Jump to content

Det omöjliga har inträffat

Recommended Posts

Mjo, I måndags var man inne på fjärde dagen av studentfirande.. självklart var man skapligt onykter redan vid middagstid. Mot kvällen så bleev allt mörkt, minns inte så mkt. Iofs inte så konstigt då jag - korkad som jag är - ´klämt i mig 4 öl o 6 cider samt en flaska kosken. Vaknade upp morgonen efter av att det stack till som satan i handen.. Tänkte att det var en rejäl stukning, men efter några timmar då jag nyktrat till så började det göra så inåt helvete ont ;// så jag tog mig till lasarettet där handen röngades o.s.v..

Läkaren kommer in i salen där jag suttit i 2 timmar o grubblat. Det visar sig att jag brutit båtbenet ( nedanför tummen typ) samt två ben på ovansidan av handen. Då det är ben som inte rörs av så bra blodcirkulation så kommer det att ta 2-3 månader innan det läker. Jag höll nästan på att fälla en tår, eller jag blev mest sur... Under gipsningen slog jag nog ngt rekord över flest svordomar på 40 minuter.

Nu är det så att jag ska rycka in på måndag, min räddning från den civila dimman där man måste tänka helt själv. Har sett fram emot inryck ngt så fruktansvärt, det finns inte! Var mer motiverad för lumpen än vad jag var för studenten..

Iaf så sitter jag här nu, svinbakis, besviken, sur, ledsen, förbannad, korkad och enarmad ;// Det är ju förslappat att det är högerhanden jag bruit då jag är högerhänt ;// Detta inlägg tog tid att skriva och därför blir jag inte mer ingående...

Nu, hur tror ni att detta kan lösas? Fan vilken idiot man är :):banghead::angry: :(

Glädjande eller ej, men jag tror inte det spelar någon roll vilken hand som är skadad. Du behöver använda båda nävarna när du har gröna kläder på dig.

Jag har ingen erfarenhet av något liknande, men det verkar ju uppenbarligen som att du skulle vilja skjuta upp inryckningen. Hur man löser det överlåter jag åt någon annan, så jag slipper spekulera.

Livet är hårt.

Glädjande eller ej, men jag tror inte det spelar någon roll vilken hand som är skadad. Du behöver använda båda nävarna när du har gröna kläder på dig.

Jag har ingen erfarenhet av något liknande, men det verkar ju uppenbarligen som att du skulle vilja skjuta upp inryckningen. Hur man löser det överlåter jag åt någon annan, så jag slipper spekulera.

Livet är hårt.

det är sanslöst.. Vill bara falla ihop och dö. Jag hade sett fram emot detta, har nog aldrig varit så motiverad till ngt som detta. Livet är inte hårt, det är orättvist... och ibland riktigt irriterande.

Ring snabbare än fort till stället du skall rycka in på. försök först tala med ngn form av vpl-handläggar. förklara läget och hör ifall ni kan lösa problemet (typ rycka in om ett år) alternativt byta till en KB-tjänst med inryck i januari.

dok kanske du inte ska tala om att du festat i 4-5dagar och var så full så att du inte minns...

Men som sagt livet är hårt och orättvist.

Guest Scouten

När jag ryckte in var det en kille i en annan avdelning som hade gipsat ben och hoppade på kryckor i flera veckor. Han genomförde hela lumpen, så en bruten hand ser jag inte som något problem. Du får antagligen lite lindrigare behandling av befälen och det du inte klarar av själv finns det alltid två tre lumparpolare som hjälper dig med. Det är bara att åka till inryckningen.

Om du ska gå med gips i 2-3 månader rekommenderar jag dig att försöka skjuta upp värnplikten ett år.

Du kommer inte att kunna genomföra GSU på ett tillfredsställande sätt med ett sådant gravt problem. Risken är nog större att du får avbryta värnplikten.

Guest strvkomp

Om jag säger så här. Jag personligen skulle inte vilja inleda min värnplikt på stridsvagnskompaniet, I19 med en bruten hand! Du kommer att på ett intet tillfredställande sätt kunna genomföra din första tid i M/90. Jag kan inte minnas någon övning då man inte skulle använt händerna. Jag skulle skjuta upp inrycket eller helt enkelt skippa lumpen om jag var du.

Om jag säger så här. Jag personligen skulle inte vilja inleda min värnplikt på stridsvagnskompaniet, I19 med en bruten hand! Du kommer att på ett intet tillfredställande sätt kunna genomföra din första tid i M/90. Jag kan inte minnas någon övning då man inte skulle använt händerna. Jag skulle skjuta upp inrycket eller helt enkelt skippa lumpen om jag var du.

mhm... det är ju typiskt. Helt sanslöst! Varför kunde det inte hända ngn som inte ville göra lumpen. Är det då verkligen värt att skjuta upp det ett år? Jag menar då ligger jag ju efter alla andra :/ Men å andra sidan vill jag verkligen göra lumpen...

Ingen som har en högerhand till övers?

:clap:

Nämen kom igen nu "är huvudet dumt för kroppen lida" :clap::/:banghead: . Hellre göra lumpen än inte, försök att skjuta upp den. Vadå ligga efter alla andra, hur gammal är du? Jag hade lumparpolare som va 22 år när dom ryckte in. Dom va inte ledsna för det. RING I19 och förklara läget. Fast som någon annan sa i ett tidigare inlägg, säg inte att du var på fyllan för 4 dagen i rad. :P

edit: korvfingrar

Edited by Zeb

Hmm, "är huvudet dumt för kroppen lida" tyckte jag passade mycket bra. Enda alternativet om du vill göra lumpen är att skjuta upp det till näsa år, vilket du med stor sannolikhet får göra med ett läkarintyg. Skulle inte tro att de har någon större lust att låta dig genomföra GSU med brutet båtben. Bit ihop och ta konsekvenserna (vilka trots allt är huffsat lindriga).

