Jump to content

Hkp besättning klädsel


LRRP

Recommended Posts

Har inte sett så mycket på vad svenska hkpbesttningar har på sig, mer än att många verkar köra med flygvapnets standard nomex dräkter.....

 

Kan Yman lite om det här? (Våtdräkter och simfötter är MYCKET off topic)

 

Som exempel kan jag ta den dräkt/uniform jag använde då jag var "prao" hos bla SOAR:

 

Greenie%20SRU.jpg

 

Här är är dock g-dräktbyxor över, men iaf poängen syns. Det jag undrar på om det finns någon mer taktisk variant av standard dräkten inom helikopterflottiljen?

Jag gillade ovanstående dräkt skarpt, bekväm och luftig och kompatibel med många västar.

 

Numer är det väl värmlands dyraste mekoverall.....

Link to comment
Share on other sites

Oj, jag ska lätt berusad försöka ge dig några vettiga svar...

 

Till att börja med så känner jag inte igen dräkten på bilderna du bifogat, G-dräkten täcker ganska väl.

 

MEN, grunden är följande:

FV:s standard NOMEX-dräkter används sparsamt under flygning, endast under sommardagar då vattentempen är öven 12 grader (tror jag att det var).

De används dock oftast när man är kvar på marken.

Under vintern är det den gröna som gäller och den vita under sommaren...

 

Under flygning så är det (med få undantag) ISO-stället som gäller, detta plagg är gjort av impregnerad GORE-TEX och med dragkedja och "muddar" alá torrdräkt, fö utrustad med fasta stövlar.

Detta är antagligen försvarets minst genomtänkta plagg, bra funktion och så men med en enorm brist: Halstätningen är delad, detta innebär att men först och främst har en tätnign som alldrig kommer att bli riktigt tät (med uppblåst väst blir det som en liten flod rakt in igenom tätningen...) man får också en hård satans dragkedja rakt upp i halsen :(

 

Men annars så är det en trevlig dräkt med bra fuktion.

 

 

Det var väl allt jag kan komma på om flygdräkterna nu...

 

Vad beträffande torrdräkten och fenor så hade jag en helt vanlig Poseidon 8mm Neopren torrdräkt med lösa stövlar, till denna hade vi vanliga Poseidon fenor och vanliga Poseidon cyklop och helt vanliga Poseidon handskar :)

Samt en helt vanlig JOFA hockey hjälm :D

 

Vi hade även två knivar, en dyk- och en kap(?) kniv, blixtlampor, vinchhandskar (skinnförstärkta) och även halkskydd och lite andra små saker.

 

 

För att sammanfatta så kan jag inte påstå att vi har nå´n mer taktisk variant av NOMEX-stället, utan använder främst ISO-stället under flygning.

 

Jag har letat efter bilder på resp.dräkter utan framgång... Ska leta vidare och lägger ut om jag skulle hitta något...

 

 

Hoppas att jag besvarade några av dina frågor, i annat fall är det bara att fråga på :)

Link to comment
Share on other sites

Ok...Intressant att lära sig mer om den sortens utrustning. Har sneglat lite på PJ/CSAR tjänster inom SOAR och deras coldweather utrustning såg i mina lekmanögon ut som det du beskrev.

 

Nu vet jag inte om jag trampar på tår , men den taktiska utrustningen då? Finns det sådan? Nu är jag ju SOAR skadad, men jag kände mig naken utan stridsväst eller ovanstående väst på mig ombord på hkp.

 

Har tex ordinär tp hkp besättning eller Ybärgare någon taktisk utbildning/utrustning om beteende över "Dodge city" Jag vet att CSAR förband från USAFE har varit och tränat piloter här ,men hkp besättningar då?

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte om jag trampar på tår , men den taktiska utrustningen då? Finns det sådan? Nu är jag ju SOAR skadad, men jag kände mig naken utan stridsväst eller ovanstående väst på mig ombord på hkp.

 

Har tex ordinär tp hkp besättning eller Ybärgare någon taktisk utbildning/utrustning om beteende över "Dodge city" Jag vet att CSAR förband från USAFE har varit och tränat piloter här ,men hkp besättningar då?

 

Jag är lite osäker på vad du menar med taktisk utrustning och SOAR. Men jag antar att du syftar på nå´n sorts utrustning för strid... typ... (fan vad civil jag känner mig).

 

Kortfattat så kan jag säga som så att HKP 10 med den utrustning vi hade likväl hade kunnat vara civil, med skillnaden att om så varit fallet så hade den haft mycket modernare utrustning :D

 

Vi är ju bara utbildade till SAR, inte CSAR. Hur flygräddningen skulle fungera under en krigssituation har jag ingen aning om.

har nämnt detta tidigare i nå´n tråd att jag är lite kritisk till att vi (i princip) fick en rent civil räddnings utbildning...

 

Måste tillsist påpeka att jag inte vet om HKP 4 systemet har utbildning i CSAR och hur detta skulle te sig. Jag tror dock inte att så är fallet....

 

 

Hoppas att jag rätat ut några frågetecken. Ska läsa igen allt igen när jag nyktrat till och komma med förbättringar :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...