Mats Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Vad hade pansarskyttekompanierna för bärgningsbandvagnar innan Bgbv 90? Bgbv 81? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Pansarskyttekompanierna hade inga egna bandbärgare. Varje pansar/mekbat. hade en bandbärgare. Bgbv81 för förband med Centurionvagnar och Bgbv82 för strv103. Bgbv81 lever kvar fortfarande i väntan på Bgbv120. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted September 7, 2002 Author Report Share Posted September 7, 2002 Jo, jag vet att Centurionbärgarna finns kvar. Brukar se dem på garageplan ibland. De e häftiga, det är väll inget gummi i hela bandaggregatet? Sitter Meteormotorerna kvar eller har man bytt till diesel? Nuförtiden har vi ju en 90-bärgare per kompani Strf 90 och en 81-bärgare per 122-kompani. Såg 120-bärgaren i måndags. Rätt mäktig den också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Det enda gummit i bandagregaten på Bgbv81 sitter runt bärhjulen. Dom har fortfarande kvar Meteormotorerna, det var meningen att även bärgningsbandvagnarna skulle få dieselspisar men när man beslutade sig för att köpa utländsk vagn istället för att uppgradera Centurion till Strv105 så brydde man sig inte om att byta motor. Däremot blev man tvungen att köpa in ytterligare bärgningsbandvagnar från Schweiz för att klara behovet tills Bgbv120 kom. Se till att ha kameran med dig nästa gång du kommer nära Bgbv120 och ta några rullar åt mig så köper jag bilderna av dig. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted September 7, 2002 Author Report Share Posted September 7, 2002 Du kanske skulle komma på "Pansardagen" på P4 snart, då kanske den är där, men jag har ingen aning. De håller väll på å provar för fullt... Jag vet inte var den håller till. Bara sett den en gång, brummade förbi vid stridsfordonsmacken ut mot övningsfältet. Har inte sett den i garagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Är det den 5/10 du menar? Då kan jag troligtvis inte komma för min sambo jobbar. Har annars blivit tillfrågad om jag vill komma upp och hjälpa till hos SPHF den dagen (pansartruppernas 60-års jubileum) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted September 7, 2002 Author Report Share Posted September 7, 2002 Jo, det är korrekt uppfattat. Jag försöker just nu bearbeta gubben för att få honom att införskaffa en digitalkamera så att jag kan fotografera min 90:a. Han tycker också om pansar och teknik men det väg inte upp av hans snålhet. Jag tycker inte om den gamla sortens kameror, enbart dåliga erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Åtusan, alla bilder på min hemsida är fotograferade på "vanligt" sätt. Har inte haft råd att köpa en tillräckligt bra digitalkamera för mina behov ännu. Det skulle nog vara ekonomiskt försvarbart dock trots att inköpspriset är ganska högt med tanke på vad det kostar att framkalla. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 The Swede jag köpte min digital kamera för 1500 kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Jo, jag vet att det finns digitalkameror i den prisklassen men om jag ska byta ut min Canon EOS10QD mot en digitalkamera så måste det vara en som jag kan få lika bra bilder med. Därför är jag nog ute efter en kamera i prisklassen 5-8000:- Vad har du för kamera? Blev väldigt OT detta men det är ju mitt forum så jag bestämmer reglerna. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Annars är du välkommen upp till Markan Swede, där passar kamera-trådar bättre. ;) Kolla Pricerunner, där går det att leta ganska bra. Rekommenderar Olympus kameror, prisvärda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 8, 2002 Report Share Posted September 8, 2002 Är det den 5/10 du menar?Då kan jag troligtvis inte komma för min sambo jobbar. Har annars blivit tillfrågad om jag vill komma upp och hjälpa till hos SPHF den dagen (pansartruppernas 60-års jubileum) The Swede Hej, Ang. 5/10 - vem är din kontakt? (SPHF) Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 8, 2002 Report Share Posted September 8, 2002 Är det den 5/10 du menar?Då kan jag troligtvis inte komma för min sambo jobbar. Har annars blivit tillfrågad om jag vill komma upp och hjälpa till hos SPHF den dagen (pansartruppernas 60-års jubileum) The Swede Hej, Ang. 5/10 - vem är din kontakt? (SPHF) Lynx_39 Kjell Svensson frågade om jag ville hjälpa till. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted September 8, 2002 Report Share Posted September 8, 2002 På I19 hade vi iaf en 90 bärgare till vardera kompani dvs. en till Strf90 och en till 122:erna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 10, 2002 Report Share Posted September 10, 2002 Vet att på P4 har dom haft problem med Strf90 bärgarna på 122:orna några gånger... Har fått hämtat centurion från skåne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 11, 2002 Report Share Posted September 11, 2002 Utbildningsåret 00/01 hade vi centurion-bärgaren till 122 kompaniet på P4. Anledningen till detta märktes mycket bra i boden. En 122:a hade kört fast o på något vis var 90-bärgaren den enda brägaren som kunde assistera. Sagt o gjort, den spände fast vajrarna, sänkte ner "hyveln" o började ta i. FJOONNGG! Vajrarna gick av, dock hade bärgaren hunnit glida ett antal meter med hyveln nere så den liksom bärgade sig själv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted September 12, 2002 Report Share Posted September 12, 2002 Bgbv 81 ingick i vårt kompani 01/02 men utbilades under sommaren centralt i Skåne. Nya bärgaren står i ett garage på P4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts