Jump to content

Nya Dallaskärran

Guest

Recommended Posts

Finns en tidning som nu är försvarsmaktsbred (Armén, marinen,Flygvpanet). Den är för folk i teknisk tjänst, tror den heter TIFF eller nåt. Den hade ett 5-6 sidigt inslag om den bilden och dess bröder (brand och bassäkbilen). Får du tag på den tidningen så får du allt du behöver. Kommer inte ihåg vilket nummer det var, men fick den i våras/försommaren.

• 4 months later...
--------------------------------------------------------------------------------

Flygmek

Om du är intresserade av räddningsbil 397 kan du beställa en cd-skiva med information om bilen. Skicka ett mail till registrator@fmv.se och be om att få ett exemplar av cd-skivan Räddningsbil 397.  

Jo det blir väl till att göra det, dock känner jag hyfast till räddningsbilen, det är klargöringsbilen och bassäkbilen som är nya för mig.

Är det nån som har en aning om Varför J11:an kallas Dallas-jeep?

Har funderat på det ett tag nu. För övrigt tycker jag den nye ser ut som en glassbil... men men

Mina vänner i är för unga alldeles för unga *KLAPPAR PÅ HUVUDET*

Vet inte om det är den sanna versionen men min uppfattning är följande..

Den köptes in i ett tidevafrv då enda tillfället man såg 4 hjulsdrivna pickupper bvar på TV och just dallas var ju et program där man hade detta typen a foordon (snackar ju tidigt 80 tal) så.. Därav namnet.... Dallas Jeep... :blink:

Kikade på en annons i Leavsley och konsaterade att dieseln på X liter inte drar iväg mer hästar än min Saab 9000 :) Man antagligen ett annat vrid...

Den var ocksåp rätt kass i terrängen om sanningen skall fram...

De gammla klargöringsbilarna (dallas bilarna) har inte många hästkrafter och inget vidare vridmoment heller för den delen. Om du däremot lyckas hitta en som är ostrypt (ca 300 hk) så rör den på sig lite bättre.

Minnena av dallasbilen är lite blandade. Men man kommer ihåg när man skulle vara ute och köra längre stäckor. Bil + klarg.släp stannar vid stoptecken och ska ut på 90- väg. ***slurp*** hör man från virvlen i tanken.

Vid ett tillfälle då vi hade kört mycket på flotiljen med släp påkopplade körde vi ned för att tanka. Vid varje tankningstillfälle skriver man ned mätarställningen. Det vissade sig att några plutonkamrater till mig tankade ca 40-45 liter soppa, de hade kört 26 km sen förra tankningen...

Ursäkta min okunnighet, men vad menas egentligen med "vridmoment"? Har aldrig fått någon förklaring. :unsure:

Om du tar en 1 m lång stång/balk/pinne motsv som är vågrät och fastsatt i ena änden och hänger på en 0.1 kg vikt i andra änden så ger den upphov till en nedåtriktad kraft på ca 1 N (vid 9.82 m/s² tyngdacceleration) Den kraften x hävarmen ger ett vridmoment på 1 Nm i stångens fastsättningspunkt.'

En annan fråga, är det nån som har bilder på den nya jeepen? Skulle va kul att veta om det är den jag tror

Vridmoment är en kraft som roterar runt en axel.

När du skruvar av locket på en marmeladburk använder du vridmoment, och när du knuffar ned burken från bordet använder du en "vanlig" linjär kraft.

Om en bilmotor utvecklar 200 Nm i vridmoment och du hade fäst en 1 m lång stång vinkelrätt till motoraxeln och du håller änden av stången med din hand måste du hålla emot med en kraft motsvarande 20 kg för att kunna hålla kvar stången på sin plats.

Vridmoment är ett sätt att återge en motors kraft. Hästkrafter brukar användas för att återge effekt. Effekt tar även hänsyn till tid, dvs en motor kan levera en viss mängd kraft på en viss tid. Dett blandar även in varvtalet på motorn.

Ett exempel är att om en motor levrerar 200Nm i vridmoment vid 5000 v/min så blir effekten följande:

P (watt) = M (Nm) * n (rpm) * 2 * pi / 60 => 200*5000/9.55 = 105 kW => 143 hk

Räknar man på andra hållet upptäcker man även att en F1 bil som har ca 850 hk @ 19 000 rpm har lite mer än 300 Nm i vridmoment.

Flygmek och Vakten: Tack för svaret. Ungefär hur stort vridmoment har en personbil i allmänhet?

Runt 170-200 Nm för en vanlig sugmotor (ej turbo) som är på runt 2.0 liter.

I regel så krävs stor cylindervolym för att få högt vridmoment, t.ex. så ger en gammal ford V6 på 2.8 liter 150 hk och 216 Nm, det finns säkert motorcykelmotorer som ger samma effekt (150 hk) men mindre vridmoment.

Dock kan turbo ge även högt vridmoment på små motorer, t.ex. är det ju en Audi A4 1.8T i senaste bilsport som kramar ur sig 634 Nm!

Vridmoment blir oftast högre i förhållande till cylindervolymen ju nyare bil det är.

• 7 months later...
De gammla klargöringsbilarna (dallas bilarna) har inte många hästkrafter och inget vidare vridmoment heller för den delen. Om du däremot lyckas hitta en som är ostrypt (ca 300 hk) så rör den på sig lite bättre.

Minnena av dallasbilen är lite blandade. Men man kommer ihåg när man skulle vara ute och köra längre stäckor. Bil + klarg.släp stannar vid stoptecken och ska ut på 90- väg. ***slurp*** hör man från virvlen i tanken.

Vid ett tillfälle då vi hade kört mycket på flotiljen med släp påkopplade körde vi ned för att tanka. Vid varje tankningstillfälle skriver man ned mätarställningen. Det vissade sig att några plutonkamrater till mig tankade ca 40-45 liter soppa, de hade kört 26 km sen förra tankningen...

rekordet mellan Såtenäs och Karlsborg låg på 53 liter då jag gjorde lumpen. denna sträcka är ca 13 mil tror jag Då var inte befälen riktigt glada.

Hästarna räckte för att spinna loss iallafall, när vi gjort slutvård körde vi ut till en asfaltplan i skogen och gjorde piruetter tills dallasarna kokte :P

från en som inte fick köra dallas men gjorde det varje dag iallafall

Har funderat på det ett tag nu. För övrigt tycker jag den nye ser ut som en glassbil... men men

Ömm.... Heter den inte J20? Den kallades för J20 i alla fall. Täckt eller öppen. Den öppna kallades också för Dallas och den täckta för Gris-Dallas.

EDIT: Dom sysn lite då och då i civilt bruk i Sverige också. Även sett en på film. I någon av Jönssonligan filmerna är det en ombyggd Dallas som är värdetransport. Svart målad.

Edited by Wolfsong

:lol:

Den som har meckat på djupet i DALLAS vet att det är inkörningsförgasare som sitter i =strypta... De J20 som rullade på Visby servades av civil verkstad som bytte till

orginal :D

Det gav en tid på 0-100 mätbar i sekunder och ca 1,5 liter per mil och drag med släpkärra var inget problem! :wub:

Drömmer mig tillbaka till min gammla "Dallas".

Det tyngsta när man muckade var att ta farväl att klargbilen.

EDIT:

Kastar upp två länkar till bilder på nya klargbilen, tagna i hagshult under flygvapenövningn -03.

bilarna tror jag tillhör F7 då vi hittade dom när vi spionerade lite deras förläggning :baskerPa:

http://w1.480.telia.com/~u48033860/102_0300.JPG

http://w1.480.telia.com/~u48033860/103_0301.JPG

Edited by tarzanboy

Drömmer mig tillbaka till min gammla "Dallas".

Det tyngsta när man muckade var att ta farväl att klargbilen.

EDIT:

Kastar upp två länkar till bilder på nya klargbilen, tagna i hagshult under flygvapenövningn -03.

bilarna tror jag tillhör F7 då vi hittade dom när vi spionerade lite deras förläggning :wub:

http://w1.480.telia.com/~u48033860/102_0300.JPG

http://w1.480.telia.com/~u48033860/103_0301.JPG

En av dom mest patetiska försök att kamoflera ett 50 tält som jag sett på länge ;)

J20, och inget annat...

Jo, därför att Ray Crabs i Dallas körde en sådan! ;)

//donSisu :D