tänker på t.ex. problematiken kring att befälskåren har fel struktur åldersmässigt.)

På en sådan hög befälsnivå som ÖB så är man först och främst en byråkrat (lite hårddraget), det trevliga med Syrén är att jag upplever att han lyckats behålla sin utstrålning som ledare, han uttrycker sig på ett sådant sätt så att man känner att han fortfarande är soldat.

tycker mest det var kul när han ropade "SKOTT KOMMER" innan han avfyrade haubits 77 :)

normalt så är kommandot "FYR" från gruppchefen (och inte riktaren som avfyrar pjäsen vilket ÖB gjorde ;) (grupphefen hann inte ropa "FYR" innan ÖB skjöt) :lol:

iaf, tycker som övriga talare att han gjort ett bra intryck så långt och det käns även som om han gjort mer på denna tiden än vår förre ÖB gjorde under hela sin tid som ÖB...

Han verkar handlingskraftig. Kan inte vara ett lätt jobb han fick, men tycker att det är bra att han vågar ta tag och ifrågasätta såna heliga kor såsom värnpliktssystemet, anställningsfrågan och den kassa inställningen mot frändring som finns hos en del anställda.

Håkan Syrén gjorde ett bättre intryck i senaste försvarets forum än vad Hederstedt gjorde under hela sin tid...

Men Hederstedt har aldrig varit någon favorit, delvis tack vare min pappa som har förstahandserfarenhet av hans sätt att behandla andra människor... :)

tycker mest det var kul när han ropade "SKOTT KOMMER" innan han avfyrade haubits 77 :D

normalt så är kommandot "FYR" från gruppchefen (och inte riktaren som avfyrar pjäsen vilket ÖB gjorde ;) (grupphefen hann inte ropa "FYR" innan ÖB skjöt) :)

General Syrén är gammal kustartillerist, och har om jag minns rätt bla varit första pjäschefen för 3. pjäs i batteri Söderarm.

Han höll nämligen tal vid "sista skottet" med samma batteri 2002, och då fick man höra ett par roliga anekdoter, bla om en av de första skjutningarna när inget skott kom när han tryckte ner avfyrningspedalen. Efter ytterligare titt i instruktionsboken visade det sig att pedalen skulle tryckas ner, därefter föras åt höger, därefter tryckas i botten.

Det hela kan med andra ord mycket väl mynna i att det är pjäschefen* som avfyrar pjäsen i 12/70.

* Med reservation för dåligt minne.. :)

tycker mest det var kul när han ropade "SKOTT KOMMER" innan han avfyrade haubits 77 :D

normalt så är kommandot "FYR" från gruppchefen (och inte riktaren som avfyrar pjäsen vilket ÖB gjorde ;) (grupphefen hann inte ropa "FYR" innan ÖB skjöt) :D

General Syrén är gammal kustartillerist, och har om jag minns rätt bla varit första pjäschefen för 3. pjäs i batteri Söderarm.

Han höll nämligen tal vid "sista skottet" med samma batteri 2002, och då fick man höra ett par roliga anekdoter, bla om en av de första skjutningarna när inget skott kom när han tryckte ner avfyrningspedalen. Efter ytterligare titt i instruktionsboken visade det sig att pedalen skulle tryckas ner, därefter föras åt höger, därefter tryckas i botten.

Det hela kan med andra ord mycket väl mynna i att det är pjäschefen* som avfyrar pjäsen i 12/70.

* Med reservation för dåligt minne.. :huh:

ja, proceduren med pedalen är ju samma på H77 (12/80 är ju byggd efter samma konstruktion som haubits 77)

men var iaf många som hade kul åt det :D

men det är klart, kan inget om hur kustartilleristerna gjorde (kanske C 2a pjäs kan upplysa om det)

, det kanske var rätt för honom, men för oss blev det fel ;)

Syrén är utmärkt, känns mindre politiskt korrekt och mindre mjäkig.

Jag har alltid varit mkt tveksam till hans föregångare, hedersted.

Johan Hedersted fick jobbet för att han var aktiv socialdemokrat, inte främst för att han var den bästa för jobbet... eller tror ni regeringen bara råkade välja den ända av kandidaterna som var öppet socialdemokrat.

Edit: la till lite..

Edited by Elfgren

Håkan Syréns CV. Tänkte att det kunde bidra lite :)

Nja, det stod ju inget om hans GU där. :(

Elfgren: om mitt minne fungerar någorlunda, så blev han (Hederstedt) partimedlem endast något halvår innan utnämningen, det verkade som det var något slags "krav" för att bli utnämnd. DÅ i alla fall.

Jag gillar Syrén, har träffat honom själv, han vet vad som krävs och kan vara stram i nävarna om han behöver.

Men så är han ju KA/Amf också. :wub: