Guest Scouten Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 http://www.fallkniven.se/g1/sv-g1.htm Är det någon mer än jag som tycker att det kan uppfattas som omoraliskt att kommersiellt producera en kniv som tillsynes först och främst ska användas som stickvapen? Finns det någon annan målgrupp än kriminella och fritidsmilitärer som vill tälja tältpinnar med en pytteliten stickkniv? scouten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Njae, egentligen inte mer omoraliskt än att producera snabba bilar och whisky. Det moraliska ansvaret ligger väl i rimlighetens namn på användaren? En åsikt som jag brukar få för ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 http://www.fallkniven.se/g1/sv-g1.htm Är det någon mer än jag som tycker att det kan uppfattas som omoraliskt att kommersiellt producera en kniv som tillsynes först och främst ska användas som stickvapen? Finns det någon annan målgrupp än kriminella och fritidsmilitärer som vill tälja tältpinnar med en pytteliten stickkniv? scouten Menar du allvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Finns säkert några bokstavsorganisation som tycker det är förträffligt med en liten kniv att sticka i fi. Känns som att det finns saker som är betydligt mer omoraliska än att tillverka vapen i olika utföranden. Alkohol och tobakstillverkning känns miljoner gånger värre, särskillt när man medvetet riktar in sig på unga människor i sin marknadsföring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 http://www.fallkniven.se/g1/sv-g1.htm Är det någon mer än jag som tycker att det kan uppfattas som omoraliskt att kommersiellt producera en kniv som tillsynes först och främst ska användas som stickvapen? Finns det någon annan målgrupp än kriminella och fritidsmilitärer som vill tälja tältpinnar med en pytteliten stickkniv? scouten Buuhuuu, hela världen går åt skogen för att det sälja dubbeleggade knivar :( Sluta lipa... Politisk korrekthet är slöseri med tid, verklighetsförnekade och allmänt tråkigt... Tror du på allvar att någon spårar ut för att det säljs knivar av den här typen?? Eller blir du bara kissnödig för att dessa "vapen" säljs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 http://www.fallkniven.se/g1/sv-g1.htm Är det någon mer än jag som tycker att det kan uppfattas som omoraliskt att kommersiellt producera en kniv som tillsynes först och främst ska användas som stickvapen? Finns det någon annan målgrupp än kriminella och fritidsmilitärer som vill tälja tältpinnar med en pytteliten stickkniv? scouten Jag förstår hur du resonerar eftersom du har det nick som du har. Och det är helt rätt! I din verksamhet så behövs det inga tveeggade stridsknivar. Där får man lära sig att en kniv är ett verktyg och ingen leksak. Där täljer man tältpinnar och klyver ved med den. Men i andra delar av samhället finns kanske behovet av en kniv med andra syften än att tälja. Det kan ju handla om soldater i skarp tjänst, det kan handla om jägare som ska avfånga villebråd (Hirschfänger) och annat. Så du har till viss del rätt, men du ser inte hela sanningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 http://www.fallkniven.se/g1/sv-g1.htm Är det någon mer än jag som tycker att det kan uppfattas som omoraliskt att kommersiellt producera en kniv som tillsynes först och främst ska användas som stickvapen? Finns det någon annan målgrupp än kriminella och fritidsmilitärer som vill tälja tältpinnar med en pytteliten stickkniv? scouten Snygg kniv. Är det någon som har provat den? Fällkniven brukar ju vara nice. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Jag tycker bara att man kan vänta sig ett något bredare användningsområde för en kniv från ett seriöst svenskt företag. Jag tror inte att någon spårar för att han köper en dubbeleggad kniv, den som vill ha en sån kan säkert köpa den av nån torghandlare på en semesterort. Vill någon soldat i skarp tjänst ha en sådan borde han införskaffa den genom sitt förband, alltså borde inte kniven säljas öppet på marknaden. Om man läser beskrivningen av kniven står det inget om att den passar bra för jägare att avliva djur med. Jag tycker att det är konstigt att köpa en så dyr kniv för att ha runt halsen när man är i skogen och leker krig alternativt ha den i bokhyllan och ta fram och visa polarna. Det sista användningsområdena jag kan komma på är för folk att ha på gatan som självförsvar alternativt hota/sticka folk