Jump to content

Recommended Posts

Har inte sett så mycket på vad svenska hkpbesttningar har på sig, mer än att många verkar köra med flygvapnets standard nomex dräkter.....

 

Kan Yman lite om det här? (Våtdräkter och simfötter är MYCKET off topic)

 

Som exempel kan jag ta den dräkt/uniform jag använde då jag var "prao" hos bla SOAR:

 

Greenie%20SRU.jpg

 

Här är är dock g-dräktbyxor över, men iaf poängen syns. Det jag undrar på om det finns någon mer taktisk variant av standard dräkten inom helikopterflottiljen?

Jag gillade ovanstående dräkt skarpt, bekväm och luftig och kompatibel med många västar.

 

Numer är det väl värmlands dyraste mekoverall.....

Link to post
Share on other sites

Oj, jag ska lätt berusad försöka ge dig några vettiga svar...

 

Till att börja med så känner jag inte igen dräkten på bilderna du bifogat, G-dräkten täcker ganska väl.

 

MEN, grunden är följande:

FV:s standard NOMEX-dräkter används sparsamt under flygning, endast under sommardagar då vattentempen är öven 12 grader (tror jag att det var).

De används dock oftast när man är kvar på marken.

Under vintern är det den gröna som gäller och den vita under sommaren...

 

Under flygning så är det (med få undantag) ISO-stället som gäller, detta plagg är gjort av impregnerad GORE-TEX och med dragkedja och "muddar" alá torrdräkt, fö utrustad med fasta stövlar.

Detta är antagligen försvarets minst genomtänkta plagg, bra funktion och så men med en enorm brist: Halstätningen är delad, detta innebär att men först och främst har en tätnign som alldrig kommer att bli riktigt tät (med uppblåst väst blir det som en liten flod rakt in igenom tätningen...) man får också en hård satans dragkedja rakt upp i halsen :(

 

Men annars så är det en trevlig dräkt med bra fuktion.

 

 

Det var väl allt jag kan komma på om flygdräkterna nu...

 

Vad beträffande torrdräkten och fenor så hade jag en helt vanlig Poseidon 8mm Neopren torrdräkt med lösa stövlar, till denna hade vi vanliga Poseidon fenor och vanliga Poseidon cyklop och helt vanliga Poseidon handskar :)

Samt en helt vanlig JOFA hockey hjälm :D

 

Vi hade även två knivar, en dyk- och en kap(?) kniv, blixtlampor, vinchhandskar (skinnförstärkta) och även halkskydd och lite andra små saker.

 

 

För att sammanfatta så kan jag inte påstå att vi har nå´n mer taktisk variant av NOMEX-stället, utan använder främst ISO-stället under flygning.

 

Jag har letat efter bilder på resp.dräkter utan framgång... Ska leta vidare och lägger ut om jag skulle hitta något...

 

 

Hoppas att jag besvarade några av dina frågor, i annat fall är det bara att fråga på :)

Link to post
Share on other sites

Ok...Intressant att lära sig mer om den sortens utrustning. Har sneglat lite på PJ/CSAR tjänster inom SOAR och deras coldweather utrustning såg i mina lekmanögon ut som det du beskrev.

 

Nu vet jag inte om jag trampar på tår , men den taktiska utrustningen då? Finns det sådan? Nu är jag ju SOAR skadad, men jag kände mig naken utan stridsväst eller ovanstående väst på mig ombord på hkp.

 

Har tex ordinär tp hkp besättning eller Ybärgare någon taktisk utbildning/utrustning om beteende över "Dodge city" Jag vet att CSAR förband från USAFE har varit och tränat piloter här ,men hkp besättningar då?

Link to post
Share on other sites
Nu vet jag inte om jag trampar på tår , men den taktiska utrustningen då? Finns det sådan? Nu är jag ju SOAR skadad, men jag kände mig naken utan stridsväst eller ovanstående väst på mig ombord på hkp.

 

Har tex ordinär tp hkp besättning eller Ybärgare någon taktisk utbildning/utrustning om beteende över "Dodge city" Jag vet att CSAR förband från USAFE har varit och tränat piloter här ,men hkp besättningar då?

 

Jag är lite osäker på vad du menar med taktisk utrustning och SOAR. Men jag antar att du syftar på nå´n sorts utrustning för strid... typ... (fan vad civil jag känner mig).

 

Kortfattat så kan jag säga som så att HKP 10 med den utrustning vi hade likväl hade kunnat vara civil, med skillnaden att om så varit fallet så hade den haft mycket modernare utrustning :D

 

Vi är ju bara utbildade till SAR, inte CSAR. Hur flygräddningen skulle fungera under en krigssituation har jag ingen aning om.

har nämnt detta tidigare i nå´n tråd att jag är lite kritisk till att vi (i princip) fick en rent civil räddnings utbildning...

 

Måste tillsist påpeka att jag inte vet om HKP 4 systemet har utbildning i CSAR och hur detta skulle te sig. Jag tror dock inte att så är fallet....

 

 

Hoppas att jag rätat ut några frågetecken. Ska läsa igen allt igen när jag nyktrat till och komma med förbättringar :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By vikingman
      https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_178952.htm

      Five nations join forces to develop the Next Generation of Medium Multi-Role Helicopters
       
      19 Nov. 2020 - Last updated: 20 Nov. 2020 13:49

      France, Germany, Greece, Italy and the United Kingdom announced the launch of a multinational project on Next-Generation Rotorcraft Capabilities on 19 November 2020.

      The project is dedicated to the modernization of existing rotorcraft fleets and is one of NATO’s High Visibility Projects (HVP).
       
      A significant number of medium multi role helicopter capabilities currently operated by Allies will reach the end of their life cycle in the 2035 – 2040 period and beyond, with the subsequent need for replacements.
      The Next Generation Rotorcraft project aims to develop a solution for these upcoming requirements, leveraging a broad range of recent advances in technology, production methods, as well as operational concepts. 
      Over the coming years, experts from all five nations will cover an exhaustive programme of work, starting with defining a robust Statement of Requirements and a multi-phase cooperation plan.  
      The Defence Ministers of the five Allies signed a Letter of Intent to develop an entirely new helicopter capability. The signature was added virtually from the capitals of participating nations.
       “By investing our resources and channeling our development initiatives through a multinational framework, we are making sure Allies are equipped with the best available capabilities, which helps to maintain NATO’s technological edge”, stressed NATO Deputy Secretary General Mircea Geoană.  
      The project highlights NATO Allies’ commitment to maintain a technological edge and to pursue multinational cooperation whenever possible.
       
       
    • By Chassi
      Är det någon särskild slipsknut som förordas eller lärs ut till M/87?
    • Guest Lt. payne
      By Guest Lt. payne
      Denna fråga är riktad till forumet,men jag skulle gärna vilja att även Achilleos svarade då jag tror han har rätt förutsättning.
       
      Hotbild finns mot Sverige,känd fiende.
      Fienden avser att göra ett mycket begränsat strategiskt anfall mot del av Sverige.
      Syftet är att få handlingsfrihet i närområdet.
       
      I anfallsområdet finns civil helikopter verksamhet med tankningsmöjliheter.
       
      Fråga:Är det lämpligt för fi att avsätta trupp för att kunna utnyttja detta för sin egen hkpverksamhet?
       
      Fråga:Behövs det särskild tankningsutrustning för helikoptrar
      eller kan man handpumpa från fat utan problem?
    • By martinator
      Undrar egentligen vad som är möjligt att göra med en helikopter i flygväg. Har sett en del filmer på nätet med radiostyrda modeller som kan allt från loopa till hovra upp och ner. Är detta möjligt även med fullskaliga helikoptrar. Nu talar jag inte om vad man normalt gör eller bör ägna sig åt utan om det är teoretiskt möjligt. Vet att helikopter 9 med sitt stela rotorsystem kan utföra en hel del akrobatiska konststycken, men hovra upp och ner??
      Är någon kunnig och insatt som vet hur det ligger till.
       
      /martinator
    • By simon
      "Nyheterna" om NH90 dyker ju i tid upp ganska samtidigt som BU2011 tar upp frågan om ett nytt medeltungt helikoptersystem;
       
      Budgetunderlag för 2011
       
×
×
  • Create New...