Jump to content

Bärgningsbandvagn

Mats

Recommended Posts

Jo, jag vet att Centurionbärgarna finns kvar. Brukar se dem på garageplan ibland. De e häftiga, det är väll inget gummi i hela bandaggregatet? Sitter Meteormotorerna kvar eller har man bytt till diesel?

Nuförtiden har vi ju en 90-bärgare per kompani Strf 90 och en 81-bärgare per 122-kompani.

Såg 120-bärgaren i måndags. Rätt mäktig den också.

Det enda gummit i bandagregaten på Bgbv81 sitter runt bärhjulen.

Dom har fortfarande kvar Meteormotorerna, det var meningen att även bärgningsbandvagnarna skulle få dieselspisar men när man beslutade sig för att köpa utländsk vagn istället för att uppgradera Centurion till Strv105 så brydde man sig inte om att byta motor.

Däremot blev man tvungen att köpa in ytterligare bärgningsbandvagnar från Schweiz för att klara behovet tills Bgbv120 kom.

Se till att ha kameran med dig nästa gång du kommer nära Bgbv120 och ta några rullar åt mig så köper jag bilderna av dig. :)

The Swede

Du kanske skulle komma på "Pansardagen" på P4 snart, då kanske den är där, men jag har ingen aning. De håller väll på å provar för fullt...

Jag vet inte var den håller till. Bara sett den en gång, brummade förbi vid stridsfordonsmacken ut mot övningsfältet. Har inte sett den i garagen.

Jo, det är korrekt uppfattat. Jag försöker just nu bearbeta gubben för att få honom att införskaffa en digitalkamera så att jag kan fotografera min 90:a. Han tycker också om pansar och teknik men det väg inte upp av hans snålhet. :)

Jag tycker inte om den gamla sortens kameror, enbart dåliga erfarenheter.

Åtusan, alla bilder på min hemsida är fotograferade på "vanligt" sätt.

Har inte haft råd att köpa en tillräckligt bra digitalkamera för mina behov ännu.

Det skulle nog vara ekonomiskt försvarbart dock trots att inköpspriset är ganska högt med tanke på vad det kostar att framkalla.

The Swede

Jo, jag vet att det finns digitalkameror i den prisklassen men om jag ska byta ut min Canon EOS10QD mot en digitalkamera så måste det vara en som jag kan få lika bra bilder med.

Därför är jag nog ute efter en kamera i prisklassen 5-8000:-

Vad har du för kamera?

Blev väldigt OT detta men det är ju mitt forum så jag bestämmer reglerna. :D

The Swede

Är det den 5/10 du menar?

Då kan jag troligtvis inte komma för min sambo jobbar.

Har annars blivit tillfrågad om jag vill komma upp och hjälpa till hos SPHF den dagen (pansartruppernas 60-års jubileum)

The Swede

Hej,

Ang. 5/10 - vem är din kontakt? (SPHF)

Lynx_39

Är det den 5/10 du menar?

Då kan jag troligtvis inte komma för min sambo jobbar.

Har annars blivit tillfrågad om jag vill komma upp och hjälpa till hos SPHF den dagen (pansartruppernas 60-års jubileum)

The Swede

Hej,

Ang. 5/10 - vem är din kontakt? (SPHF)

Lynx_39

Kjell Svensson frågade om jag ville hjälpa till.

The Swede

Utbildningsåret 00/01 hade vi centurion-bärgaren till 122 kompaniet på P4. Anledningen till detta märktes mycket bra i boden. En 122:a hade kört fast o på något vis var 90-bärgaren den enda brägaren som kunde assistera. Sagt o gjort, den spände fast vajrarna, sänkte ner "hyveln" o började ta i.

FJOONNGG!

Vajrarna gick av, dock hade bärgaren hunnit glida ett antal meter med hyveln nere så den liksom bärgade sig själv!