man rånar. Båda dessa tycker jag är högst olämpliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Från din länk Scouten: The Garm Fighter är en kniv för militärt bruk Militärt bruk betyder ofta att materielen skall användas för att ha ihjäl någon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Det sista användningsområdena jag kan komma på är för folk att ha på gatan som självförsvar alternativt hota/sticka folk man rånar. Båda dessa tycker jag är högst olämpliga. Du har inte funderat på att om det är detta man är ute efter så köper man inte en kniv för över 1000kr? Man går istället till närmaste järnhandel och köper en morakniv för 25kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 OK - för att vrida detta i en någorlunda vettig riktning -> är det någon som har erfarenhet av kniven i fråga? Håller den Fällknivens vanliga goda kvalitet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 OK - för att vrida detta i en någorlunda vettig riktning -> är det någon som har erfarenhet av kniven i fråga? Håller den Fällknivens vanliga goda kvalitet? Hur ska någon kunna kontrollera kvaliten på kniven? Sticka den i sin kärring och se om hon får ont!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 @Scouten Som Fu Vikström påpekar så är det inte en kniv som buset köper. Jag har besökt Beslagsenheten på Polismyndigheten Västra Götaland ett flertal gånger(jobbar i myndigheten). Och där har jag fått se de knivar som tagits i beslag. Och på rak arm kan jag säga att majoriteten av de knivar jag fick se(ett par hundra) var billigt junk för runt 100-200 spänn. Buset går inte och köper en kvalitetskniv för 1000spänn och uppåt. Det är bara absurt att tro det. Scouten Posted den Jun 10 2004, 18:40 QUOTE (BertilXerxes @ Jun 10 2004, 18:08 ) OK - för att vrida detta i en någorlunda vettig riktning -> är det någon som har erfarenhet av kniven i fråga? Håller den Fällknivens vanliga goda kvalitet? Hur ska någon kunna kontrollera kvaliten på kniven? Sticka den i sin kärring och se om hon får ont!? Skämtar du eller är du korkad? Det där var en oerhört korkad fråga... Och bevärdigas icke med ett svar. Dax att slänga nappen och växa upp litet och återkom när du gjort detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 http://www.fallkniven.se/g1/sv-g1.htm Är det någon mer än jag som tycker att det kan uppfattas som omoraliskt att kommersiellt producera en kniv som tillsynes först och främst ska användas som stickvapen? Finns det någon annan målgrupp än kriminella och fritidsmilitärer som vill tälja tältpinnar med en pytteliten stickkniv? scouten Buuhuuu, hela världen går åt skogen för att det sälja dubbeleggade knivar :( Sluta lipa... Politisk korrekthet är slöseri med tid, verklighetsförnekade och allmänt tråkigt... Tror du på allvar att någon spårar ut för att det säljs knivar av den här typen?? Eller blir du bara kissnödig för att dessa "vapen" säljs? Hörrödu din tomte, det här är ett diskussionsforum. Det är mening att man ska ta upp saker som man kan diskutera. Jag gillar inte din spydiga stil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted June 10, 2004 BlåGul -1 Report Share Posted June 10, 2004 @Scouten: Du bör tänka över din attityd gentemot andra medlemmar. Skärp dig. Vill du bråka med folk finns det andra ställen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 @ScoutenSom Fu Vikström påpekar så är det inte en kniv som buset köper. Jag har besökt Beslagsenheten på Polismyndigheten Västra Götaland ett flertal gånger(jobbar i myndigheten). Och där har jag fått se de knivar som tagits i beslag. Och på rak arm kan jag säga att majoriteten av de knivar jag fick se(ett par hundra) var billigt junk för runt 100-200 spänn. Buset går inte och köper en kvalitetskniv för 1000spänn och uppåt. Det är bara absurt att tro det. Okay då. Jag tror dig. Men det är iaf "buset" som skulle använda kniven på det sätt som den är tänkt att användas. Att ha den runt halsen när man sitter eldpost, under en övning, och en terrorist skulle smyga sig på en just då med en pianotråd tror jag inte är sannolikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 @Scouten: Du bör tänka över din attityd gentemot andra medlemmar. Skärp dig. Vill du bråka med folk finns det andra ställen. Förlåt då. men jag tyckte han var otrevlig, och då var jag otrevlig tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Snygg kniv. Är det någon som har provat den? Fällkniven brukar ju vara nice Har en G1, tycker det är en trevlig liten kniv. Väl balanserad och fällkniven kvalite rakt igenom, kanske lite väl brant lutning på eggen.. Kniven har dock inte blivit så mycket använd, använder det mest som extrakniv när jag är ute i teränglådan.. Känner att jag måste förklara mitt omoraliska och fasansfulla inköp för Scouten... Men det tänker jag inte göra ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Kan inte låta bli att lägga mig i debatten. @Scouten: Jag tror inte som många andra här i tråden att denna kniv/verktyg är förstahandsalternativet bland buset. Det är ju mycket lättare att få tag i en typ mora eller annat lågbudgetalternativ ex, slipad skruvmejsel, kökskniv, mm. Sen är det ju inte själva Kniven/verktyget som är farligt utan den som håller i det. Så jag köper inte dina argument. Och om du tycker att FÄLLKNIVEN är ett oseriöst företag så får du nog bojkotta de flesta mataffärer, systembolag, järnaffärer, etc ,mm pga dom säljer ju saker som buset kan köpa för att använda och döda med. Over and out. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Kan inte låta bli att lägga mig i debatten. @Scouten: Jag tror inte som många andra här i tråden att denna kniv/verktyg är förstahandsalternativet bland buset. Det är ju mycket lättare att få tag i en typ mora eller annat lågbudgetalternativ ex, slipad skruvmejsel, kökskniv, mm. Sen är det ju inte själva Kniven/verktyget som är farligt utan den som håller i det. Så jag köper inte dina argument. Och om du tycker att FÄLLKNIVEN är ett oseriöst företag så får du nog bojkotta de flesta mataffärer, systembolag, järnaffärer, etc ,mm pga dom säljer ju saker som buset kan köpa för att använda och döda med. Over and out. Jag har ju köpt det argumentet att buset inte skulle köpa en G1. Men jag frågar mig fortfarande vem fan det är som kan tänkas använda kniven som ett stickvapen, som den är. Den ende som har köpt en är ju Buck och han vägrar ju motivera varför, eftersom han vet att han kunde få en lämpligare kniv för mindre pengar. Jag tycker absolut inte att fällkniven är ett oseriöst företag. Jag tycker att fällkniven är ett mycket seriöst företag med bra produkter. Jag är bara förvånad över just produkten i fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 De flesta dykknivar är dubbeleggade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 eftersom han vet att han kunde få en lämpligare kniv för mindre pengar Och vem bestämmer vilka knivar som är lämpliga och olämpliga ?Vidare, om jag vill ha en G1 borde det ju vara ganska lämpligt att köpa en.. eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 eftersom han vet att han kunde få en lämpligare kniv för mindre pengar Och vem bestämmer vilka knivar som är lämpliga och olämpliga ?Vidare, om jag vill ha en G1 borde det ju vara ganska lämpligt att köpa en.. eller ? Kunde inte ha sagt det bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 eftersom han vet att han kunde få en lämpligare kniv för mindre pengar. Du börjar låta som en berömd herre vid namn Jante. Om buck nu ville ha en G1, oavsett anledning, och kände att han ville lägga ut dom pengar den kostar så är det ju helt och hållet hans buisness. Dessutom vet du ju inte vilka krav Buck ställde på sin kniv, alltså kan du överhuvudtaget inte uttala dig om knivens lämplighet i det fallet. Jag personligen ska köpen en helsvart F1 med kydexslida. Det svarta bladet och kydexslidan är en "onödig" extrakostnad, men jag vill pga rent prylbögeri ha kniven så och lägger ut dom pengar det kostar. Sen att kniven nog är aningens bättre att ha ihjäl folk med (7mm längre blad) är inget jag överhuvudtaget funderar över. Hoppas det inte sticker för mycket i herrns ögon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Jag är övertygad om att det finns hundratals rationella och förnuftiga medlemmar på detta forum, som tycker precis som jag. Men de vågar inte säga något eftersom de är rädda för att bli idiotförklarade av alla stora, tuffa militärpojkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 eftersom han vet att han kunde få en lämpligare kniv för mindre pengar. Du börjar låta som en berömd herre vid namn Jante. Om buck nu ville ha en G1, oavsett anledning, och kände att han ville lägga ut dom pengar den kostar så är det ju helt och hållet hans buisness. Dessutom vet du ju inte vilka krav Buck ställde på sin kniv, alltså kan du överhuvudtaget inte uttala dig om knivens lämplighet i det fallet. Jag personligen ska köpen en helsvart F1 med kydexslida. Det svarta bladet och kydexslidan är en "onödig" extrakostnad, men jag vill pga rent prylbögeri ha kniven så och lägger ut dom pengar det kostar. Sen att kniven nog är aningens bättre att ha ihjäl folk med (7mm längre blad) är inget jag överhuvudtaget funderar över. Hoppas det inte sticker för mycket i herrns ögon. Modellen F1 har jag inget som helst imot. Har provat den själv. Bra kniv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Jag har ju köpt det argumentet att buset inte skulle köpa en G1. Men jag frågar mig fortfarande vem fan det är som kan tänkas använda kniven som ett stickvapen, som den är. Den ende som har köpt en är ju Buck och han vägrar ju motivera varför, eftersom han vet att han kunde få en lämpligare kniv för mindre pengar. Jag tycker absolut inte att fällkniven är ett oseriöst företag. Jag tycker att fällkniven är ett mycket seriöst företag med bra produkter. Jag är bara förvånad över just produkten i fråga. Sed quis custodet ipsos custodes? Till att börja med några ord om varför jag inte äger någon G1a... jag tycker att den är ungefär tre centimeter för kort, och hade önskat mig ett lite stadigare handskydd i metall (inte mycket, men lite grand), men det var förmodligen inte den typen av förklaring du hade önskat dig. :P Den är också lite dyr för mig, och ingenting som jag räknar med att behöva i mitt dagliga liv. Som universalverktyg eller enda kniv har den en del problem pga den andra eggen... Men nu var det ju inte dom tekniska aspekterna som var problemet som jag förstod dig. Utanför militär personal och liknande kan jag inte på rak arm komma på någon grupp av användare som jag i antar att du skulle kunna tänkas erkänna, men det betyder inte att det inte existerar någon, antingen på den interna eller på exportmarknaden. Om man vill lägga moraliska aspekter på en knivtillverkare som tänker i sådana banor, eller på privata ägare som har olika anledningar för ägandeskap som du eller jag håller med om eller inte är en öppen fråga. Jag väljer att inte göra det, jag har större saker att irritera mig på här i världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 10, 2004 Forumsledning Report Share Posted June 10, 2004 Jag är övertygad om att det finns hundratals rationella och förnuftiga medlemmar på detta forum, som tycker precis som jag. Men de vågar inte säga något eftersom de är rädda för att bli idiotförklarade av alla stora, tuffa militärpojkar. Ja jo så måste det vara... Vill folk inte hålla med dig för att de nu tydligen inte "vågar" så hemskt synd för dig då. Jag köper inte argumentet alls, och jag lovar att den/dom som håller med Scouten eller nån annan eller vem som helst inte kommer bli idiotförklarade, då kommer jag personligen idiotförklara den personen, som bonus kan jag varna han/hon oxå för barnslighet. Väx upp, och sluta gnälla över en förbannad kniv låt folk tillverka, köpa vad dom vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 (edited) Scouten, menar du på fullaste allvar att ens ett endaste knivdåd skulle förhindras om man slutade sälja knivar som fungerar till annat än att göra tändved? Jag ser personligen mängder med ändamål för knivar som inte innebär att man dödar någon annan varelse. Ta tex den klassiska dykknviven som jag vill minnas är obligatorisk för att sportdykare. Min kompis som dyker har en riktigt ordentligt sak med sågtänder på bägge sidor om bladet. Ingen har nånsin ifrågasatt om det är verkligen nödvändigt för honom att ha en sån kniv. Skulle det vara så att han eller hans dykkamrat fastnar i nät eller dylikt måste dom kunna ta sig loss. Så behoven av knivar med andra egenskaper än moraknivens finns på flera platser i samhället! (Ja, jag vet hur en G1:a ser ut och ja, jag ser att den inte har sågtänder etc. Men detta var ett exempel) EDIT: Tagit bort lite meningar som inte behövdes! Edited June 10, 2004 by Vc_90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted June 10, 2004 BlåGul -1 Report Share Posted June 10, 2004 *ett par inlägg borttagna* De som önskar idka personangrepp, leka moderatorer eller trolla, kan göra det någon annanstans än här. Ska tråden fortsätta i den riktningen stänger jag. Ger den en chans till och hoppas på uppsnäppning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts