Jump to content

Ubåten Viking

Meteor

Recommended Posts

Varför är det korkat? Det är väl dessutom upp till danskarna att göra som de vill med sitt försvar, och kanske tycker de att de kan använda pengarna till något bättre i försvaret eller samhället i stort. Ubåtar är ju inte direkt några billiga saker.

Så vitt jag ser det så är Vikingprojekt ganska dödsdömt just nu, tveksamt att Sverige med alla övriga besparingar klarar att ta Danskarnas forskningskostnader.

Frågan är vad som händer med Kockums om Viking läggs ner klarar dem att gå runt med bara ombyggnanden av Östergötland (till Södermanlandsklass) och byggnationen av dem återstående Visbykorvetterna

Dem övriga intressenterna i Viking som det delvis pratats om i media så är dem hela två till antalet

Finland är med som obeservatör, Finland som inte haft ett ubåtsvapen på gud vet så länge (2 världskriget om jag inte minns helt fel). Tveksamt att Finland skulle vilja betala den kostnad det skulle innebära att bygga upp ett ubåtsvapen igen

Singapore Har tidigare köpt Sjöormenbåtarna och är tydligen lite halv intresserade att köpa några fler båtar. Känns som att det är troligare att dem köper HMS Hälsningland/Västergötland och ev moddar dem till Södermanlandsklass i stället.

alexandersson

Det förslag jag sett innebär att vi går från 7 till 5 båtar

Magnus inte så vitt jag vet åtminstone inte när det finns fiendetliga enheter i närheten

Dessutom är det enda sättet att till havs bedriva dold spaning, såvida vi inte har

några spionsateliter, vilket jag antar att vi inte har

Singapore köpte ju tidigare våra fem gamla Sjöormenubåtar (4 för tjänst och en som reservdelsupplag) och nu vill dom köpa två av våra A17 (Västergötland) som politikerna har bestämt att vi inte behöver.

Tänker Singapore utöka sin ubåtsflotta? För Sjöormenbåtarnas livslängd är väl inte slut redan, dom har ju nyss fått dom i tjänst. Danskarna lär ju dessutom lämna tillbaka Näckenubåten med stirlingmotorer dom köpte tidigare (det var väl en krav i köpet att danskarna skulle fortsätta med Vikingprojektet, annars skulle båten tillbaks till Sverige). Vi har ju då tre stycken bättre begagnade Näckenubåtar att sälja, vilka skulle kunna vara intresserade av dessa? Singapore, Finland, Polen eller någon annan nation???

Eftersom minst två pers här har nämnt Finland och ubåtar i samma mening så kanske jag ska passa på att förtydliga att Finland inte får ha ubåtar i sin flotta enligt det fredsfördrag med Sovjetunionen som undertecknades i Pargas 1947.

Eftersom minst två pers här har nämnt Finland och ubåtar i samma mening så kanske jag ska passa på att förtydliga att Finland inte får ha ubåtar i sin flotta enligt det fredsfördrag med Sovjetunionen som undertecknades i Pargas 1947.

Och nu då, när Sovjetunionen inte längre existerar?

Precis. Det fördraget gäller väl inte längre?

Maskirovka Ja så vitt jag förstår så tänker Singapore utöka frågan är väl bara hur Västergötland

moddade Västergötlandsbåtar (södermanlandsklass) eller Viking

Näcken eller Kronborg som den heter i Danmark ska ju uppenbarligen inte användas där, om den

skrotas eller ska tillbaka till Sverige vet jag tyvärr inte.

Eskil Stämmer mycket bra men jag är 99,9% säker på att den delen har gått ut

eller kommer att gå ut inom en mycket snar framtid, det är trots allt snart 60år sedan.

Om någon vet exakt vad som står så vore jag tacksam för ett svar

Varför...varför just nu :(, jag trodde Danmark kapprustade med Norge.

Ja ja jag vill i alla fall ha kvar Kockums.

I krig... om man inte har en egen försvarsindustri så kommer man nog förlora ganska stort.

Att kunna bygga ubåtar ser jag inte som viktigt för att vinna ett

krig då det tar åratal från att man beställer till man har en användbar

ubåt. Vi kommer ändå inte att kunna ta ett rustningsbeslut med 5

års framförhållning. Den viktigaste industrin appropå själva ubåtarna

borde vara att kunna underhålla och modifiera dem.

Det som borde spela större roll är egen förmåga att tillverka torpeder

och minor.

En ubåtsersättare för försvar av sverige skulle kunna vara en

serietillverkningsanpassad torped med behållare med sensorer som

kan ligga och lurpassa på sjöbottnen med service varje eller

vartannat år och optofibernät mellan dem. Men det går nog inte att

få pengar att bygga produktionslinjen och demonstratorserien.

