Jump to content

Recommended Posts

Tjena polare, läget?

 

Jo det är så att min vän kommer att rycka in som signalmatros i Vaxholm Amf1. Grejen är att han inte är en sådan som är inne på forum så jag tänkte hjälpa honom med att hitta lite information om hans tjänst.

 

Så frågan är vad innebär det att vara signalmatros och hur svårt/lätt är det? Han ska vara inne i 12 månader tror jag. Är det någon som gjort den tjänsten, samt har ni några tips eller rekomendationer?

 

Jag har sökt på "signalmatros" men inte hittat någon bra tråd om det, det är därför jag skriver ett nytt inlägg. Jag hoppas jag sökte rätt nu bara.

 

tack på förhand!

 

Edit: Korrigerade språket.

Edited by Znake
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Min polare låg som signalmatros på amf1. Han blev senare placerad på något detachement på gotland. Allt det jag har hört är att det är en lökig tjänst. Han pluggade upp sina komvuxbetyg under lumpen.

 

Vet inte, kan nog bero på var man hamnar helt enkelt. :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Okey. Vet ni om det finns någon sida där man kan läsa om denna tjänst?

Någon annan som har något att säga om denna tjänst?

 

Jo jag gissade på att det skulle vara en lökig tjänst, lite grann som min polare vill ha det antar jag :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Han kommer att hamna på Bevakningsbåt typ 80. Jag var själv signalare på en sån. Han kommer att få bedriva Utkikstjänst, Rorgängare, Sambandstjänst m.m kommer att få morseutb sjunkbomber, AU granater, 12,7mm utb m.m

 

En mycket rolig och givande tjänst men framför allt kallt Utkikstjänst bedrivs i alla väder och har man otur med beredskapsväxlingarna mellan klart skepp och halv stridsberedskap så kan det bli att man får stå i 20m/s snöstorm samt att fartyget självt gör 20 knop i 15 H då får kompisarna komma och hacka loss en från däck sen. 8-/

 

Fartygen har hög beredskap för sjöräddningsinstaser och mycket sån övning blir det och oändligt långa ubåtsjaktpass samt havsövervakning.

 

Men jag skulle aldrig velat ha en annan tjänst.

 

Om du vill så kan du ge han mitt mobnr så kan ringa mig om han vill veta mer PM mig i sånna fall

 

 

Om tjänsten är lökig kan diskuteras i oänlighet alla tjänster har sina för och nackdelar.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Jo, lökigheten kan alltid diskuteras, men jag skriver bara det han själv sagt. Han var ledig varannan vecka eller nåt och sprang 2gng i månaden. Och andra sidan så var det just en "jobbig" tjänst i den meningen att man, som skrivits av tidigare, blev utsatt för vädrets makter.

 

Angående flottan, jag rycker in som signalspaingspb i flottan och undrar vilken typ av fartyg jag ska hamna på?

 

8-/

Link to comment
Share on other sites

Angående flottan, jag rycker in som signalspaingspb i flottan och undrar vilken typ av fartyg jag ska hamna på?

På min tid, mitten av 90-talet, var det ytattack och Carlskrona som gällde för PbSlSjö som det kallades då. Det vill säga patrullbåt, robotbåt (finns det någon sådan kvar?) eller kustkorvett (samt Carlskrona då). Mycket pluggande av radarsignatur ingick också och som jag förstod det var det mycket resultaten av proven på dessa som avgjorde vilken båt man hamnade på. Tjänsten ombord går mycket ut på att sitta och spana på siffror på skärmar i ett nedsläckt SLC. Ganska goda förutsättningar om man har anlag för sjösjuka således. :surprise:

 

 

Helt klart en kul tjänst, nästan lika bra som SYTE.

 

/fluff

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...