Lider verkligen med dig! Maximal otur!

JAg ska också rycka in på måndag och från och med idag ska jag bara sitta inna och inte göra nåt för att inte riskera att skada mig :)

Hoppas att det löser sig för dig! Håller tummarna för dig!

//Sebbe

Asså det finns alltid en lösning

Det blir ett problem om man gör det till ett problem

Det här måste fan mig ha hänt tidigare, jag tror det gälller att inte ge upp, tuffa till dig så slutar det nog hur bra som helst. :clap::clap::)

Jag tror bara att det är bra att man får in lite mer mogna människor i lumpen typ 20-21 år (angående ålderskomplex).

Helt enkelt ligg på som en igel om någon säger nej fast då på ett bra sätt :D .

En liknande grejj inträffade mig för ett par år sedan. Var på fyllan och skulle putta till en polare men då flyttar han sig så jag flyger rakt ner på backen och tar emot mig med tummarna vilket medförde att båtbenen bröts i båda händerna.

Fick sluta med hockeyn och kunde inte skriva någonting på bra länge.

Även när du tar bort gipset så kommer det nog ta ett tag å få tillbaka din styrka i händerna så räkna med nån månad till innan du är återställd.

Jag lider med dig, det gjorde faktiskt riktigt ont. Speciellt när man trodde det var en stukning och en kompis skulle dra dom på sin rätta plats :)

;)

Mjo, nog vet jag att "om huvudet är dumt så får kroppen lida". Tror du inte jag förbannat mig själv för detta? Uppenbarligen förstår du inte hur mkt jag ångrar mig..

Iaf, så har läkarintyget, ett brev från mig samt mina inryckningsuppgifter skickats till en överläkare i boden-. En handläggare dskulle ringa till mig idag.

Det jag undrar är hur stor chansen är att jag får skjuta upp det? )m man har eventuella nedskärningar i åtanke d.v.s.

/Västerbottens störste idiot, utan undantag

@tece!

Vänta inte på att de ska ringa! ring dem istället! försök flytta lumpen med inryckning i januari istället! erbjuder de dig att rycka in augusti så säg NEJ! alternativt flytta fram inryckningen ett år. Läs ngr kurser vid ngt universitet istället, skaffa lägenhet osv. då kommer försvaret att pröjsa för din lägenhet under tiden du gör lumpen osv. se möjligheterna istället!

Har snackat med pliktverket och en överläkare i boden. Dom hade fixat så att jag får rycka in om ett år på samma befattning o.s.v. Frågan är ju vad man ska göra nu, vad kan man få för jobb med en hand? Iofs är det bra att inte ha ngn skola, nu kan jag verkligen satsa seriöst på träningen. Det är bra! iofs så kommer högern att hamna efter :D

Hur är det förresten med det här att försvaret betalar lägenheten under ´vpl? vad är kraven?

Guest strvkomp

Du måste visa upp ett hyreskontrakt, kvitton eller liknade som bevisar att du faktiskt betalt hyra i x antal månader. Därefter torde det inte vara några problem att få bidrag av FM till hyra.

Jag skulle inte oroa mig för att vara ett år äldre när du rycker in. Jag fyllde själv 21 det år jag ryckte in p.g.a. 4-årigt gymnasium. Den enda skillnad jag märkte var att jag kunde gå på systemet, vilket de andra inte kunde. Det gjorde mig synnerligen populär vid vissa tillfällen :lol:

Edited by Axelsson

Jag tror oxå att det är en fördel ifall du väljer att exempelvis plugga 2-terminer till innan du rycker in. exempelvis psykoligi, etnologi. samt att du får en högre mognad osv vilket kan vara användbart ifall du har tänkt att läsa vidare till ROF eller YOF efter muck. Dock kanske man kan välja att hoppa på KB-delen efter avslutad grpch utb. ifall man inte kommer in som ROF eller YOF... för att sedan kanske välja att göra en BFA ov... så att vänta med att rycka in och rycka in som GB tror jag bara är positivt. se möjligheter, se inte problem!

• 2 weeks later...
Hur är det förresten med det här att försvaret betalar lägenheten under ´vpl? vad är kraven?

Kravet är att du har betalat hyran själv dom 3 månaderna innan inryck, och kan intyga detta på lämpligt sätt. Ta kontakt med försäkringskassan på masthugget i Gbg var vad mitt lokala kontor sa till mig. Så jag gissar att det är dit du ska söka dig me.

För övrig kvalificerade inte jag mig till att få bidrag...........har ju bara bott i klägenheten i 2 år, fast mor har betalat under förutsättningen att jag själv börjar betala när jag tatt studenten, men försök få försäkringskassan att bända lite på reglerna...............o vad jag älskar byrokrati! :blink:

Edited by Gufo

själv hoppade jag på kryckor 4/10 månader, var ut med dom jävlarna i djupsnö och mycket kärv skog, men jag klarade det, har aldrig varit så motiverad att klara något som då, sedan när allt läkt ihop så hadde man sån jävulsk spring i benen

• 3 years later...
Guest Scouten

Jag sitter och gar igenom mina gamla poster och hittade den har lilla juvelen.

Ar det nagon som vet hur det gick for denne harde, norrlanske suput.

Battre??

(Knappast..............)

Edited by Scouten