En ubåtsersättare för försvar av sverige skulle kunna vara en

serietillverkningsanpassad torped med behållare med sensorer som

kan ligga och lurpassa på sjöbottnen med service varje eller

vartannat år och optofibernät mellan dem.

Det finns ju i princip redan. Det kallas den fasta bottenminan, och den försvann ju som bekant i stort sett helt i och med FB -00.

Fasta minor är ett alldeles ypperligt vapen för inloppsförsvar, och kan säkerligen göras bättre genom att man utnyttjar modern teknik och övervakar fler minlinjer från samma minstation, i stället för en linje per minstation som tidigare använts.

Edit: Minor kan dock aldrig ersätta ubåtar, ubåten har en helt annan kapacitet att bekämpa mål redan innan de nått inloppen och dessutom perfekt som spaningsplattform.

Edited by AdamKalle

Precis. Det fördraget gäller väl inte längre?

När Sovjetunionen blev Ryssland (igen) så övertog man alla gamla avtal, utom de som explicit sades upp av politiska skäl. Ifall det fördraget inte skulle gälla längre så skulle ju Finland och Ryssland formellt vara i krig med varandra igen, och det tror jag inte att de är. ;)

Det är dock möjligt att förbudet mot ubåtar var tidsbegränsat. Jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla upp det.

Fasta minor är ett alldeles ypperligt vapen för inloppsförsvar, och kan säkerligen göras bättre genom att man utnyttjar modern teknik och övervakar fler minlinjer från samma minstation, i stället för en linje per minstation som tidigare använts.

Edit: Minor kan dock aldrig ersätta ubåtar, ubåten har en helt annan kapacitet att bekämpa mål redan innan de nått inloppen och dessutom perfekt som spaningsplattform.

Klassiska minor kan inte flytta på sig, det kan torpeder.

Det borde gå att hitta på ett "UAV" tänkande med torpeder som

inte bara ger bevakande av linjer och inlopp utan även rejäla

ytor. Jag antar att det största problemet är att få systemet

tillräckligt intelligent.

Vad har de senaste torpedgenerationerna kostat att utveckla?

Gotlandsklassen är ju nästan helt ny (och extremt bra i internationell jämförelse verkar det som) och Västergötlandklassen går bra att uppgradera ett bra tag till, så jag har svårt att föreställa mig att svenska politiker är pigga på att finansiera några nya ubåtar under de kommande 15-20 åren. De är nog bara glada att danskarna hoppade av, det gör det lättare för dem själva att göra detsamma.

Det var ett inslag i Vetenskapens Värld för några månader sedan där en tidig prototyp på en "UUWV" visades. Den såg ut som en torped med en antenn på som simmade lite utanför torpedverkstaden i Motala.

Så tanken finns och utvecklas. De visade på olika tänkbara användarscenarion, bland annat som framskjuten spaningsplattform åt en moderubåt, men även minröjning eller offensiva uppdrag.

/E

Jag ser de största problemen som:

1. Aktionsradie. Att simma omkring och leta fi kostar energi, som det inte finns alltför mycket av i en torped. Att göra farkosten större löser inte problemet, den blir bara dyrare för samma aktionsradie (men å andra sidan får man ju plats med en gigantisk verkansdel..).

2. Kommunikation. Antenn ger svårigheter att uppnå något vidare djupgående, och tråd ger uppenbara begränsningar.

3. Pris. En sådan här apparat lär kosta mer än en vanlig torped, mer än en RBS 15, och defintivt mer än en mina. Högt pris = litet antal.

Jag ser de största problemen som:

1. Aktionsradie. Att simma omkring och leta fi kostar energi, som det inte finns alltför mycket av i en torped. Att göra farkosten större löser inte problemet, den blir bara dyrare för samma aktionsradie (men å andra sidan får man ju plats med en gigantisk verkansdel..).

2. Kommunikation. Antenn ger svårigheter att uppnå något vidare djupgående, och tråd ger uppenbara begränsningar.

3. Pris. En sådan här apparat lär kosta mer än en vanlig torped, mer än en RBS 15, och defintivt mer än en mina. Högt pris = litet antal.

1. Aktionsradie

Varför leta efter fi när du kan låta honom komma till dig. Vad en obemannad farkost må sakna i aktionsradie tar den igen med tålamod. En dylik farkost kan ligga på botten utanför kaliningrads hamnbassäng och lyssna med sina passiva sensorer i veckor, för att sedan tyst exfiltrera och avrapportera

2. Kommunikation

Så som det demonstrerades i vetenskapens värld var en tänkbar metod att farkosten själv skulle uppsöka en moderfarkost (ubåt eller ytfartyg) och avrapportera.

3. Pris

Allting är relativt. Den är med största sannolikhet billigare än en Västergötland ubåt.

Dessutom kan man ju föreställa sig robot-ubåtar för olika ändamål i olika prisklasser.

Ett användningsområde skulle kunna vara som smart lockbete. Man programmerar en robotubåt att låta som en riktig och låta den göra ett fiktivt anfall eller spaningsuppdrag, och på så sätt dra på sig fienderesurser och lämna bakdörren öppen för det riktiga ubåtsföretaget. Skulle lockbetet mot förmodan överleva levererar det rikligt med data om fiendens ubåtsjaktstaktiker..

/E

När Sovjetunionen blev Ryssland (igen) så övertog man alla gamla avtal, utom de som explicit sades upp av politiska skäl. Ifall det fördraget inte skulle gälla längre så skulle ju Finland och Ryssland formellt vara i krig med varandra igen, och det tror jag inte att de är. ;)

Det är dock möjligt att förbudet mot ubåtar var tidsbegränsat. Jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla upp det.

Tja, det är väl nog så att det inte skulle råda krig då i.o.m. att det var Sovetunionen och INTE Ryssland som förklarade Finland krig. I övrigt har jag för mig att man konstaterade att avtal ingångna med Sovjetunionen inte gäller, men jag kan ha fel. Hursomhelst har jag för mig att Ubåtsparagrafen inte gäller längre.

I UWV frågan (UnManned Water Vechel) Så tänker jag mi en farkost, stor som en personbil, tänk er SHARC fast som u-båt

Den liknar dock mer ett flygplan, styrs med vingar och ha ett vattenjetsystem som drivs av bräncleceller.

Den har en hastighet på 40 knop, ekonomisk fart är ca 20-25 knop.

Den är beväpnad med två-tre torpeder som liknar robotar(ruggit snabba), har en form av gasdrivning.

Tanken är alltså att man ha ett antal av dessa ombord på ett ytfartyg alt u-båt eller en "Moder- UWV"

När man sedan upptäcker lede fi så släpper man lös dessa som styrs av en människa.

Till sin hjälp så har man en avancerad undervattenradar, som ger en bra bild av var han finns.

Ja jag vet att jag vara drömmer men tanken är att man har farkoster som används för "hunt and kill" uppdrag.

Man kan ju ochså ha minkrigs kapacitet.

Men alla får väl drömma

Edited by Hendrix

Beväpning på amerikanarnas Virginia klass attackubåtar:

Weapons 38 weapons, including:

Vertical Launch System Tomahawk Cruise Missiles

Mk 48 ADCAP Heavyweight Torpedoes

Advanced Mobile Mines

Unmanned Undersea Vehicles

Har dock ingen ytterligare info om hur systemen fungerar. Google gärna och dela med er av era fynd :winner:

Beväpning på amerikanarnas Virginia klass attackubåtar:

Weapons 38 weapons, including:

Vertical Launch System Tomahawk Cruise Missiles

Mk 48 ADCAP Heavyweight Torpedoes

Advanced Mobile Mines

Unmanned Undersea Vehicles

Har dock ingen ytterligare info om hur systemen fungerar. Google gärna och dela med er av era fynd :surprise:

Jag syftade mer på en farkost som skall döda andra ubåtar och fartyg än att leta minor/lägga ut minor.

tror att det skulle vara effektivere i längden då man skulle kunna massproducera sådana farkoster.

säg typ 20-40 UWA mot 1 Södermanland.

Bästa sättet att jaga Ubåt är med en annan Ubåt.

Har man ingen Ubåt så får man utnyttja Hkp samt ytstridskrafter.

Nu är det på det viset att på Västkusten har vi enbart några Hkp

att tillgå. Sjöstridskrafterna måste avgå från Berga eller Karlskrona.

Jag vet inte om det finns några fasta installationer i Göteborgsområdet.

Bästa sättet att jaga Ubåt är med en annan Ubåt.

Har man ingen Ubåt så får man utnyttja Hkp samt ytstridskrafter.

Nu är det på det viset att på Västkusten har vi enbart några Hkp

att tillgå. Sjöstridskrafterna måste avgå från Berga eller Karlskrona.

Jag vet inte om det finns några fasta installationer i Göteborgsområdet.

Baserna på ostkusten är utbildnings och fredsbaser, i skarpt läge går det givetvis att basera fartyg och ubåtar på västkusten.......